Film edukacyjny
Doktryna
Faszyzm pretendował do bycia czymś więcej, niż doktryną czy programem politycznym. Wśród przedstawicieli tego nurtu odnajdujemy nazwiska takie, jak Giovanni Gentile (filozof), Sergio Panunzio (teoretyk narodowego syndykalizmu), Alfredo Rocco (prawnik), Guido Bortolotto (socjolog polityki), Gioacchino Volpo (historyk) czy Giuseppe Bottai (ekonomista). Aspiracją tych myślicieli było stworzenie całościowego systemu światopoglądowego, który byłby uzasadniony filozoficznie, ekonomicznie, socjologicznie, historycznie oraz wyrażony w systemie prawnym.
Odpowiedz na pytanie, jakie są podstawowe założenia doktryny faszyzmu?
Stwórz mapę myśli wokół pojęcia faszyzm, która pomoże ci uporządkować dotychczasową wiedzę i przemyślenia. Zapisuj hasła, poglądy, przykłady zachowań, tytuły książek i filmów, imiona bohaterów, postaci historycznych, świata polityki, kultury.
Pod koniec lekcji wykonaj to zadanie jeszcze raz.
Zastanów się: jakie kontrowersje dotyczą zakresu używania pojęcia „faszyzm”? Wnioski zapisz w formie notatki.
Porównaj główne aspekty ideowo‑programowe faszyzmu i nazizmu.
Zastanów się i opisz sytuację z historii, literatury lub życia codziennego, której bohaterowie mieliby do czynienia z poglądami faszystowskimi.
Na podstawie opisanej sytuacji i własnych obserwacji zanotuj cechy charakterystyczne dla współczesnych postaw faszystowskich.