Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie ślusarz, technik mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej; wykonywania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej; wykonywania połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi; naprawy i konserwacji elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
MEC.08.2. Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu
Uczeń:
stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych;
posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń;
stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi;
wykonuje połączenia mechaniczne;
stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń;
stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej;
opisuje elementy i podstawowe zasady elektrotechniki, elektroniki i automatyki;
rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.
MEC.08.5. Wykonywanie połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Uczeń:
opisuje techniki łączenia materiałów;
wykonuje połączenia materiałów;
kontroluje jakość wykonanych połączeń.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy (tutorial) Przykładowe techniki wykonywania połączeń rozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (gwintowane, kołkowe, sworzniowe, wpustowe)
Film instruktażowy (tutorial) Przykładowe techniki wykonywania połączeń rozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (gwintowane, kołkowe, sworzniowe, wpustowe)
Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
umiejętność posługiwania się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń dla zawodu ślusarz i technik mechanik;
wykonywanie elementarnych czynności wchodzących w zakres czynności techniki wykonywania połączeń rozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (gwintowe, sworzniowe);
opisywanie i użytkowanie odpowiednich urządzeń podczas wykonywania czynności techniką łączenia materiałów;
wykonywanie czynności zawodowych z zastosowaniem w/w techniki łączenia materiałów.
Film instruktażowy (tutorial) Przykładowe techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (spawane, zgrzewane, lutowane)
Film instruktażowy (tutorial) Przykładowe techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (spawane, zgrzewane, lutowane)
Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
definiowanie nazwy zawodu ślusarz i technik mechanik;
umiejętność posługiwania się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń dla zawodu ślusarz i technik mechanik;
wykonywanie elementarnych czynności wchodzących w zakres czynności techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (spawane, zgrzewane, lutowane);
opisywanie i użytkowanie odpowiednich urządzeń podczas wykonywania czynności techniką łączenia materiałów;
wykonywanie czynności zawodowych z zastosowaniem w/w techniki łączenia materiałów.
Film instruktażowy (tutorial) Przykładowe techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (klejone, nitowane, wciskowe)
Film instruktażowy (tutorial) Przykładowe techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (klejone, nitowane, wciskowe)
Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
umiejętność posługiwania się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń dla zawodu ślusarz i technik mechanik;
wykonywanie elementarnych czynności wchodzących w zakres czynności techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (klejone, nitowane, wciskowe);
opisywanie i użytkowanie odpowiednich urządzeń podczas wykonywania czynności techniką łączenia materiałów;
wykonywanie czynności zawodowych z zastosowaniem w/w techniki łączenia materiałów.
Atlas interaktywny Poprawne i niepoprawne połączenia części maszyn
Atlas interaktywny Poprawne i niepoprawne połączenia części maszyn
Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
odpowiednie zastosowanie rozłącznych i nierozłącznych połączeń części maszyn;
rozpoznanie i scharakteryzowanie rozłącznych i nierozłącznych połączeń części maszyn;
rozpoznanie prawidłowego i błędnego zastosowania połączeń części maszyn;
stosowanie zasad oceny stanu technicznego elementów.
Animacja modelu w grafice 3D Rozłączne i nierozłączne połączenia części maszyn
Animacja modelu w grafice 3D Rozłączne i nierozłączne połączenia części maszyn
Praca z animacją modelu w grafice 3D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omawianie budowy i działania rozłącznych i nierozłącznych połączeń części maszyn;
przedstawienie lokalizacji połączenia części maszyn w budowie maszyn i urządzeń wraz z pokazem symboli graficznych typowych w/w połączeń.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
– pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu technologii wykonywania rozłącznych (śrubowych, kołkowych, sworzniowych, wpustowych) i nierozłącznych (nitowanych, spawanych, zgrzewanych, lutowanych, klejonych, wciskowych) połączeń części maszyn oraz rodzaju połączeń, rodzaju łączników, zastosowania połączeń w budowie maszyn i urządzeń, rodzaju technologii wykonania połączeń zgodnie dokumentacją technologiczną i Normami Technicznymi.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
– zawiera objaśnienia fachowego bądź specjalistycznego słownictwa, które występuje w całym e‑zasobie wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
– zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
– zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
– stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej z zakresu technologii wykonywania rozłącznych (śrubowych, kołkowych, sworzniowych, wpustowych) i nierozłącznych (nitowanych, spawanych, zgrzewanych, lutowanych, klejonych, wciskowych) połączeń części maszyn oraz rodzaju połączeń, rodzaju łączników, zastosowania połączeń w budowie maszyn i urządzeń, rodzaju technologii wykonania połączeń zgodnie dokumentacją technologiczną i Normami Technicznymi.
Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
– objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Przykładowe techniki wykonywania połączeń rozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (gwintowane, kołkowe, sworzniowe, wpustowe)
Film instruktażowy (tutorial)
- Przykładowe techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (spawane, zgrzewane, lutowane)
Film instruktażowy (tutorial)
- Przykładowe techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (klejone, nitowane, wciskowe)
Film instruktażowy (tutorial)
- Poprawne i niepoprawne połączenia części maszyn
Atlas interaktywny
- Rozłączne i nierozłączne połączenia części maszyn
Animacja 3D
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Praca uczniów podczas zajęć i poza zajęciami
Filmy instruktażowe (tutoriale)
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa zapoznaje się z przypisanymi przez nauczyciela konkretnym filmem instruktażowym: Przykładowe techniki wykonywania połączeń rozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (gwintowane, kołkowe, sworzniowe, wpustowe), Przykładowe techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (spawane, zgrzewane, lutowane) oraz Przykładowe techniki wykonywania połączeń nierozłącznych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (klejone, nitowane, wciskowe). Każda grupa wykonuje plakat przedstawiający instrukcję wykonywania połączenia dowolnych elementów maszyn, urządzeń.
Plakaty zostają przedstawione w trakcie lekcji po zapoznaniu się z materiałami filmowymi reszty klasy. W tym celu nauczyciel prosi uczniów o stworzenie trzech grup. Grupa I zostaje pokierowana do zakładki z filmem instruktażowym – tutorial I, grupa II z filmem instruktażowym – tutorial II, natomiast grupa III z filmem instruktażowym – tutorial III. Wytypowani przed lekcją uczniowie prezentują swoje plakaty. Następuje wspólne omówienie.
Po zapoznaniu się z filmami nauczyciel rozdaje grupom proste narzędzia do samodzielnych prac związanych z tematem zagadnienia. Nauczyciel zwraca uwagę na ich merytorykę, zaangażowanie wszystkich członków zespołów, sposób przedstawienia modelu, wyczerpanie pomysłu tematu i estetykę wykonania. Po prezentacjach nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, zwracając uwagę na mocne i słabe strony ich pracy.
Praca uczniów podczas zajęć
Animacja modelu w grafice 3D Rozłączne i nierozłączne połączenia części maszyn
Na początku zajęć uczniowie zapoznają się z animacją modelu w grafice 3D. Ich zadaniem jest wypisanie nowo poznanych haseł, dodanie do nich wyjaśnień oraz zapisanie pytań odnoszących się do tych terminów. Kartki zostają przekazane nauczycielowi. Kolejno nauczyciel rozpoczyna wspólne omówienie wiadomości z animacji.
Uczniowie przystępują do gry edukacyjnej: dzielą się na grupy dwie grupy i typują osobę prowadzącą i nadzorującą. Nauczyciel przekazuje prowadzącym część zapisanych kartek. Uczniowie zgłaszają się i odpowiadają. Osoba nadzorująca zlicza punkty. Pełną wersję gry, z opracowanymi zadaniami, uczniowie przygotują po zajęciach w ramach pracy domowej.
Atlas interaktywny Poprawne i niepoprawne połączenia części maszyn
Uczniowie zapoznają się z multimedium Poprawne i niepoprawne połączenia części maszyn. Wybrani uczniowie na forum klasy wymieniają zastosowania połączeń wybranych części maszyn.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Ćwiczenia zawarte w materiale mogą posłużyć uczniom do stworzenia gry, której konspekt mają przygotować na zajęciach.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca samodzielna
Animacja modelu w grafice 3D Rozłączne i nierozłączne połączenia części maszyn
Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie. W trakcie zajęć wykonują dołączone do e‑booka ćwiczenia, podsumowujące informacje, które zapamiętali w domu.
Praca indywidualna
Atlas interaktywny Poprawne i niepoprawne połączenia części maszyn
Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie mogą rozwiązać dołączone ćwiczenia, aby sprawdzić stopień opanowania wiadomości.
Indywidualna praca z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Na przykład podczas oglądania filmu można zaproponować uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się podział filmu na części, tak aby mogli przyswoić materiał w sposób dla siebie najkorzystniejszy. Uczniowie z dysleksją podczas pracy wymagającej pisania (np. przygotowywanie plakatu) mogą otrzymać zadania polegające na podsumowywaniu pracy lub wykonywaniu ilustracji. Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki, tak aby czuli się potrzebni i odpowiedzialni. Z kolei uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów, liderów grup zadaniowych lub pomocnika nauczyciela, który będzie udzielał informacji koleżeńskiej innym uczniom.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści