E-materiały do kształcenia zawodowego

Opakowania w transporcie

Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów — Technik spedytor nr

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Celem e‑zasobu jest przedstawienie rodzaju opakowań wykorzystywanych podczas transportu,  ich przygotowanie i rozmieszczenie na środkach transportu.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji

Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów — Technik spedytor nr

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

  • planowanie, organizowanie i dokumentowanie procesów transportowych,

  • prowadzenia dokumentacji dotyczącej rozliczeń z klientami i kontrahentami krajowymi i zagranicznymi,

  • wykonywania prac związanych z monitorowaniem przebiegu procesu transportowo – spedycyjnego.

Efekty kształcenia

Podstawy spedycji

Uczeń:

5) wykonuje szkice i rysunki techniczne ładunków oraz jednostek ładunkowych,

6) charakteryzuje opakowania;

Organizowanie procesu załadunkowego i rozładunkowego

Uczeń:

4) przygotowuje ładunki do przewozu.

6) charakteryzuje przepływy materiałów i procesy logistyczne w produkcji;

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDH7dJehW8Wprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają zestaw multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

    Film edukacyjny Rodzaje opakowań w środkach transportu i magazynachDl3QgRUDdFilm edukacyjny Rodzaje opakowań w środkach transportu i magazynach ukazuje ich podział i zastosowanie. Obejmuje także czynności wykonywane w ramach realizacji zadań zawodowych spedytora związane z doborem opakowań, planowaniem rozmieszczenia ich na środkach transportu.

    Sekwencje filmowe Opakowania wykorzystywane w transporcieDEX10OLHCSekwencje filmowe Opakowania wykorzystywane w transporcie prezentują zawód spedytora, cechy charakteru, osobowości oraz kompetencji wymaganych w zawodzie. Przedstawiają ponadto zadania zawodowe związane z doborem opakowań do środków transportu oraz rodzaju ładunków, planowanie ich rozmieszczenia, obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych oraz dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych. Dodatkowym tematem poruszonym w filmach jest wykorzystywanie oprogramowania do zarządzania transportem typu TMS a także obsługi klienta - CMS. Cztery filmy podzielone są wg tematów:

    • Technik spedytor - zadania i obowiązki

    • Organizacja przewozów

    • Podział oraz dobór opakowań

    • Dokumentacja

    Wizualizacja modelu w grafice 2D lub 3D Opakowania wykorzystywane podczas transportu - budowa, zastosowanie oraz elementy składoweDQ6txle5GWizualizacja modelu w grafice 2D lub 3D Opakowania wykorzystywane podczas transportu - budowa, zastosowanie oraz elementy składowe przedstawia wizualizację opakowań wraz z ich podziałem oraz opisem.

    Animacja Zasady wykorzystania, doboru opakowań i ich prawidłowe rozmieszczenie na środkach transportuD1EqE5eTDAnimacja Zasady wykorzystania, doboru opakowań i ich prawidłowe rozmieszczenie na środkach transportu prezentuje opakowania podczas kompletacji na środkach transportu wraz z pracą maszyn i urządzeń biorących udział w procesie załadunku.

    Galeria zdjęć Opakowania stosowane w transporcie spedycyjnymD9bY0sLO5Galeria zdjęć Opakowania stosowane w transporcie spedycyjnym przedstawia fotografie odnoszące się do tematyki multimedium. Występują w niej między innymi zespoły spedytorów i kierowców podczas transportu opakowań, maszyny stosowane w zawodzie, stanowiska pracy, procesy technologiczne oraz opakowania wykorzystywane w spedycji.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD1AgTooMdInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDSeK1Hg2HSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaDPN0tXZ9rPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDoJkWzHYYPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDQPM6a8EkNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDtPfkpWMfInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik spedytor

E‑materiał stanowi wsparcie i uatrakcyjnienie proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się z rodzajami opakowań wykorzystywanymi podczas transportu, ich przygotowanie i rozmieszczenie. Dzięki zastosowaniu e‑materiałów uczniowie w sposób świadomy i nieświadomy, uczestnicząc w działania z elementami grywalizacji, będą zdobywali niezbędną w wykonywaniu zawodu wiedzę.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny „Rodzaje opakowań w środkach transportu i magazynach”
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie opakowań w środkach transportu i magazynach.

  • Prezentuje film podczas zajęć.

  • Uczniowie uważnie oglądają multimedium i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat opakowań, która zawiera informacje o ich rodzaju oraz zastosowania.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, o czym się dowiedział przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują czego dowiedzieli się przeglądając e‑materiał „Rodzaje opakowań w środkach transportu i magazynach”, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑5). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów - kończy proces.

  • Podsumowując działanie nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Wizualizacja 2D/3D „Opakowania wykorzystywane podczas transportu, ich budowa, zastosowanie oraz elementy składowe”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej wizualizację opakowań wykorzystywanych podczas transportu. Dzięki formatowi 3D uczniowie mają możliwość zapoznania się z podziałem tych opakowań, a także ich zastosowaniem.

  • Nauczyciel podaje kilka tematów związanych z opakowań wykorzystywanych w transporcie.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela im poszczególne tematy.

  • Grupy uczniów, w oparciu o przydzielony temat, mają za zadanie przygotować mapy myśli, zamieszczając na nich jak największą liczbę pojęć związanych z danym tematem.

  • Grupy omawiają swoje mapy myśli podczas zajęć. Wyjaśniają, w jaki sposób i dlaczego połączyli dane pojęcia.

  • Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej opisy dotyczące opakowań i wspólnie z uczniami omawia wymienione oraz niewymienione pojęcia związane z ich zastowsowaniem.

Animacja 2D „Zasady wykorzystywania, doboru opakowań i ich prawidłowe rozmieszczenie na środkach transportu”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji animację.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie animacji i zapamiętanie jak największej ilości informacji w niej zawartych.

  • Po zakończeniu wyświetlania animacji nauczyciel zadaje pytania dotyczące zagadnień w niej zaprezentowanych. Sprawdza w ten sposób, czy wszystkie najważniejsze informacje zostały przez uczniów przyswojone.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i przydziela im tematy: „Jak prawidłowo dobrać opakowanie?” oraz „Jak poprawnie rozmieścić opakowania na środkach transportu?”.

  • Nauczyciel pozwala generować uczniom pomysły, których nie ocenia.

  • Pomysły zapisuje w dwóch obszarach na tablicy.

  • Po zapełnieniiu pomysłami uczniów nauczyciel rozpoczyan dyskusje, w której prosi uczniów o wskazanie wpływu doboru opakowania na sposoby ich rozmieszczenia na środkach transportu.

Galeria zdjęć „Opakowania stosowane w transporcie”
  • Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających opakowania występujące w transporcie.

  • Następnie, pod grafikami, uczniowie umieszczają zapisane na kartkach poprawne ich nazwy.

  • W tym momencie, używając galerii zdjęć, nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

  • Kolejnym krokiem, po poprawnym przyporządkowaniu nazw do grafik, jest wybranie przez grupę z puli grafik któregoś z opakowań. Uczniowie przygotowują 5 pytań związanych z nim w taki sposób, aby odpowiedzi na nie pozwoliły określić, jaki to rodzaj opakowania.

  • W oparciu o przygotowane pytania nauczyciel wspólnie z uczniami udziela odpowiedzi.

  • Nauczyciel w razie potrzeby robi uwagi do nieprawidłowych informacji.

  • Uczniowie tworzą notatki z zajęć.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film instruktażowy „Opakowania wykorzystywane w transporcie”
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie opakowań wykorzystywanych w transporcie.

  • Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu.

  • Uczniowie uważnie oglądają fragment filmu i samodzielnie notują informacje dotyczące zadań zawodowych spedytora, w tym doboru opakowań do środków transportu.

  • Nauczyciel prosi o prezentację wybranych notatek.

  • Nauczyciel w razie potrzeby, jeśli opisy są niewłaściwe, udziela komentarza do błędnych wpisów.

  • Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.

Wizualizacja 2D/3D „Opakowania wykorzystywane podczas transportu, ich budowa, zastosowanie oraz elementy składowe”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej wizualizację opakowań wykorzystywanych w transporcie. Omawia zawartość e‑materiału. Dzięki formatowi 3D uczniowie mają możliwość dokładnego zapoznania się z tematem zajęć.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w wizualizacji.

  • Każdy uczeń, w oparciu o e‑materiał, stara się ułożyć 5 pytań quizowych z 4 możliwymi odpowiedziami, w tym z zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Pytania te mją być w oparciu o zdjęcie (preent screen), które zostało wykonane przez ucznia.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w sposób pozwalający pozostałym uczniom na wskazanie właściwej odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, poprawia to nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz na tablicy interaktywnej wizualizacje i wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Animacja 2D „Zasady wykorzystywania, doboru opakowań i ich prawidłowe rozmieszczenie na środkach transportu”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji animację.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu animacji uczniowie otrzymują od nauczyciela (lub zadają je sobie sami - w pracy samodzielnej poza zajęciami lekcyjnymi) )pytania na spostrzegawczość związane z oglądaną animacją. Przykładowe pytania mogą być następujące: „Ile rodzajów opakowań zostało zaprezentowanych w animacji?”, „Jakie środki transportu zostały przedstawione w animacji?”.

  • Uczniowie notują odpowiedzi na kartkach.

  • Po zakończeniu sesji pytań nauczyciel prosi uczniów o podanie poprawnych odpowiedzi. Potwierdza lub prezentuje poprawne odpowiedzi, uzasadniając je fragmentami z animacji.

  • W trakcie udzielania poprawnych odpowiedzi na pytania uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę z tego zadania.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie notatek.

Galeria zdjęć „Opakowania stosowane w transporcie”
  • Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających opakowania występujące w transporcie.

  • Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów. Na kartce wypisują kolejne nazwy opakowań.

  • Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.

  • Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (kartka z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i 4 odpowiedzi, z czego 1 jest poprawna) dotyczące tego opakowania. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.

  • Uczniowie wymieniają się kartkami z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.

  • Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel, w razie potrzeby, komentuje sytuacje nierozstrzygnięte, kiedy istnieje różnica zdań co do poprawności odpowiedzi pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym. Sytuacje omawia na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy galerii zdjęć.

  • Uczniowie tworzą notatki, które są poprawnymi odpowiedziami na pytania testowe. Nauczyciel notuje odpowiedzi ze wszystkich pytań, które pojawiły się na zajęciach.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez wprowadzenie metody pracy na tematem z wykorzystaniem chmury wyrazowej i analizy elementów w realu. Może stanowić podstawę do nowej lekcji lub zestaw powtórzeniowy. Daje też możliwość nadrobienia zaległości uczniom, którzy z jakichkolwiek powodów nie mogli uczestniczyć w zajęciach, na których ten materiał był omawiany przez nauczyciela.

Praca indywidualna

Przed lekcją

  • Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi zagadnienie nawiązaujące do e‑materiału.

  • Uczeń ma za zadanie przygotować chmurę wyrazową, na której znajdą się jako jej elementy pojęcia dotyczące wskazanego zagadnienia (czyli w tym przypadku opakowań w transporcie), a w innym dowolnym miejscu ich wyjaśnienie.

  • Nauczyciel określa, że na danej chmurze znaleźć się mają wszystkie pojęcia związane z zagadnieniem i ich wyjaśnienie rozrzucone na płaszczyźnie kartki w formacie A4.

  • Uczeń ma za zadanie przygotować pracę plastyczną - planszę, która będzie zawierała jak największą ilość pozyskanych przez ucznia przed zajęciami informacji.

  • Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.

  • Dodatkowym autem mogłobyć zachęcenie uczniów do samodzielnego wykonywania zdjęć oznaczeń na opakowaniach.

Podczas lekcji

  • Uczniowie prezentują swoje chmury wyrazowe podczas zajęć.

  • Nauczyciel prosi podczas prezentacji o właściwe połączenie pojęć z ich wyjaśnieniem.

  • W przypadku błędnie udzielonej informacji nauczyciel udziela prawidłowej, pomaga, tłumaczy i wspiera.

  • Następnie, z pomocą tablicy interaktywnej, nauczyciel omawia e‑materiał „Opakowania wykorzystywane podczas transportu, ich budowa, zastosowanie oraz elementy składowe” i utrwala wiedzę uczniów.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

Praca w grupie

Przed lekcją

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela określony temat.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem pozyskanych przed zajęciami informacji.

  • Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.

Podczas lekcji

  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Z pomocą tablicy interaktywnej nauczyciel omawia e‑materiał i utrwala wiedzę uczniów.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

Praca z uczniami z SPE

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie pięć multimediów przedstawia informacje na temat opakowań w transporcie z innej strony. Różne formy multimedialne mogą zaspakajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej Nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukaycjny, filmy z sekwencji filmowych czy animację, czynnie uczestniczyć w zadaniach zbliżonych do zawodowych podczas wcielania się w rolę spedytora lub też pracować wizualnie skupiając sie na wizualizacji „Opakowania wykorzystywane podczas transportu, ich budowa, zastosowanie oraz elementy składowe”. Uczeń zawsze może też zajrzeć do galerii zdjęć po dawkę brakującej wiedzy. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daj szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów.

Przy pracy w grupie Nauczyciel prowadzi proces grupowy rozwijając nie tylko zasób zwiazany z wiedzą, ale też umiejętność uczenienia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przymowanie ról w grupie w połęczeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyeila i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważym elementem, który uatrakcyjnie i indywidualizuje jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesu wsparcia uczniów siebie na wzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na rżżne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).