Od mianownika do wołacza
Przeczytaj nazwy przypadków i odpowiadające im pytania. Zwróć uwagę, jak został odmieniony przez przypadki wyraz „król” w liczbie pojedynczej i mnogiej.
Zauważ, że tylko sześć form to odpowiedzi na pytania. Wołacz to nazwa formy, której używamy, gdy się do kogoś zwracamy.
Naucz się na pamięć nazw przypadków z pytaniami. Zapamiętaj także skróty nazw.
Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczowniki: wilk i owca.
Przypadek | Pytanie | lp. (wilk) | lp. (owca) | lm. (wilk) | lm. (owca) |
---|---|---|---|---|---|
M. | kto? co? (jest) | ||||
D. | kogo? czego? (nie ma) | ||||
C. | komu? czemu? (się przyglądam) | ||||
B. | kogo? co? (widzę) | ||||
N. | z kim? z czym? (idę) | ||||
Ms. | o kim? o czym? (mówię) | ||||
W. | o! (ty wstrętny!) |
Wskaż przypadek wyrazu „koń” w zdaniach.
mianownik, celownik, miejscownik, dopełniacz, biernik, narzędnik
Darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby. | |
Koń ma cztery nogi i też się potknie. | |
Łaska pańska na pstrym koniu jeździ. | |
Pańskie oko konia tuczy. | |
Jak spaść, to z dobrego konia. | |
Kto bywa na koniu, ten bywa i pod koniem. |
Dopasuj objaśnienia do przysłów. W jakich sytuacjach można zastosować te przysłowia? Podaj przykłady.
Każdemu może się coś nie udać., Swoich spraw najlepiej dopilnuje sam zainteresowany., Bywa się na przemian w sytuacji korzystnej i niekorzystnej., Prezent trzeba przyjąć taki, jaki dają., Jeżeli nie uda się coś, co jest bardzo trudne, to nie będzie wstydu, warto więc ryzykować., Ktoś, od kogo wiele zależy, może być nieprzewidywalny, kapryśny.
Koń ma cztery nogi i też się potknie. | |
Jak spaść, to z dobrego konia. | |
Kto bywa na koniu, ten bywa i pod koniem. | |
Łaska pańska na pstrym koniu jeździ. | |
Darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby. | |
Pańskie oko konia tuczy. |
Oto fragment ze słownika języka polskiego. Przyjrzyj się uważnie i znajdź wszystkie rzeczowniki hasłowe. Zapisz je tutaj lub w zeszycie. Podpowiedź: jest ich siedem.
Znajdź na podanej stronie słownika przykłady rzeczowników rodzajów męskiego, żeńskiego i nijakiego. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Przeczytaj zdania. Zastąp rzeczowniki wyrazami z przeczeniem „nie” o podobnym znaczeniu i stwórz nowe wypowiedzenia. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Strzeż się wrogów.
Nie mów kłamstw.
Uważaj na zagrożenia.
Nie zostawiaj bałaganu.