Zapoznaj się z poniższym filmem edukacyjnym, aby utrwalić swoją wiedzę o trójkątach podobnych.
R1dblolCvzTie
Polecenie 2
Kacper wyszedł z domu na spacer kierując się na azymut . Szedł przez minut. Następnie ruszył na południe od kierunku wchodniego. Szedł minut. Wrócił do domu najkrótszą drogą. Przez cały czas poruszał się z niezmienioną prędkością. Wiktoria ruszyła na zachód od kierunku północnego. Szła minut. Następnie obróciła się o w lewo i szła przez minut, wróciła do domu najkrótszą drogą. Całą drogę szła z niezmienioną prędkością. Zastanówmy się, czy drogi, które przebyli Kacper i Wiktoria tworzą trójkąty podobne.
Zacznijmy od rysunku pomocniczego obrazującego trasę, którą przeszedł Kacper wraz z miarami kątów wynikającymi z treści zadania i zależności między kątami.
R1AQnwc5DNIu2
Znamy więc „długości” dwóch boków trójkąta oraz miarę kąta pomiędzy nimi. Przyjrzyjmy się teraz trasie, którą przebyła Wiktoria.
RdM5SnM9zjcl2
Również w przypadku Wiktorii znamy „długość” dwóch boków i kąta między nimi. (W obu przypadkach jest to ). Skoro , to trasy, które przeszli Kacper i Wiktoria są trójkątami podobnymi.
Zauważmy, że nie wiemy, kto przeszedł dłuższą trasę, bo nie znamy prędkości żadnego z piechurów.