Projektowanie ortez
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Ewa Janas
Konsultant przewodnika: Jan Leonhard
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Projektowanie ortez
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik ortopeda 321403
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.11.2.2) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.3.1) projektuje ortezy w zależności od ich funkcji i przeznaczenia:
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)2) opisuje różne konstrukcje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych: ocenianie stanu funkcjonalnego pacjenta wymagającego zaopatrzenia ortopedycznego oraz projektowanie i wykonywanie przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Zasady doboru typu ortezy afo/dafo/grafo w zależności od dysfunkcji narządu ruchu; typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy; zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy” - e‑book„Zasady doboru typu ortezy afo/dafo/grafo w zależności od dysfunkcji narządu ruchu; typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy; zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy” - e‑book
„Dobór aparatów według Bunell’a” - grafika interaktywna„Dobór aparatów według Bunell’a” - grafika interaktywna
„Projektowanie ortez typu FO/AFO/DAFO/GRAFO” - program ćwiczeniowy do projektowania„Projektowanie ortez typu FO/AFO/DAFO/GRAFO” - program ćwiczeniowy do projektowania
„Projektowanie kasków korekcyjnych” - program ćwiczeniowy do projektowania„Projektowanie kasków korekcyjnych” - program ćwiczeniowy do projektowania
„Projektowanie gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy” - program ćwiczeniowy do projektowania„Projektowanie gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy” - program ćwiczeniowy do projektowania
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
E‑book „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO” w zależności od dysfunkcji narządu ruchu, typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy, zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy” zawiera treści uzupełniające do programów ćwiczeniowych do projektowania. Opracowane w e‑booku materiały w szerszym zakresie obejmują: ortezy AFO/DAFO/GRAFO, gorsety korekcyjne, czy kaski korekcyjne, którym poświęcono poszczególne programy ćwiczeniowe do projektowania.+
Grafika interaktywna „Dobór aparatów wg Bunellʼa” stanowi opis (definicję, funkcje, budowę, działanie i wskazania) gotowych, dynamicznych ortez kończyny górnej. Podzielone zostały na sześć aparatów palców oraz cztery aparaty stawów śródręczno‑paliczkowych wraz z grafikami. Uczący się może korzystać z grafiki w dowolnym momencie, ponieważ nie jest powiązana z pozostałymi mediami.
Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie ortez typu FO/AFO/DAFO/GRAFO” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranej ortezy typu FO, AFO, DAFO i GRAFO. Program zawiera treści, dzięki którym uczący się jest wprowadzany w tematykę ortez: rodzaje deformacji stopy oraz przeznaczone dla nich ortezy, a także ich rysunki techniczne wraz z potrzebnymi wymiarami długości stopy i podudzia. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne, sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu dobierania wybranej ortezy do deformacji stopy.
Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Niemniej zaleca się, aby najpierw zapoznał się z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu, typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy, zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy”, z którym jest powiązany, aby mieć pełną wiedzę na temat doboru ortez do deformacji stopy.
Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie kasków korekcyjnych” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie kasku korekcyjnego dla wybranej deformacji czaszki (plagiocefalii, brachycefalii symetrycznej i skafocefalii). Program zawiera treści, dzięki którym uczący się jest wprowadzany w tematykę ortez czaszki: opisy deformacji czaszki oraz wymiary, które mogą być przydatne do projektowania kasków (długość czaszki, szerokość, czaszki i wskaźniki czaszki). W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne, sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu dobrania wybranej ortezy do deformacji czaszki.
Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Niemniej zaleca się, aby najpierw zapoznał się z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu, typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy, zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy”, z którym jest powiązany, aby mieć pełną wiedzę na temat doboru kasków do deformacji czaszki.
Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie gorsetu korekcyjnego dla wybranej skoliozy (jednołukowej piersiowo‑lędźwiowej prawostronnej, jednołukowej piersiowo‑lędźwiowej lewostronnej, dwułukowej piersiowej w prawo i lędźwiowej w lewo, dwułukowej piersiowej w lewo i lędźwiowej w prawo). Program zawiera treści, dzięki którym uczący się jest wprowadzany w tematykę skolioz i ich korekcji: charakterystykę deformacji, elementy korygujące w gorsecie i ich lokalizację. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne, sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu dobrania wybranej ortezy do skoliozy.
Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Niemniej zaleca się, aby najpierw zapoznał się z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu, typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy, zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy”, z którym jest powiązany, aby mieć pełną wiedzę na temat doboru gorsetu do deformacji kręgosłupa.
W procesie edukacyjnym materiały można wykorzystać jako całość poświęconą zaopatrzeniu ortotycznemu lub fragmentarycznie, z podziałem na bloki tematyczne. Programy ćwiczeniowe można realizować bez zachowania kolejności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu; typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy; zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
E‑book „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu; typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy; zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy” zawiera treści dotyczące zasad doboru zaopatrzenia ortotycznego w świetle przepisów formalnych. Ponadto zostały przedstawione treści dotyczące ortez AFO/DAFO/GRAFO, gorsetów korekcyjnych do leczenia skolioz oraz kasków korekcyjnych do leczenia zniekształceń głowy. Materiał obejmuje charakterystykę ortez pod względem budowy, funkcji oraz przeznaczenia wraz z ujęciem dysfunkcji, w których leczeniu są stosowane. Treści w e‑booku wzbogacono zdjęciami, rysunkami oraz tabelami.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do programów ćwiczeniowych dotyczących projektowania: ortez AFO/DAFO/GRAFO, kasków korekcyjnych, gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)2) opisuje różne konstrukcje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Materiał powiązany jest z programami ćwiczeniowymi do projektowania: „Projektowanie kasków korekcyjnych”, „Projektowanie ortez typu FO/AFO/DAFO/GRAFO”, „Projektowanie gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym: testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Ortezy podudzia, kręgosłupa i głowy”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Cele szczegółowe materiału obejmują zapoznanie się z:
zasadami doboru wyrobów medycznych na zamówienie,
ogólną charakterystyką ortez,
zastosowaniem ortez AFO/DAFO/GRAFO w dysfunkcjach narządu ruchu,
doborem gorsetów korekcyjnych w terapii leczenia skolioz,
stosowaniem kasków korekcyjnych w leczeniu deformacji głowy u małych dzieci i niemowląt.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
E‑book może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Treści materiału uczący się może poznawać etapami, np. analizując kolejno rozdziały, albo dokonać bardziej szczegółowego podziału, np. na ortezy, gorsety i kaski. Na tej podstawie może utworzyć tabelę wyrobów, która po wypełnieniu będzie stanowić swego rodzaju kompendium wiedzy.
Uczący się może przygotować katalog schorzeń kwalifikowanych do zaopatrzenia w ortezy kończyn dolnych, gorsety i kaski korekcyjne.
Na osi czasu uczący się może odtworzyć przebieg zaopatrzenia pacjenta np. w gorset korekcyjny wraz z opisem poszczególnych etapów wykonawczych.
Tytuł materiału multimedialnego
Dobór aparatów wg Bunellʼa
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał prezentuje rodzaj zaopatrzenia ortotycznego kończyny górnej. Materiał charakteryzuje aparaty Bunnella pod względem budowy, funkcji, działania, użyteczności oraz materiałów wykorzystywanych w ich produkcji. Dokonano również graficznej prezentacji różnych modeli aparatów dla rozwiązania problemu zdrowotnego danej części ręki i przedramienia.
Materiał bezpośrednio nie jest powiązany z pozostałymi materiałami multimedialnymi. Związek pośredni występuje ze względu na fakt, iż aparaty Bunnella należą do zaopatrzenia ortotycznego, którego dotyczą pozostałe multimedia.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)2) opisuje różne konstrukcje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Materiał powiązany jest z następującym materiałem sprawdzającym: zadaniem typu prawda czy fałsz „Aparaty Bunell’a”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie konstrukcji aparatów Bunnella ze względu na zakres oddziaływania,
zapoznanie się z różnorodnością materiałów stosowanych do wytwarzania aparatów,
poznanie przykładowych dysfunkcji w przypadku, których stosuje się aparaty Bunnella,
analizowanie aparatów pod względem różnych kryteriów (wskazań do stosowania, budowy, funkcji, działania, użyteczności dla pacjenta).
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Grafika interaktywna może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Uczący się ma do dyspozycji materiał multimedialny, dzięki któremu może aktywizować pamięć wzrokową i zapamiętywać szczegóły konstrukcji aparatów.
Uczący się może podzielić naukę na etapy, np. zaopatrzenie poszczególnych części ręki lub aparaty o określonym zasięgu oddziaływania.
Uczący się może w formie rysunków albo makiety odtwarzać konstrukcję aparatów. Każdą pracę może wzbogacić najważniejszymi informacjami dotyczącymi poszczególnych aparatów.
Tytuł materiału multimedialnego
Projektowanie ortez typu FO/ AFO/DAFO/GRAFO
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie ortez typu FO/AFO/DAFO/GRAFO” jest narzędziem do projektowania ortez podudzia. Program zawiera również teoretyczny materiał wprowadzający, dzięki któremu uczący się zapoznaje się z tematyką ortez: rodzajami deformacji stopy i przeznaczonymi dla nich ortezami, a także ich rysunkami technicznymi wraz z potrzebnymi wymiarami długości stopy i podudzia.
W części projektowej uczący się może wybrać rodzaj deformacji stopy: szpotawą, koślawą i opadającą oraz wybiera przeznaczoną dla niej ortezę. Na podstawie modelu podudzia ze stopą uczący się ma możliwość zmierzenia i zapisania parametrów (wymiary linijne). Przechodząc kolejne etapy, w tym również zadania kontrolne, uczący się zyskuje wiedzę z zakresu dobrania wybranej ortezy do deformacji stopy. Następnie jego zadaniem jest zaprojektowanie wybranej ortezy poprzez eliminację konturów o różnych kolorach tak, aby pozostawić właściwe kontury odzwierciedlające wybraną wcześniej ortezę.
Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Niemniej zaleca się, aby najpierw zapoznał się z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu, typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy, zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy”, z którym jest powiązany, aby mieć pełną wiedzę na temat doboru ortez do deformacji stopy.
Materiał multimedialny może być jednocześnie elementem szerszego spektrum dotyczącego projektowania zaopatrzenia ortotycznego, w tym:
projektowania kasków korekcyjnych,
projektowania gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)2) opisuje różne konstrukcje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Materiał jest powiązany z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu; typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy; zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy”. oraz interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadaniem z lukami „Ortezy FO/AFO/DAFO/GRAFO”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie osoby uczącej się z ortezami korekcyjnymi przeznaczonymi dla wybranych deformacji stopy,
zapoznanie się z pobieraniem wymiarów kończyny dolnej wymaganych do zaprojektowania wybranych ortez,
nabycie umiejętności projektowania wybranych ortez przy pomocy programu ćwiczeniowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Program ćwiczeniowy może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Uczący się może realizować etapy programu w sposób dowolny: pracować systemem ciągłym albo zatrzymywać się na trudniejszych kwestiach.
Projektowanie ortezy uczący się może wykonywać za pomocą rysunku odręcznego dla różnego rodzaju zniekształceń. Może je wykonywać dla realnych osób: kolegi, rodzeństwa itd.
Uczący się może gromadzić dodatkowe informacje na temat ortez, np. pod kątem stosowanych obecnie metod projektowania i wytwarzania. Jeżeli uczący się ma taką możliwości, może nawiązać kontakt z wytwórcami ortez w celu poszerzenia wiadomości o doświadczenia praktyków.
Uczący się może przygotować zbiór kończyn z deformacjami i projektować dla nich ortezy. Swoje prace oraz informacje uczący się może zgromadzić, opracować i utworzyć album ortez.
Tytuł materiału multimedialnego
Projektowanie kasków korekcyjnych
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie kasków korekcyjnych” jest narzędziem do projektowania kasków korekcyjnych. Program zawiera również teoretyczny materiał wprowadzający, dzięki któremu uczący się zapoznaje się z tematyką kasków: rodzajami deformacji czaszki, przeznaczonymi dla nich ortezami, a także wymiarami przydatnymi do oceny deformacji czaszki i doboru kasku korekcyjnego.
W części projektowej uczący się może wybrać rodzaj deformacji czaszki: plagiocefalię, brachycefalię symetryczną i skafocefalię. Mając do dyspozycji grafikę głowy dziecka, uczący się ma możliwość zmierzenia i zapisania parametrów modelu (wymiary linijne). Przechodząc kolejne etapy, w tym również zadania kontrolne, uczący się zyskuje wiedzę z zakresu dobrania wybranego kasku do deformacji czaszki. Zadaniem uczącego się jest zaprojektowanie wybranej ortezy poprzez eliminację konturów o różnych kolorach tak, aby pozostawić prawidłowe kontury odzwierciedlające właściwy kask.
Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Niemniej zaleca się, aby najpierw zapoznał się z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu, typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy, zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy”, z którym jest powiązany, aby mieć pełną wiedzę na temat doboru kasków do deformacji czaszki.
Materiał multimedialny może być jednocześnie elementem szerszego spektrum dotyczącego projektowania zaopatrzenia ortotycznego, w tym:
projektowania ortez typu FO/AFO/DAFO/GRAFO,
projektowania gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)2) opisuje różne konstrukcje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Materiał jest powiązany z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu; typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy; zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy” oraz interaktywnym materiałem sprawdzającym: dopasowanie elementów do schematu „Deformacje głowy”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie osoby uczącej się z deformacjami czaszki i kaskami korekcyjnymi,
zapoznanie osoby uczącej się z dokonywaniem pomiarów w obrębie czaszki,
nabycie umiejętności projektowania kasków korekcyjnych przy pomocy prostego programu ćwiczeniowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Program ćwiczeniowy może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Uczący się ma do dyspozycji program komputerowy, który może realizować według własnego planu pracy. W trakcie pracy z programem może przygotowywać „poradnik projektanta”, w którym zamieści harmonogram poszczególnych etapów projektowania kasków wraz z istotnymi informacjami.
Poprzez wykonywanie modeli poszczególnych deformacji (np. z modeliny lub plasteliny) uczący się rozwija zdolności manualne oraz utrwala cechy charakterystyczne poszczególnych zniekształceń. Do każdego modelu uczący się może przygotować fiszki z opisem choroby oraz założenia projektowe do wykonania kasku.
Poprzez poznanie stosowanych w branży zaopatrzenia ortopedycznego metod projektowania i wytwarzania kasków korekcyjnych uczący się poszerza swoją wiedzę z zakresu ortotyki głowy u małych dzieci. Samodzielnie może analizować i porównać praktyczną stronę powstawania kasków.
Tytuł materiału multimedialnego
Projektowanie gorsetu korekcyjnego do leczenia skoliozy
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy” jest narzędziem do projektowania ortez tułowia. Program zawiera również teoretyczny materiał wprowadzający, dzięki któremu uczący się zapoznaje z tematyką ortez: charakterystyką deformacji, elementami korygującymi w gorsecie i ich lokalizacją.
W części projektowej uczący się może wybrać rodzaj skoliozy: jednołukową piersiowo‑lędźwiową prawostronną, jednołukową piersiowo‑lędźwiową lewostronną, dwułukową piersiową w prawo i lędźwiową w lewo, dwułukową piersiową w lewo i lędźwiową w prawo. Przechodzi kolejne etapy, w tym również zadania kontrolne sprawdzające wiedzę zakresu charakterystyki deformacji i doboru gorsetu (możliwość zmierzenia i zapisania parametrów modelu — wymiary linijne). Zadaniem uczącego się jest zaprojektowanie wybranej ortezy, na dwóch grafikach tułowia z deformacją kręgosłupa (w wymiarze przednim i tylnym), poprzez eliminację konturów o różnych kolorach tak, aby pozostawić właściwe kontury odzwierciedlające wybraną wcześniej ortezę.
Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Niemniej zaleca się, aby najpierw zapoznał się z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu, typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy, zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy”, z którym jest powiązany, aby mieć pełną wiedzę na temat doboru gorsetu do deformacji kręgosłupa.
Materiał multimedialny może być jednocześnie elementem szerszego spektrum dotyczącego projektowania zaopatrzenia ortotycznego, w tym:
projektowania ortez typu FO/AFO/DAFO/GRAFO,
projektowania kasków korekcyjnych.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)2) opisuje różne konstrukcje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Materiał jest powiązany z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu; typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy; zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy” oraz interaktywnym materiałem sprawdzającym: uzupełnianie podpisów obrazka „Skolioza kręgosłupa”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie osoby uczącej się z deformacjami kręgosłupa, dla których stosuje się gorsety korekcyjne,
zapoznanie osoby uczącej się z zasadami wprowadzania korekcji deformacji w gorsecie,
nabycie umiejętności projektowania gorsetów korekcyjnych przy pomocy programu ćwiczeniowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Program ćwiczeniowy może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
W celu zapoznania się z programem uczący się może zrealizować go w całości. W dalszej kolejności, według własnego uznania, uczący się może podzielić wiadomości zawarte w programie na bloki tematyczne, np.:
deformacje kręgosłupa,
rodzaje pelot korekcyjnych,
siły korekcyjne w gorsecie,
ukształtowanie gorsetów.
Dokładne przyswojenie wiadomości ułatwi pracę z programem. Dodatkowo uczący się może w wersji papierowej lub elektronicznej przygotować „schemat operacyjny”, w którym zamieści najważniejsze punkty programu ćwiczeniowego. Powinny one zostać opatrzone informacjami dotyczącymi tej części programu. Gromadząc i porządkując informacje uczący się dla ułatwienia może odpowiadać na pytania, np.:
„Co należy wiedzieć o deformacjach kręgosłupa?”
„Jak wprowadzić korekcję dla danego skrzywienia?”
„Jak wymiarować pacjenta?”
„Jaki gorset zastosować dla danej skoliozy?”
Na wydrukach zdjęć rentgenowskich, które prezentują różne typy skrzywień kręgosłupa, uczący się może nanosić proponowany kształt gorsetu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Ortezy podudzia, kręgosłupa i głowy”
Opis materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru składa się z pięciu pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z pięciu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dziesięć pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: dwa pytania są łatwe, cztery — średnio trudne i cztery – trudne. Uczący się rozwiązuje dziesięć losowo wybranych zadań. Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Test obejmuje zakres tematyczny dotyczący doboru ortez.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej.
Test jest powiązany z e‑bookiem „Zasady doboru typu ortezy AFO/DAFO/GRAFO w zależności od dysfunkcji narządu ruchu, typu gorsetu korekcyjnego w zależności od typu skoliozy, zasady projektowania kasku korekcyjnego w zależności od zniekształcenia głowy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Skolioza kręgosłupa”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie typu uzupełnianie podpisów obrazka polega na przyporządkowaniu odpowiedniego podpisu do pięciu zdjęć rentgenowskich prezentujących różne rodzaje skoliozy. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej.
Zadanie jest powiązane z programem ćwiczeniowym do projektowania „Projektowanie gorsetów korekcyjnych do leczenia skoliozy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowania elementów do schematu „Deformacje głowy”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniej nazwy deformacji do trzech grafik przedstawiających rzut górny zniekształceń głowy. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej.
Zadanie jest powiązane z programem ćwiczeniowym do projektowania „Projektowanie kasków korekcyjnych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.11.3.1)3) Dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Aparaty Bunellʼa”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera sześć stwierdzeń dotyczących charakterystyki aparatów Bunnella. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej.
Zadanie jest powiązane z grafiką interaktywną „Dobór aparatów wg Bunellʼa”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)2) opisuje różne konstrukcje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Ortezy FO/AFO/DAFO/GRAFO”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstowy, w którym są braki – luki. Zadanie dotyczy charakterystyki ortez FO/AFO/DAFO/GRAFO. Uczący się musi wybrać z puli właściwe wyrazy i wstawić je w odpowiednich miejscach. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej.
Zadanie jest powiązane z programem ćwiczeniowym do projektowania „Projektowanie ortez FO/AFO/DAFO/GRAFO”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.11.3.1)1) opisuje rodzaje ortez,
MED.11.3.1)3) dobiera rodzaj ortezy do rodzaju dysfunkcji,
MED.11.3.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne ortez do typu funkcjonalnego i potrzeb pacjenta.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści