Budowa statku powietrznego – podstawy
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie
Wprowadzenie]\link={D1GWKRRl1} przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
Materiały multimedialne
Materiałem multimedialnym w tej lekcji jest atlas interaktywny.
Atlas interaktywny
W atlasie interaktywnym Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
atlasie interaktywnym Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
na górze strony znajduje się spis treści. Składa się on z odsyłaczy. Po kliknięciu na każdy z nich, użytkownik przenosi się od odpowiedniej sekcji materiału.

Sekcje atlasu składają się z nagłówków oraz z treści podzielonej tematycznie, która umieszczona jest w zakładkach.

Aby przejść do treści danej sekcji, należy kliknąć na tytuł zakładki. Wtedy zakładka otworzy się.

Aby zamknąć zakładkę, należy ponownie kliknąć na jej tytuł.
Chcąc wrócić na do spisu treści, należy kliknąć przycisk „Powrót do spisu treści” znajdujący się pod każdą sekcją.

Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnego rozwiązania w informacji zwrotnej znajduje się wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego uczeń może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.
Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.

W ćwiczeniach polegających na przyporządkowaniu należy przeciągnąć prostokąt z danym wyrażeniem do prostokąta zbiorczego. W tym celu należy kliknąć na dane wyrażenie lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć do wybranego prostokąta.

W ćwiczeniach, które polegają na rozwiązaniu krzyżówki, należy wpisywać odpowiedzi na hasła do odpowiednio ponumerowanych kratek.

W ćwiczeniach, które polegają na dopasowywaniu tekstów należy kliknąć na dany prostokąt z tekstem, a następnie przeciągnąć go tak, aby znajdował się obok właściwego tekstu.

W zadaniach polegających na dopasowaniu do siebie obrazka należy przeciągać poszczególne fragmenty grafiki i umieszczać je w pozycji, w której powinny się znaleźć, aby utworzyć właściwy obrazek.

Test składa się z pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Aby uruchomić test należy kliknąć przycisk: „Uruchom”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Następnie pojawi się ekran z kolejnymi pytaniami. Sposób rozwiązania ćwiczeń w teście nie różni się od innych ćwiczeń jednokrotnego i wielokrotnego wyboru w e‑materiale. Każde ćwiczenie ma także wersję audio pytania, którą można odtworzyć w opisanym wcześniej odtwarzaczu.
Aby przejść do kolejnego pytania, najpierw należy sprawdzić poprawność rozwiązania danego ćwiczenia. Dopiero wtedy aktywny będzie przycisk „Dalej”. Za pomocą przycisku „Poprzednie” można wrócić do poprzednich pytań. Nie jest jednak możliwa zmiana odpowiedzi na poprzednie pytania.
Słownik pojęć dla e‑materialu
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści





