E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa urządzeń łączności

Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym — Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat dokumentacji związanej z eksploatacją urządzeń. Zaznajomisz się lub będziesz umieć udokumentować prace związane z montażem, obsługą, diagnostyką urządzeń.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjnyDdSdX2WtpFilm edukacyjny zapozna Cię z obsługą radiotelefonu podczas wykonywania przykładowych czynności naprawczych (uzgodnienia z dyżurnym ruchu), schematy zawarte w regulaminie technicznym stacji dotyczące łączności, rodzaje łączności (przewodowej i bezprzewodowej). Poznasz również podział i dobieranie kanałów radiołączności (utrzymania, pociągowej, alarmowej) w zależności od sytuacji ruchowej, wskaźnik W28 oraz samej sygnalizacji alarmowej — sygnałów dźwiękowych i podawanych ręcznie na podstawie instrukcji Ie1. Dowiesz się z niego o sposobie prowadzenia ruchu w przypadku uszkodzenia urządzeń sterowania ruchem.

Film instruktażowy — tutorialDzt6u1gr4Film instruktażowy — tutorial szczegółowo zapozna Cię z działaniem radiotelefonu, jego obsługą i zastosowaniem w łączności. Dowiesz się o działaniu łączności alarmowej (na kanale ruchowym), a także „radiostopu” oraz skutkach wciśnięcia przycisku w radiotelefonie i jego działaniu na układ w lokomotywie.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDLx14osskInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD15smlCs5Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDV9Xp6O0FPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDBqKl63ykPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1E2GD2Q9Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD181vSikDInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.

W skład multimediów wchodzi film edukacyjny oraz film instruktażowy. Przybliżają one wiadomości z zakresu obsługi urządzeń łączności i ich wykorzystania w sytuacjach typowych i alarmowych.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w planszy. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Zwróć uwagę, że ćwiczenie to test sprawdzający wiedzę. Warto zostawić go sobie na koniec lub zacząć od niego, zdobywając kolejne odpowiedzi na pytania w nim zawarte.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały filmowe. Zauważ, jak wiele zależy od właściwego użycia sprzętu i jak wielka jest odpowiedzialność (chociażby użycie radiostopu).

Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.

Analizując elementy łączności i ich obsługę, postaraj się wyobrazić je sobie (pomoże Ci w tym niejeden fragment filmu) w akcji.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się (czy go już znasz?, jeśli nie to warto się jak najszybciej zastanowić, jak najłatwiej przyswajasz wiedzę. Pomoże Ci w tym również wzięcie pod uwagę Twoich zainteresowań i umiejętności. Jeśli nie jest to dla Ciebie interesujące — wymyśl powód, dla którego może to być atrakcyjne (jeśli będzie to dobry powód, dobrze pójdzie Ci też uczenie się tego materiału).

Teraz pomysły do zapamiętywania obsługi urządzeń łączności:

  1. Twoje działanie może bazować na wymyślaniu historii, która obejmuje konieczność wykonywania konkretnych zadań, do których użyjesz łączności przewodowej lub bezprzewodowej. Coś jak opowiadanie. Teoretycznie trudne, ale wszystko jest kwestią wyćwiczenia się w tego typu działaniach. Szczególnie że fragmenty filmów zawierają początki historii. Brakuje tylko historii do rozwinięcia tematu i jego zamknięcia (połączenia wszystkiego w całość). I to może być Twoja rola. Ludzie przekazują wiedzę historiami (doświadczenia życiowe). Jest to całkiem dobra metoda na „trudne zapamiętanie wykorzystania urządzeń łączności w sterowaniu ruchem kolejowym”.

  2. Generuj systematykę, czyli tabele. Zbuduj checklistę, w której w pierwszej kolumnie zbierzesz wszystkie osoby, które posługują się środkami łączności lub których praca jest oparta na ich działaniu, a w kolejnych kolumnach zaznaczysz te informacje, które sobie przekazują i sposób ich przekazywania. Kiedy spojrzysz na tabelę, będziesz wiedział kto, z kim, po co i dlaczego.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Ogarnij ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie. Warto podczas przeglądania e‑materiałów szukać wątków, problemów i myśli zasadniczych pojawiających się w nim. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział „co się do ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów — zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.

  3. Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Zapisuj hasłowo odpowiedzi, które znalazłeś na pytania, które sobie zadałeś. Spróbuj metody „a co jeśli...?”, która pozwala przewidzieć nietypowe sytuacje.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli „tak” (czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.

  5. Przejrzałeś — uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.

Wykorzystaj:

  • film edukacyjny, bo dzięki niemu poznasz ogólnie kwestie związane z wykorzystaniem urządzeń łączności w sterowaniu ruchem kolejowym.

  • film instruktażowy, który pozwoli Ci nabyć umiejętność posługiwania się radiotelefonem i sygnalizacją alarmową.

  1. Zapisuj zasadnicze hasła z filmów. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  2. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj — zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie lub u nauczyciela, kiedy nie jest tak jak w opisie.

  3. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  4. Szukaj połączeń, bo jest ich mnóstwo pomiędzy każdym materiałem. Jak połączysz kropki (wiedzę) ze sobą, to będziesz nią „żonglował”. To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Sam, pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania sprawdzające twoją wiedzę. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”. Dzięki ćwiczeniom możesz:

  • nauczyć posługiwać się urządzeniami łączności;

  • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informację z filmów z Twoim doświadczeniem (jeśli takie posiadasz i jest związane np.: z praktykami zawodowymi);

  • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).