O zbiorze pieśni lirycznych Petrarki

RXU4BEFk1ZAmG
Nagranie
RXD5ZH8EDD8RC
Nagranie

Historie miłosne najczęściej się nam kojarzą z formą powieściową, ponieważ fabuła i narracja pozwalają łatwo przedstawić rozwój uczucia i związanych z nim zdarzeń. Epika fabularna jest także doskonałym środkiem do prezentacji bohaterów i relacji między nimi. Poezja liryczna natomiast w powszechnym odbiorze kojarzy się z formami drobnymi, z subiektywizmemsubiektywizmsubiektywizmem, i chociaż jest stworzona do wyrażania uczuć, to jej celem jest oddanie ulotności opisywanych wrażeń i odczuć. Zbiór poetycki Francesca Petrarki (1304–1374) Il canzoniere (wł. ‘zbiór pieśni lirycznych’; czytaj: il kanconiere) pokazjuje, jak można połączyć opowieść o dziejach miłości z ulotną formą poetycką.

Il canzoniere jest zbiorem 366 utworów lirycznych, z których najsłynniejsze są sonetysonetsonety (317), niemniej w tomie znalazły się również kanconykanconkanconysestynysestynasestyny, madrygałymadrygałmadrygałyballadyballadaballady.

Il canzoniere wpisuje się w średniowieczną – obecną zwłaszcza w kulturze włoskiej i prowansalskiej – tradycję poezji miłosnej, której głównym tematem było nieodwzajemnione uczucie do nieosiągalnej (zamężnej lub należącej do wyższej sfery) kobiety. Zarazem jednak Petrarka dokonuje czegoś, co nie udało się żadnemu z wcześniejszych poetów – tworzy wzorzec opisu ukochanej i uczuć do niej, który z niewielkimi zmianami przetrwa praktycznie do przełomu XIX i XX wieku.

Wpływ Petrarki na renesansową twórczość

Epoką, na którą szczególnie oddziałała twórczość Petrarki, był renesans. Historycy literatury opisują zjawisko petrarkizmu, tj. naśladowania stylu poezji lirycznej Petrarki (przede wszystkim zbioru Il canzoniere). Czym się to naśladowanie włoskiego poety wyróżnia?

R1TvOyuQSWCcN1
Pomnik Petrarki we Florencji
Źródło: Frieda, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ukształtowany pod wpływem Petrarki typ poezji miłosnej, obok uniesień i namiętności wyraża spokój i łagodność, a jednocześnie odznacza się wielką wnikliwością, subtelnością i delikatnością opisu uczuć. Ale wpływ Petrarki nie ogranicza się do tego. Petrarka zasłynął jako odkrywca bardzo ważnych dla rozwoju humanizmu pism Cycerona oraz autor listów, w których wyrażał swoje uwielbienie dla twórców antycznych (czynił ich nawet adresatami fikcyjnej, literackiej korespondencji). To właśnie sprawia, że widzi się w nim człowieka przełomu epok – stylem literackim przynależnego jeszcze do średniowiecza, zainteresowaniami i poglądami wybiegającego ku renesansowi, który niebawem miał się narodzić w Italii.

Francesco Petrarka był człowiekiem niezwykłym. Wszechstronnie wykształcony, pełnił rozliczne funkcje dyplomatyczne i podróżował wiele po Europie. Przyjaźnił się z wielkimi swojej epoki, na przykład z Boccacciem. Równocześnie miał opinię odludka, nazywany był czasem Samotnikiem z Wokluzy (fr. Vaucluse), gdyż sporą część życia spędził dobrowolnie w odosobnieniu, w miejscowości nieopodal Awinionu. W listach z tego okresu pisał nierzadko, iż od towarzystwa ludzi woli towarzystwo książek. Pragnął zostać najwybitniejszym poetą łacińskim Włoch. Jego największą ambicją było prześcignięcie sławą poetycką Dantego, którego Boskiej komedii zbytnio nie poważał, ponieważ była napisana w lokalnym języku toskańskim (jeden z dialektów włoskiego, z którego rozwinął się literacki język Włochów), a nie po łacinie. Jakby na ironię łacińskie dzieła Petrarki są dziś znane niemal wyłącznie specjalistom, podczas gdy nieśmiertelną sławę zapewnił mu pisany właśnie w języku toskańskim zbiór poetycki Il canzoniere, który on sam w listach określał mianem „nieistotnych drobiazgów”.

Motyw zbawienia, dzięki miłości kobiety

Motyw zbawienia, dzięki miłości kobiety, występuje w wielu wybitnych dziełach kultury europejskiej. Zazwyczaj ukochana, która zmarła, otwiera oczy zakochanemu na sprawy ostateczne i jego grzeszne życie. Na takim motywie oparta Boska komedia Dantego. Sprawczynią wędrówki po zaświatach jest Beatrycze, przebywająca w raju, ukochana poety z lat młodości. Opowieść o tej wędrówce ma być pouczeniem dla współczesnych. Podobny motyw odnajdziemy także w dziełach artystów niemieckch poźniejszych epok. W Fauście Johana Wolfganga Goethego miłość Małgorzaty, ratuje bohatera przed potępieniem, a w operze Ryszarda Wagnera Tannhauser przed pokusami pogańskiej Wenus poetę ocali miłość poświęcającej się dla niego kobiety.

Dzieło Petrarki, chociażby przez taki właśnie rozwój narracji i jej moralistyczne rozwiązanie, przynależy jeszcze do epoki średniowiecza. Niemiej dzięki pogłębionej analizie psycholoigii miłości i portretowi zakochanego wychodzi już ku nowej epoce, w której indywidualizm odegra tak znaczącą rolę.

Średniowieczny jest w Il canzoniere wydźwięk moralny. Ostateczne odrzucenie miłości ziemskiej, na rzecz szczęścia wiecznego. Ale dogłębna analiza własnych emocji, jest już zapowiedzią renesansowego zainteresowania psychologią człowieka. Ku nowej epoce wychodzi też świadomość poetycka. Zaplanowana konstrukcja zbioru, który, podobnie jak dwieście lat później Treny Jana Kochanowskiego, tylko pozornie jest spontanicznym zapisem uczuć. W rzeczywistości zaś, starannie przemyślanym dziełem.

Ważne!

Sonet

Słowo pochodzi od łacińskiego sonare i oznacza wydawanie dźwięku, brzmienie, dźwięczenie.  Sonnetto) – gatunek liryczny, zrodził się we Włoszech ok. XIII wieku. Podejmował tematykę salonowo‑erotyczną (Petrarka) lub refleksyjno‑filozoficzną (Sęp Szarzyński).

Sonet składa się z 14 wersów podzielonych na zwrotki (4‑4-3‑3 lub 4‑4-4‑2). Dwie zwrotki czterowersowe mają charakter opisowy, a dwie zwrotki trzywersowe – charakter refleksyjny. W zależności od układu rymów wyróżnia się sonet włoski o układzie rymów: abba abba cdd cdc lub cdc dcd i francuski o układzie rymów abba abba cdc dee. Kunsztowna kompozycja sonetów wiąże się z wykorzystaniem środków stylistycznych: wymyślnych powtórzeń, gradacji, paralelizmów, metafor.

Słownik

ballada
ballada

utwór wierszowany o niezwykłej, często fantastycznej tematyce

egocetryzm
egocetryzm

ocenianie wszystkiego z własnego punktu widzenia

indywidualizm
indywidualizm

pogląd przywiązujący najwyższą wagę do wewnętrznego życia uczuciowego jednostki

kancon
kancon

pieśń

madrygał
madrygał

żartobliwy, frywolny poemat

oksymoron
oksymoron

inaczej antylogia (łac. anty- + logos = słowo) – określenie pozornie sprzeczne z właściwościami przedmiotu, którego dotyczy; epitet sprzeczny, np. zimny ogień, słodka gorycz

sestyna
sestyna

uroczysty utwór liryczny o kunsztownej budowie

subiektywizm
subiektywizm

przedstawianie, omawianie czegoś wyłącznie z własnego punktu widzenia