E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i działanie instalacji klimatyzacyjnych

ELE.03. Wykonywanie robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła. ELE.04. Eksploatacja i organizacja robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła – Technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacjiWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacji

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie robót związanych z montażem urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła, wykonywanie robót związanych z uruchamianiem urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELE.03.1.3 Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

ELE.03.1.3.3. rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
ELE.03.1.3.4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych,
ELE.03.1.3.5. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka.

ELE.03.2.3 Podstawy chłodnictwa i klimatyzacji

Uczeń:

ELE.03.2.3.3. wykonuje pomiary wielkości fizycznych,
ELE.03.2.3.6. sporządza schematy ideowe i montażowe układów elektrycznych i elektronicznych,
ELE.03.2.3.7. wykonuje rysunki z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych,
ELE.03.2.3.8. charakteryzuje elementy konstrukcyjne budynków,
ELE.03.2.3.10. określa funkcje instalacji budowlanych,
ELE.03.2.3.14. wyjaśnia zastosowanie układów automatyki w urządzeniach i instalacjach chłodnictwa, klimatyzacji i wentylacji,
ELE.03.2.3.16. rozpoznaje procesy związane z wymianą ciepła w urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.

ELE.04.1.3 Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

ELE.03.2.3.3. rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
ELE.03.2.3.4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych,
ELE.03.2.3.5. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka.

ELE.04.2.3 Podstawy chłodnictwa i klimatyzacji

Uczeń:

ELE.04.2.3.3. wykonuje pomiary wielkości fizycznych,
ELE.04.2.3.6. sporządza schematy ideowe i montażowe układów elektrycznych i elektronicznych,
ELE.04.2.3.7. wykonuje rysunki z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych,
ELE.04.2.3.8. charakteryzuje elementy konstrukcyjne budynków,
ELE.04.2.3.10. określa funkcje instalacji budowlanych,
ELE.04.2.3.14. wyjaśnia zastosowanie układów automatyki w urządzeniach i instalacjach chłodnictwa, klimatyzacji i wentylacji,
ELE.04.2.3.16. rozpoznaje procesy związane z wymianą ciepła w urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑zasób składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Instalacja klimatyzacyjna”D138lNqYC„Instalacja klimatyzacyjna” to film edukacyjny, prezentujący przykład instalacji klimatyzacyjnej, wyjaśniający budowę i działanie instalacji klimatyzacyjnej. Zasób „Działanie instalacji klimatyzacyjnej”D7SKFBPuO„Działanie instalacji klimatyzacyjnej” to wizualizacja 3D mająca na celu ukazanie instalacji klimatyzacyjnej typu multi‑Split, kasetowej i kanałowej. Zasób „Budowa instalacji klimatyzacyjnej”DTFEkAnYJ„Budowa instalacji klimatyzacyjnej” to e‑book, który obejmuje treści dotyczące budowy różnych rodzajów instalacji klimatyzacyjnych oraz informacje na temat czynności zawodowych związanych z wykonywaniem instalacji.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDQkTYnYyjInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1A504Rs0Słownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑zasobie.

  • Przewodnik dla nauczycielaDElaJU52xPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD4Lfd1tIxPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD9my8iBkVNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaD2jizEHAPInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacji

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny elektroniki.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów przed zajęciami

Film edukacyjny „Instalacja klimatyzacyjna”

Praca indywidualna

Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym w e‑materiale: Budowa i działanie instalacji klimatyzacyjnych. Ich zadaniem jest opracowanie prezentacji dotyczących kolejnych etapów montażu klimatyzacji. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie prezentacje na zajęcia.

Praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny „Instalacja klimatyzacyjna”

Praca indywidualna

Zajęcia rozpoczynają się od rozmowy kierowanej, której celem jest weryfikacja, czy uczniowie obejrzeli materiał filmowy, oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Nauczyciel podczas rozmowy może zadawać uczniom pytania pomocnicze.

Następnie chętni uczniowie prezentują przygotowane przez siebie prezentacje, omawiają je na forum klasy.

Wizualizacje 3D „Działanie instalacji klimatyzacyjnej”

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z zawartością wizualizacji 3D i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat klimatyzacji kanałowej. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:

  • obowiązuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy;

  • za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;

  • punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.

Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.

E‑book

Praca w parach

Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz wprowadzający do wiedzy o budowie instalacji klimatyzacyjnych. Pracują głównie z treścią e‑booka w e‑materiale, który ma charakter wstępu do dalszych sekcji. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film edukacyjny

Praca indywidualna

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Wizualizacja 3D

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z zawartością wizualizacji 3D i na jej podstawie tworzą zarys mapy myśli dotyczącej działania instalacji klimatyzacyjnej. W tym celu mogą skorzystać z narzędzi znajdujących się na platformie ZPE lub z innych dostępnych w zasobach internetowych kreatorów map myśli. Następnie mapy są prezentowane na zajęciach i służą stworzeniu wspólnej mapy myśli porządkującej wiedzę na temat klimatyzacji.

E‑book

Praca samodzielna

Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie. W trakcie zajęć wykonują dołączone do e‑booka ćwiczenia, podsumowujące informacje, które zapamiętali w domu.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem instruktażowym stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.

E‑book

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z głosu lektora.

Wizualizacja 3D:

  • uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • jeśli zadaniem uczniów w pracy z wizualizacją jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na uczniów, którzy mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas takim osobom przedstawić inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1L3UYmpgD23H