E-materiały do kształcenia zawodowego

Mechanizm tworzenia ściegu w maszynie stębnówce

MOD.03. Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych – krawiec 753105, technik przemysłu mody 311941

1

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu krawiec i technik przemysłu modyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu krawiec i technik przemysłu mody

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach krawiec 753105technik przemysłu mody 311941 powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji MOD.03. Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych wyodrębnionych w zawodach krawiec 753105 i technik przemysłu mody 311941. Są nimi:

  • użytkowanie maszyn i urządzeń stosowanych podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych;

  • wykonywanie wyrobów odzieżowych;

  • rozpoznanie właściwych norm i procedur oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;

  • udzielanie pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia zgodnie z procedurami.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

MOD.03. Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych wyodrębnionej w zawodach krawiec 753105 i technik przemysłu mody 311941.

E‑materiał wpiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.03.2. Podstawy odzieżownictwa

Uczeń:

MOD.03.2.6) stosuje maszyny i urządzenia w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych.

MOD.03.4. Wykonywanie wyrobów odzieżowych

Uczeń:

MOD.03.4.4) obsługuje maszyny i urządzenia szwalnicze,
MOD.03.4.5) stosuje ściegi ręczne i maszynowe podczas wykonywania wyrobów odzieżowych,
MOD.03.4.6) łączy elementy wyrobów odzieżowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

InfografikaDnMxMCaFmInfografika ,,Nawleczenie nici dolnej i górnej w maszynie stębnówce” przedstawia  schematy nawleczenia nici górnej i dolnej w maszynie stębnówce, a także grafiki pokazujące poszczególne mechanizmy biorące udział  procesie tworzenia ściegu i opisy mechanizmów formowania ściegu stębnowego oraz przeprowadzania nici dolnej i górnej w maszynie stębnówce

Animacja 2D/3DDiJv9JaWzAnimacja 2D/3D ,,Fazy tworzenia ściegu stębnowego” przedstawia etapy formowania ściegu stębnowego, współdziałania mechanizmów wiązania ściegu stębnowego: igła z igielnicą, podciągacz nici, chwytacz z bębenkiem, transporter przesuwu materiału, regulator naprężenia nici dolnej lub górnej oraz przemieszczania się nici dolnej i górnej między warstwami zszywanego materiału – formowanie splotu ściegu stębnowego.

Film instruktażowy‑tutorialD17s7uLIWFilm instruktażowy‑tutorial ,,Nieprawidłowy ścieg stębnowy – przyczyny i sposoby zapobiegania” przedstawia  określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru technika przemysłu mody 311941. Pokazane są zadania zawodowe krawca. E - materiał zawiera też prezentację użytkowania i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych, pokazane są: mechanizmy maszyny stębnowej biorące udział w tworzeniu ściegu stębnowego.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1AJsY0duInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z mechanizmem tworzenia ściegu w maszynie stębnówce, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDQ9w044GYSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD8dRSutcxPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDIaBT8P14Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDBXVeJ1laNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDzLsWk1sInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu pracownik pomocniczy krawca

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

3.1.1. Indywidualizacja pracy

Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem na zajęciach i poza nimi poprzez przydzielanie zadań dodatkowych trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie w postaci mapy myśli (notatka o mechanizmach do bezpośredniego wiązania ściegu stębnowego, prawidłowego nawleczenia nici dolnej i górnej w maszynie stębnówce), natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy i wynotować na podstawie materiałów nieprawidłowe ściegi stębnowe oraz określić wraz z innymi uczniami bądź nauczycielem sposoby ich zapobiegania, może opracować je w postaci klasycznej notatki lub w postaci mapy myśli.

3.1.2. Praca uczniów poza zajęciami

Burza mózgów może angażować wszystkich uczniów, każdemu dając możliwość swobodnej wypowiedzi i generowania rozwiązań problemu. Uczniowie powinni zobaczyć zdjęcia ze schematami nawleczenia nici górnej i dolnej w maszynie stębnówce, a także grafiki przedstawiające poszczególne mechanizmy biorące udział  procesie tworzenia ściegu i opisy mechanizmów formowania ściegu stębnowego oraz przeprowadzania nici dolnej i górnej w maszynie stębnówce. Podczas oglądania uczniowie mogą zadawać pytania czy konsultować się ze sobą wzajemnie. Później nauczyciel powinien kierować burzą dotyczącą nawlekania nici w stębnówce – na koniec na jej podstawie na tablicy uczniowie powinni zapisać „5 zasad nawlekania nici w maszynie stębnówce”. Dobrze, aby każdą zasadę zapisała inna osoba albo inny zespół. Na lekcji uczniowie przedstawiają pomysły rozwiązania problemu i dyskutują na temat każdego z rozwiązań. Uczniowie powinni na ten temat dyskutować, a nie tylko wygłaszać tezy i podawać swoje pomysły oraz hipotezy. Nie będzie tutaj jednego rozwiązania - zasady są jasne, aczkolwiek uczniowie mogą dodawać więcej informacji na podstawie tego, co samodzielnie przeczytali w internecie. Zasady mogą stać się także elementem uczniowskiego portfolio.

3.1.3. Praca indywidualna

Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań  i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym, zwracając szczególną uwagę na zagadnienia trudne, jak np. fazy tworzenia ściegu stębnowego. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.

Podczas lekcji uczniowie pracują indywidualnie z materiałem animacją ,,Fazy tworzenia ściegu stębnowego”. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mają za zadanie wypisać same fazy – bez ich opisu, mogą umieścić je na plakacie, który znajdzie się w sali lekcyjnej. Uczniowie pracujący szybciej do każdej fazy dodają 2‑3 zdania ze słowami kluczowymi (należy je podkreślić i dodać po przygotowanego wcześniej plakatu). Nauczyciel może w formie dramy z uczniami podsumować tę część lekcji, nauczyciel, co będzie ciekawe dla uczniów, wcieli się w rolę adepta sztuki krawieckiej, a uczeń mistrza, który ma opowiedzieć i przedstawić fazy tworzenia ściegu stębnowego w jak najbardziej przystępnej formie. Duga opcja jest następująca: uczniowie wcielają się w rolę mistrza i młodego pracownika zajmującego się wyrobami odzieżowymi. Uczeń‑młody pracownik ma za zadanie sformułować 5 pytań dotyczących etapów formowania ściegu stębnowego, współdziałania mechanizmów wiązania ściegu stębnowego: igła z igielnicą, podciągacz nici, chwytacz z bębenkiem, transporter przesuwu materiału, regulator naprężenia nici dolnej lub górnej oraz przemieszczania się nici dolnej i górnej między warstwami zszywanego materiału – formowanie splotu ściegu stębnowego. Uczeń‑mistrz powinien znaleźć na nie odpowiedzi w określonym czasie – korzystając z internetu oraz e‑materiałów.

3.1.4. Praca w grupach

Nauczyciel może zaproponować, na podstawie materiałów multimedialnych, przygotowanie haseł do krzyżówki – dzieląc klasę na pięć grup. Każda z nich ma stworzyć krzyżówkę z innym hasłem (informacje z filmu instruktażowego ,,Nieprawidłowy ścieg stębnowy – przyczyny i sposoby zapobiegania”): 1. zrywanie nici, 2. ścieg stębnowy, 3. wiązanie ściegu, 4. maszyna szwalnicza, 5. maszyna stębnowa. Pytania do każdej krzyżówki powinny dotyczyć innych zagadnień – oscylować wokół jednej kwestii, ew. kwestii ogólnych związanych z mechanizmami tworzenia ściegu w maszynie stębnówce. Grupa 1: rozpoznanie nieprawidłowego wiązania ściegu stębnowego (luźna nitka dolna lub górna, błędne wiązanie ściegu pod spodem i na wierzchu materiału, brak wiązania ściegu, zrywanie nici dolnej lub górnej). Grupa 2: rozpoznanie uszkodzenia mechanizmów maszyn szwalniczych biorących udział w tworzeniu ściegu (złamanie igły, nieprawidłowy transport materiału, nieprawidłowe ruchy chwytacza. Grupa 3: określenie przyczyn tworzenia nieprawidłowych ściegów stębnowych  i sposoby ich korygowania. Grupa 4: rozpoznanie nieprawidłowego wiązania ściegu stębnowego (luźna nitka dolna lub górna, błędne wiązanie ściegu pod spodem i na wierzchu materiału, brak wiązania ściegu, zrywanie nici dolnej lub górnej). Grupa 5: określenie przyczyn tworzenia nieprawidłowych ściegów stębnowych  i sposoby ich korygowania. Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności. Nauczyciel może, po wykonaniu przez uczniów tego zadania, zaproponować połączenie haseł z definicjami, które wcześniej opracowywali. Należy pamiętać, żeby hasła i definicje nie trafiły do tych samych uczniów, którzy je opracowywali.

3.1.5. Praca w ramach lekcji

Uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego, a także praca z nauczycielem). Utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu.  Materiały mogą być wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy). Uczniowie wypełniają ćwiczenia interaktywne (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa.

3.2. Indywidualna praca z uczniem

Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. nazw urządzeń oraz nazw zabiegów, warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z infografiką, filmem instruktażowym oraz animacją przed zajęciami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów zastosowań zabiegów. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających. Wszystkim uczniom warto zaproponować, aby samodzielnie przygotowali fiszki do powtórek, na których umieszczą pojęcia (na rewersie) i ich opisy (na awersie):  nawlekanie nici górnej, nawlekanie nici dolnej, maszyna stębnówka, tworzenie ściegu stębnowego, wiązanie ściegu stębnowego, luźna nitka, błędne wiązanie ściegu pod spodem, ruchy chwytacza.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści