Gospodarka odpadami komunalnymi
CHM.05. Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska - Technik ochrony środowiska 325511
Przewodnik dla uczącego się
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
Tytuł e‑materiału: Gospodarka odpadami komunalnymi.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany: Technik ochrony środowiska 325511.
Kod i nazwa kwalifikacji: CHM.05 Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik ochrony środowiska 325511.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowychw zakresie kwalifikacji CHM.05. Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska.
Celem e materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały zadań zawodowych pracowników zatrudnionych w zakładach gospodarki odpadów komunalnych.
E‑materiał jest wzbogacony zestawem ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą technika ochrony środowiska.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał: Gospodarka odpadami komunalnymi składa się z trzech materiałów multimedialnych:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Właściwe planowanie i prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi,
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Rodzaje odpadów komunalnych,
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Rodzaje stosowanych technologii.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęćSłownik pojęć
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Właściwe planowanie i prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi— przestawia najistotniejszą wiedzę związaną z wykonywaniem poszczególnych procesów technologicznych planowania i prowadzenia gospodarki odpadami komunalnymi oraz ich organizacją.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma do wykorzystania w pracy edukacyjnej film przedstawiający prowadzenie racjonalnej gospodarki odpadami komunalnymi.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie procesów technologicznych planowania i prowadzenia gospodarki odpadami komunalnymi,
- organizowanie prac w zakładach gospodarki odpadami,
- podanie zasad działania maszyn oraz urządzeń pracujących w zakładach gospodarki odpadami,
- charakteryzowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Rodzaje odpadów komunalnych — przedstawia elementy klasyfikacji odpadów zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem oraz zadania zawodowe pracowników obsługujących kompostowanie, oraz spalarnie odpadów.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma do wykorzystania w swojej pracy film edukacyjny przedstawiający klasyfikację odpadów, czy pracę kompostowni oraz spalarni odpadów komunalnych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- klasyfikowanie odpadów komunalnych,
- organizowanie prac na kompostowni oraz spalarni odpadów komunalnych.
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Rodzaje stosowanych technologii — przedstawia stanowiska pracy magazynowania, składowania, sortowania oraz rozdrabniania odpadów komunalnych.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma do wykorzystania w swojej pracy sekwencje filmowe z poszczególnymi stanowiskami pracy, może zastanowić się nad wymagania zawodowymi stawianymi pracownikom – technikom ochrony środowiska.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie prac związanych z magazynowaniem, składowaniem, sortowaniem oraz rozdrabnianiem odpadów komunalnych,
- podanie zasad działania pracy i obsługi separatorów oraz innego sprzętu,
- charakteryzowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia.
Prezentowane materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. zawierają charakterystykę prac na poszczególnych stanowiskach w zakładach gospodarki odpadami komunalnymi.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. Wszystkie ćwiczenia stanowią podsumowującą całość pracy z e‑materiałem.
Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności, uczący się może czytać wskazaną literaturę branżową – doskonaląc własne kompetencje zawodowe.
E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych — służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań. Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki. Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek.
Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Notatki w danym e‑zasobie możesz sporządzać zapoznając się z każdym tu proponowanym multimedium, np. filmami lub Sekwencją filmową. Na ich podstawie możesz wypisywać ważne z twojego punktu widzenia wiadomości z materiału filmowego, możesz wypisywać pojęcia, czy opracować notatki.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Proste rysunki możesz wykonywać zapoznając się z danym multimedium, następnie możesz rysunki wzbogacać dodatkowymi opisami np. parametrami technologicznymi.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) –to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek. Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Materiały w formie fiszek twórz oglądając Sekwencje filmowe - wypisuj na fiszkach ważne informacje, czy słownictwo zawodowe, które będziesz mógł sprawdzić w słowniku pojęciowym danego e‑zasobu.
Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Właściwe planowanie i prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi. Z treści materiału możesz wykonać mapę mentalną poszczególnych elementów przedstawionych na filmie, możesz wypisać treści, które są ciężkie do zrozumienia i na lekcji, wraz z nauczycielem, w formie dyskusji będziecie mogli wyjaśnić swoje wątpliwości, czy wykonać zadania przydzielone przez nauczyciela.
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Rodzaje odpadów komunalnych. Na podstawie tego multimedium możesz wykonać własne notatki, możesz je wzbogacić swoimi rysunkami, tak abyś przyswoił wiedzę zawodową.
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Rodzaje stosowanych technologii. Możesz sam opracować własnoręczną infografikę, plansze celem powtórzenia wiadomości z zakresu poznanych technologii stosowanych w składowaniu, magazynowaniu, sortowania oraz rozdrabnianiu odpadów komunalnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale masz możliwość korzystania z ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:
• Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści