E-materiały do kształcenia zawodowego

Oprawianie kamieni jubilerskich

MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich - Złotnik – Jubiler 731305

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

WprowadzenieD3xZUOn8uWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Oprawianie kamieni jubilerskich” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

  • Film edukacyjny Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typuDIq3kLAoaFilm edukacyjny Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu zaprezentuje Ci rodzaje oprawek kamieni jubilerskich, dobieranie oprawy do kamienia jubilerskiego zgodnie z warunkami technicznymi i życzeniem klienta zgodnie z technologią oprawiania kamieni jubilerskich oraz zastosowanie narzędzi i materiałów do wykonania oprawy kamieni jubilerskich. Pokaże wykonanie oprawki ,oprawę kamienia zgodnie z przyjętą zasadą, uwzględniając szlif i rodzaj kamienia w zależności od rodzaju oprawy kamienia.

  • Galeria zdjęć Oprawki do kamieni jubilerskichDMW1KkFsRGaleria zdjęć Oprawki do kamieni jubilerskich przedstawi Ci rodzaje oprawek do kamieni.

  • Galeria zdjęć Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwieDx7fYVWueGaleria zdjęć Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie. Dzięki niej poznasz wygląd kamieni jubilerskich pochodzenia naturalnego, jubilersko‑ozdobne, syntetyczne oraz kamienie pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.

  • E‑book Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskichD8hIe2XgxE‑book Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich zawierająca treści dotyczące stanowiska pracy używanego do wykonania oprawki, prezentujący zasady wykonania i przebiegu ich montażu, dobór narzędzi i przyrządów do montażu i demontażu oraz stosowanych podczas montażu i demontażu oprawek w wyrobach jubilerskich.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDXGm6Q8bDInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDm04pOPguSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD10u8RjcIPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDD7QQY8a4Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDFPmK4LVnNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDmSMK21ZKInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e- materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, dwie galerie zdjęć oraz e‑book.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat kamieni jubilerskich i ich oprawiania. Co słyszałeś od innych osób, co widziałeś na palcach innych osób lub wycieczkach zawodoznawczych, praktykach lub po prostu podczas obserwacji czy w internecie.

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli minąłeś część dotycząca struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedź się, czego się będziesz uczył. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Jakie zagadnienia są dla Ciebie problematyczne? — wypisz je na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmach, to nie sam film, który pokazuje dużo więcej szczegółów. Czasem nie warto czytać streszczeń, warto obejrzeć materiał poszukując „ukrytej wiedzy”.

Ustal, co chcesz osiągnąć ucząc się z tych materiałów — zastanów się nad celem uczenia się tego. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, warto zastanowić się jak poszerzyć ją o możliwość obserwacji elementów, które widziałeś na filmie lub przeczytałeś w e‑book'u

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej małymi dawkami. Szczególnie dotyczy to rodzajów kamieni i minerałów stosowanych w jubilerstwie, czy też rodzajów oprawek do kamieni.

Szczególnie trudne zadanie to zapamiętanie tych wszystkich nazw z galerii zdjęć. Będziesz musiał się dobrze skupić.

Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego oprawiania kamieni jubilerskich zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:

  • Obejrzyj galerię zdjęć pod hasłem „Oprawki do kamieni jubilerskich” i połącz to z galerią zdjęć „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie”. Znajdziesz w niej skondensowaną i usystematyzowaną wiedzę w postaci haseł. Galeria zdjęć „Oprawki ...” „zorientuje” Twój sposób uczenia się. Na jej podstawie będziesz mógł wybrać właściwą drogę i sposób przyswojenia sobie wiedzy związanej z oprawianiem kamieni.

  • Obejrzyj filmy pod hasłem „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu” — możesz obejrzeć go od razu cały skupiając się na wynotowaniu najważniejszych zagadnień (sposobów oprawy), ale równie dobrze będzie oglądanie wybranych fragmentów tematycznych, w momencie kiedy potrzebujesz nauczyć się właściwego zagadnienia (lub napotkałeś je w galerii zdjęć albo e‑booku). Wynotuj zagadnienia, które są w nim poruszane.

  • Skoro poznasz już rodzaje oprawek będziesz musiał nauczyć się odpowiednio dobierać i wykonywać oprawianie (o tym było też w filmie). Przedtem jednak warto, wynotowane podczas oglądania film, informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej - przejrzeć.

  • W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę małymi dawkami, testami lub pytaniami, na które możesz sam sobie odpowiedzieć lub przypomnieć zaglądając do materiałów.

  • Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepszym do tego będzie test. Inne ćwiczenia umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy lub przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.

Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz go utrwalić. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne. Warto wrócić i przypomnieć sobie. Teraz już szybciej Ci będzie szło.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowej pomocy, takich jak:

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy” tradycyjna metoda uczenia się. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek. Nie warto jednak przepisywać scenograficznie filmu. Szkoda czasu. Zrób własną notatkę. Metodę możesz zastosować na każdym etapie nauki.

  • Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całe zagadnienie. Warto znać tą technikę i zastosować przy rozpoznawaniu przyswajaniu wiedzy związanej z zapamiętywaniem rodzajów kamieni i ich oprawek.

  • Mapa myśli — łączą elementy wiedzy ze sobą, a dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i przypominasz sobie więcej szczegółów. Jeśli zagadnienia związane z oprawianiem podzielisz na grupy i uporządkujesz, zbudujesz własną mapę umysłu. Nie wiesz jak? Zajrzyj do internetu — tam jest mnóstwo przykładów z których warto wybrać najbardziej pasujący dla Ciebie. Dzięki mapie możesz „ogarnąć” materiał bez zaglądania stale e‑materiału lub jego opisu. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają ogląd na całość zagadnienia.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia innych filmów lub animacji. Jeśli będą to materiały w innym języku, będziesz doskonalił angielski lub umiejętności IT w automatycznym tłumaczeniu. W tym przypadku możesz posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Uważaj na wiarygodność samodzielnie odnalezionych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.

  • Dyskusje z kolegami — (online lub offline) pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś stajesz się po części ekspertem w tej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Jeśli nie będziesz wiedział jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału sięgnij po instrukcję użytkowaniaDsWrXDNS3instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).