Oprawianie kamieni jubilerskich
MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich - Złotnik – Jubiler 731305
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Oprawianie kamieni jubilerskich” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu
Film edukacyjnyZakuwanie kamieni w oprawach różnego typu
zaprezentuje Ci rodzaje oprawek kamieni jubilerskich, dobieranie oprawy do kamienia jubilerskiego zgodnie z warunkami technicznymi i życzeniem klienta zgodnie z technologią oprawiania kamieni jubilerskich oraz zastosowanie narzędzi i materiałów do wykonania oprawy kamieni jubilerskich. Pokaże wykonanie oprawki ,oprawę kamienia zgodnie z przyjętą zasadą, uwzględniając szlif i rodzaj kamienia w zależności od rodzaju oprawy kamienia.Galeria zdjęć
Oprawki do kamieni jubilerskich
Galeria zdjęćOprawki do kamieni jubilerskich
przedstawi Ci rodzaje oprawek do kamieni.Galeria zdjęć
Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie
Galeria zdjęćKamienie i minerały stosowane w jubilerstwie
. Dzięki niej poznasz wygląd kamieni jubilerskich pochodzenia naturalnego, jubilersko‑ozdobne, syntetyczne oraz kamienie pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.E‑book
Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich
E‑bookKamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich
zawierająca treści dotyczące stanowiska pracy używanego do wykonania oprawki, prezentujący zasady wykonania i przebiegu ich montażu, dobór narzędzi i przyrządów do montażu i demontażu oraz stosowanych podczas montażu i demontażu oprawek w wyrobach jubilerskich.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu
Film edukacyjny
- Oprawki do kamieni jubilerskich
Galeria zdjęć
- Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie
Galeria zdjęć
- Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e- materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, dwie galerie zdjęć oraz e‑book.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat kamieni jubilerskich i ich oprawiania. Co słyszałeś od innych osób, co widziałeś na palcach innych osób lub wycieczkach zawodoznawczych, praktykach lub po prostu podczas obserwacji czy w internecie.
Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli minąłeś część dotycząca struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedź się, czego się będziesz uczył. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Jakie zagadnienia są dla Ciebie problematyczne? — wypisz je na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmach, to nie sam film, który pokazuje dużo więcej szczegółów. Czasem nie warto czytać streszczeń, warto obejrzeć materiał poszukując „ukrytej wiedzy”.
Ustal, co chcesz osiągnąć ucząc się z tych materiałów — zastanów się nad celem uczenia się tego. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, warto zastanowić się jak poszerzyć ją o możliwość obserwacji elementów, które widziałeś na filmie lub przeczytałeś w e‑book'u
Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej małymi dawkami. Szczególnie dotyczy to rodzajów kamieni i minerałów stosowanych w jubilerstwie, czy też rodzajów oprawek do kamieni.
Szczególnie trudne zadanie to zapamiętanie tych wszystkich nazw z galerii zdjęć. Będziesz musiał się dobrze skupić.
Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego oprawiania kamieni jubilerskich zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:
Obejrzyj galerię zdjęć pod hasłem „Oprawki do kamieni jubilerskich” i połącz to z galerią zdjęć „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie”. Znajdziesz w niej skondensowaną i usystematyzowaną wiedzę w postaci haseł. Galeria zdjęć „Oprawki ...” „zorientuje” Twój sposób uczenia się. Na jej podstawie będziesz mógł wybrać właściwą drogę i sposób przyswojenia sobie wiedzy związanej z oprawianiem kamieni.
Obejrzyj filmy pod hasłem „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu” — możesz obejrzeć go od razu cały skupiając się na wynotowaniu najważniejszych zagadnień (sposobów oprawy), ale równie dobrze będzie oglądanie wybranych fragmentów tematycznych, w momencie kiedy potrzebujesz nauczyć się właściwego zagadnienia (lub napotkałeś je w galerii zdjęć albo e‑booku). Wynotuj zagadnienia, które są w nim poruszane.
Skoro poznasz już rodzaje oprawek będziesz musiał nauczyć się odpowiednio dobierać i wykonywać oprawianie (o tym było też w filmie). Przedtem jednak warto, wynotowane podczas oglądania film, informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej - przejrzeć.
W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę małymi dawkami, testami lub pytaniami, na które możesz sam sobie odpowiedzieć lub przypomnieć zaglądając do materiałów.
Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepszym do tego będzie test. Inne ćwiczenia umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy lub przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.
Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz go utrwalić. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne. Warto wrócić i przypomnieć sobie. Teraz już szybciej Ci będzie szło.
Metody pracy samodzielnej
Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowej pomocy, takich jak:
Notatki — według metody „przez rękę do głowy” tradycyjna metoda uczenia się. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek. Nie warto jednak przepisywać scenograficznie filmu. Szkoda czasu. Zrób własną notatkę. Metodę możesz zastosować na każdym etapie nauki.
Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całe zagadnienie. Warto znać tą technikę i zastosować przy rozpoznawaniu przyswajaniu wiedzy związanej z zapamiętywaniem rodzajów kamieni i ich oprawek.
Mapa myśli — łączą elementy wiedzy ze sobą, a dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i przypominasz sobie więcej szczegółów. Jeśli zagadnienia związane z oprawianiem podzielisz na grupy i uporządkujesz, zbudujesz własną mapę umysłu. Nie wiesz jak? Zajrzyj do internetu — tam jest mnóstwo przykładów z których warto wybrać najbardziej pasujący dla Ciebie. Dzięki mapie możesz „ogarnąć” materiał bez zaglądania stale e‑materiału lub jego opisu. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają ogląd na całość zagadnienia.
Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia innych filmów lub animacji. Jeśli będą to materiały w innym języku, będziesz doskonalił angielski lub umiejętności IT w automatycznym tłumaczeniu. W tym przypadku możesz posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Uważaj na wiarygodność samodzielnie odnalezionych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.
Dyskusje z kolegami — (online lub offline) pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś stajesz się po części ekspertem w tej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Jeśli nie będziesz wiedział jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału sięgnij po instrukcję użytkowaniainstrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści