Mechanizm tworzenia ściegu w maszynie stębnówce
MOD.03. Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych – krawiec 753105, technik przemysłu mody 311941
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu krawiec i technik przemysłu modyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu krawiec i technik przemysłu mody
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach krawiec 753105 i technik przemysłu mody 311941 powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji MOD.03. Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych wyodrębnionych w zawodach krawiec 753105 i technik przemysłu mody 311941. Są nimi:
użytkowanie maszyn i urządzeń stosowanych podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych;
wykonywanie wyrobów odzieżowych;
rozpoznanie właściwych norm i procedur oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
udzielanie pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia zgodnie z procedurami.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
MOD.03. Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych wyodrębnionej w zawodach krawiec 753105 i technik przemysłu mody 311941.
E‑materiał wpiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
MOD.03.2. Podstawy odzieżownictwa
Uczeń:
MOD.03.2.6) stosuje maszyny i urządzenia w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych.
MOD.03.4. Wykonywanie wyrobów odzieżowych
Uczeń:
MOD.03.4.4) obsługuje maszyny i urządzenia szwalnicze,
MOD.03.4.5) stosuje ściegi ręczne i maszynowe podczas wykonywania wyrobów odzieżowych,
MOD.03.4.6) łączy elementy wyrobów odzieżowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
InfografikaInfografika ,,Nawleczenie nici dolnej i górnej w maszynie stębnówce” przedstawia schematy nawleczenia nici górnej i dolnej w maszynie stębnówce, a także grafiki pokazujące poszczególne mechanizmy biorące udział procesie tworzenia ściegu i opisy mechanizmów formowania ściegu stębnowego oraz przeprowadzania nici dolnej i górnej w maszynie stębnówce
Animacja 2D/3DAnimacja 2D/3D ,,Fazy tworzenia ściegu stębnowego” przedstawia etapy formowania ściegu stębnowego, współdziałania mechanizmów wiązania ściegu stębnowego: igła z igielnicą, podciągacz nici, chwytacz z bębenkiem, transporter przesuwu materiału, regulator naprężenia nici dolnej lub górnej oraz przemieszczania się nici dolnej i górnej między warstwami zszywanego materiału – formowanie splotu ściegu stębnowego.
Film instruktażowy‑tutorialFilm instruktażowy‑tutorial ,,Nieprawidłowy ścieg stębnowy – przyczyny i sposoby zapobiegania” przedstawia określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru technika przemysłu mody 311941. Pokazane są zadania zawodowe krawca. E - materiał zawiera też prezentację użytkowania i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych, pokazane są: mechanizmy maszyny stębnowej biorące udział w tworzeniu ściegu stębnowego.
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z mechanizmem tworzenia ściegu w maszynie stębnówce, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Nawleczenie nici dolnej i górnej w maszynie stębnówceInfografika
Fazy tworzenia ściegu stębnowegoAnimacja 2D/3D
Nieprawidłowy ścieg stębnowy – przyczyny i sposoby zapobieganiaFilm instruktażowy (tutorial)
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu pracownik pomocniczy krawca
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
3.1.1. Indywidualizacja pracy
Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem na zajęciach i poza nimi poprzez przydzielanie zadań dodatkowych trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie w postaci mapy myśli (notatka o mechanizmach do bezpośredniego wiązania ściegu stębnowego, prawidłowego nawleczenia nici dolnej i górnej w maszynie stębnówce), natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy i wynotować na podstawie materiałów nieprawidłowe ściegi stębnowe oraz określić wraz z innymi uczniami bądź nauczycielem sposoby ich zapobiegania, może opracować je w postaci klasycznej notatki lub w postaci mapy myśli.
3.1.2. Praca uczniów poza zajęciami
Burza mózgów może angażować wszystkich uczniów, każdemu dając możliwość swobodnej wypowiedzi i generowania rozwiązań problemu. Uczniowie powinni zobaczyć zdjęcia ze schematami nawleczenia nici górnej i dolnej w maszynie stębnówce, a także grafiki przedstawiające poszczególne mechanizmy biorące udział procesie tworzenia ściegu i opisy mechanizmów formowania ściegu stębnowego oraz przeprowadzania nici dolnej i górnej w maszynie stębnówce. Podczas oglądania uczniowie mogą zadawać pytania czy konsultować się ze sobą wzajemnie. Później nauczyciel powinien kierować burzą dotyczącą nawlekania nici w stębnówce – na koniec na jej podstawie na tablicy uczniowie powinni zapisać „5 zasad nawlekania nici w maszynie stębnówce”. Dobrze, aby każdą zasadę zapisała inna osoba albo inny zespół. Na lekcji uczniowie przedstawiają pomysły rozwiązania problemu i dyskutują na temat każdego z rozwiązań. Uczniowie powinni na ten temat dyskutować, a nie tylko wygłaszać tezy i podawać swoje pomysły oraz hipotezy. Nie będzie tutaj jednego rozwiązania - zasady są jasne, aczkolwiek uczniowie mogą dodawać więcej informacji na podstawie tego, co samodzielnie przeczytali w internecie. Zasady mogą stać się także elementem uczniowskiego portfolio.
3.1.3. Praca indywidualna
Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym, zwracając szczególną uwagę na zagadnienia trudne, jak np. fazy tworzenia ściegu stębnowego. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.
Podczas lekcji uczniowie pracują indywidualnie z materiałem animacją ,,Fazy tworzenia ściegu stębnowego”. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mają za zadanie wypisać same fazy – bez ich opisu, mogą umieścić je na plakacie, który znajdzie się w sali lekcyjnej. Uczniowie pracujący szybciej do każdej fazy dodają 2‑3 zdania ze słowami kluczowymi (należy je podkreślić i dodać po przygotowanego wcześniej plakatu). Nauczyciel może w formie dramy z uczniami podsumować tę część lekcji, nauczyciel, co będzie ciekawe dla uczniów, wcieli się w rolę adepta sztuki krawieckiej, a uczeń mistrza, który ma opowiedzieć i przedstawić fazy tworzenia ściegu stębnowego w jak najbardziej przystępnej formie. Duga opcja jest następująca: uczniowie wcielają się w rolę mistrza i młodego pracownika zajmującego się wyrobami odzieżowymi. Uczeń‑młody pracownik ma za zadanie sformułować 5 pytań dotyczących etapów formowania ściegu stębnowego, współdziałania mechanizmów wiązania ściegu stębnowego: igła z igielnicą, podciągacz nici, chwytacz z bębenkiem, transporter przesuwu materiału, regulator naprężenia nici dolnej lub górnej oraz przemieszczania się nici dolnej i górnej między warstwami zszywanego materiału – formowanie splotu ściegu stębnowego. Uczeń‑mistrz powinien znaleźć na nie odpowiedzi w określonym czasie – korzystając z internetu oraz e‑materiałów.
3.1.4. Praca w grupach
Nauczyciel może zaproponować, na podstawie materiałów multimedialnych, przygotowanie haseł do krzyżówki – dzieląc klasę na pięć grup. Każda z nich ma stworzyć krzyżówkę z innym hasłem (informacje z filmu instruktażowego ,,Nieprawidłowy ścieg stębnowy – przyczyny i sposoby zapobiegania”): 1. zrywanie nici, 2. ścieg stębnowy, 3. wiązanie ściegu, 4. maszyna szwalnicza, 5. maszyna stębnowa. Pytania do każdej krzyżówki powinny dotyczyć innych zagadnień – oscylować wokół jednej kwestii, ew. kwestii ogólnych związanych z mechanizmami tworzenia ściegu w maszynie stębnówce. Grupa 1: rozpoznanie nieprawidłowego wiązania ściegu stębnowego (luźna nitka dolna lub górna, błędne wiązanie ściegu pod spodem i na wierzchu materiału, brak wiązania ściegu, zrywanie nici dolnej lub górnej). Grupa 2: rozpoznanie uszkodzenia mechanizmów maszyn szwalniczych biorących udział w tworzeniu ściegu (złamanie igły, nieprawidłowy transport materiału, nieprawidłowe ruchy chwytacza. Grupa 3: określenie przyczyn tworzenia nieprawidłowych ściegów stębnowych i sposoby ich korygowania. Grupa 4: rozpoznanie nieprawidłowego wiązania ściegu stębnowego (luźna nitka dolna lub górna, błędne wiązanie ściegu pod spodem i na wierzchu materiału, brak wiązania ściegu, zrywanie nici dolnej lub górnej). Grupa 5: określenie przyczyn tworzenia nieprawidłowych ściegów stębnowych i sposoby ich korygowania. Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności. Nauczyciel może, po wykonaniu przez uczniów tego zadania, zaproponować połączenie haseł z definicjami, które wcześniej opracowywali. Należy pamiętać, żeby hasła i definicje nie trafiły do tych samych uczniów, którzy je opracowywali.
3.1.5. Praca w ramach lekcji
Uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego, a także praca z nauczycielem). Utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu. Materiały mogą być wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy). Uczniowie wypełniają ćwiczenia interaktywne (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa.
3.2. Indywidualna praca z uczniem
Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. nazw urządzeń oraz nazw zabiegów, warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z infografiką, filmem instruktażowym oraz animacją przed zajęciami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów zastosowań zabiegów. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających. Wszystkim uczniom warto zaproponować, aby samodzielnie przygotowali fiszki do powtórek, na których umieszczą pojęcia (na rewersie) i ich opisy (na awersie): nawlekanie nici górnej, nawlekanie nici dolnej, maszyna stębnówka, tworzenie ściegu stębnowego, wiązanie ściegu stębnowego, luźna nitka, błędne wiązanie ściegu pod spodem, ruchy chwytacza.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści