RCLKP70feeKhA
Ilustracja przedstawia fragment wzgórza. Na wzgórzu znajdują się starożytne budynki i wysoki pomnik. Wokół wzgórza piętrzą się zabudowania. W tle niebo.

Od greckiej polis do podbojów Aleksandra Wielkiego

Wyobrażenie Akropolu i Areopagu w klasycznym okresie Aten
Źródło: Leo van Klenze, Wyobrażenie Akropolu i Areopagu w klasycznym okresie Aten, 1846, olej na płótnie, Nowa Pinakoteka w Monachium, domena publiczna.

Ateny i Sparta

Attyka, kraina grecka, w której leżą Ateny, jest niewielkim półwyspem. Jakie były początki Sparty? Na przełomie XIII i XII w. p.n.e. kraina na południu Półwyspu Peloponeskiego, zwana Lakonią, została podbita przez Dorów. Wzięli oni w niewolę miejscową ludność, która od tej pory uprawiała ich grunty. Następnie pięć wiejskich gmin doryckich w Lakonii zjednoczyło się i stworzyło polis spartańską.

RvmnCUBEk2rLy1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia: Od dwunastego do jedenastego wieku przed naszą erą, powstanie Sparty. Od dziewiątego do ósmego wieku przed naszą erą, okres powstawania pierwszych polis. Od ósmego do szóstego wieku przed naszą erą, wielka kolonizacja Greków.  Od 730 do 710 roku przed naszą erą, zajęcie Mesenii przez Spartan. OD 660 do 640 roku przed naszą erą, bunt helotów. 621 rok przed naszą erą, spisanie prawa drakońskiego. Przełom 594 i 593 roku przed naszą erą, przeprowadzenie reformy ustrojowej przez Salona. 561 rok przed naszą erą, początek panowania tyrana Pizystrata.  550 rok przed naszą erą, założenie Związku Peloponeskiego przez Spartan. 508 rok przed naszą erą, powstanie prawa ostracyzmu.  Od 499 do 494 roku przed naszą erą, powstanie jońskie, początek wojen perskich.
Oś czasu: Starożytna Gracja. 
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Starożytni Grecy nazywali swój kraj Helladą, a siebie Hellenami. Mówili tym samym językiem i wierzyli w tych samych bogów. Mieli poczucie wspólnoty, potrafili zjednoczyć się w sytuacji zagrożenia. Mimo to nie stworzyli jednego państwa, lecz wiele małych miast‑państw, zwanych polis Do największych należały Ateny i Sparta.

Ciekawostka

Od słowa 'polis' pochodzą wyrazy 'polityk' i 'polityka'.

Rx7nYUhsypzA9
Starożytna Grecja
Źródło: Krystian Chariza i zespół.
Polecenie 1
  • Odczytaj z mapy nazwy mórz oblewających Grecję.

  • Podaj nazwy trzech wysp zamieszkanych przez Greków.

  • Wskaż na mapie Ateny i Spartę.

  • Odczytaj nazwy krain/regionów, w których znajdowały się te miasta.

  • Przyjrzyj się mapie i wyjaśnij, dlaczego Grecy byli doskonałymi żeglarzami.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
  • Odczytaj z opisu mapy nazwy mórz oblewających Grecję.

  • Podaj nazwy trzech wysp zamieszkanych przez Greków.

  • Wyjaśnij, dlaczego Grecy byli doskonałymi żeglarzami.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.

Prawie cały obszar Grecji pokrywają wysokie góry, które dzielą ten kraj na mniejsze krainy.

R185MiZWpAmW2
Góry w Helladzie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Contentplus.pl sp. z o.o., Dariusz Bufnal.
Polecenie 2

Jak sądzisz, czy łatwo podróżuje się w takich warunkach? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Demokracja ateńska

Na przełomie VI i V wieku p.n.e. w Atenach ukształtował się system sprawowania władzy zwany demokracją. Słowo to pochodzi z języka greckiego i oznacza 'władzę ludu'.

O sprawach państwa mogli decydować obywatele Aten. Byli nimi wszyscy wolni mężczyźni urodzeni w Atenach. Kobiety, niewolnicy i cudzoziemcy nie mieli prawa głosu. Obywatele byli równi wobec prawa i brali udział w obradach Zgromadzenia Ludowego. Każdy mógł wyrazić swoje zdanie na temat dyskutowanego zagadnienia lub zgłosić propozycję uchwały. Postanowienia zapadały w wyniku głosowania. Głos każdego obywatela – zarówno bogatego, jak i biednego – był tak samo ważny. Zgromadzenie Ludowe wybierało też urzędników i dowódców wojskowych, zwanych strategami.

Najwybitniejszym dowódcą był Perykles, wybierany kilkakrotnie na urząd stratega. Był doskonałym mówcą. Stał się jednym z najważniejszych ludzi w Atenach.

RDTpcEFYtJZSB
Perykles. Rzymska kopia greckiej rzeźby, przechowywana obecnie w Muzeum Pio‑Clementino w Watykanie
Źródło: domena publiczna.
Ciekawostka

Urzędników w Atenach nie wybierano (poza urzędem stratega), tylko losowano. W ten sposób każdy obywatel, bez względu na majątek, miał szansę pełnić urząd. Przed jego objęciem przechodził jednak specjalny egzamin. Publicznie przepytywano go, czy sumiennie wypełniał dotychczas swoje obowiązki obywatelskie: oddawał cześć bogom, brał udział w wyprawach wojennych, płacił podatki. Odchodząc, musiał złożyć sprawozdanie finansowe, a obywatele decydowali, czy dobrze pracował, czy należy go oddać pod sąd. Urzędnikiem zostawało się tylko na rok i nie można było pełnić tego samego urzędu dwa razy.

R1LOuo0IOmjZE1
Ilustracja interaktywna przedstawia mówcę stojącego na podwyższeniu, przed którym stoi tłum słuchających go mężczyzn. Wszyscy ubrani są w togi. W tle widać akropol. Na ilustracji są 3 punkty interaktywne pod którymi znajdują się do dodatkowe informacje. 1. Mówca. Cenioną umiejętnością była sztuka wymowy. Uczono się zasad pięknego wysławiania, by przekonać innych do swoich racji lub skutecznie bronić własnych poglądów., 2. Podwyższenie. Mówca stał na podwyższeniu., 3. Klepsydra. Czas przemówienia był ograniczony. W momencie, gdy woda w klepsydrze przelała się z jednego naczynia do drugiego, mówca musiał skończyć.
Zgromadzenie Ludowe w Atenach
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Przyjrzyj się uczestnikom Zgromadzenia Ludowego i odpowiedz na pytania:

  • Jak zgromadzeni reagują na słowa mówcy?

  • Jak myślisz, dlaczego mówca stał na podwyższeniu?

  • Wyjaśnij, dlaczego używano klepsydry.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Na podstawie opisu ilustracji odpowiedz na pytania.

  • Jak zgromadzeni reagują na słowa mówcy?

  • Jak myślisz, dlaczego mówca stał na podwyższeniu?

  • Dlaczego używano klepsydry?

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1
RQpZtXHiwH9BX1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ostracyzm

Ateńczycy co roku przeprowadzali głosowanie zwane ostracyzmem. Na glinianych skorupkach (ostrakonach) obywatele wypisywali imię polityka, który ich zdaniem zagrażał demokracji. Ten, którego wskazało najwięcej osób, musiał na 10 lat opuścić Ateny.

Polecenie 4

Przyjrzyj się ostrakonowi. Wyjaśnij, w jaki sposób został sporządzony na nim napis.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Podaj, co dziś zastępuje greckie naczynie do głosowania.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
R1HWHKr4Ryo4n
Ostrakon
Źródło: Marsyas, licencja: CC BY-SA 2.5.
Ćwiczenie 2
R16ErnSxBW51f
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Ostrakon
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego Grecy używali takich naczyń do głosowania.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.

Ateny w czasach Peryklesa

Perykles dbał, by w życiu politycznym brali udział wszyscy obywatele, nawet najbiedniejsi. Wprowadził diety, czyli wynagrodzenie za udział w zgromadzeniu. Dzięki temu rzemieślnicy i rolnicy, którzy na czas obrad zamykali swoje warsztaty i zaprzestawali prac w polu, mogli nie martwić się o utracone zarobki.

Peryklesowi szczególnie zależało na pięknym wyglądzie miasta. Zatrudnił rzeźbiarzy, malarzy i architektów. Z jego inicjatywy powstawały w Atenach nowe gmachy i świątynie. Szczególnie pięknie prezentował się Akropol, najwyżej położona część miasta. Znajdowało się tam wiele wspaniałych świątyń, do których budowy stosowano marmur. Ich wnętrza zdobiły liczne rzeźby.

R1OPWubRMNioQ1
Ilustracja przedstawia kompleks zabudowań na wzgórzu. Na szczyt wzgórza prowadzą schody. Na ich szczycie znajduje się brama. Za bramą mieszczą się zabudowania o różnej wielkości. W środku jest plac. Zabudowania to: Propyleje. Potężna brama z kolumnami, przez którą wchodziło się na Akropol; Posąg Ateny. Wykonany z kości słoniowej i złota. Miał 12 metrów wysokości i był ustawiony na cokole ozdobionym; Erechtejon. Świątynia Posejdona i Ateny. Zdobią ją kariatydy – kolumny w kształcie kobiecych postaci; Partenon. Największa świątynia na Akropolu, poświęcona patronce miasta, bogini Atenie.
Rekonstrukcja ateńskiego Akropolu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R7L81jXMgaAqp
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Uzupełnij tekst
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R7L81jXMgaAqp
Ćwiczenie 3
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Uzupełnij tekst
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Dbając o bezpieczeństwo państwa, Perykles rozbudował flotę i wybudował mury obronne, otaczające Ateny wraz z portem w Pireusie. Dzięki bogactwu i sile wojskowej ateńska polis stała się wówczas największą potęgą w świecie greckim.

R1KDHqTOtvAN7
Grecka triera – okręt wojenny z trzema rzędami wioseł, model w Muzeum Niemieckim w Monachium
Źródło: Matthias Kabel, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Zastanów się, jaką funkcję pełnił port. Wyjaśnij, dlaczego Ateńczycy zdecydowali się na budowę muru, który widzisz na ilustracji.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Zastanów się, jaką funkcję pełnił port. Wyjaśnij, dlaczego Ateńczycy zdecydowali się na budowę muru, który jest w opisie ilustracji.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
RVkyn1soe7IKH
Długie Mury łączyły Ateny z portem w Pireusie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na agorze

RuMrHdsJfkfrF1
Na ilustracji przedstawiono kompleks budynków. Ustawione są one wokół centralnego placu. Budynki różnią się co do wielkości i długości. Są wśród nich świątynie, teatr, posągi. Pośród budynków znajduję się trawa i rosną drzewa. Między budynkami są dwie główne drogi.
Agora ateńska
Źródło: Thinkstock, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Życie towarzyskie, polityczne i gospodarcze w Atenach – i innych greckich miastach – toczyło się na centralnym placu, zwanym agorą. Była ona otoczona licznymi budynkami państwowymi: sądami, świątyniami, bibliotekami. Zdobiły ją posągi, fontanny i dające cień wielkie drzewa. Plac tętnił życiem. Ateńczycy przychodzili tu na zakupy, załatwić ważne sprawy, ale także spotkać znajomych czy poplotkować. Handlarze rozkładali towary na matach, wozach lub straganach przykrytych daszkami z materiału. Można tu było kupić: oliwę, owoce, sery, ryby, naczynia, wazy, drewno, a nawet zwierzęta.

Sparta

Jedną z najważniejszych greckich polis była Sparta, położona w Lakonii, na południu Peloponezu. Sparta wyrosła na prawdziwą potęgę w VII w. p.n.e. dzięki podbiciu sąsiedniej Mesenii i opanowaniu Peloponezu, stając się największym terytorialnie greckim państwem.

R19VI1ivLmHX6
Mapa przedstawiająca położenie Sparty. Usytuowana była ona na Półwyspie Peloponeskim w dolinie rzeki Eurotas. 
Źródło: Contentplus sp. z o. o. na podstawie Marsyas, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Społeczeństwo Spartan opierało się na zawodowych żołnierzach‑obywatelach. Mieszkańcy podbitych przez Spartan terenów, zwani helotami, zostali pozbawieni praw i otrzymali status niewolników. Ich ziemie zostały rozdzielone pomiędzy Spartan, ale to heloci nadal ją uprawiali i regularnie przekazywali swoim panom zbiory. Dzięki temu sami Spartanie nie musieli pracować. Ich jedynym zajęciem było doskonalenie wojennych umiejętności i dbanie o sprawność fizyczną.

Żyjący dookoła osad Spartan periojkowie nie mieli żadnych praw politycznych, ale jednocześnie nie mieli statusu niewolników. Byli natomiast zobowiązani do służby wojskowej  u boku obywateli Sparty. Zajmowali się głównie rzemiosłem, handlem, rybołówstwem i żeglugą.

Ustrój

RRIT1ToiIiKi1
Spartanie uważali Likurga za twórcę całego ustroju politycznego, społecznego i ekonomicznego. Przypisywali mu ustanowienie niemal wszystkich praw i zwyczajów. Obraz francuskiego malarza Merry’ego‑Josepha Blondela z XIX w. przedstawia go jako dostojnego, zadumanego starca. Purpura, w którą odziany jest Likurg, była kolorem noszonym przez spartiatów do walki i przy ważnych, oficjalnych okazjach.
Źródło: Merry-Joseph Blondel, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rządy w Sparcie sprawowali dwaj dziedziczni królowie, którzy dowodzili wojskiem w czasie wojny i pełnili funkcje kapłańskie, składając bogom ofiary.

Królowie i 28 doświadczonych Spartan powyżej 60. roku życia tworzyli geruzję, czyli radę starszych. Była ona odpowiedzialna za przygotowywanie projektów ustaw, które następnie poddawano pod głosowanie zgromadzeniu wszystkich Spartan.

Zgromadzenie wybierało członków rady, a ponadto wyznaczało na jeden rok pięciu ważnych urzędników zwanych eforami. Sprawowali oni nadzór nad królami, opracowywali wnioski, nad którymi obradowało zgromadzenie, oraz czuwali nad poprawnym przebiegiem wychowania dzieci i młodzieży.

Spartańskie wychowanie

Podstawowym celem wychowania w Sparcie było jak najlepsze przygotowanie militarne. Wszyscy obywatele podlegali temu samemu rygorowi. Mieli być bezwarunkowo posłuszni i lojalni względem swojego państwa. Prawdopodobnie w wieku 12 lub nawet 7 lat chłopcy opuszczali rodzinne domy i przenosili się do koszar, w których mieszkali do 30. roku życia. Nad ich edukacją i wyszkoleniem wojskowym czuwało państwo. Członkowie geruzji wybierali spośród noworodków te, które były najsilniejsze. Tylko one miały prawo do istnienia. Słabe i chorowite porzucano na pewną śmierć. Warunki życia w koszarach były niezwykle trudne, a zasady tam panujące – bardzo surowe. Stąd pochodzą używane do dzisiaj określenia takie jak 'spartańskie wychowanie' czy 'spartańskie warunki'. W pierwszym przypadku mamy na myśli model wychowania, w którym nadrzędną rolę odgrywa dyscyplina i karność, a w drugim – brak wszelkich wygód i zbytków.

Spartanie nazywali siebie 'równymi'. Oznaczało to, że wszyscy - zarówno żołnierze, jak i obywatele - mieli takie same uprawnienia we wszelkich dziedzinach życia. Każdy żołnierz piechoty, czyli hoplita, stawał do walki ramię w ramię w szyku zwanym falangą. Każdy z nich dysponował jednym głosem podczas głosowań zgromadzenia.

R1JiYppifMiE8
Hoplici uzbrojeni byli we włócznię (ok. 3 m długości), krótki miecz, tarczę, hełm, pancerz i nagolenice. Wskaż te elementy na ilustracji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ćwiczenia

Polecenie 6

Przeczytaj tekst lub wysłuchaj uważnie nagrania, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

Wojna peloponeskaTukidydes
Tukidydes Wojna peloponeska

Nasz ustrój polityczny nie jest naśladownictwem obcych praw, a my sami raczej jesteśmy wzorem dla innych niż inni dla nas. Nazywa się ten ustrój demokracją, ponieważ opiera się na większości obywateli, a nie na mniejszości. W sporach prywatnych każdy obywatel jest równy w obliczu prawa; jeśli zaś chodzi o znaczenie, to jednostkę ceni się nie ze względu na jej przynależność do pewnej grupy, lecz ze względu na talent osobisty, jakim się wyróżnia; nikomu też, kto jest zdolny służyć ojczyźnie, ubóstwo albo nieznane pochodzenie nie przeszkadza w osiągnięciu zaszczytów. W naszym życiu państwowym kierujemy się zasadą wolności. W życiu prywatnym nie wglądamy z podejrzliwą ciekawością w zachowanie się naszych współobywateli, nie odnosimy się z niechęcią do sąsiada, jeśli się zajmuje tym, co mu sprawia przyjemność, i nie rzucamy w jego stronę owych pogardliwych spojrzeń, które wprawdzie nie wyrządzają szkody, ale ranią. Kierując się wyrozumiałością w życiu prywatnym, szanujemy prawa w życiu publicznym; jesteśmy posłuszni każdoczesnej władzy i prawom, zwłaszcza tym nie pisanym, które bronią pokrzywdzonych i których przekroczenie przynosi powszechną hańbę. Myśmy też stworzyli najwięcej sposobności do wypoczynku po pracy, urządzając przez cały rok igrzyska i uroczystości religijne oraz pięknie zdobiąc nasze prywatne mieszkania, których urok codzienny rozprasza troski. Z powodu zaś wielkości miasta zwozi się tutaj towary z całej ziemi; możemy tedy na równi rozkoszować się wytworami obcych narodów co i naszymi własnymi. [...] Krótko mówiąc twierdzę, że państwo nasze jako całość jest szkołą wychowania Hellady, i wydaje mi się, że u nas każda jednostka może z największą swobodą przystosować się do najrozmaitszych form życia i stać się przez to samodzielnym człowiekiem. A że nie są to okolicznościowe przechwałki, ale rzeczywista prawda, na to wskazuje potęga naszego państwa, którą zdobyliśmy dzięki tym cechom charakteru.[...] Państwo nasze dlatego budzi podziw, że swoją odwagą zmusiliśmy wszystkie morza i lądy, aby stały się nam dostępne, i że wszędzie postawiliśmy wieczne pomniki klęsk przez nas zadanych i dobrodziejstw przez nas wyświadczonych.'

Źródło: Tukidydes, Wojna peloponeska, tłum. K. Kumaniecki, Warszawa 1988.

RK0ftmAUPtudR
Nagranie fragmentu Wojny peloponeskiej. Mowa Peryklesa o ustroju ateńskim w zapisach Tukidydesa, czyta Wojciech Czerniatowicz.
1
Ćwiczenie 4
R1H8yA899kGNu1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
RL6wamg4hUy4m1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6
RtJwfmrkhrF1Q1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R1GNhRc3HqJ8k1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słownik 1

polis
polis

(l. mn. poleis) w starożytnej Grecji: miasto‑państwo, w którym wszelkie istotne decyzje były podejmowane przez zgromadzenie ludowe

akropol
akropol

(gr. akropolis) w starożytnej Grecji: najstarsza część miasta położona na wzgórzu; zwykle ośrodek kultu religijnego

geruzja
geruzja

w niektórych państwach starożytnej Grecji: rada starców

hoplita
hoplita

w starożytnej Grecji i Macedonii: żołnierz ciężkozbrojnej piechoty, walczącej w szyku zwanym falangą