E-materiały do kształcenia zawodowego

Opakowania w transporcie

Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów — Technik spedytor nr

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat opakowań w transporcie.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjny Rodzaje opakowań w środkach transportu i magazynachDl3QgRUDdFilm edukacyjny Rodzaje opakowań w środkach transportu i magazynach pokaże Ci ich podział i zastosowanie. Dowiesz się także jakie są czynności wykonywane w ramach realizacji zadań zawodowych spedytora związane z doborem opakowań, planowaniem rozmieszczenia ich na środkach transportu.

Sekwencje filmowe Opakowania wykorzystywane w transporcieDEX10OLHCSekwencje filmowe Opakowania wykorzystywane w transporcie zaprezentują Ci zawód spedytora, cechy charakteru, osobowości oraz kompetencji wymaganych w zawodzie. Przedstawią Ci ponadto zadania zawodowe związane z doborem opakowań do środków transportu oraz rodzaju ładunków, planowanie ich rozmieszczenia, obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych oraz dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych. Dodatkowo zapoznają Cię z tematem wykorzystywania oprogramowania do zarządzania transportem typu TMS a także obsługi klienta - CMS. Cztery filmy podzielone są wg tematów:

  • Technik spedytor - zadania i obowiązki

  • Organizacja przewozów

  • Podział oraz dobór opakowań

  • Dokumentacja

Wizualizacja modelu w grafice 2D lub 3D Opakowania wykorzystywane podczas transportu - budowa, zastosowanie oraz elementy składoweDQ6txle5GWizualizacja modelu w grafice 2D lub 3D Opakowania wykorzystywane podczas transportu - budowa, zastosowanie oraz elementy składowe przedstawi Ci wizualizację opakowań wraz z ich podziałem oraz opisem.

Animacja Zasady wykorzystania, doboru opakowań i ich prawidłowe rozmieszczenie na środkach transportuD1EqE5eTDAnimacja Zasady wykorzystania, doboru opakowań i ich prawidłowe rozmieszczenie na środkach transportu zaprezentuje Ci opakowania podczas kompletacji na środkach transportu wraz z pracą maszyn i urządzeń biorących udział w procesie załadunku.

Galeria zdjęć Opakowania stosowane w transporcie spedycyjnymD9bY0sLO5Galeria zdjęć Opakowania stosowane w transporcie spedycyjnym to fotografie odnoszące się do tematyki multimedium. Występują w niej między innymi zespoły spedytorów i kierowców podczas transportu opakowań, maszyny stosowane w zawodzie, stanowiska pracy, procesy technologiczne oraz opakowania wykorzystywane w spedycji.

Dodatkowo do Twojej dyspozycji zostają oddane:

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1AgTooMdInteraktywne materiały sprawdzające pozwalające zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDSeK1Hg2HSłownik pojęć dla e‑materiału zawierający objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięDoJkWzHYYPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDQPM6a8EkNetografia i bibliografia stanowiące listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDtPfkpWMfInstrukcja użytkowania objaśniająca działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

2

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik spedytor.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, sekwencje filmowe, animacja, wizualizacja i galeria zdjęć.

Na co zwrócić uwagę?

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności – zastanów się nad tym, co już wiesz na temat opakowań w transporcie. O czym słyszałeś od innych osób, a czego dowidziałeś się, biorąc udział w wycieczkach zawodoznawczych bądź praktykach?

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów – jeśli pominąłeś część dotyczącą struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedz, czego się nauczysz. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Zagadnienia, które są dla Ciebie problematyczne, wypisz na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmie, sekwencjach filmowych lub animacji, to nie same filmy, które mieszczą w sobie zdecydowanie więcej szczegółów. Nie należy czytać tylko streszczeń, warto natomiast obejrzeć cały materiał filmowy, który lepiej pozwoli zrozumieć przekazywane informacje.

Ustal, co chcesz osiągnąć, korzystając z tych materiałów – zastanów się nad celem przyswajania prezentowanych zagadnień. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, pomyśl o tym, w jaki sposób poszerzyć ją o możliwość obserwacji miejsc, które widziałeś w materiale filmowym (filmie edukacyjnym, sekwencjach filmowych lub animacji).

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go – pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” – szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej niewielkimi dawkami.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowych pomocy.

  • Notatki – według metody „przez rękę do głowy”, która stanowi najbardziej tradycyjną formę nauki. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek.

  • Notatki graficzne – połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całość zagadnienia. Znajomość tej techniki może przynieść wiele dobrego.

  • Mapa myśli – łącz elementy wiedzy ze sobą. Dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i jesteś w stanie przywołać więcej szczegółów.

  • Researching – przeszukując zasoby sieciowe, możesz porównać rozwiązania stosowane przy doborze opakowań w różnych przedsiębiorstwach. Masz też możliwość znalezienia innych animacji i filmów. Jeśli natkniesz się na materiały w obcym języku, pomogą Ci one w doskonaleniu angielskiego albo umiejętności tłumaczeniowych. Możesz również posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Znajdziesz w niej elektroniczne czasopisma dla spedytorów. Wśród wielu artykułów warto odszukać te o środkach transportu bliskiego.

  • Fiszki – małe karteczki z informacjami. Notuj hasłami. Dzięki temu zapamiętasz znaczące hasła związane z tematem opakowań w transporcie. Ta metoda przyda się do powtarzania. Pochodną fiszek są „ściągawki”, których używają uczniowie. Zawierają one elementy zapisywania (uczysz się, powtarzając w myślach to, co zapisujesz), selekcji najważniejszych informacji (wypisujesz hasła), budowania pewności siebie (łatwiej Ci przypomnieć sobie informacje, gdy znajdziesz się w sytuacji stresowej) i elementów mnemotechniki (trenujesz pamięć, pisząc opracowanie w taki sposób, jakbyś tworzył notatkę bądź „ściągę”).

  • Dyskusje z kolegami – zarówno on‑line, jak i on‑site pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś, stajesz się po części ekspertem w danej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego, co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RVEHfXhlwYjUQ
(Uzupełnij).