E-materiały do kształcenia zawodowego

Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Ewelina Chawłowska, Dominika Kanikowska, Bożena Nowaczyk

Konsultant przewodnika: Mateusz Marcinkiewicz

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik elektroniki i informatyki medycznej, 311411

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.07.3. Wykorzystanie oddziaływania czynników fizykalnych na organizm człowieka

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.07.3.1) charakteryzuje ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)2) rozróżnia pojęcia dotyczące procesu diagnostycznego i terapeutycznego,
MED.07.3.1)3) rozpoznaje poszczególne układy w organizmie i funkcje życiowe człowieka,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka,
MED.07.3.3) charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu zdrowia oraz promocji i profilaktyki zdrowia:
MED.07.3.3)1) klasyfikuje pojęcia związane z profilaktyką zdrowia,
MED.07.3.3)2) wymienia czynniki mające wpływ na promocję i profilaktykę zdrowia,
MED.07.3.5) przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki:
MED.07.3.5)1) rozróżnia pojęcia aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)2) wymienia zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.6) przestrzega zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi:
MED.07.3.6)1) wskazuje materiały biologicznie skażone,
MED.07.3.6)2) rozróżnia zasady postępowania z materiałami biologicznie skażonymi,
MED.07.3.6)3) postępuje zgodnie z zasadami postępowania z materiałami biologicznie skażonymi.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: wykorzystanie oddziaływania czynników fizykalnych na organizm człowieka.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mogą być wykorzystywane w procesie edukacyjnym niezależnie od siebie i w dowolnej kolejności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Promocja zdrowia i profilaktyka

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny prezentuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. Zdefiniowano pojęcia zdrowia, mierników zdrowia, czynników warunkujących zdrowie, promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej. Sprecyzowano cel i obszary działania promocji zdrowia.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.3)1) klasyfikuje pojęcia związane z profilaktyką zdrowia,
MED.07.3.3)2) wymienia czynniki mające wpływ na promocję i profilaktykę zdrowia.

Film edukacyjny stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez nauczyciela i osoby uczące się w dowolnym momencie procesu edukacyjnego.

Film jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru „Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka”,

  • quizem „Promocja zdrowia”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie pojęć: zdrowie, promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, profilaktyka zdrowotna,

  • wymienianie mierników zdrowia,

  • omawianie czynników skracających życie,

  • omawianie czynników warunkujących zdrowie,

  • opisywanie obszarów promocji zdrowia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoby uczące się oglądają film, a później prowadzący organizuje quiz sprawdzający ich wiedzę. Przykład: prowadzący wyświetla definicję i prosi uczących się o przyporządkowanie do niej odpowiedniego pojęcia. Nauczyciel podaje definicję, np.: „Pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny….”, a uczący się muszą wskazać właściwe pojęcie, czyli: zdrowie. Zadanie może też być przeprowadzone odwrotnie, tzn. nauczyciel podaje hasło, a uczący się – definicję tego hasła. Po podaniu przez nauczyciela listy haseł osoby uczące się powinny umieć określić, które są np. czynnikami warunkującymi zdrowie.

Uczący się mogą także przygotować mapę myśli, schemat lub broszurę dotyczącą zdrowego odżywiania, czynników wpływających korzystnie i niekorzystnie na styl życia.

Praca w grupach

Uczący się po obejrzeniu filmu przygotowują w kilkuosobowych grupach (np. czteroosobowych) zadania dla pozostałych grup. Może to być schemat, mapa myśli, plakat czy krzyżówki. Zadanie może polegać na przyporządkowaniu konkretnych czynników lub wskaźników, dotyczących przykładowo zdrowego odżywiania, czynników wpływających korzystnie i niekorzystnie na styl życia, mierników zdrowia.

Osoby uczące się mogą odgrywać scenki, ćwiczyć w grupach zachowania prozdrowotne związane ze zdrowym odżywianiem, aktywnością fizyczną, czynnikami wpływającymi korzystnie i niekorzystnie na styl życia.

Praca z całym zespołem

Osoby uczące się po obejrzeniu filmu po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania, podają niedokończone zdania na temat poruszonych w filmie zagadnień w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej, definicji zdrowia, mierników zdrowia, czynników warunkujących zdrowie, aktywności fizycznej czy zdrowego odżywiania.

Nauczyciel może zaproponować dyskusję w kilkuosobowych grupach na temat pomysłów w zakresie edukacji zdrowotnej w różnych przedziałach wiekowych (wśród dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych). Wyniki poszukiwań poszczególnych grup są na końcu prezentowane i omawiane na forum. Cały zespół podejmuje decyzję co do wyboru właściwych zasad edukacji zdrowotnej w odniesieniu do określonej grupy wiekowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoby uczące się oglądają film w celu przygotowania się do zajęć lub powtórzenia materiału z lekcji. Utrwalają podstawowe pojęcia i w ten sposób przygotowują się do egzaminu zawodowego.

Uczący się za pomocą dowolnej formy graficznej ilustrują zasady zdrowego odżywiania, czynniki wpływające korzystnie i niekorzystnie na styl życia, mierniki zdrowia.

Praca w grupach

Osoby uczące się w celu utrwalenia i uporządkowania materiału przygotowują w grupach mapy myśli, schematy lub broszury dotyczące zagadnień przedstawionych w filmie i opracowują analizę przypadku.

W ramach przygotowania do lekcji odwróconej mogą w kilkuosobowych grupach (liczących od dwóch do czterech osób) zrobić prezentacje, np. o problemach i barierach w promocji zdrowia i profilaktyce zdrowotnej, o miernikach zdrowia, czynnikach warunkujących zdrowie, o wpływie aktywności fizycznej czy odżywiania na zdrowie człowieka oraz o najważniejszych obszarach promocji zdrowia i czynnikach skracających życie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Po przeprowadzeniu quizu i poznaniu wyników grupy nauczyciel dzieli klasę na zespoły i wyznacza każdemu z nich zadania o różnym stopniu trudności. Wśród zadań może się znaleźć np. polecenie utworzenia fiszek (dla osób, które jeszcze niewystarczająco opanowały materiał przedstawiony w filmie), sporządzenia infografiki lub plakatu promującego zdrowy tryb życia lub opisującego czynniki warunkujące i skracające życie człowieka (dla osób, które opanowały materiał, ale w ich odpowiedziach pojawiają się błędy). Można też przygotować scenki na temat profilaktyki zdrowotnej w grupie młodzieży (zadanie dla tych osób, które doskonale opanowały materiał).

Po zakończeniu zadania przez wyłonione grupy, zespół opracowujący fiszki proponuje przeprowadzenie gry edukacyjnej w całej grupie. Zespół, który opracował infografikę lub plakat prezentuje prace na forum, odpowiadając na pytania padające z sali. Zespół, który przygotował scenkę, zaprezentuje ją i poprowadzi dyskusję na temat zasadności zaproponowanych rozwiązań w zakresie profilaktyki zdrowotnej młodzieży. Jako podsumowanie, już w całym zespole, można przedyskutować problemy promocji zdrowia w odniesieniu do społeczeństwa.


Tytuł materiału multimedialnego

Przestrzeganie zasad aseptyki i antyseptyki oraz zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna składa się z czterech części:

  • czynniki zakaźne - zakażenia szpitalne, czynniki zakaźne, łańcuch zakażenia oraz sposoby przenoszenia czynników zakaźnych,

  • higiena środowiska - aseptyka, antyseptyka, dekontaminacja, dezynfekcja, sterylizacja, przygotowanie sprzętu medycznego, postępowanie ze sprzętem medycznym potencjalnie skażonym materiałem biologicznym oraz postępowanie po ekspozycji na materiał skażony,

  • środki ochrony osobistej - podstawowe pojęcia z zakresu środków ochrony zbiorowej i indywidualnej, funkcji środków ochrony osobistej,

  • techniki i procedury higieny rąk.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.3.5)1) rozróżnia pojęcia aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)2) wymienia zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.6)1) wskazuje materiały biologicznie skażone,
MED.07.3.6)2) rozróżnia zasady postępowania z materiałami biologicznie skażonymi,
MED.07.3.6)3) postępuje zgodnie z zasadami postępowania z materiałami biologicznie skażonymi.

Plansza interaktywna może być wykorzystywana w dowolnym momencie i czasie procesu edukacyjnego. Może być użyta np. w celu powtórzenia czy utrwalenia widomości z zakresu czynników zakaźnych, higieny środowiska pracy, środków higieny osobistej oraz higieny rąk.

Plansza interaktywna jest powiązana z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielkokrotnego wyboru „Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka”,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz „Higiena rąk”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie czynników zakaźnych oraz łańcucha zakażenia,

  • omawianie zasad higieny środowiska pracy,

  • stosowanie środków ochrony osobistej,

  • stosowanie technik i procedur higieny rąk.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Zapoznanie się osób uczących się z poszczególnymi elementami materiału. Później prowadzący organizuje quiz sprawdzający wiedzę. Przykład: prowadzący wyświetla definicję i prosi uczących się o przyporządkowanie do niej odpowiedniego pojęcia. Zadanie to może też być przeprowadzone odwrotnie, tzn. nauczyciel podaje hasło, a uczący się – definicję tego hasła. Przykładowe hasła: czynnik zakaźny, bakterie, grzyby, wirusy, aseptyka, antyseptyka, dekontaminacja, sterylizacja, dezynfekcja, środki ochrony osobistej (maski, obuwie czy rękawice).

Uczące się osoby mogą także przygotować schemat łańcucha zakażenia, sposobów przenoszenia czynników zakaźnych, postępowania z materiałem biologicznie skażonym czy postępowania po ekspozycji na taki materiał. Uczący się mogą przygotować mapę myśli dotyczącą np. łańcucha zakażenia, higieny rąk technik i procedur, postępowania z materiałem biologicznie skażonym czy postępowania po ekspozycji na taki materiał

Praca w grupach

Uczące się osoby w kilkuosobowych grupach przygotowują zadania dla pozostałych grup (np. schemat, mapę myśli, zestaw niedokończonych zdań czy tekst z lukami). Mogą one dotyczyć m.in. łańcucha zakażenia, czynników zakaźnych, aseptyki i antyseptyki, higieny rąk, technik i procedur postępowania z materiałem biologicznie skażonym czy postępowania po ekspozycji na taki materiał.

Praca z całym zespołem

Uczący się po zapoznaniu się z planszą interaktywną opracowują mapę myśli, odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania albo kończą zdania dotyczące zagadnień poruszanych w materiale: czynników zakaźnych, higieny środowiska pracy, środków ochrony osobistej i higieny rąk.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoby uczące się w oparciu o wiadomości przedstawione w planszy interaktywnej przygotowują się do zajęć lub powtórzenia materiału z lekcji.

Osoby te mogą za pomocą dowolnej formy graficznej zilustrować np. łańcuch zakażenia, technikę i procedury higieny rąk, postępowanie z materiałem biologicznie skażonym czy postępowanie po ekspozycji na taki materiał. Mogą przygotować zestawy pytań czy niedokończonych zdań, dotyczących np. czynników zakaźnych, bakterii, grzybów, wirusów, aseptyki, antyseptyki, dekontaminacji, sterylizacji, dezynfekcji, środków ochrony osobistej (takich jak maski, obuwie czy rękawice) i higieny rąk.

Osoby uczące się utrwalają podstawowe pojęcia i wiadomości. W ten sposób przygotowują się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału osoby uczące się przygotowują w grupach mapy myśli, schematy, broszury i prezentacje dotyczące pojęć przedstawionych w materiale: czynników zakaźnych, higieny środowiska pracy, środków ochrony osobistej i higieny rąk.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osobom uczącym się, które mają kłopot z opanowaniem materiału zaprezentowanego na planszy interaktywnej, nauczyciel może zaproponować wypełnienie specjalnie przygotowanej karty pracy. Zawiera ona zadania z lukami na dopasowanie elementów, prośby o uzupełnienie wypowiedzi, możliwość wyboru prawidłowej odpowiedzi i in. Tematyka zadań dotyczyć powinna wszystkich elementów planszy interaktywnej. Powinny się w nich znaleźć tematy takie jak: definiowanie czynników zakaźnych oraz łańcucha zakażenia, zasady higieny środowiska pracy, stosowanie środków ochrony osobistej, stosowanie technik i procedur higieny rąk. Po uzupełnieniu karty osoby uczące się powinny sprawdzić swoje odpowiedzi raz jeszcze, mając wgląd do planszy interaktywnej, a następnie podzielić się z nauczycielem tym, jakiego typu elementy sprawiały im najwięcej problemów.

Dla osób uczących się, które opanowały szybciej niż reszta grupy materiał zaprezentowany w planszy interaktywnej, nauczyciel może przygotować zestaw pytań do samodzielnego rozwiązania. Pozwoli on na ewaluację własnych postępów. Nauczyciel może też zaproponować osobom uczącym się opracowanie infografiki na jeden z wybranych tematów, takich jak: zasady higieny środowiska pracy, stosowanie środków ochrony osobistej, stosowanie technik i procedur higieny rąk. Po wykonaniu tego zadania osoby uczące się powinny przedstawić swoje prace na forum, najlepiej wraz z krótkim instruktażem.


Tytuł materiału multimedialnego

Budowa tkanek narządów i układów organizmu człowieka

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas interaktywny składa się z plansz, na których są przedstawione:

  • rodzaje tkanek w organizmie człowieka (tkanka mięśniowa, tkanka nabłonkowa, tkanka nerwowa oraz tkanka łączna) i przykłady ich występowania,

  • budowa poszczególnych układów i narządów w organizmie człowieka: budowa ogólna skóry, budowa serca, schemat układu krążenia, budowa układu trawiennego, budowa układu moczowego, budowa układu płciowego, układ narządu ruchu, budowa układu mięśniowego, budowa układu oddechowego, narządy zmysłów, budowa układu nerwowego, budowa układu dokrewnego.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)2) rozróżnia pojęcia dotyczące procesu diagnostycznego i terapeutycznego,
MED.07.3.1)3) rozpoznaje poszczególne układy w organizmie i funkcje życiowe człowieka,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka.

Atlas interaktywny jest materiałem multimedialnym, dzięki któremu osoba ucząca się poznaje: zagadnienia związane z anatomią człowieka, rodzaje tkanek i przykłady ich występowania oraz budowę poszczególnych układów i narządów występujących w organizmie człowieka. Materiał stanowi samodzielną całość.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielkokrotnego wyboru „Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka”,

  • dopasowywaniem elementów do grafu „Budowa neuronu”,

  • uzupełnianiem podpisów obrazka „Rodzaje nabłonka”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie rodzaju tkanek,

  • opisywanie przykładów występowania tkanek,

  • zaznajomienie się z budową poszczególnych układów i narządów występujących w organizmie człowieka.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Atlas może być wykorzystywany do poznania, utrwalenia i usystematyzowania wiedzy.
Osoba ucząca się na podstawie zdobytych informacji może przygotować w dowolnej formie graficznej (takiej jak schemat, mapa myśli czy fiszki) budowę tkanek człowieka (tkanki mięśniowej, nabłonkowej, nerwowej i łącznej) oraz budowę poszczególnych układów i narządów w organizmie człowieka (takich jak: budowa ogólna skóry, budowa serca, schemat układu krążenia, budowa układu trawiennego, budowa układu moczowego, budowa układu płciowego, układ narządu ruchu, budowa układu mięśniowego, budowa układu oddechowego, narządy zmysłów, budowa układu nerwowego, budowa układu dokrewnego).

Osoby uczące się zapoznają się z materiałem przedstawionym w atlasie. Następnie prowadzący organizuje quiz sprawdzający ich wiedzę. Przykład: prowadzący wyświetla schemat układu krążenia czy budowy żołądka i prosi osoby uczące się o przyporządkowanie odpowiednich haseł do pokazanego materiału. Zadanie to może też być przeprowadzone odwrotnie, tzn. nauczyciel podaje hasło, a uczące się osoby umieszczają je we właściwym miejscu.

Praca w grupach

Uczące się osoby po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w atlasie mogą zostać podzielone na grupy (np. czteroosobowe) i przygotować schematy, mapy myśli czy komiks na temat budowy narządów, tkanek lub układów. Mogą także opracować zestawy pytań albo niedokończonych zdań dla kolegów z innych grup.

Osoby uczące się mogą też przygotować quiz dla siebie nawzajem: przedstawić schemat układu krążenia czy budowy żołądka i poprosić inną grupę, aby przyporządkowała do niego odpowiednie hasła.

Praca z całym zespołem

Po zapoznaniu się z planszami zaprezentowanymi w atlasie nauczyciel może sprawdzić wiedzę osób uczących się poprzez przygotowanie quizu, pytań czy opracowanie schematów, które uczący się będą musieli uzupełnić.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Atlas pozwala na indywidualne powtórzenie materiału i przygotowanie się do egzaminu. Może posłużyć do wykonania prezentacji, mapy myśli, schematu czy nawet opracowania modelu narządu, tkanki czy układu. Osoba ucząca się może opracować zestaw pytań albo niedokończonych zdań lub odpowiedzieć na przygotowane przez nauczyciela pytania.

Praca w grupach

Osoby uczące się pracując w kilkuosobowych grupach (np. czteroosobowych) mogą opracować mapę myśli, schemat, krzyżówkę, broszurę czy model narządu, tkanki albo układu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Dla osób uczących się, które szybciej niż reszta grupy opanowały materiał zaprezentowany w atlasie, nauczyciel może przygotować zestawy pytań do samodzielnego rozwiązania. Może też opracować schematy, w których osoby uczące się będą musiały np. wyszukać nieprawidłowe informacje dotyczące budowy tkanek człowieka (np: tkanki mięśniowej, tkanki nabłonkowej, tkanki nerwowej czy tkanki łącznej) oraz budowy poszczególnych układów i narządów w organizmie człowieka. Zadanie może też dotyczyć wyszukania prawidłowych nazw i poprawnego podpisania np. rysunków przedstawiających budowę ogólną skóry, budowę serca, schemat układu krążenia, budowę układu trawiennego, budowę układu moczowego, budowę układu płciowego, układ narządu ruchu, budowę układu mięśniowego, budowę układu oddechowego, narządy zmysłów, budowę układu nerwowego czy budowę układu dokrewnego.

Osobom uczącym się, które mają kłopot z opanowaniem materiału zaprezentowanego w atlasie, nauczyciel może zaproponować utworzenie pytań i zorganizowanie sesji‑wywiadu, podczas którego osoby uczące się skierują pytania do nauczyciela.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Wpływ czynników fizykalnych na ciało człowieka”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z piętnastu pytań o różnym poziomie trudności (dziesięć pytań wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią poprawną, pięć pytań wielokrotnego wyboru z wieloma odpowiedziami poprawnymi).

System losowo wybiera dziesięć pytań z puli, a uczący się ma 15 minut na rozwiązanie testu, czyli 1,5 minuty na każde pytanie.

Zakresem tematycznym pytania obejmują problematykę związaną z profilaktyką zdrowotną, miernikami zdrowia, aktywnością fizyczną, czynnikami warunkującymi nasze zdrowie, z budową i funkcją organizmu człowieka, a także ze stosowaniem środków ochrony indywidualnej, z zasadami aseptyki i antyseptyki, z postępowaniem z materiałem skażonym oraz ze sposobami radzenia sobie po ekspozycji na ten materiał.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego,

  • osoby uczące się mogą stosować test w celu sprawdzenia swoich wiadomości,

  • wyniki zadania wskażą nauczycielowi, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.

Zadanie jest powiązane z:

  • filmem edukacyjnym „Promocja zdrowia i profilaktyka”,

  • planszą interaktywną „Przestrzeganie zasad aseptyki i antyseptyki oraz zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi”,

  • atlasem interaktywnym „Budowa tkanek narządów i układów organizmu człowieka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)3) rozpoznaje poszczególne układy w organizmie i funkcje życiowe człowieka,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka,
MED.07.3.3)1) klasyfikuje pojęcia związane z profilaktyką zdrowia,
MED.07.3.3)2) wymienia czynniki mające wpływ na promocję i profilaktykę zdrowia,
MED.07.3.5)1) rozróżnia pojęcia aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)2) wymienia zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.6)1) wskazuje materiały biologicznie skażone,
MED.07.3.6)2) rozróżnia zasady postępowania z materiałami biologicznie skażonymi,
MED.07.3.6)3) przestrzega zasad postępowania z materiałami biologicznie skażonymi.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do grafu „Budowa neuronu”

Opis materiału sprawdzającego

Jedno zadanie o średnim poziomie trudności, polegające na dopasowaniu odpowiednich nazw do schematu przedstawiającego budowę neuronu.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu wiadomości z zakresu budowy organizmu człowieka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego,

  • osoby uczące się mogą wykorzystać materiał w celu sprawdzenia swoich wiadomości,

  • wyniki zadania wskażą nauczycielowi, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym „Budowa tkanek, narządów i układów organizmu człowieka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje nabłonka”

Opis materiału sprawdzającego

Osoba ucząca się powinna poprawnie przyporządkować do przedstawionej ilustracji właściwy podpis, który zawiera informację o nazwie nabłonka oraz miejscu jego występowania. Zadanie trudne.

Materiał może być wykorzystany w celu utrwalenia czy sprawdzenia wiadomości z zakresu budowy organizmu człowieka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego,

  • osoby uczące się mogą wykorzystać materiał w celu samosprawdzenia wiadomości,

  • wyniki zadania wskażą nauczycielowi, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym „Budowa tkanek, narządów i układów organizmu człowieka”

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.1)1) wyjaśnia pojęcia medyczne z zakresu budowy ciała i funkcjonowania organizmu,
MED.07.3.1)3) rozpoznaje poszczególne układy w organizmie i funkcje życiowe człowieka,
MED.07.3.1)4) opisuje anatomię i fizjologię układów w organizmie człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Higiena rąk”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na określeniu przez uczącego się, czy przedstawione zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Zadanie o średnim poziomie trudności.

Może zostać wykorzystane do utrwalenia czy powtórzenia wiadomości z zakresu aseptyki i antyseptyki.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego,

  • osoby uczące się mogą wykorzystać materiał w celu samosprawdzenia wiadomości,

  • wyniki zadania wskażą nauczycielowi, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.

Zadanie jest powiązane z planszą interaktywną „Przestrzeganie zasad aseptyki i antyseptyki oraz zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.5)1) rozróżnia pojęcia aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)2) wymienia zasady aseptyki i antyseptyki,
MED.07.3.5)3) stosuje zasady aseptyki i antyseptyki.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Quiz „Promocja zdrowia”

Opis materiału sprawdzającego

Quiz składa się z piętnastu pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawna odpowiedzią, po pięć na każdym poziomie trudności (pięć pytań łatwych, pięć pytań średnio trudnych, pięć pytań trudnych).

Zadaniem osoby uczącej się jest udzielanie prawidłowej odpowiedzi na pytania związane z promocją zdrowia i profilaktyką.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, ale także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego,

  • osoby uczące się mogą wykorzystać materiał w celu samosprawdzenia wiadomości,

  • wyniki zadania wskażą nauczycielowi, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.

Quiz jest powiązany z filmem edukacyjnym „Promocja zdrowia i profilaktyka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.07.3.3)1) klasyfikuje pojęcia związane z profilaktyką zdrowia,
MED.07.3.3)2) wymienia czynniki mające wpływ na promocję i profilaktykę zdrowia.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału