Zjawiska towarzyszące procesom spalania
BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych - Technik pożarnictwa 311919
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Dariusz Ruchała
Konsultant przewodnika: Artur Luzar
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Zjawiska towarzyszące procesom spalania
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik pożarnictwa 311919
Kod i nazwa kwalifikacji
BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
BPO.03.3.1) wyjaśnia procesy spalania substancji:
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu,
BPO.03.3.1)2) identyfikuje zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków,
BPO.03.3.2) charakteryzuje rodzaje i fazy pożarów:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów,
BPO.03.3.3) identyfikuje zjawiska występujące podczas pożarów:
BPO.03.3.3)1) wylicza zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)2) opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)3) wymienia czynniki powodujące zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru,
BPO.03.3.3)4) przyporządkowuje zagrożenia dla ludzi w zależności od różnych rodzajów i faz pożarów.
Cele ogólne e‑materiału
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych: wykonywanie czynności ratowniczych.
Celem ogólnym jest przedstawienie rodzajów procesów spalania oraz zjawisk, które zachodzą w ich trakcie. Ponadto celem e‑materiału jest zaprezentowanie charakterystyki spalania materiałów stałych, cieczy i gazów.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie) - film edukacyjnyProcesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie) - film edukacyjny
Zjawisko spalania gazów, cieczy, ciał stałych, spalania deflagracyjnego, wybuchu pyłów, wybuchu gazów - film edukacyjnyZjawisko spalania gazów, cieczy, ciał stałych, spalania deflagracyjnego, wybuchu pyłów, wybuchu gazów - film edukacyjny
Rodzaje i fazy pożarów - film edukacyjnyRodzaje i fazy pożarów - film edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Wskazane jest, aby uczący się zapoznał się z materiałami multimedialnymi we wskazanej wyżej kolejności.
Interaktywne materiały sprawdzające odnoszą się do poszczególnych materiałów i podstawowych zagadnień związanych z procesem spalania, wybuchami oraz pożarami, a także powiązanymi z nimi zagrożeniami podczas działań ratowniczych. Weryfikują one wiedzę i umiejętności nabyte podczas zapoznawania się z materiałami multimedialnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie)
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny przedstawia:
sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego od punktowego bodźca energetycznego (płomień zapałki, iskra mechaniczna, iskra elektryczna itp.), w tym w animacje prezentujące proces pirolizy materiałów stałych i zapalenie produktów rozkładu; odparowanie cieczy i zapłon jej par; wytworzenie mieszaniny gazu palnego z powietrzem z uwzględnieniem granic palności (wybuchowości) i jej zapłon,
sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego od strumienia ciepła wytworzonego w urządzeniu grzewczym lub na skutek tarcia (ślizganie się przekładni pasowej, zatarcia łożyska w przenośniku taśmowym), w tym w animację pokazującą zjawisko pirolizy materiału na skutek ogrzewania strumieniem ciepła od ciepła wytworzonego podczas tarcia,
sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego na skutek reakcji chemicznej lub procesów biologicznych (samonagrzewanie), w tym animację prezentującą procesy biologiczne i chemiczne zachodzące w materiale podczas samonagrzewania oraz mechanizm jego zapalenia.
Materiał może być wykorzystany podczas zdobywania lub pogłębiania wiedzy na temat procesu spalania.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu,
BPO.03.3.1)2) identyfikuje zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków.
Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z możliwością doboru wskaźników
Źródło ciepła w reakcji spalania — punktowe bodźce energetyczne
,zadanie z możliwością doboru wskaźników
Źródło ciepła w reakcji spalania — ciągłe bodźce energetyczne
,test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi
Zjawiska towarzyszące procesom spalania
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do rozpoznawania następujących procesów inicjujących spalanie:
zapłonu,
samozapłonu,
samozapalenia
oraz określania zagrożeń dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wspomagać się poszczególnymi elementami filmu edukacyjnego w procesie samokształcenia, na przykład do:
powtórzenia materiału lub przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,
przygotowania notatek lub fiszek opisujących parametry związane z:
zapłonem,
samozapaleniem,
samozapłonem,
przygotowania zagadnień np. w formie prezentacji:
sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego od punktowego bodźca energetycznego,
sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego od strumienia ciepła,
sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego na skutek reakcji chemicznej lub procesów biologicznych.
opracowania przykładowych sytuacji, w których występują zjawiska zapłonu, samozapłonu lub samozapalenia.
Uczący się, oglądając film edukacyjny może zapisywać na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga dodatkowego uzupełnienia. Niejasności wyjaśnia, korzystając z dostępnych źródeł (literatura pożarnicza, internet).
Tytuł materiału multimedialnego
Zjawisko spalania gazów, cieczy, ciał stałych, spalania deflagracyjnego, wybuchu pyłów, wybuchu gazów
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film przedstawia:
mechanizm (sposoby) spalania cieczy, ciał stałych, gazów, spalania deflagracyjnego, spalania pyłu (w tym wybuch) oraz spalania par cieczy, w tym animację 3D z mechanizmem spalania ciał stałych (rozkład termiczny materiału i rozprzestrzenianie strefy spalania);
mechanizm spalania pyłów (tlenie, wybuch);
mechanizm spalania cieczy (odparowanie, zapłon, ogrzewanie cieczy od strefy spalania, emisja par);
mechanizm powstawania wybuchów wrzących par cieczy (wybuch bleve);
mechanizm spalania gazów (rozprzestrzenianie strefy spalania, deflagracja, wybuch, detonacja);
opis zjawisk towarzyszących procesom spalania (płomień, dym, lotne i stałe produkty spalania), w tym w animację 3D pokazującą procesy wytwarzania, cechy charakterystyczne, skład płomienia, dymu i produktów spalania.
Materiał może być wykorzystany w momencie zdobywania lub pogłębiania wiedzy na temat zjawisk fizykochemicznych występujących podczas pożarów.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.3)1) wylicza zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)2) opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)3) wymienia czynniki powodujące zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru,
BPO.03.3.3)4) przyporządkowuje zagrożenia dla ludzi w zależności od różnych rodzajów i faz pożarów.
Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z lukami
Pożar i jego następstwa
,zadanie z lukami
Zjawiska wywołujące pożar
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do:
identyfikacji zjawisk występujących podczas pożarów,
określania czynników powodujących zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wspomagać się poszczególnymi elementami filmu edukacyjnego w procesie samokształcenia do:
powtórzenia materiału, przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,
przygotowania notatek lub fiszek opisujących parametry związane:
ze spalaniem gazów,
ze spalaniem cieczy,
ze spalaniem ciał stałych,
z wybuchem gazów,
z wybuchem pyłów.
Uczący się przegląda film edukacyjny, zapisuje na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga, według niego, dodatkowego uzupełnienia. Niejasności wyjaśnia, korzystając z dostępnych źródeł (literatura pożarnicza, internet).
Może przygotować wybrane zagadnienie w formie prezentacji, np.:
opis spalania gazów,
opis spalania cieczy,
opis spalania ciał stałych,
opis spalania deflagracyjnego.
Tytuł materiału multimedialnego
Rodzaje i fazy pożarów
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film przedstawia:
rodzajów pożarów (wewnętrzny, zewnętrzny);
grupy pożarów;
strefowy modelu pożaru, w tym w animację 3D, która prezentuje tworzenie i wzajemne oddziaływanie strefy spalania, strefy oddziaływania cieplnego, strefy konwekcyjnej i strefy zadymienia;
fazy rozwoju pożaru wewnętrznego, w tym w animację 3D, która pokazuje fazy rozwoju pożaru wewnętrznego, przypadki kontrolowania pożaru przez paliwo i wentylację oraz zjawiska rozgorzenia i wstecznego ciągu płomieni.
Materiał może być wykorzystany w momencie zdobywania lub pogłębiania wiedzy na temat rodzajów i grup pożarów.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z możliwością doboru wskaźników
Rozwój pożaru wewnętrznego
,zadanie z lukami
Miejsca rozprzestrzeniania się pożaru
,zadanie z lukami
Pożar w przestrzeni otwartej
,uzupełnianie podpisów obrazka
Grupy pożarów ze względu na materiał palny
,zadanie dobierania w pary
Etapy/fazy rozprzestrzeniana się pożaru
,zadanie dobierania w pary
Zjawiska podczas powstawania pożaru
,zadanie dobierania w pary
Charakterystyka pożaru ze względu na czas jego rozwoju
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do rozpoznawania rodzajów, grup oraz faz pożarów, a także określania zjawisk charakterystycznych dla pożarów.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wspomagać się poszczególnymi elementami filmu edukacyjnego w procesie samokształcenia do:
powtarzania materiału lub przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,
przygotowanie notatek lub fiszek opisujących:
rodzaje pożarów,
grupy pożarów,
fazy pożaru,
model strefowy pożaru.
Uczący się, przeglądając film edukacyjny może zapisywać na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga, według niego, dodatkowego uzupełnienia. Niejasności wyjaśnia, korzystając z dostępnych źródeł (literatura pożarnicza, internet).
Może również przygotować określone zagadnienie w formie prezentacji, np.:
opis pożaru wewnętrznego,
opis pożaru zewnętrznego,
opis pożarów dla poszczególnych grup pożarów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Zjawiska towarzyszące procesom spalania
Opis materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub kilkoma prawidłowymi odpowiedziami zawiera 10 pytań obejmujących zadania związane ze zjawiskami towarzyszącymi procesom spalania. Zadania zawierają polecenia w formie tekstowej i mają różny poziom trudności.
Test daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Test powiązany jest z filmem edukacyjnym Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie)
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu,
BPO.03.3.1)2) identyfikuje zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków,
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów,
BPO.03.3.3)1) wylicza zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)2) opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)3) wymienia czynniki powodujące zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru,
BPO.03.3.3)4) przyporządkowuje zagrożenia dla ludzi w zależności od różnych rodzajów i faz pożarów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Charakterystyka pożaru ze względu na czas jego rozwoju
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dobraniu w pary numerów wykresów, przedstawiających charakterystyczne zjawiska wynikające z czasu trwania pożaru, do ich opisów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie łatwym.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka Grupy pożarów ze względu na materiał palny
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich opisów do przedstawionych na ilustracjach grup pożarów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie łatwym.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Etapy/fazy rozprzestrzeniana się pożaru
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dopasowaniu w pary odpowiednich faz pożarów do ich opisów. Zawiera polecenie w formie tekstowej i jest na średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Zjawiska podczas powstawania pożaru
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dopasowaniu w pary odpowiednich faz pożarów do ich opisów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Pożar i jego następstwa
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu luk w zdaniach dotyczących zjawisk występujących podczas powstawania pożarów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie trudnym.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Zjawisko spalania gazów, cieczy, ciał stałych, spalania deflagracyjnego, wybuchu pyłów, wybuchu gazów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Zjawiska wywołujące pożar
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu luk w definicjach dotyczących zjawisk występujących podczas powstawania pożarów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie łatwym.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Zjawisko spalania gazów, cieczy, ciał stałych, spalania deflagracyjnego, wybuchu pyłów, wybuchu gazów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.3)2) opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru wskaźników Rozwój pożaru wewnętrznego
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wielokrotnego wyboru dotyczące parametrów zmiennych w KP/KW w trakcie rozwoju pożaru w pomieszczeniu. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest to zadanie trudne.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Miejsca rozprzestrzeniania się pożaru
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu luk w zdaniach dotyczących rodzajów pożaru.
Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie łatwym.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Pożar w przestrzeni otwartej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu luk w zdaniach dotyczących rodzajów pożarów.
Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania w procesie samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru wskaźników Źródło ciepła w reakcji spalania – ciągłe bodźce energetyczne
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie jednokrotnego wyboru, dające możliwość wyboru odpowiednich parametrów, dotyczące procesów zapoczątkowania procesu spalania. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest to zadanie średnio trudne.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie)
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru wskaźników Źródło ciepła w reakcji spalania – punktowe bodźce energetyczne
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami, dające możliwość wyboru odpowiednich parametrów, dotyczące procesów zapoczątkowania procesu spalania. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest to zadanie łatwe.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie)
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści