E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa statku powietrznego – podstawy

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Ideą e‑materiału jest przygotowanie ucznia do wykonywania zadań zawodowych związanych z obsługą statków powietrznych na płycie lotniska. Głównym celem jest przedstawienie podstawowych elementów budowy statków powietrznych z uwzględnieniem ich klasyfikacji, w tym klasyfikacji zgodnej z kategoriami lotnisk oraz wyodrębnienie cech charakterystycznych, zespołów napędowych i innych aspektów mających kluczowy wpływ na obsługę w porcie lotniczym.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonego dla kwalifikacji TLO.02. Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej:

  • pozyskiwania oraz przekazywania informacji dotyczących działań operacyjnych w porcie lotniczym;

  • prowadzenia działań operacyjnych zgodnie z obowiązującymi procedurami w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych;

  • współpracy z podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działań w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, w tym ochrony portu lotniczego przed aktami bezprawnej ingerencji.

Efekty kształcenia

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,

2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska,

3) opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

4) określa zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy,

5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

6) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;

Podstawy działania lotniskowych służb operacyjnych

Uczeń:

4) charakteryzuje elementy wyposażenia portów i terminali lotniczych,

5) stosuje zasady obsługi urządzeń wykorzystywanych w portach lotniczych,

7) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;

Organizacja działań związanych z funkcjonowaniem portu lotniczego

Uczeń:

1) rozpoznaje elementy infrastruktury portów lotniczych i terminali oraz charakteryzuje ich funkcje,

4) stosuje zasady obsługi urządzeń eksploatowanych w portach lotniczych,

6) rozróżnia podstawowe typy, rodzaje statków powietrznych oraz ich elementy konstrukcyjne,

11) charakteryzuje rodzaje zagrożeń związanych z obsługą portów lotniczych,

12) stosuje przepisy prawa dotyczące eksploatacji portów lotniczych,

13) stosuje zasady bezpieczeństwa w porcie lotniczym;

Prowadzenie działań związanych z obsługą operacyjną w porcie lotniczym

Uczeń:

1) posługuje się lotniskową dokumentacją operacyjną, mapami lotniczymi i planami lotnisk,

2) przestrzega zasad korzystania z infrastruktury portów lotniczych,

4) stosuje procedury operacyjne obowiązujące w portach lotniczych,

9) stosuje zasady współpracy z podmiotami działającymi w portach lotniczych,

11) określa zasady wykorzystania urządzeń stosowanych podczas działań operacyjnych,

14) stosuje zasady zapewnienia bezpieczeństwa realizowanych operacji lotniczych,

15) sporządza dokumentację związaną z prowadzeniem działań operacyjnych;

Organizacja działań lotniskowych służb operacyjnych

Uczeń:

6) stosuje przepisy dotyczące eksploatacji płyt postojowych samolotów,

7) korzysta z dokumentacji lotniskowych służb operacyjnych,

9) stosuje zasady komunikacji lotniczej i naziemnej;

Realizacja działań operacyjnych we współpracy ze służbami żeglugi powietrznej

Uczeń:

1) stosuje procedury postępowania i określa priorytety zadań podczas współpracy ze służbami żeglugi powietrznej,

3) prowadzi korespondencję radiotelefoniczną ze służbami żeglugi powietrznej;

Prowadzenie działań w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa w porcie lotniczym

Uczeń:

1) stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po terenie portu lotniczego,

4) ocenia stopień zagrożenia bezpieczeństwa operacji lotniczych w porcie lotniczym;

Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń:

2) planuje wykonanie zadania,

7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej,

10) współpracuje w zespole;

Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń:

1) organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań,

3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑zasobu

  1. WprowadzenieDixpCVuOoWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.

  2. Materiały multimedialne

    Zawiera materiał multimedialny Atlas interaktywny Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznegoDJ5OzPiFNAtlas interaktywny Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego, który przedstawia podstawowe emelenty budowy statków powietrznych oraz aspektów mających kluczowy wpływ na obsługę w porcie lotniczym.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDujWSjta8Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDxGfFatrSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaDhdYfgDbQPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiałuw ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDdSySHp6NPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDrJN4pfrzNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDH9lWJGOJInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik mechanik lotniczy

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z obsługą statków powietrznych na płycie lotniska. Głównym celem jest przedstawienie podstawowych elementów budowy statków powietrznych z uwzględnieniem ich klasyfikacji, w tym klasyfikacji zgodnej z kategoriami lotnisk oraz wyodrębnienia cech charakterystyczny, zespołów napędowych i innych aspektów mających kluczowy wpływ na obsługę w porcie lotniczym.

Poniżej znajduje się propozycja wykorzystania zasobu w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Atlas interaktywny „Budowa statku powietrznego - podstawy”
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z atlasem.

  • Następnie nauczyciel zadaje konkretne pytania o konkretne etapy.

  • Uczniowie odpowiadają na pytania, dzięki czemu można sprawdzić poziom zrozumienia i zapamiętania informacji zawartych w tym multimedium.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium.

Praca uczniów poza lekcją

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑zasobu. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie — pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna

Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec wykonanie testu zawartego w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu uczeń samodzielnie pozna poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na grupy.

  • Każda z grup ma przydzielony element konstrukcyjny statku powietrznego. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z zasobem oraz przygotowanie prezentacji na temat elementów budowy statku powietrznego.

Indywidualna praca z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Głównym celem atlasu jest przedstawienie podstawowych elementów budowy statków powietrznych z uwzględnieniem ich klasyfikacji oraz wyodrębnienie cech charakterystycznych, zespołów napędowych i innych aspektów, które mają kluczowy wpływ na obsługę w porcie lotniczym.

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R16zNlA2IBPGI
(Uzupełnij).