Prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek
Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.07.5. Eksploatacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.07.5.2) prowadzi dokumentację techniczno‑eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.2.1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.2) monitoruje terminy legalizacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej - film instruktażowyDokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej - film instruktażowy
Przykłady dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej - dokumentacja interaktywnaPrzykłady dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej - dokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Film wspiera poznanie zagadnień z zakresu prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Przedstawiono w nim komplet dokumentów, które powiązane są z poszczególnymi etapami funkcjonowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, od montażu po kasację.
Dokumentacja interaktywna jest wsparciem dla uczącego się w nabywaniu umiejętności poprawnego wypełniania dokumentów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Jako przykłady przedstawiono dwa dokumenty związane z prowadzeniem dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej: protokół przekazania (zdawczo‑odbiorczy) oraz paszport techniczny.
Materiały multimedialne są od siebie niezależne i uczący się mogą z nich korzystać w dowolnej kolejności.
Materiały multimedialne są powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film wspiera poznanie zagadnień z zakresu prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, takich jak:
rozróżnianie rodzajów dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej,
znajomość dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych obowiązujących na poszczególnych etapach funkcjonowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, od montażu po kasację,
wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
miejsca, gdzie powinny być przechowywane poszczególne dokumenty techniczno‑eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
oraz nabywanie umiejętności wykonywania następujących czynności zawodowych z zakresu prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
tworzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
planowanie przeglądów elektronicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po naprawach i przeglądach technicznych,
przechowywanie poszczególnych dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
W filmie zostały omówione następujące dokumenty techniczno‑eksploatacyjne związane z wykonywaniem czynności zawodowych:
instrukcje obsługi urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
paszport techniczny urządzenia medycznego (przeznaczony do dokonywania aktualnych wpisów autoryzowanych serwisów),
świadectwo legalizacji urządzenia medycznego,
protokół z wykonania przeglądu technicznego elektronicznego i informatycznego urządzenia medycznego,
certyfikat jakości urządzeń medycznych,
orzeczenie techniczne (opinia) dopuszczające do użytkowania elektronicznego i informatycznego urządzenia medycznego,
deklaracja zgodności,
dokument zgłoszenia urządzenia do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
protokół z badania bezpieczeństwa elektrycznego urządzenia,
dane techniczno‑rozruchowe (DTR),
instrukcje serwisowe,
protokół przekazania (odbioru, zdawczo‑odbiorczy),
karta gwarancyjna,
protokół walidacji,
raport serwisowy,
protokół kasacji środka trwałego,
karta przekazania odpadu.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.2.1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.2) monitoruje terminy legalizacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Materiały sprawdzające wspierają opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Film instruktażowy jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami
Dokumenty w trakcie eksploatacji urządzeń elektroniki i informatyki medyczne
,zadanie dobierania w pary
Dokumentacja techniczno‑eksploatacyjna
,zadanie z lukami
Wprowadzanie do obrotu urządzeń medycznych
,zadanie typu prawda czy fałsz
Rozróżnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych
,zadanie ukierunkowane na uporządkowanie
Obieg dokumentacji w trakcie życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
,zadanie z możliwością użycia materiału audio‑video
Kasacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
,uzupełnianie podpisów obrazka
Dokumenty urządzeń medycznych przed montażem i uruchomieniem
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
rozróżnianie rodzajów dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
monitorowanie terminów legalizacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
określanie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie technicznym,
wykonywanie okresowych przeglądów oraz konserwacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami,
diagnozowanie uszkodzeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
serwisowanie i naprawianie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
przeprowadzanie kalibracji oraz testów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych,
tworzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
planowanie przeglądów elektronicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po naprawach i przeglądach technicznych,
przechowywanie poszczególnych dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
W oparciu o film instruktażowy można poprowadzić zajęcia z zakresu prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. W filmie pokazano proces wypełniania dokumentów. Można wykorzystać go jako instrukcję postępowania z urządzeniem, na podstawie której uczący się odtworzą przedstawione w nim czynności. Warto zachęcić uczących się do opracowania szczegółowej procedury wprowadzania nowego urządzenia medycznego do użytkowania z uwzględnieniem przepisów BHP.
Nauczyciel może wykorzystać film do zainscenizowania scenki obrazującej prowadzenie typowych dokumentów urządzeń elektroniki medycznej oraz pokazującej proces ich tworzenia i wypełniania, angażując uczących się do odgrywania ról montera czy serwisanta w trakcie zajęć praktycznych.
Materiał może zostać wykorzystany jako wzorzec postępowania dla prac indywidualnych wykonywanych przez uczących się, np. przygotowanie stanowiska pracy do tworzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły, np. poszczególne dokumenty urządzeń medycznych. Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do opracowania własnych materiałów multimedialnych, np. dotyczących wypełniania dokumentów, które mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.
W przypadku odtwarzania czynności przedstawionych w filmie przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne ich wykonywanie oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.
Jeśli występują różnice pomiędzy urządzeniami wykorzystywanymi do ćwiczeń a tymi pokazanymi w filmie, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać je lub poprosić uczących się ich o wskazanie. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.
Należy zapewnić uczącym się możliwość samodzielnego poznawania różnych dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych, a także indywidualne tempo wykonywania ćwiczeń. Najaktywniejsi uczący się powinni mieć możliwość wykonania dodatkowych zadań.
Praca w grupach
Na podstawie studium przypadku nauczyciel poddaje analizie, a następnie dyskusji przygotowany opis dokumentu wybranego urządzenia medycznego, np. protokół zdawczo‑odbiorczy. Po zapoznaniu się z opisem przez uczących się nauczyciel zadaje grupie pytania, które ukierunkowują odpowiedzi uczących się. Na koniec uczący się prezentują kolejnej grupie wypełniony dokument i wymieniają opinie. Tą samą metodę można wykorzystać do wypełniania protokołu przeglądu technicznego wybranego urządzenia medycznego.
Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się, aby umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z wykonaniem zadania, np. z wypełnianiem dokumentacji serwisowej. Przedstawiciel grupy prezentuje efekty jej pracy pozostałym grupom. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia lub skomentowania informacji. W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można stopniowo wprowadzać metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu. Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Ćwiczenia powinny odbywać się w pracowni wyposażonej w aparaturą medyczną, w grupach 15‑osobowych, z podziałem na maksymalnie 2‑osobowe zespoły.
W przypadku wykonywania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.
Praca z całym zespołem
Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej. Nauczyciel, wyświetlając film uczącym się i wspomagając się nim, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku urządzenia dostępnego w bazie dydaktycznej szkoły.
Podczas prezentacji filmu wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, na przykład na czynności wykonywane podczas wypełniania dokumentacji urządzeń elektroniki medycznej.
Jeśli dokumentacja techniczno‑eksploatacyjna urządzenia zaprezentowanego w filmie różni się od dokumentacji urządzeń z bazy dydaktycznej szkoły wykorzystywanych do ćwiczeń, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania w przypadku urządzenia dostępnego w bazie szkoły.
Na bazie filmu nauczyciel może przygotować pogadankę lub przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane w filmie. Można je rozbudować o treści, które nie zostały w nim przedstawione, ale w ocenie nauczyciela są istotne, np. omówić dokładniej proces tworzenia dokumentacji. Pogadanka powinna być prowadzona w sposób pobudzający aktywność umysłową uczących się.
Ważnym elementem pierwszego uruchomienia sprzętu po serwisie jest zapoznanie się z dokumentacją serwisową oraz sprawdzenie zakresu naprawy i zaleceń serwisanta.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Nauczyciel może wykorzystać film do metody podającej, za pomocą której przedstawi uczącym się zagadnienia związane z tworzeniem i wypełnianiem dokumentacji urządzeń elektroniki medycznej. Dodatkowo może ją rozszerzyć o pogadankę lub wykorzystać metodę lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki medycznej. Podczas oglądania filmu uczący się powinien zwrócić szczególną uwagę na kolejność czynności wykonywanych przez serwisanta.
Należy umożliwić uczącym się wypowiadanie się na forum całego zespołu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Film instruktażowy można wykorzystać do:
metody aktywizującej, np. tekstu przewodniego – uczący się, bazując na filmie, przygotowują się do zainscenizowania scenki prezentującej tworzenie typowych dokumentów urządzeń medycznych,
lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu tworzenia typowych dokumentów urządzeń elektroniki medycznej. Uczący się powinni zwracać uwagę na czynności wykonywane przez serwisanta, a po obejrzeniu filmu mogą przygotować grafikę lub planszę na temat tworzenia i wypełniania dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej,
metody projektowej – na podstawie filmu uczący się może samodzielnie przygotować projekt materiału instruktażowego z zakresu prowadzenia dokumentacji urządzeń elektroniki medycznej i na bazie dostępnych urządzeń dydaktycznych stworzyć własny materiał dotyczący dokumentów wybranego urządzenia medycznego.
Oglądając film, uczący się zapisuje na kartkach zagadnienia, których nie rozumie lub które wymagają, według niego, dodatkowego wyjaśnienia. Po obejrzeniu całego filmu uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na zajęciach lub przydziela poszczególne pytania do wyjaśniania grupom uczących się.
W oparciu o materiał multimedialny uczący się przygotowują się do prowadzenia dokumentacji urządzeń, wykorzystując film jako instrukcję postępowania z urządzeniem.
Uczący się może wykorzystać film do zainscenizowania scenki tworzenia typowych dokumentów urządzeń elektroniki medycznej. Film może zostać wykorzystany jako wzorzec do przygotowania przez uczącego się projektu materiału instruktażowego (np. w formie prezentacji multimedialnej lub filmu instruktażowego), z wykorzystaniem dostępnej bazy dydaktycznej. Podczas pracy z materiałem multimedialnym uczący się powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Osoby zainteresowane tematyką mogą samodzielnie lub w grupach przygotować plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające czynności związane z tworzeniem i wypełnianiem dokumentacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzenia. Efektem finalnym przygotowania tych materiałów przez osoby uczące jest usystematyzowanie wiedzy, z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w filmie instruktażowym, oraz rozbudowanie medium o materiały stworzone przez uczącego się. Powinny one stworzyć zbiór materiałów dotyczących tworzenia i wypełniania dokumentacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Można je wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Praca w grupach
Film instruktażowy można wykorzystać do:
metody praktycznej – bazując na filmie, uczący się przygotowują się w grupach maksymalnie 2 osobowych do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych tworzenia i wypełniania dokumentacji urządzeń elektroniki medycznej w roli serwisanta. Uczący się przygotowują scenariusz, którymi będą mogli się wspomagać podczas zajęć praktycznych,
metody projektowej – uczący się, wzorując się na materiale multimedialnym, mogą przygotować w grupach maksymalnie 2 osobowych projekt materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki) w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w internecie. Uczący się mogą wykorzystać film w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na przedstawione w nim szczegóły, np. wypełnianie dokumentów serwisowych.
Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty lub fiszki przedstawiające uporządkowane w odpowiedniej kolejności czynności wykonywane podczas tworzenia dokumentacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń.
Materiały przygotowane przez uczących się mogą stworzyć zbiór materiałów dotyczących tworzenia i wypełniania dokumentacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, które następnie można rozbudowywać i wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Film można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można odtwarzać film fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne etapy prowadzenia dokumentacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją lub które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu filmu, wykorzystując słownik lub bibliografię, lub z pomocą innych uczących się lub nauczyciela. Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by przygotowały samodzielnie lub w grupach procedury tworzenia dokumentacji prezentowanych w filmie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, a następnie o opracowanie takiej procedury dla innych urządzeń w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.
Tytuł materiału multimedialnego
Przykłady dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Typ materiału multimedialnego
Dokumentacja interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Dokumentacja interaktywna zawiera dwa dokumenty techniczno‑eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: paszport techniczny oraz protokół zdawczo‑odbiorczy.
W treści obu dokumentów umieszczono luki, z dwiema odpowiedziami do wyboru. Zadaniem uczącego się jest poprawne uzupełnienie luk w tekście przez wybranie właściwej propozycji. Przy każdej odpowiedzi uczący się może skorzystać ze wskazówki. W przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi otrzyma informację zwrotną.
Dokumentacja zawiera także wzory oraz przykładowo wypełnione dokumenty.
Materiał multimedialny powiązany jest z materiałami sprawdzającymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami
Dokumenty w trakcie eksploatacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
,zadanie dobierania w pary
Dokumentacja techniczno‑eksploatacyjna
,dopasowywanie elementów do schematu
Wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.2.1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
posługiwanie się dokumentacją techniczno‑eksploatacyjną urządzeń medycznych,
wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych,
prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Dokumentację interaktywną można wykorzystać podczas zajęć jako instrukcję postępowania podczas tworzenia i wypełniania wybranej dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej posiadanego urządzenia medycznego, na podstawie której uczący się samodzielnie wykona czynności przedstawione w materiale multimedialnym.
Nauczyciel może wykorzystać materiał do zainscenizowania scenki przekazania urządzenia medycznego, angażując uczącego się do odgrywania roli serwisanta wypełniającego protokół zdawczo‑odbiorczy i przekazującego sprzęt klientowi. Podczas pracy z materiałem nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby omówić trudniejsze kwestie związane z wypełnianiem protokołu.
Uczący się może wykorzystać materiał jako instrukcję postępowania podczas wypełniania różnych dokumentów urządzeń medycznych, przede wszystkim w celu przygotowania się do zajęć praktycznych. Warto zachęcić uczących się do opracowania prezentacji lub ulotki z instrukcją wypełniania protokołu zdawczo‑odbiorczego.
Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do przygotowania materiałów dotyczących dokumentów urządzeń medycznych, na przykład instrukcji wypełniania i prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej. Materiały te mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego. Mogą one także stanowić dodatkowe źródło wiedzy dla uczących się zawodu technik elektroniki i informatyki medycznej.
Jeśli na zajęciach praktycznych dostępna jest dokumentacja techniczna urządzenia elektroniki i informatyki medycznej danego serwisu urządzeń medycznych, a w przedstawionym materiale wykorzystywana jest dokumentacja urządzenia innego serwisu, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice między jedną a drugą dokumentacją techniczną.
Zaleca się objaśnienie różnic i podobieństw oraz przedstawienie poprawnego wypełnienia dokumentacji obu serwisów.
Praca w grupach
Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki.
Nauczyciel prowadzi zajęcia, wykorzystując dokumentację interaktywną jako instrukcję postępowania podczas tworzenia i wypełniania wybranej dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej posiadanego urządzenia medycznego, na podstawie której uczący się wykonają w grupie czynności przedstawione w materiale multimedialnym.
Nauczyciel może wykorzystać materiał do zainscenizowania scenki przekazania urządzenia medycznego, angażując uczących się do odgrywania ról serwisanta i klienta – serwisant wypełnia protokół zdawczo‑odbiorczy i przekazuje sprzęt klientowi.
Podczas pracy z materiałem nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby omówić trudniejsze kwestie związane z wypełnianiem protokołu.
Materiał może zostać wykorzystany jako wzorzec do prac zespołowych wykonywanych przez uczących się.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby omówić je, prezentując inne dokumenty techniczno‑eksploatacyjne posiadanych urządzeń medycznych.
Nauczyciel powinien zachęcać zespoły uczących się do współpracy w opracowywaniu materiałów multimedialnych, na przykład instrukcji wypełniania lub prowadzenia dokumentacji. Warto, by każda grupa opracowała taki materiał dla innego urządzenia medycznego. Materiały te mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania zespołów do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca z całym zespołem
Warto wykorzystać pracę z całym zespołem do wyjaśnienia wszelkich niejasności i trudności związanych z tworzeniem i prowadzeniem dokumentacji technicznej zgłaszanych przez uczących się. Mogą to robić inni uczący się lub nauczyciel.
Jeśli na zajęciach praktycznych dostępna jest dokumentacja techniczna urządzenia elektroniki i informatyki medycznej danego serwisu urządzeń medycznych, a w przedstawionym materiale wykorzystywana jest dokumentacja urządzenia innego serwisu, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice między jedną a drugą dokumentacją techniczną. Zaleca się objaśnienie różnic i podobieństw oraz przedstawienie poprawnego wypełnienia dokumentacji obu serwisów.
Pracę z całym zespołem można wykorzystać do prezentacji i omówienia przygotowanych przez uczących się dokumentów technicznych dotyczących urządzeń medycznych znajdujących się w pracowni zawodowej lub tych, które uczący się poznali w trakcie praktyk zawodowych.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Dokumentację interaktywną można wykorzystać do:
metody aktywizującej – uczący się, bazując na materiale interaktywnym, przygotowują się do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych scenki tworzenia dokumentacji technicznej lub wypełniania protokołu zdawczo‑odbiorczego, wchodząc w rolę serwisanta,
lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu tworzenia i prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
metody projektowej – na podstawie materiału multimedialnego uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować projekt dokumentacji zgodnej z tematyką omawianą na zajęciach i stworzyć własną dokumentację w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną.
Na podstawie materiału multimedialnego uczący się przygotowują się do tworzenia i prowadzenia dokumentacji urządzeń medycznych, wykorzystując dokumentację interaktywną jako instrukcję postępowania. Uczący się mogą wykorzystać materiał do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych scenki przekazania urządzenia, wcielając się w rolę serwisanta.
Osoby zainteresowane tematyką mogą przygotować – samodzielnie lub w grupach – plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające dokumentację techniczną poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Mogą w tym celu posługiwać się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi. Efektem finalnym prac nad przygotowaniem tych materiałów jest usystematyzowanie wiedzy, z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w filmie instruktażowym i materiałach interaktywnych, oraz rozbudowanie medium o materiały stworzone przez uczących się. Opracowane materiały mogą być dołączone do zbioru materiałów edukacyjnych dotyczących dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Można je wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Dokumentację interaktywną można wykorzystać zarówno do pracy z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Osoby mające trudności w uczeniu się mogą wielokrotnie wypełniać fragmenty poszczególnych dokumentów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją i które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym wypełnieniu dokumentów, wykorzystując uzyskane informacje zwrotne, słownik pojęć i bibliografię, lub z pomocą innych uczących się lub nauczyciela. Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały kolejne dokumenty prezentowane w filmie instruktażowym Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
, a następnie zaprezentowały wypełnione dokumenty w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami Dokumenty w trakcie eksploatacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera szesnaście pytań z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami. Zadanie sprawdza następujące umiejętności:
znajomość różnych dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych urządzeń medycznych,
rozróżnianie dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych urządzeń medycznych,
wypełnianie dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych urządzeń medycznych,
tworzenie dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych urządzeń medycznych,
znajomość przeznaczenia dokumentów techniczno‑eksploatacyjnych urządzeń medycznych.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test ma charakter przekrojowy i jest powiązany z filmem instruktażowym Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
oraz dokumentacją interaktywną Przykłady dokumentacji techniczno eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.2.1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Dokumentacja techniczno‑eksploatacyjna
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest połączenie w pary opisów z właściwymi rodzajami dokumentacji technicznej.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości dokumentacji technicznej. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
oraz dokumentacją interaktywną Przykłady dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.2.1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Wprowadzanie do obrotu urządzeń medycznych
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie luk w zdaniach, aby treści były prawdziwe.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu wprowadzania do obrotu urządzeń medycznych. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.2.2) monitoruje terminy legalizacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Rozróżnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest ocena, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu rozróżniania dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji MED.07.5.2.1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie Obieg dokumentacji w trakcie życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest uporządkowanie w odpowiedniej kolejności czynności związanych z obiegiem dokumentacji w trakcie życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu obiegu dokumentacji w trakcie życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.2.1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.2) monitoruje terminy legalizacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiału audio‑wideo Kasacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest udzielenie odpowiedzi na pytania po obejrzeniu fragmentu filmu instruktażowego.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości zagadnień związanych z kasacją urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.2.2) monitoruje terminy legalizacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2.3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością dopasowywania elementów do grafu/schematu Wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów protokołu do poszczególnych części dokumentu.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu umiejętności wypełniania dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z dokumentacją interaktywną Przykłady dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji MED.07.5.2.3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka Dokumenty urządzeń medycznych przed montażem i uruchomieniem
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest dopasowanie nazwy dokumentu do jego fragmentu.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu umiejętności rozpoznawania dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym Dokumenty w trakcie trwania życia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji MED.07.5.2.3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści