E-materiały do kształcenia zawodowego

Oprawianie kamieni jubilerskich

MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich - Złotnik – Jubiler 731305

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie złotnik - jubiler. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich wyodrębnionej w zawodzie złotnik – jubiler 731305.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich:

  • wykonywania wyrobów złotniczych i jubilerskich z metali szlachetnych i ich stopów;

  • wykonywania opraw kamieni jubilerskich;

  • wykonywania napraw i przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich;

Efekty kształcenia

MEP.05.3. Oprawianie kamieni jubilerskich

Uczeń:

1) określa budowę i właściwości kamieni i minerałów stosowanych w jubilerstwie,

2) wykonuje oprawki kamieni jubilerskich,

3) wykonuje oprawy kamieni jubilerskich.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD3xZUOn8uWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Oprawianie kamieni jubilerskich” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

  • Film edukacyjny Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typuDIq3kLAoaFilm edukacyjny Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu prezentuje zadania zawodowe – rodzaje oprawek kamieni jubilerskich, dobieranie oprawy do kamienia jubilerskiego zgodnie z warunkami technicznymi i życzeniem klienta zgodnie z technologią oprawiania kamieni jubilerskich oraz zastosowanie narzędzi i materiałów do wykonania oprawy kamieni jubilerskich. Pokazuje wykonanie oprawki ,oprawę kamienia zgodnie z przyjętą zasadą, uwzględniając szlif i rodzaj kamienia w zależności od rodzaju oprawy kamienia.

  • Galeria zdjęć Oprawki do kamieni jubilerskichDMW1KkFsRGaleria zdjęć Oprawki do kamieni jubilerskich przedstawia rodzaje oprawek do kamieni.

  • Galeria zdjęć Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwieDx7fYVWueGaleria zdjęć Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie zawiera zdjęcia przedstawiające kamienie jubilerskie pochodzenia naturalnego, jubilersko‑ozdobne, syntetyczne oraz kamienie pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.

  • E‑book Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskichD8hIe2XgxE‑book Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich zawierający treści dotyczące stanowiska pracy używanego do wykonania oprawki, prezentujący zasady wykonania i przebiegu ich montażu, dobór narzędzi i przyrządów do montażu i demontażu oraz stosowanych podczas montażu i demontażu oprawek w wyrobach jubilerskich.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDXGm6Q8bDInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDm04pOPguSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD10u8RjcIPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDD7QQY8a4Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDFPmK4LVnNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDmSMK21ZKInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu złotnik – jubiler

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z oprawianiem kamieni jubilerskich.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”
  • Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy.

  • Zadaniem każdej grupy będzie opracowanie instrukcji dotyczącej wykonania: grupa 1 - oprawy punktowej w cztery łapy w koronce, grupa 2 - oprawy pełnej w cargę, grupa 3 - oprawy pełnej kasetowej, grupa 4 - oprawy pełnej w korny.

  • Każda grupa na podstawie sobie właściwego fragmentu filmu „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu” ma zadanie opracować checklistę dotyczącą pracy jubilera związaną z zadanym typem oprawy.

  • Nauczyciel prosi, aby grupy wykonały te opracowania na dużej karcie (np. flipchart) w taki sposób, aby można byłoby uzupełniać wpisy. Jeśli grupy robią to w wersji cyfrowej, dokument powinien być edytowalny.

  • Grupy mają około 10 minut na wykonanie zadania. Mogą się posługiwać wszelkimi dostępnymi danymi.

  • Po upływie określonego czasu nauczyciel prosi o grupy o przekazanie własnych notatek kolejnej grupie. Teraz grupy zamieniają się kartami. Grupy na podstawie fragmentów filmu „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu” dopisują rodzaje narzędzi niezbędnych do tego działania (tego, które opisuje zmieniona karta).

  • Po około 5 minutach grupy kończą ten etap pracy i przekazują notatki grupie, która nie opracowywała jeszcze danego zagadnienia.

  • Po upływie określonego czasu nauczyciel prosi o grupy o przekazanie własnych notatek kolejnej grupie. Teraz grupy zamieniają się kartami. Grupy na podstawie fragmentów filmu „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu” dopisują rodzaje materiałów użytych do tego działania (tego, które opisuje zmieniona karta).

  • Po około 5 minutach grupy kończą ten etap pracy i przekazują notatki grupie, która nie opracowywała jeszcze danego zagadnienia.

  • Ostatnie zadanie z fragmentami filmu polega na wskazaniu innych możliwości osadzenia kamieni jubilerskich przy użyciu tych samych narzędzi i materiałów. W tym obszarze wskazane jest również korzystanie z Internetu, aby wykonać to zadanie poprawnie i kreatywnie.

  • Grupy przy każdym przejściu do następnego działania analizują notatki swoich poprzedników. Zapisują też elementy, z którymi się nie zgadzają w notatkach na osobnych kartkach.

  • Teraz grupy prezentują swoje karty (lub notatki cyfrowe). W trakcie komentują, co wykonali oni, a z czym się nie zgadzają (praca poprzednich grup).

  • Nauczyciel dyskutuje z uczniami i wyjaśnia nieścisłości.

  • Uczniowie po omówieniu wykonują zdjęcia kart poszczególnych grup.

Galeria zdjęć „Oprawki do kamieni jubilerskich”
  • Nauczyciel przygotowuje wydruk zdjęć kilku zdjęć na karcie tak, aby poniżej obrazków z danego zagadnienia, przydzielonej zespołowi uczniowskiemu, wystarczyło trochę miejsca na notatkę (mniej więcej pięć zdań na każdy element grafiki).

  • Dzieli uczniów na cztery grupy. Każdej grupie daje po dwie wydrukowane karty w taki sposób, że pierwsza otrzymuje hasła „oprawa punktowa (w łapki, krapki, pazurki) oraz „oprawa wielokamieniowa typu karmazycja”, grupa druga - „oprawa pełna (kasetowa, obwodowa, w cargę, w lustro) oraz „oprawa wielokamieniowa typu micro pave”, grupa trzecia - „oprawa w korny (kulkowa)” oraz „oprawa na bolcu”, a grupa czwarta - „oprawa kanałowa” oraz „oprawa segmentowa (odcinkowa)”.

  • Uczniowie bez zaglądania do e‑materiału starają się jednym zdaniem zapisać na otrzymanych wydrukach odpowiedź na pytanie „Co przedstawia zestaw grafik?”.

  • Po zapisaniu swoich sugestii na znak nauczyciela karty przekazują kolejnej grupie (pierwsza grupa przekazuje zapisane karty grupie drugiej itp.).

  • Grupy przeglądają notatki kolegów i dopisują, o co ich zdaniem informacje powinny zostać poszerzone.

  • Na znak nauczyciela jeszcze dwa razy grupy zamieniają się kartami i odpowiadają na sugestie.

  • Finalnie każda grupa przejrzy i zaproponuje treść, która mogłaby się znaleźć na grafice jako jej opis.

  • Teraz dopiero nauczyciel wyświetla e‑materiał i analizując kolejne karty, prezentuje zawartość galerii zdjęć.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, porównując zagadnienia, które sugerowali uczniowie z tymi, które zostały przedstawione w e‑materiale.

Galeria zdjęć „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie”
  • Nauczyciel przygotowuje lekcje w ten sposób, że drukuje obrazki z galerii i tnie każdy na co najmniej 5 części tworząc zestaw trzy (8 obrazków x 5 części) i wykonując puzzle.

  • Łączy uczniów w 3 grupy i przekazuje im po jednym zestawie „pociętych” i wymieszanych obrazków.

  • Prosi uczniów o to, aby używając galerii zdjęć - ułożyli z niej puzzle.

  • Po wykonaniu zadania uczniowie mają za zadanie na odwrocie każdego puzzle'a zapisać jedno zdanie opisujące go (dotyczące tego co na nim widać lub tego o czym jest cały obrazek)

  • Teraz grupy wymieniają się zestawami. Odwracają fragmenty obrazkiem do stołu.

  • Zadaniem każdej grupy będzie ponowne ułożenie puzzli na podstawie przeczytanych opisów z rewersu.

  • Na znak nauczyciela, po ułożeniu wszystkich elementów przez każą grupę, uczniowie odwracają obrazki sprawdzając ich poprawne ułożenie (na podstawie porównania z galerią zdjęć).

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia sprawdzając czego uczniowie nauczyli się o wyglądzie kamieni i ich twardościach.

E‑book „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich”
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej fragmenty e‑book‑a dotyczące poruszanych na lekcji zagadnień. Dzieli klasę na grupy

  • Prosi grupy o zapisanie na oddzielnych karteczkach haseł (niedokończonych zdań) dotyczących zagadnień:

    • grupa 1 - Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz ich barwy

    • grupa 2 - Skala Mohsa twardości minerałów/kamieni jubilerskich

    • grupa 3 - Oprawianie kamieni jubilerskich

  • Liczba haseł może być określona poprzez czas lekcji lub liczbę osób w klasie. Proponuję nie mniej niż trzy na osobę.

  • Hasła te mogą wyglądać np.: „jeśli chciałbyś zarysować diament to możesz to zrobić tylko ...”, „jeśli nie zostanie pochłonięta przez kamień żadna składowa światła to jest to kamień ...”

  • Nauczyciel hurtowo zbiera karteczki do pojemnika.

  • Teraz grupy losują karteczki i na nie na głos odpowiadają. Sędziami są autorzy pytań, jednak ostateczny werdykt podejmuje nauczyciel.

  • Grupy zdobywają punkty, a każdy uczeń w trakcie działania zapisuje poprawnie dokończone zdania (po zatwierdzeniu przez nauczyciela).

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia wskazując na możliwość zastosowania tej metody uczenia się również jako działania samodzielnego.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”
  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem „Najważniejsze zasady Bezpieczeństwa i Higieny Pracy obowiązujące w pracowni złotniczej” (materiał do ściągnięcia jako załącznik).

  • Nauczyciel prezentuje film „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”.

  • Uczniowie samodzielnie starają się jak najwięcej zapamiętać z tego filmu, notując w trakcie oglądania hasła.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie własnych notatek i wskazanie jakie zasady BHP dotyczyły pracy jubilera prezentowanej na filmie. Razem z notatką z filmu uczniowie wskazują punkty z materiału dodatkowego.

  • Tak przygotowane notatki przekazują koledze, który recenzuje im je (wskazując błędy lub nieścisłości).

  • Uczniowie otrzymują dostęp teraz do filmu „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”, dzięki czemu mogą dokładniej przeanalizować notatki kolegów.

  • Notatki po recenzji wracają do autorów, którzy poprawiają błędy.

  • Błędy omawiane są na forum, a nauczyciel wspólnie z uczniami omawia zasady BHP w pracowni złotniczej.

Galeria zdjęć „Oprawki do kamieni jubilerskich”
  • Nauczyciel wprowadza temat sposobów oprawiania kamieni jubilerskich, wykorzystując kolejne elementy z galerii zdjęć.

  • Prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali te zdjęcia zastanowili się jakie kamienie jubilerskie z galerii „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie” mogły być oprawiane.

  • Uczniowie wykonują to w postaci grafu. W górnej części grafu schematycznie (lub wpisują nazwę) kamieni jubilerskich, a w dolnej części umieszczają informacje (nazwa lub rysunek) dotyczące sposobów oprawiania kamieni.

  • Teraz łączą strzałkami kamienie ze sposobami ich oprawiania (nauczyciel dopuszcza różne sposoby łączenia kamieni i opraw)

  • Uczniowie prezentują swoje grafy.

  • Uczniowie zbierają informacje zwrotne o swoich połączeniach od kolegów.

  • Nauczyciel prosi o ostatnie korekty grafów i wskazuje uczniów do zaprezentowania swojej pracy na forum.

  • Uczniowie otrzymują oceny lub pochwały.

Galeria zdjęć „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie”
  • Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć i opis twardości kamieni.

  • Prosi uczniów o samodzielną analizę każdego zdjęcia i wypisanie przy każdym z nich słów kluczowych pozwalających rozpoznać dany kamień.

  • Po wypisaniu tych słów prosi o wykonanie przez każdego ucznia mapy pojęciowej, w której centralnej części będzie napis „kamienie jubilerskie”, a odgałęzieniami będą nazwy kolejnych grup kamieni. Jako rozwinięcie każdej grupy uczniowie wpisują nazwę kamienia i wypisane wcześniej słowa kluczowe opisujące go.

  • Nauczyciel prosi o prezentację map przez wybranych uczniów.

  • Finalnie wybiera jedną z nich i prosi klasę o dopisanie na niej wszystkich pojęć odnalezionych podczas analizy galerii obrazów.

E‑book „Kamienie i minerały stosowane w jubilerstwie oraz rodzaje opraw jubilerskich”
  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie trzyminutowego przemówienia na temat oprawiania kamieni jubilerskich.

  • Do dyspozycji uczniów jest rozdział z e‑booka oraz informacje z innych e‑materiałów dotyczących oprawiania kamieni. Nauczyciel sugeruje również, że warto wziąć pod uwagę inne materiały i tam szukać treści do wypowiedzi.

  • Uczniowie przygotowują przemówienia, zapisując na kartce punkty, w których tłumaczą na czym polega proces oprawiania, jakie mamy rodzaje oprawiania, jak dobiera się sposoby oprawy do kamieni i jakich narzędzi używa itd.

  • Przykładem oprawiania kamieni jubilerskich może być fragment wyszukanego na portalu YouTube filmu i zaprezentowany podczas przemówienia.

  • Nauczyciel prosi kilku uczniów o wystąpienie z przemówieniem.

  • Za każdym razem je podsumowuje.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Wyjątek stanowi test, który może być wykorzystany jako zadanie podsumowujące lub wprowadzające do tematu.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Uczniowie działają w parach, w których zadają sobie właściwe pytania i tworzą na ich podstawie inne, zbliżone pytania lub zadania (każdy uczeń po jednym).

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie (szczególnie w przypadku testu).

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład, na tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel może skorzystać z wygenerowanych pomysłów pytań i zadań, po przeanalizowaniu ich poprawności, do dalszego utrwalania materiału.

Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

W przypadku pracy samodzielnej uczniów na lekcji:

  • Nauczyciel wskazuje, które interaktywne materiały sprawdzające uczniowie mają w danym momencie wykonać podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania (połączone tematycznie z lekcją).

  • Nauczyciel, dając szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład, na tablicy interaktywnej jako podsumowanie pracy z materiałami.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez „researching w sieci” na bazie ćwiczeń z e‑materiału. Jest to sposób podobny do lekcji odwróconej, ale skupiający się na poszukiwaniu informacji, których uczeń nie posiada i nie ma „oczywistego” dostępu do nich.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem serii zajęć z zagadnień związanych z obróbką kamieni jubilerskich prosi każdego ucznia o wykonanie testu z „Interaktywnych materiałów sprawdzających”.

  • Uczeń może posługiwać się wszelkimi pomocami dydaktycznymi, ale nie ma dostępu do filmu ani e‑booka.

  • Nauczyciel może przekazać wskazówki dotyczące zasobów: bibliografii i netografii. Może tez zdać się na kreatywność ucznia.

  • Uczeń wykonuje ćwiczenie, poszukując odpowiedzi i zapisując znalezione materiały jako notatka.

  • Sposób ten wspiera samodzielne poszukiwanie informacji i samodzielne uczenie się nowych: wiedzy i umiejętności.

  • Efektem pracy ucznia będzie przede wszystkim notatka dotycząca pytań z testu oraz rozwiązany właściwie test ().

Podczas lekcji
  • Nauczyciel wyświetla test.

  • Kolejno przechodzi przez pytania i prosi o grupowe odpowiedzi na te pytania.

  • Uczniowie prezentują informacje ze swoich notatek, które dotyczą omawianego pytania, budując „wspólną wiedzę”.

  • Słuchając wypowiedzi inni uczniów, każdy uzupełnia notatki o informację, które inni znaleźli w domu.

  • Nauczyciel prezentuje wybrany e‑materiał np.: film „Zakuwanie kamieni w oprawach różnego typu”.

  • Po jego prezentacji prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, ile informacji nowych, a ile znanych wystąpiło w tym filmie.

Praca w grupie
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela określony temat, np. „oprawa punktowa i pełna”, „oprawa w korny, kanałowa i segmentowa”, „oprawa na bolcu i różne rodzaje opraw wielokamieniowych”.

  • Prosi o wykonanie prezentacji, na której uczniowie pracując zdalnie w zespole, zamieszczą informacje niezbędne do tego, aby wytłumaczyć swoje zagadnienie . Praca zdalna może odbywać się przykładowo przy wykorzystaniu przeznaczonych do tego darmowych programów: Sway lub PowerPoint.

  • Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.

  • Dodatkowym atutem prezentacji może być pozyskany z sieci lub nagrany film związany z fragmentem omawianego zagadnienia.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • Nauczyciel udostępnia e‑book (ewentualnie film) i prosi każdego ucznia o samodzielną analizę tego materiału

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia zachęcając do jeszcze kilkukrotnej analizy treści z e‑booka (jako utrwalenie wiedzy).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Ważne jest dostosowanie, które można wykonać poprzez odpowiednie zastosowanie filmu/e‑booka/galerii zdjęć. W każdym z tych części e‑materiału inaczej (dokładniej lub poprzez zapoznanie się z tematem) uczeń przyswaja podobny zakres wiedzy i umiejętności. To właśnie odpowiednie użyty jeden z tych trzech zasobów daje uczniowie możliwość łatwiejszego zrozumienia i wyboru.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).