E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny do transportu i urabiania kopalin

Eksploatacja podziemna złóż - Technik górnictwa podziemnego 311703, Górnik eksploatacji podziemnej 811101

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑zasobu

  1. WprowadzenieDwABxrX60Wprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Film edukacyjny Zasady eksploatacji maszyn do transportu i urabiania kopalinD179J24SdFilm edukacyjny Zasady eksploatacji maszyn do transportu i urabiania kopalin to film edukacyjny, przedstawiający zasady stosowane przy eksploatacji maszyn. Zasób Wizualizacja modelu w grafice 3D Budowa kombajnów chodnikowych, kombajnów ścianowych, strugów, przenośników ścianowych, przenośników taśmowych oraz górniczych wyciągów szybowychDVQaKNCmvWizualizacja modelu w grafice 3D Budowa kombajnów chodnikowych, kombajnów ścianowych, strugów, przenośników ścianowych, przenośników taśmowych oraz górniczych wyciągów szybowych to wizualizacja modelu w grafice 3D przedstawiająca wygląd oraz charakterystyczne cechy konkretnych urządzeń, niezbędnych w transporcie i urabianiu kopalin. Zasób Grafika interaktywna Maszyny i urządzenia służące do transportu kopalinDPRMY2NiXGrafika interaktywna Maszyny i urządzenia służące do transportu kopalin jest to galeria zdjęć w formie grafiki interaktywnej prezentująca rzeczywiste zdjęcia maszyn stosowanych w transporcie kopalin. Zasób Gra edukacyjna Dobór maszyn i urządzeń do transportu kopalinDFwhzhiToGra edukacyjna Dobór maszyn i urządzeń do transportu kopalin to gra edukacyjna systematyzująca wiedzę ucznia odnośnie do wyboru właściwych maszyn i urządzeń.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDdEFoMbWFInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDlRn4qCwYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDSQCkVYLFPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD9T19hVflPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDMZAznWBpNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDPStnX6dEInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach technik górnictwa podziemnego 311703 i górnik eksploatacji podziemnej 811101.
W skład multimediów wchodzą: film edukacyjny, wizualizacja 3D, grafika interaktywna oraz gra edukacyjna. Przybliżają one wiadomości z zakresu maszyn do transportu i urabiania kopalin oraz zasad ich działania.

  • Film edukacyjny – „Zasady eksploatacji maszyn do transportu i urabiania kopalin” pokaże Ci jakie maszyny stosowane są do transportu i urabiania kopalin.

  • Dzięki wizualizacji 3D - „Budowa kombajnów chodnikowych, kombajnów ścianowych, strugów, przenośników ścianowych, przenośników taśmowych oraz górniczych wyciągów szybowych” dowiesz się, jaką budowę mają poszczególne maszyny.

  • Grafika interaktywna - „Maszyny i urządzenia służące do transportu kopalin” przedstawia różne rodzaje maszyn i urządzeń do transportu i urabiania kopalin.

  • Gra edukacyjna – „Dobór maszyn i urządzeń do transportu kopalin” pozwoli na usystematyzowanie wiedzy w zakresie rodzajów maszyn i urządzeń do transportu kopalin.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj film edukacyjny, wizualizację 3D, galerię zdjęć i grę edukacyjną. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę lepszym początkiem będzie film edukacyjny, poszerzysz ją ikonografiką. Na koniec sprawdzisz się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale ...nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Pracując sam nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie górniczym. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne.

  • dzięki ćwiczeniom możesz nauczyć się w jaki sposób reagować na zagrożenia oraz przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę.

  • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Pamiętaj jednak o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów - kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoja motywacją i dyscypliną) ...
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści