Przeczytaj
Pitagoras i Związek Pitagorejski
Pitagoras już w starożytności był postacią częściowo legendarną. Wiemy, że żył w VI w. p.n.e. i urodził się na wyspie Samos, kolonii jońskiej. W wieku ok. 40 lat musiał opuścić rodzinne strony i przeniósł się do Wielkiej Grecji. W mieście Kroton założył szkołę filozoficzno‑religijną, tzw. Związek Pitagorejski. Podobno podróżował po świecie i zetknął się z mędrcami i kapłanami Wschodu. Nie pozostawił po sobie żadnych pism, jednakże jego uczniowie i następcy, dla podkreślenia autorytetu mistrza i własnej skromności, przypisywali mu swoje dzieła, tak że dzisiaj trudno jest oddzielić jego oryginalne poglądy od poglądów kontynuatorów.
Pitagoras utworzył stowarzyszenie, które starało się realizować cele nie tylko filozoficzno‑naukowe i religijno‑etyczne, ale także polityczne. Pitagorejczycy jako niewygodni przeciwnicy polityczni już po śmierci swego założyciela spotkali się z prześladowaniami. Związek Pitagorejski w sposobie organizacji przypominał zarazem szkołę i klasztor. Jego członków obowiązywały surowe zasady obyczajowe, osobista asceza, polegająca na kontrolowaniu swojego postępowania, przeprowadzaniu codziennego rachunku sumienia, opanowywaniu namiętności i pragnień. Przystępować do związku mogły również kobiety. W V w. p.n.e. doszło w gronie pitagorejczyków do rozłamu. Wydzieliły się dwa odłamy: akusmatycy, którzy większą wagę przywiązywali do obrzędów religijnych i mistycznych, oraz matematycy, którzy skupiali się na badaniach naukowych.
Poglądy
Poglądy dotyczące duszy ludzkiej
Podstawowym dogmatem pitagorejczyków była wiara w nieśmiertelność duszy ludzkiej oraz w metempsychozę, czyli wędrówkę dusz (reinkarnację) przez serię kolejnych wcieleń. Niewątpliwie było to nawiązanie do orfizmuorfizmu, którego twórcą - wedle tradycji - miał być mityczny śpiewak Orfeusz.
Pitagorejczycy, podobnie jak orficy, zakładali antropologiczny dualizm, to znaczy uważali, że dusza istnieje oddzielnie od ciała i w przeciwieństwie do niszczejącego z upływem czasu ciała jest tym, co w człowieku nieśmiertelne. Ciało jest więzieniem dla duszy człowieka, który w ten sposób ponosi karę za popełnione wcześniej winy. Aby dusza mogła wyzwolić się od uciążliwego uzależnienia od ciała, człowiek musi odpokutować wszystkie swoje winy. Oczyszczanie ze zła dokonuje się poprzez kolejne wcielenia. W ciągu życia pod postacią ludzką wyzwolenie duszy z ciała można było przynaglić przez ascetyczny tryb życia, a chwilowo doświadczyć podczas tajemnych obrzędów.
Odkrycia naukowe
Teoria liczb
Poza przestrzeganiem surowych reguł życiowych i udziałem w misteriach pitagorejczycy kładli duży nacisk na oczyszczanie duszy przez zgłębianie wiedzy. Ich poglądy filozoficzne ze współczesnego punktu widzenia sprawiają wrażenia dziwnego i osobliwego pomieszania mistyki z matematyką. Mieli zwyczaj prezentować swoje twierdzenia w postaci krótkich pytań i jeszcze krótszych odpowiedzi. Pitagorejczycy jako pierwsi wyrazili przekonanie, że liczby rządzą światem. Liczba była dla nich zasadą wszelkiego bytu. Zauważali, że różne zjawiska w świecie dają się sprowadzić do relacji liczbowych. Co za tym idzie, liczby wyjaśniają świat. Przy czym liczby wyobrażali sobie jako wielkości przestrzenne, jako byty posiadające sobie właściwe kształty; liczby nie były materią wszechświata - i tu różnili się od filozofów z Miletu - lecz jego formą. W ten sposób w ich myśleniu pojawiła się teoria o dualizmie świata, w którym istnieje to, co jest kształtowane, czyli materia, i to, co kształtuje, czyli forma, w tym przypadku liczba. Poszczególnym liczbom przypisywali znaczenie symboliczne:
punkt
linia
figura geometryczna płaska
ciało geometryczne płaskie, a ponadto świętość i siła
własności ciał fizycznych, np. barwa
życie
duch
miłość
roztropność i sprawiedliwość
doskonałość wszechświata, także dlatego, że jest sumą pierwszych czterech liczb (1+2+3+4=10), co obrazowano jeszcze za pomocą trójkąta zwanego po grecku tetraktys (tetra z gr. cztery).
Pitagoras twierdził, że świat jest z samej swojej natury piękny. Celem życia jego i jego uczniów było doskonalenie się, które łączyło się z odkrywaniem piękna matematyki. Członkowie związku pitagorejskiego niemalże czcili liczby. To w nich widzieli pierwotne źródło porządku świata, który składał się z figur geometrycznych związanych proporcjami – liczbami. Porządek liczbowy był przez pitagorejczyków utożsamiany z pięknem. W ten sposób stworzyli Wielką Teorię, która zakładała, że piękno polega na uzyskaniu idealnych proporcji między częściami danej całości. Przykładem tego piękna miał być wszechświat – kosmos. Słowo to łączyło znaczenia jak: świat, ozdoba i porządek. Symetria wszechświata sprawiała, że jego elementy wydawały harmonijne dźwięki. W ten sposób, zdaniem pitagorejczyków, powstała kosmiczna muzyka sfer, której nie słyszymy, ponieważ się do niej przyzwyczailiśmy.
Słownik
(łac. dualis – podwójny) pogląd oparty na przekonaniu, że rzeczywistość składa się z dwóch niesprowadzalnych do siebie czynników (wykluczających się bądź uzupełniających); rozróżnia się dualizm metafizyczny, uznający istnienie materii i ducha, oraz dualizm antropologiczny, rozróżniający ciało i duszę
(lub orficyzm) mistyczny ruch religijny istniejący od ok. VIII w. p.n.e. w starożytnej Grecji; związany z kultem Dionizosa, oparty na misteriach związanych ze świętymi pismami przypisywanymi mitycznemu pieśniarzowi Orfeuszowi; wyznawcy orfizmu zakładali, że po śmierci dusze sprawiedliwych dostępują zbawienia, natomiast dusze ludzi złych muszą wcielać się kolejno w coraz to inne stworzenia, aż dokona się ich oczyszczenie i zasłużą sobie tym samym na nieśmiertelność