Oprawianie kamieni jubilerskich
MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich - Złotnik – Jubiler 731305
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu złotnik - jubilerWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu złotnik - jubiler
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie złotnik - jubiler. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich wyodrębnionej w zawodzie złotnik – jubiler 731305.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich:
wykonywania wyrobów złotniczych i jubilerskich z metali szlachetnych i ich stopów;
wykonywania opraw kamieni jubilerskich;
wykonywania napraw i przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich;
Efekty kształcenia
MEP.05.3. Oprawianie kamieni jubilerskich
Uczeń:
1) określa budowę i właściwości kamieni i minerałów stosowanych w jubilerstwie,
2) wykonuje oprawki kamieni jubilerskich,
3) wykonuje oprawy kamieni jubilerskich.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Oprawianie kamieni jubilerskich” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu
Film edukacyjnyZakuwanie kamieni w oprawach różnego typu
prezentuje zadania zawodowe – rodzaje oprawek kamieni jubilerskich, dobieranie oprawy do kamienia jubilerskiego zgodnie z warunkami technicznymi i życzeniem klienta zgodnie z technologią oprawiania kamieni jubilerskich oraz zastosowanie narzędzi i materiałów do wykonania oprawy kamieni jubilerskich. Pokazuje wykonanie oprawki ,oprawę kamienia zgodnie z przyjętą zasadą, uwzględniając szlif i rodzaj kamienia w zależności od rodzaju oprawy kamienia.Galeria zdjęć
Oprawki do kamieni jubilerskich
Galeria zdjęćOprawki do kamieni jubilerskich
przedstawia rodzaje oprawek do kamieni.Galeria zdjęć
Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie
Galeria zdjęćKamienie i minerały stosowane w jubilerstwie
zawiera zdjęcia przedstawiające kamienie jubilerskie pochodzenia naturalnego, jubilersko‑ozdobne, syntetyczne oraz kamienie pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.E‑book
Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich
E‑bookKamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich
zawierający treści dotyczące stanowiska pracy używanego do wykonania oprawki, prezentujący zasady wykonania i przebiegu ich montażu, dobór narzędzi i przyrządów do montażu i demontażu oraz stosowanych podczas montażu i demontażu oprawek w wyrobach jubilerskich.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu
Film edukacyjny
- Oprawki do kamieni jubilerskich
Galeria zdjęć
- Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie
Galeria zdjęć
- Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu złotnik – jubiler
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z oprawianiem kamieni jubilerskich.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy.
Zadaniem każdej grupy będzie opracowanie instrukcji dotyczącej wykonania: grupa 1 - oprawy punktowej w cztery łapy w koronce, grupa 2 - oprawy pełnej w cargę, grupa 3 - oprawy pełnej kasetowej, grupa 4 - oprawy pełnej w korny.
Każda grupa na podstawie sobie właściwego fragmentu filmu „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu” ma zadanie opracować checklistę dotyczącą pracy jubilera związaną z zadanym typem oprawy.
Nauczyciel prosi, aby grupy wykonały te opracowania na dużej karcie (np. flipchart) w taki sposób, aby można byłoby uzupełniać wpisy. Jeśli grupy robią to w wersji cyfrowej, dokument powinien być edytowalny.
Grupy mają około 10 minut na wykonanie zadania. Mogą się posługiwać wszelkimi dostępnymi danymi.
Po upływie określonego czasu nauczyciel prosi o grupy o przekazanie własnych notatek kolejnej grupie. Teraz grupy zamieniają się kartami. Grupy na podstawie fragmentów filmu „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu” dopisują rodzaje narzędzi niezbędnych do tego działania (tego, które opisuje zmieniona karta).
Po około 5 minutach grupy kończą ten etap pracy i przekazują notatki grupie, która nie opracowywała jeszcze danego zagadnienia.
Po upływie określonego czasu nauczyciel prosi o grupy o przekazanie własnych notatek kolejnej grupie. Teraz grupy zamieniają się kartami. Grupy na podstawie fragmentów filmu „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu” dopisują rodzaje materiałów użytych do tego działania (tego, które opisuje zmieniona karta).
Po około 5 minutach grupy kończą ten etap pracy i przekazują notatki grupie, która nie opracowywała jeszcze danego zagadnienia.
Ostatnie zadanie z fragmentami filmu polega na wskazaniu innych możliwości osadzenia kamieni jubilerskich przy użyciu tych samych narzędzi i materiałów. W tym obszarze wskazane jest również korzystanie z Internetu, aby wykonać to zadanie poprawnie i kreatywnie.
Grupy przy każdym przejściu do następnego działania analizują notatki swoich poprzedników. Zapisują też elementy, z którymi się nie zgadzają w notatkach na osobnych kartkach.
Teraz grupy prezentują swoje karty (lub notatki cyfrowe). W trakcie komentują, co wykonali oni, a z czym się nie zgadzają (praca poprzednich grup).
Nauczyciel dyskutuje z uczniami i wyjaśnia nieścisłości.
Uczniowie po omówieniu wykonują zdjęcia kart poszczególnych grup.
Galeria zdjęć „Oprawki do kamieni jubilerskich”
Nauczyciel przygotowuje wydruk zdjęć kilku zdjęć na karcie tak, aby poniżej obrazków z danego zagadnienia, przydzielonej zespołowi uczniowskiemu, wystarczyło trochę miejsca na notatkę (mniej więcej pięć zdań na każdy element grafiki).
Dzieli uczniów na cztery grupy. Każdej grupie daje po dwie wydrukowane karty w taki sposób, że pierwsza otrzymuje hasła „oprawa punktowa (w łapki, krapki, pazurki) oraz „oprawa wielokamieniowa typu karmazycja”, grupa druga - „oprawa pełna (kasetowa, obwodowa, w cargę, w lustro) oraz „oprawa wielokamieniowa typu micro pave”, grupa trzecia - „oprawa w korny (kulkowa)” oraz „oprawa na bolcu”, a grupa czwarta - „oprawa kanałowa” oraz „oprawa segmentowa (odcinkowa)”.
Uczniowie bez zaglądania do e‑materiału starają się jednym zdaniem zapisać na otrzymanych wydrukach odpowiedź na pytanie „Co przedstawia zestaw grafik?”.
Po zapisaniu swoich sugestii na znak nauczyciela karty przekazują kolejnej grupie (pierwsza grupa przekazuje zapisane karty grupie drugiej itp.).
Grupy przeglądają notatki kolegów i dopisują, o co ich zdaniem informacje powinny zostać poszerzone.
Na znak nauczyciela jeszcze dwa razy grupy zamieniają się kartami i odpowiadają na sugestie.
Finalnie każda grupa przejrzy i zaproponuje treść, która mogłaby się znaleźć na grafice jako jej opis.
Teraz dopiero nauczyciel wyświetla e‑materiał i analizując kolejne karty, prezentuje zawartość galerii zdjęć.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, porównując zagadnienia, które sugerowali uczniowie z tymi, które zostały przedstawione w e‑materiale.
Galeria zdjęć „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie”
Nauczyciel przygotowuje lekcje w ten sposób, że drukuje obrazki z galerii i tnie każdy na co najmniej 5 części tworząc zestaw trzy (8 obrazków x 5 części) i wykonując puzzle.
Łączy uczniów w 3 grupy i przekazuje im po jednym zestawie „pociętych” i wymieszanych obrazków.
Prosi uczniów o to, aby używając galerii zdjęć - ułożyli z niej puzzle.
Po wykonaniu zadania uczniowie mają za zadanie na odwrocie każdego puzzle'a zapisać jedno zdanie opisujące go (dotyczące tego co na nim widać lub tego o czym jest cały obrazek)
Teraz grupy wymieniają się zestawami. Odwracają fragmenty obrazkiem do stołu.
Zadaniem każdej grupy będzie ponowne ułożenie puzzli na podstawie przeczytanych opisów z rewersu.
Na znak nauczyciela, po ułożeniu wszystkich elementów przez każą grupę, uczniowie odwracają obrazki sprawdzając ich poprawne ułożenie (na podstawie porównania z galerią zdjęć).
Nauczyciel podsumowuje zajęcia sprawdzając czego uczniowie nauczyli się o wyglądzie kamieni i ich twardościach.
E‑book „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich”
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej fragmenty e‑book‑a dotyczące poruszanych na lekcji zagadnień. Dzieli klasę na grupy
Prosi grupy o zapisanie na oddzielnych karteczkach haseł (niedokończonych zdań) dotyczących zagadnień:
grupa 1 - Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz ich barwy
grupa 2 - Skala Mohsa twardości minerałów/kamieni jubilerskich
grupa 3 - Oprawianie kamieni jubilerskich
Liczba haseł może być określona poprzez czas lekcji lub liczbę osób w klasie. Proponuję nie mniej niż trzy na osobę.
Hasła te mogą wyglądać np.: „jeśli chciałbyś zarysować diament to możesz to zrobić tylko ...”, „jeśli nie zostanie pochłonięta przez kamień żadna składowa światła to jest to kamień ...”
Nauczyciel hurtowo zbiera karteczki do pojemnika.
Teraz grupy losują karteczki i na nie na głos odpowiadają. Sędziami są autorzy pytań, jednak ostateczny werdykt podejmuje nauczyciel.
Grupy zdobywają punkty, a każdy uczeń w trakcie działania zapisuje poprawnie dokończone zdania (po zatwierdzeniu przez nauczyciela).
Nauczyciel podsumowuje zajęcia wskazując na możliwość zastosowania tej metody uczenia się również jako działania samodzielnego.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem „Najważniejsze zasady Bezpieczeństwa i Higieny Pracy obowiązujące w pracowni złotniczej” (materiał do ściągnięcia jako załącznik).
Nauczyciel prezentuje film „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”.
Uczniowie samodzielnie starają się jak najwięcej zapamiętać z tego filmu, notując w trakcie oglądania hasła.
Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie własnych notatek i wskazanie jakie zasady BHP dotyczyły pracy jubilera prezentowanej na filmie. Razem z notatką z filmu uczniowie wskazują punkty z materiału dodatkowego.
Tak przygotowane notatki przekazują koledze, który recenzuje im je (wskazując błędy lub nieścisłości).
Uczniowie otrzymują dostęp teraz do filmu „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”, dzięki czemu mogą dokładniej przeanalizować notatki kolegów.
Notatki po recenzji wracają do autorów, którzy poprawiają błędy.
Błędy omawiane są na forum, a nauczyciel wspólnie z uczniami omawia zasady BHP w pracowni złotniczej.
Galeria zdjęć „Oprawki do kamieni jubilerskich”
Nauczyciel wprowadza temat sposobów oprawiania kamieni jubilerskich, wykorzystując kolejne elementy z galerii zdjęć.
Prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali te zdjęcia zastanowili się jakie kamienie jubilerskie z galerii „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie” mogły być oprawiane.
Uczniowie wykonują to w postaci grafu. W górnej części grafu schematycznie (lub wpisują nazwę) kamieni jubilerskich, a w dolnej części umieszczają informacje (nazwa lub rysunek) dotyczące sposobów oprawiania kamieni.
Teraz łączą strzałkami kamienie ze sposobami ich oprawiania (nauczyciel dopuszcza różne sposoby łączenia kamieni i opraw)
Uczniowie prezentują swoje grafy.
Uczniowie zbierają informacje zwrotne o swoich połączeniach od kolegów.
Nauczyciel prosi o ostatnie korekty grafów i wskazuje uczniów do zaprezentowania swojej pracy na forum.
Uczniowie otrzymują oceny lub pochwały.
Galeria zdjęć „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie”
Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć i opis twardości kamieni.
Prosi uczniów o samodzielną analizę każdego zdjęcia i wypisanie przy każdym z nich słów kluczowych pozwalających rozpoznać dany kamień.
Po wypisaniu tych słów prosi o wykonanie przez każdego ucznia mapy pojęciowej, w której centralnej części będzie napis „kamienie jubilerskie”, a odgałęzieniami będą nazwy kolejnych grup kamieni. Jako rozwinięcie każdej grupy uczniowie wpisują nazwę kamienia i wypisane wcześniej słowa kluczowe opisujące go.
Nauczyciel prosi o prezentację map przez wybranych uczniów.
Finalnie wybiera jedną z nich i prosi klasę o dopisanie na niej wszystkich pojęć odnalezionych podczas analizy galerii obrazów.
E‑book „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich”
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie trzyminutowego przemówienia na temat oprawiania kamieni jubilerskich.
Do dyspozycji uczniów jest rozdział z e‑booka oraz informacje z innych e‑materiałów dotyczących oprawiania kamieni. Nauczyciel sugeruje również, że warto wziąć pod uwagę inne materiały i tam szukać treści do wypowiedzi.
Uczniowie przygotowują przemówienia, zapisując na kartce punkty, w których tłumaczą na czym polega proces oprawiania, jakie mamy rodzaje oprawiania, jak dobiera się sposoby oprawy do kamieni i jakich narzędzi używa itd.
Przykładem oprawiania kamieni jubilerskich może być fragment wyszukanego na portalu YouTube filmu i zaprezentowany podczas przemówienia.
Nauczyciel prosi kilku uczniów o wystąpienie z przemówieniem.
Za każdym razem je podsumowuje.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Wyjątek stanowi test, który może być wykorzystany jako zadanie podsumowujące lub wprowadzające do tematu.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Uczniowie działają w parach, w których zadają sobie właściwe pytania i tworzą na ich podstawie inne, zbliżone pytania lub zadania (każdy uczeń po jednym).
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie (szczególnie w przypadku testu).
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład, na tablicy interaktywnej.
Nauczyciel może skorzystać z wygenerowanych pomysłów pytań i zadań, po przeanalizowaniu ich poprawności, do dalszego utrwalania materiału.
Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
W przypadku pracy samodzielnej uczniów na lekcji:
Nauczyciel wskazuje, które interaktywne materiały sprawdzające uczniowie mają w danym momencie wykonać podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania (połączone tematycznie z lekcją).
Nauczyciel, dając szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład, na tablicy interaktywnej jako podsumowanie pracy z materiałami.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez „researching w sieci” na bazie ćwiczeń z e‑materiału. Jest to sposób podobny do lekcji odwróconej, ale skupiający się na poszukiwaniu informacji, których uczeń nie posiada i nie ma „oczywistego” dostępu do nich.
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem serii zajęć z zagadnień związanych z obróbką kamieni jubilerskich prosi każdego ucznia o wykonanie testu z „Interaktywnych materiałów sprawdzających”.
Uczeń może posługiwać się wszelkimi pomocami dydaktycznymi, ale nie ma dostępu do filmu ani e‑booka.
Nauczyciel może przekazać wskazówki dotyczące zasobów: bibliografii i netografii. Może tez zdać się na kreatywność ucznia.
Uczeń wykonuje ćwiczenie, poszukując odpowiedzi i zapisując znalezione materiały jako notatka.
Sposób ten wspiera samodzielne poszukiwanie informacji i samodzielne uczenie się nowych: wiedzy i umiejętności.
Efektem pracy ucznia będzie przede wszystkim notatka dotycząca pytań z testu oraz rozwiązany właściwie test ().
Podczas lekcji
Nauczyciel wyświetla test.
Kolejno przechodzi przez pytania i prosi o grupowe odpowiedzi na te pytania.
Uczniowie prezentują informacje ze swoich notatek, które dotyczą omawianego pytania, budując „wspólną wiedzę”.
Słuchając wypowiedzi inni uczniów, każdy uzupełnia notatki o informację, które inni znaleźli w domu.
Nauczyciel prezentuje wybrany e‑materiał np.: film „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”.
Po jego prezentacji prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, ile informacji nowych, a ile znanych wystąpiło w tym filmie.
Praca w grupie
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela określony temat, np. „oprawa punktowa i pełna”, „oprawa w korny, kanałowa i segmentowa”, „oprawa na bolcu i różne rodzaje opraw wielokamieniowych”.
Prosi o wykonanie prezentacji, na której uczniowie pracując zdalnie w zespole, zamieszczą informacje niezbędne do tego, aby wytłumaczyć swoje zagadnienie . Praca zdalna może odbywać się przykładowo przy wykorzystaniu przeznaczonych do tego darmowych programów: Sway lub PowerPoint.
Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.
Dodatkowym atutem prezentacji może być pozyskany z sieci lub nagrany film związany z fragmentem omawianego zagadnienia.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
Nauczyciel udostępnia e‑book (ewentualnie film) i prosi każdego ucznia o samodzielną analizę tego materiału
Nauczyciel podsumowuje zajęcia zachęcając do jeszcze kilkukrotnej analizy treści z e‑booka (jako utrwalenie wiedzy).
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.
Ważne jest dostosowanie, które można wykonać poprzez odpowiednie zastosowanie filmu/e‑booka/galerii zdjęć. W każdym z tych części e‑materiału inaczej (dokładniej lub poprzez zapoznanie się z tematem) uczeń przyswaja podobny zakres wiedzy i umiejętności. To właśnie odpowiednie użyty jeden z tych trzech zasobów daje uczniowie możliwość łatwiejszego zrozumienia i wyboru.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści