Prezentacja multimedialna
Polecenie 1
Zapoznaj się z linią chronologiczną i zanotuj schematycznie kolejność procesów. Następnie, na podstawie zdobytej wiedzy także z innych sekcji, podaj przykłady wyrazów, które dowodzą tych zmian.
Polecenie 2
Wyjaśnij, czemu służy kodyfikacja zasad ortograficznych. Jakie znaczenie może mieć powstanie np. traktatu Zaborowskiego albo Komisji ortograficznej w 1890 roku. Przypomnij sobie, jaka instytucja obecnie rekomenduje zasady poprawnościowe.
Polecenie 3
Przygotuj lektury szkolne z okresów wymienionych w linii chronologicznej: XV‑XVI, XVIII i XIX wiek. Odszukaj w nich wyrazy lub wyrażenia, które odpowiadają wymienionym procesom w systemie samogłoskowym. Wyjaśnij ich ówczesne znaczenie, jeśli współcześnie uległo zmianom.
Polecenie 4
Na podstawie wykładu profesora Miodka sformułuj notatkę, w której podsumujesz proces fonetyczny w systemie samogłoskowym.