E-materiały do kształcenia zawodowego

Schematy blokowe urządzeń elektronicznych

ELM.05. Eksploatacja urządzeń elektronicznych – Technik elektronik 311408

bg‑lime

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektronikWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektronik

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik elektronik 311408. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: użytkowanie instalacji elektronicznych i urządzeń elektronicznych; konserwowanie i naprawy instalacji elektronicznych oraz urządzeń elektronicznych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELM.05.3. Użytkowanie urządzeń elektronicznych oraz pomiary sygnałów i parametrów elektronicznych

Uczeń: ELM.05.3.1. określa funkcje i zastosowanie urządzeń elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
ELM.05.3.2. określa zadania bloków funkcjonalnych w urządzeniach elektronicznych na podstawie analizy schematów blokowych;
ELM.05.3.6. wykonuje połączenia urządzeń elektronicznych;
ELM.05.3.9. wykonuje pomiary sygnałów elektrycznych w blokach funkcjonalnych urządzeń elektronicznych;
ELM.05.3.10. wykonuje regulacje urządzeń elektronicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Budowa, działanie, rodzaje i parametry urządzeń elektronicznych”DweWg7lOy„Budowa, działanie, rodzaje i parametry urządzeń elektronicznych” to e‑book, zawierający treści związane z budową, działaniem, rodzajami, parametrami urządzeń elektronicznych. Jego poszczególne sekcje dotyczą odbiorników radiowych, dekoderów telewizyjnych, projektorów multimedialnych, monitorów CRTi LCD, zasilaczy, systemów alarmowych, systemów konstroli dostępu, monitoringu wizyjnego, budowy komputera oraz wzmacniaczy. Zasób „Budowa funkcjonalna urządzeń elektronicznych”DxNpUNQ6R„Budowa funkcjonalna urządzeń elektronicznych” to grafika interaktywna, która przedstawia w czterech częściach schemat instalacji alarmowej na przykładzie centrali Satel Integra, domofon w domu jednorodzinnym, instalację telewizyjną w domu jednorodzinnym oraz instalację CCTV – monitoring. Zasób „Projektowanie schematów blokowaych urządzeń elektronicznych”D17sgcpT4„Projektowanie schematów blokowaych urządzeń elektronicznych” to program ćwiczeniowy przez dobieranie, dzięki któremu, poprzez dobieranie bloków realizujących zadane funkcje, uczeń ma zrealizować wskazane zadania.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD19UPn5gJInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości budowy funkcjonalnej urządzeń elektronicznych oraz pomiarów sygnałów i parametrów elektronicznych. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDncJ7Sl1oSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDHkJua6B7Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD11aD6ecLPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDPr1gBUGINetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaD8cZGZaAyInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektronik

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji dotyczących eksploatacji urządzeń elektronicznych.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

E‑book „Budowa, działanie, rodzaje i parametry urządzeń elektronicznych”

Praca w parach, praca w grupach

Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz podsumowujący wiedzę z całego materiału. Pracują głównie z treścią e‑booka w e‑materiale, który ma charakter podsumowujący. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.

Grafika interaktywna „Budowa funkcjonalna urządzeń elektronicznych”

Praca w parach

Uczniowie, pracując w parach, analizują budowę urządzeń elektronicznych. Starają się zapamiętać jak najwięcej informacji. Następnie wybrane pary omawiają elementy składowe instalacji wraz z potrzebnymi narzędziami elektryka na forum klasy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują przekazywane informacje i w razie potrzeby uzupełniają je.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Projektowanie schematów blokowych urządzeń elektronicznych”

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i oznajmia, że grupy będą rywalizować ze sobą w pracy z kolejnym multimedium: programem ćwiczeniowym do projektowania schematów blokowych urządzeń elektronicznych przez dobieranie. Jeśli to konieczne, wyjaśnia działanie programu. Po wyznaczeniu przez nauczyciela czasu na wykonanie zadań grupy przystępują do pracy. Zespoły wykonują zadania na czas. Grupa, która jako pierwsza poprawnie rozwiąże zadanie, może zostać poproszona przez nauczyciela o rozpisanie na tablicy obliczeń, tak aby drogi dojścia do poprawnych rozwiązań stały się jasne dla wszystkich uczniów. Uczniowie pozostałych grup mogą w tym czasie komentować wyjaśnienia zwycięskiej grupy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może je wykorzystać także w pracy w parach lub wprowadzić elementy oceny koleżeńskiej (np. po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki). Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

E‑book „Budowa, działanie, rodzaje i parametry urządzeń elektronicznych”

Praca samodzielna

Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie. W trakcie zajęć wykonują dołączone do e‑booka ćwiczenia, podsumowują informacje, które zapamiętali w domu.

Grafika interaktywna „Budowa funkcjonalna urządzeń elektronicznych”

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną samodzielnie w domu. Nauczyciel na poprzednich zajęciach powinien zwrócić uwagę, aby uczniowie skupili się takich przedmiotach, które mogą znaleźć w domu np, domofon czy telewizja satelitarna. Na zajęciach uczniowie rozwiązują zadanie dołączone do multimedium i sprawdzają, ile zapamiętali podczas samodzielnej analizy grafiki interaktywnej.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Projektowanie urządzeń elektronicznych”

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie mogą rozwiązać dołączone ćwiczenia, aby sprawdzić stopień opanowania wiadomości.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

E‑book, grafika interaktywna i program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie:

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • podczas pracy uczniów w grupach należy wziąć pod uwagę fakt, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z programem ćwiczeniowym czy e‑bookiem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się należy zapewnić więcej czasu na wykonanie zadań, należy również pamiętać o udzielaniu im wsparcia i pozytywnej motywacji;

  • uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), riserczu lub porządkowaniu dokumentacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu; poza tym mogą wejść w skład komisji liczącej punkty: będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1Alx0EIjrdp1