Obsługa urządzeń łączności
Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym — Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat dokumentacji związanej z eksploatacją urządzeń. Zaznajomisz się lub będziesz umieć udokumentować prace związane z montażem, obsługą, diagnostyką urządzeń.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film edukacyjnyFilm edukacyjny zapozna Cię z obsługą radiotelefonu podczas wykonywania przykładowych czynności naprawczych (uzgodnienia z dyżurnym ruchu), schematy zawarte w regulaminie technicznym stacji dotyczące łączności, rodzaje łączności (przewodowej i bezprzewodowej). Poznasz również podział i dobieranie kanałów radiołączności (utrzymania, pociągowej, alarmowej) w zależności od sytuacji ruchowej, wskaźnik W28 oraz samej sygnalizacji alarmowej — sygnałów dźwiękowych i podawanych ręcznie na podstawie instrukcji Ie1. Dowiesz się z niego o sposobie prowadzenia ruchu w przypadku uszkodzenia urządzeń sterowania ruchem.
Film instruktażowy — tutorialFilm instruktażowy — tutorial szczegółowo zapozna Cię z działaniem radiotelefonu, jego obsługą i zastosowaniem w łączności. Dowiesz się o działaniu łączności alarmowej (na kanale ruchowym), a także „radiostopu” oraz skutkach wciśnięcia przycisku w radiotelefonie i jego działaniu na układ w lokomotywie.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Urządzenia łączności – charakterystyka i zastosowanie w transporcie kolejowymFilm edukacyjny
Sposoby wykorzystania urządzeń łącznościFilm instruktażowy - tutorial
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.
W skład multimediów wchodzi film edukacyjny oraz film instruktażowy. Przybliżają one wiadomości z zakresu obsługi urządzeń łączności i ich wykorzystania w sytuacjach typowych i alarmowych.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w planszy. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Zwróć uwagę, że ćwiczenie to test sprawdzający wiedzę. Warto zostawić go sobie na koniec lub zacząć od niego, zdobywając kolejne odpowiedzi na pytania w nim zawarte.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały filmowe. Zauważ, jak wiele zależy od właściwego użycia sprzętu i jak wielka jest odpowiedzialność (chociażby użycie radiostopu).
Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.
Analizując elementy łączności i ich obsługę, postaraj się wyobrazić je sobie (pomoże Ci w tym niejeden fragment filmu) w akcji.
Przykładowe ścieżki
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się (czy go już znasz?, jeśli nie to warto się jak najszybciej zastanowić, jak najłatwiej przyswajasz wiedzę. Pomoże Ci w tym również wzięcie pod uwagę Twoich zainteresowań i umiejętności. Jeśli nie jest to dla Ciebie interesujące — wymyśl powód, dla którego może to być atrakcyjne (jeśli będzie to dobry powód, dobrze pójdzie Ci też uczenie się tego materiału).
Teraz pomysły do zapamiętywania obsługi urządzeń łączności:
Twoje działanie może bazować na wymyślaniu historii, która obejmuje konieczność wykonywania konkretnych zadań, do których użyjesz łączności przewodowej lub bezprzewodowej. Coś jak opowiadanie. Teoretycznie trudne, ale wszystko jest kwestią wyćwiczenia się w tego typu działaniach. Szczególnie że fragmenty filmów zawierają początki historii. Brakuje tylko historii do rozwinięcia tematu i jego zamknięcia (połączenia wszystkiego w całość). I to może być Twoja rola. Ludzie przekazują wiedzę historiami (doświadczenia życiowe). Jest to całkiem dobra metoda na „trudne zapamiętanie wykorzystania urządzeń łączności w sterowaniu ruchem kolejowym”.
Generuj systematykę, czyli tabele. Zbuduj checklistę, w której w pierwszej kolumnie zbierzesz wszystkie osoby, które posługują się środkami łączności lub których praca jest oparta na ich działaniu, a w kolejnych kolumnach zaznaczysz te informacje, które sobie przekazują i sposób ich przekazywania. Kiedy spojrzysz na tabelę, będziesz wiedział kto, z kim, po co i dlaczego.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Ogarnij ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie. Warto podczas przeglądania e‑materiałów szukać wątków, problemów i myśli zasadniczych pojawiających się w nim. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć.
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział „co się do ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów — zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.
Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Zapisuj hasłowo odpowiedzi, które znalazłeś na pytania, które sobie zadałeś. Spróbuj metody „a co jeśli...?”, która pozwala przewidzieć nietypowe sytuacje.
Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli „tak” (czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.
Przejrzałeś — uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Wykorzystaj:
film edukacyjny, bo dzięki niemu poznasz ogólnie kwestie związane z wykorzystaniem urządzeń łączności w sterowaniu ruchem kolejowym.
film instruktażowy, który pozwoli Ci nabyć umiejętność posługiwania się radiotelefonem i sygnalizacją alarmową.
Zapisuj zasadnicze hasła z filmów. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj — zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie lub u nauczyciela, kiedy nie jest tak jak w opisie.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Szukaj połączeń, bo jest ich mnóstwo pomiędzy każdym materiałem. Jak połączysz kropki (wiedzę) ze sobą, to będziesz nią „żonglował”. To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.
Sam, pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:
ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania sprawdzające twoją wiedzę. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”. Dzięki ćwiczeniom możesz:
nauczyć posługiwać się urządzeniami łączności;
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informację z filmów z Twoim doświadczeniem (jeśli takie posiadasz i jest związane np.: z praktykami zawodowymi);
ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;
umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;
umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści