Gdy do wody wrzucisz sól lub cukier, po prostu się rozpuszczą – powstanie roztwór, czyli mieszanina jednorodna. Co się stanie, gdy do wody wrzucimy metal lub jego tlenek? Czy w obu przypadkach reakcja będzie taka sama? Co powstanie: mieszanina czy związek chemiczny? W jak sposób możemy to sprawdzić?
„Aktywny” znaczy: czynny, dynamiczny, energiczny, przebojowy. Jaki zatem metal nazywamy „aktywnym”?
R1UftWkCs2Hmy1
Już wiesz
w jaki sposób tworzy się wzory związków chemicznych;
jak stosować reguły zapisywania równań reakcji chemicznych.
Nauczysz się
co to jest wodorotlenek;
nazywać wodorotlenki na podstawie ich wzorów;
wymieniać i opisywać metody otrzymywania wodorotlenków oraz zapisywać odpowiednie równania reakcji;
podawać przykłady metali i tlenków metali reagujących z wodą;
identyfikować produkty reakcji metali aktywnych z wodą;
podawać przykłady wskaźników kwasowo‑zasadowych oraz określać ich barwę w wodzie i w zasadach.
ij53HjGut9_d5e223
1. Wodorotlenki – budowa
WodorotlenkiwodorotlenekWodorotlenki to związki chemiczne o stałym stanie skupienia, zbudowane z kationów metalu i anionów wodorotlenkowych. *Jony te przyciągają się w wyniku działania sił elektrostatycznych, tworząc sieć krystalicznąsieć krystalicznasieć krystaliczną.
R1KfZDxIrOpOD1
Wartościowość grupy wodorotlenowej zawsze równa się I.
R1KQEB3LhAFTj1
Ogólny wzór wodorotlenków metali jednowartościowych:
R1TuDXlrd7eYZ1
REZfT5fV7kZLf1
Ogólny wzór wodorotlenków metali:
R1LM2mvSZLv2q1
RlsozyJoA42ek1
R1OMBUcWdSPNp1
Nazwy wodorotlenków powstają przez dodanie do słowa „wodorotlenek” nazwy pierwiastka tworzącego dany związek (w dopełniaczu):
R1bUd0BGB24iP1
R1MHhFqdXM3Ue1
Jeżeli metal tworzy dwa wodorotlenki, to do nazwy dodaje się w nawiasie cyfrę rzymską określającą wartościowość metalu, np.
R8iMtismJHkEy1
Jeśli metal tworzy jeden wodorotlenek, wartościowość metalu w nazwie się pomija.
R13QobgtJIhI71
R1225Ndf0ukkt1
ij53HjGut9_d5e308
2. Wskaźniki
O tym, że badane związki mają odmienne właściwości, można się przekonać, używając substancji zwanych wskaźnikami. Ich działanie pod wpływem innych substancji polega na tym, że w łatwy do zaobserwowania sposób zmieniają zabarwienie. Dzięki temu możemy stwierdzić, czy w badanej próbce jest interesująca nas substancja.
W życiu codziennym również spotykamy wskaźniki. Herbata, do której dodamy sok z cytryny, zmienia pod jego wpływem zabarwienie na jaśniejsze. Podobnie, gdy do soku z buraków dodamy sok z cytryny (kwas cytrynowy) lub ocet (kwas octowy), barwnik tego soku pod wpływem kwasów przyjmie intensywny czerwony kolor.
Wskaźnikiem zmieniającym zabarwienie w roztworach wodnych, do których dodamy metale i tlenki metali (z utworzeniem nowego związku chemicznego – wodorotlenku), jest m.in. wywar z czerwonej kapusty.
RWpw5WZPEDVfe1
Wskaźnikiem lub indykatorem nazywamy substancję, za pomocą której możemy wykryć inną substancję, np. w wyniku zmiany barwy.
RsrVngG0Kiw0y1
*Obecnie lakmus jest rzadko stosowany jako wskaźnik kwasowo‑zasadowy.
ij53HjGut9_d5e353
3. Otrzymywanie wodorotlenków
Reakcja sodu/potasu z wodą – pokaz nauczycielski
Doświadczenie 1
Problem badawczy
Co się stanie, jeśli kawałek sodu lub potasu umieścimy w wodzie?
Hipoteza
Sód/potas rozpuści się w wodzie. Między sodem/potasem a wodą zajdzie reakcja chemiczna.
Co będzie potrzebne
krystalizator,
woda,
wywar z czerwonej kapusty,
kawałek sodu lub potasu wielkości ziarna ryżu,
pęseta,
bibuła,
nóż.
Instrukcja
Do krystalizatora wlej wodę i dodaj kilka kropel wywaru z czerwonej kapusty.
Wyjmij pęsetą sód lub potas z oleju mineralnego lub nafty, dokładnie osusz bibułą i odkrój kawałek wielkości ziarna ryżu.
Do krystalizatora z wodą z dodatkiem wywaru z czerwonej kapusty wrzuć przygotowany kawałek sodu lub potasu.
Obserwuj zachodzące zmiany. R1Rs8eFnnzM5k1
Podsumowanie
Sód i potas gwałtownie reagują z wodą, wydziela się bezbarwny gaz, a otrzymany roztwór barwi wywar z czerwonej kapusty na zielono.
Powstaje zasadowy roztwór wodorotlenku sodu.
Powstaje zasadowy roztwór wodorotlenku potasu.
R1XsOCqUDE3ro1
Wodorotlenki otrzymuje się w wyniku reakcji metali aktywnych z wodą (metali z 1. oraz 2. grupy układu okresowego, z wyjątkiem berylu). W ich wyniku powstają zasady (wodne roztwory wodorotlenków) i wydziela się wodór.
Litowce reagują z wodą gwałtowniej niż berylowce. Magnez reaguje z wodą w podwyższonej temperaturze. W obrębie grupy aktywność metali rośnie ze wzrostem liczby atomowej (związane jest to z odległością elektronów walencyjnych od jądra). Metale innych grup układu okresowego (np. miedź) są mniej aktywne i nie reagują z wodą. Wodorotlenki metali spoza 1. i 2. grupy układu okresowego otrzymuje się innymi metodami.
RNquVuuedcF5Z1
Doświadczenie 2
Problem badawczy
Czy tlenek wapnia reaguje z wodą?
Hipoteza
Tlenek wapnia reaguje z wodą. Tlenek wapnia nie reaguje z wodą.
Co będzie potrzebne
zlewka,
tlenek wapnia,
woda,
bagietka,
termometr,
fenoloftaleina.
Instrukcja
Do zlewki wsyp trochę tlenku wapnia.
Ostrożnie dolej zimnej wody i pomieszaj bagietką.
Włóż termometr do zlewki.
Obserwuj wskazania termometru.
Dodaj kilka kropli fenoloftaleiny.
Podsumowanie
Niewielka ilość tlenku wapnia rozpuszcza się w wodzie, a reszta opada na dno. W wyniku reakcji wydziela się ciepło – jest to reakcja egzoenergetyczna. Po dodaniu fenoloftaleiny roztwór zmienia zabarwienie na malinowo. Powstaje zasadowy roztwór wodorotlenku wapnia:
Rci5ZnCVgQc5n1
Drugim sposobem otrzymywania wodorotlenków jest działanie tlenków metali aktywnych (należących do 1. oraz 2. grupy układu okresowego z wyjątkiem berylu), zwanych tlenkami zasadowymi, na wodę.
W wyniku tych reakcji powstają zasady – wodne roztwory wodorotlenków.
ij53HjGut9_d5e544
Podsumowanie
Wodorotlenki to związki chemiczne zbudowane z kationów metali i anionów wodorotlenkowych o wzorze ogólnym: .
Wodorotlenki otrzymuje się jako efekt działania tlenków metali aktywnych (tlenków zasadowych) na wodę oraz niektórych metali na wodę.
Roztwory wodorotlenków łatwo rozpuszczalnych w wodzie (wszystkie wodorotlenki metali z 1. grupy układu okresowego i wybranych metali z grupy 2.) tradycyjnie nazywa się zasadami.
Praca domowa
Polecenie 1.1
Przygotuj infografikę przedstawiającą barwy wybranych wskaźników w środowisku obojętnym i zasadowym.
Polecenie 1.2
Zaprojektuj doświadczenie metalu aktywnego, np. wapnia z wodą z wodą, uwzględniając sposób identyfikacji powstałych produktów.
ij53HjGut9_d5e601
Słowniczek
sieć krystaliczna
sieć krystaliczna
pojęcie abstrakcyjne, matematyczne, oznaczające powtarzające się w przestrzeni upakowanie drobin (pod określonymi kątami i w określonej odległości)
wodorotlenek
wodorotlenek
związek chemiczny zbudowany z kationów metalu i anionów wodorotlenkowych
ij53HjGut9_d5e660
Zadania
Ćwiczenie 1
R4eVokQC5fQfJ1
Ćwiczenie 2
R1CfrxzsqguUJ1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Oceń prawdziwość podanych informacji.
Prawda
Fałsz
Wszystkie metale reagują z wodą.
□
□
W wyniku reakcji metalu aktywnego z wodą powstaje wodorotlenek i wydziela się wodór.
□
□
W wyniku reakcji miedzi z wodą powstaje wodorotlenek miedzi.
□
□
Miedź jest metalem bardziej aktywnym niż sód.
□
□
W wyniku reakcji tlenku potasu z wodą wydziela się wodór.