E-materiały do kształcenia zawodowego

Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Ewelina Chawłowska, Dominika Kanikowska, Bożena Nowaczyk

Konsultant przewodnika: Mateusz Marcinkiewicz

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik elektroniki i informatyki medycznej, 311411

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.07.3.1) charakteryzuje ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)2) rozróżnia pojęcia dotyczące procesu diagnostycznego i terapeutycznego,
MED.07.3.1)3) rozpoznaje poszczególne układy w organizmie i funkcje życiowe człowieka,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka,
MED.07.3.3) charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu zdrowia oraz promocji i profilaktyki zdrowia:
MED.07.3.3)1) klasyfikuje pojęcia związane z profilaktyką zdrowia,
MED.07.3.3)2) wymienia czynniki mające wpływ na promocję i profilaktykę zdrowia,
MED.07.3.5) przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki:
MED.07.3.5)1) rozróżnia pojęcia aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)2) wymienia zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.6) przestrzega zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi:
MED.07.3.6)1) wskazuje materiały biologicznie skażone,
MED.07.3.6)2) rozróżnia zasady postępowania z materiałami biologicznie skażonymi,
MED.07.3.6)3) postępuje zgodnie z zasadami postępowania z materiałami biologicznie skażonymi.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: wykorzystanie oddziaływania czynników fizykalnych na organizm człowieka.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mogą być wykorzystywane w procesie edukacyjnym niezależnie od siebie i w dowolnej kolejności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Promocja zdrowia i profilaktyka

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny prezentuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Zdefiniowano w nim pojęcia zdrowia, mierników zdrowia, czynników warunkujących zdrowie, promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej. Sprecyzowano cel i obszary działania promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.3)1) klasyfikuje pojęcia związane z profilaktyką zdrowia,
MED.07.3.3)2) wymienia czynniki mające wpływ na promocję i profilaktykę zdrowia.

Film edukacyjny stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez osoby uczące się w dowolnym momencie procesu edukacyjnego.

Film jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru „Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka”,

  • quizem „Promocja zdrowia”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie pojęć: zdrowie, promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, profilaktyka zdrowotna,

  • wymienianie mierników zdrowia,

  • omawianie czynników skracających życie,

  • omawianie czynników warunkujących zdrowie,

  • opisywanie obszarów promocji zdrowia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem uczący się może zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez, np.:

  • opracowanie infografiki dotyczącej czynników warunkujących zdrowie, obszarów promocji zdrowia, itp.,

  • zapisanie definicji pojęć, które pojawiły się w filmie i sprawiły najwięcej problemów; uczący się może przygotować fiszki, a zadanie z fiszkami może być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak i w pracy w grupach osób uczących się,

  • przygotowanie schematu edukacji zdrowotnej dla wybranej grupy wiekowej (dzieci, młodzieży, dorosłych, osób starszych),

  • utworzenie mapy myśli na temat np. barier i problemów promocji zdrowia, zasad profilaktyki zdrowotnej, mierników zdrowia, itp.,

  • przeprowadzenie analizy przypadku w oparciu o informacje przedstawiane w mediach lub doświadczenia własne czy znajomych, ze wskazaniem czynników warunkujących zdrowie i czynników skracających życie.


Tytuł materiału multimedialnego

Przestrzeganie zasad aseptyki i antyseptyki oraz zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna składa się z czterech części:

  • czynników zakaźnych - poznajemy je omawiając m.in. zakażenia szpitalne, łańcuch zakażenia oraz sposoby przenoszenia czynników zakaźnych,

  • higieny środowiska - z tematem zaznajamiamy się omawiając aseptykę, antyseptykę, dekontaminację, dezynfekcję, sterylizację, przygotowanie sprzętu medycznego, postępowanie ze sprzętem medycznym potencjalnie skażonym materiałem biologicznym oraz po ekspozycji na materiał skażony,

  • ochrony osobistej - wiedzę na ich temat zdobywamy wyjaśniając podstawowe pojęcia z zakresu środków ochrony zbiorowej i indywidualnej, funkcji środków ochrony osobistej,

  • techniki i procedury higieny rąk.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.3.5)1) rozróżnia pojęcia aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)2) wymienia zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.6)1) wskazuje materiały biologicznie skażone,
MED.07.3.6)2) rozróżnia zasady postępowania z materiałami biologicznie skażonymi,
MED.07.3.6)3) przestrzega zasad postępowania z materiałami biologicznie skażonymi.

Plansza interaktywna może być wykorzystywana w dowolnym momencie i czasie procesu edukacyjnego, np. w celu powtórzenia czy utrwalenia wiadomości z zakresu czynników zakaźnych, higieny środowiska pracy, środków higieny osobistej oraz higieny rąk.

Plansza interaktywna jest powiązana z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielkokrotnego wyboru „Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka”,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz „Higiena rąk”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie czynników zakaźnych oraz łańcucha zakażenia,

  • omawianie zasad higieny środowiska pracy,

  • stosowanie środków ochrony osobistej,

  • stosowanie technik i procedur higieny rąk.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Podstawą pracy w procesie samokształcenia jest to, że osoba ucząca się bierze w nim udział z własnej woli i ma wypracowane metody nauki własnej, a efekty zależą m.in. od osobistego zaangażowania, aktywności, motywacji, systematyczności, zdolności organizacyjnych, spostrzegawczości, wyobraźni i myślenia praktycznego.

Osoba ucząca się, korzystając z treści zawartych w planszy interaktywnej, może przygotować prezentację tematyczną, poświęconą np. czynnikom zakaźnym, higienie środowiska pracy, środkom ochrony osobistej, higienie rąk.

Osoba ucząca się może za pomocą dowolnej formy graficznej (np. infografiki, schematu, plakatu, mapy myśli, itp.) zilustrować np. łańcuch zakażenia, technikę i procedury higieny rąk, postępowanie z materiałem biologicznie skażonym i po ekspozycji na taki materiał.

Osoba ucząca się może przygotować zestawy pytań czy niedokończonych zdań dotyczących, np. czynników zakaźnych, bakterii, grzybów, wirusów, aseptyki, antyseptyki, dekontaminacji, sterylizacji, dezynfekcji, środków ochrony osobistej (takich jak maski, obuwie czy rękawice) i higieny rąk.

Osoba ucząca się może też wykorzystać materiał do utrwalenia wiadomości czy przygotowania się do egzaminu eksternistycznego zawodowego.


Tytuł materiału multimedialnego

Budowa tkanek narządów i układów organizmu człowieka

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas interaktywny składa się z plansz, na których są przedstawione:

  • rodzaje tkanek w organizmie człowieka i przykłady ich występowania (tkanka mięśniowa, tkanka nabłonkowa, tkanka nerwowa oraz tkanka łączna),

  • budowa poszczególnych układów i narządów w organizmie człowieka (budowa ogólna skóry, budowa serca, schemat układu krążenia, budowa układu trawiennego, budowa układu moczowego, budowa układu płciowego, układ narządu ruchu, budowa układu mięśniowego, budowa układu oddechowego, narządy zmysłów, budowa układu nerwowego, budowa układu dokrewnego).

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)2) rozróżnia pojęcia dotyczące procesu diagnostycznego i terapeutycznego,
MED.07.3.1)3) rozpoznaje poszczególne układy w organizmie i funkcje życiowe człowieka,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka.

Atlas interaktywny jest materiałem multimedialnym, z którym osoba ucząca się powinna się zapoznać, aby poznać podstawy związane z anatomią człowieka, rodzaje tkanek i przykłady ich występowania oraz zaznajomić się z budową poszczególnych układów i narządów występujących w organizmie człowieka. Materiał stanowi samodzielną całość.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielkokrotnego wyboru „Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka”,

  • dopasowywaniem elementów do grafu „Budowa neuronu”,

  • uzupełnianiem podpisów obrazka „Rodzaje nabłonka”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie rodzajów tkanek,

  • opisywanie przykładów występowania tkanek,

  • poznanie budowy poszczególnych układów i narządów występujących w organizmie człowieka.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym osoba ucząca się może zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • przedstawienie w dowolnej graficznej formie (np. schematu, mapy myśli albo fiszki) budowy tkanek człowieka (takich jak: tkanka mięśniowa, tkanka nabłonkowa, tkanka nerwowa oraz tkanka łączna) oraz budowy poszczególnych układów i narządów w organizmie człowieka (budowy skóry, budowy serca, schematu układu krążenia, budowy układu trawiennego, budowy układu moczowego, budowy układu płciowego, układu narządu ruchu, budowy układu mięśniowego, budowy układu oddechowego, narządu zmysłów, budowy układu nerwowego, budowy układu dokrewnego),

  • opracowanie zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą budowy narządów i układów,

  • przygotowanie modelu budowy serca, skóry lub układu np. płciowego, nerwowego czy krążenia.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na rozwiązaniu testu wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi.

Pytania obejmują tematykę związaną z profilaktyką zdrowotną, miernikami zdrowia, aktywnością fizyczną, czynnikami warunkującymi nasze zdrowie, budową i funkcją organizmu człowieka, a także ze stosowaniem środków ochrony indywidualnej, z zasadami aseptyki i antyseptyki, ze sposobami postępowania z materiałem skażonym oraz po ekspozycji na taki materiał.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, osoby uczące się mogą stosować test w celu samosprawdzenia wiadomości.

Zadanie jest powiązane z:

  • filmem edukacyjnym „Promocja zdrowia i profilaktyka”,

  • planszą interaktywną „Przestrzeganie zasad aseptyki i antyseptyki oraz zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi”,

  • atlasem interaktywnym „Budowa tkanek narządów i układów organizmu człowieka”.

Materiał jest pomocny przy utrwalaniu wiadomości z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki, budowy i funkcji organizmu człowieka, stosowania zasad aseptyki i antyseptyki, używania środków ochrony indywidualnej oraz postępowania z materiałem skażonym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)3) rozpoznaje poszczególne układy w organizmie i funkcje życiowe człowieka,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka,
MED.07.3.3)1) klasyfikuje pojęcia związane z profilaktyką zdrowia,
MED.07.3.3)2) wymienia czynniki mające wpływ na promocję i profilaktykę zdrowia,
MED.07.3.5)1) rozróżnia pojęcia aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)2) wymienia zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.6)1) wskazuje materiały biologicznie skażone,
MED.07.3.6)2) rozróżnia zasady postępowania z materiałami biologicznie skażonymi,
MED.07.3.6)3) przestrzega zasad postępowania z materiałami biologicznie skażonymi.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do grafu „Budowa neuronu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich nazw do schematu przedstawiającego budowę neuronu.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu wiadomości z zakresu budowy organizmu człowieka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, osoby uczące się mogą wykorzystać materiał w celu samosprawdzenia wiadomości.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym „Budowa tkanek, narządów i układów organizmu człowieka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje nabłonka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na poprawnym przyporządkowaniu podpisów do przedstawionych ilustracji. Podpisy zawierają informacje o nazwie nabłonka oraz miejscu jego występowania.

Materiał może być wykorzystany w celu utrwalenia czy sprawdzenia wiadomości z zakresu budowy organizmu człowieka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, osoby uczące się mogą wykorzystać materiał w celu samosprawdzenia wiadomości.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym „Budowa tkanek, narządów i układów organizmu człowieka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)3) rozpoznaje poszczególne układy w organizmie i funkcje życiowe człowieka,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Higiena rąk”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na określeniu, czy przedstawione zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

Może zostać wykorzystane do utrwalenia czy powtórzenia wiadomości z zakresu aseptyki i antyseptyki.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, osoby uczące się mogą wykorzystać materiał w celu samosprawdzenia wiadomości.

Zadanie jest powiązane z planszą interaktywną „Przestrzeganie zasad aseptyki i antyseptyki oraz zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.5)1) rozróżnia pojęcia aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)2) wymienia zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Quiz „Promocja zdrowia”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na udzielaniu prawidłowej odpowiedzi na pytania związane z promocją zdrowia i profilaktyką.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, osoby uczące się mogą wykorzystać materiał w celu samosprawdzenia wiadomości.

Quiz jest powiązany z filmem edukacyjnym „Promocja zdrowia i profilaktyka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.3)1) klasyfikuje pojęcia związane z profilaktyką zdrowia,
MED.07.3.3)2) wymienia czynniki mające wpływ na promocję i profilaktykę zdrowia.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału