E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka budowli

Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania — Technik budownictwa kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki niemu zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z diagnostyką budowli oraz rozpoznawaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych i ich uszkodzeń. Zapoznanie się z tym materiałem oraz jego analiza pozwoli Ci zdobyć wiadomości i umiejętności niezbędne do realizowania podstawowych zadań zawodowych przedstawionych dla zawodu technik budownictwa kolejowego.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Galeria zdjęć „Budowle inżynieryjne”DAvAPAIkKGaleria zdjęć „Budowle inżynieryjne” zawiera zdjęcia z opisem mostów belkowych, łukowych, stalowych łukowych z jazdą dołem i jazdą górą, tuneli, wiaduktów, przepustów, kładek dla pieszych i murów oporowych.

Wycieczka wirtualna — „Uszkodzenia budowli inżynieryjnych”DBsS2uiO7Wycieczka wirtualna — „Uszkodzenia budowli inżynieryjnych” pozwoli Ci na doświadczenie doznań związanych z pracą osoby dokonującej oględzin budowli kolejowych: mostów belkowych, łukowych, tuneli, wiaduktów, przepustów, kładek dla pieszych, murów oporowych. Oględziny polegają na analizie wzrokowej elementów budowli, np. na odszukaniu spękań betonu, korozji konstrukcji stalowych, ubytków materiału. Pozwala to stwierdzić nieprawidłowości w zakresie zanieczyszczeń (np. roślinnością), rys lub pęknięć, ubytku materiału, uszkodzeń połączeń, uszkodzeń zabezpieczeń antykorozyjnych, korozji stali konstrukcyjnej, przecieków, deformacji, przemieszczeń. E‑materiał oparty jest na instrukcjach: Id‑16 „Utrzymania kolejowych obiektów inżynieryjnych” oraz Id‑7 „Instrukcja o dozorowaniu linii kolejowych”.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDTNLIfov5Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑zasobuDyXxps6w4Słownik pojęć dla e‑zasobu zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDS5f2h0efPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDPyQkdPR3Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDHrlZqwBiNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDHrlZqwBiInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budownictwa kolejowego.

W skład multimediów wchodzą Galeria zdjęćWycieczka wirtualna. Przybliżają one wiadomości z dziedziny diagnostyki kolejowych obiektów inżynieryjnych.

  • Galeria zdjęć „Budowle inżynieryjne” — to dzięki tym zdjęciom będziesz umiał zidentyfikować mosty belkowe, łukowe, stalowe łukowe z jazdą dołem i jazdą górą. Dowiesz się, jak wyglądają przykładowe tunele, wiadukty, przepusty, kładki dla pieszych i mury oporowe. Stanowi to podstawę działań związanych z diagnostyką budowli.

  • Wycieczka wirtualna „Uszkodzenia budowli inżynieryjnych” — dzięki niej będziesz mógł wczuć się w pracę osoby będącej na obchodzie podczas oględzin budowli. Będziesz mógł wybrać obiekt i wyszukiwać nieprawidłowości z nim związane. Będziesz „widział” to, co jest zapisane w instrukcji Id‑16 i Id‑7.

Słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Przejrzyj zebrane w tym miejscu e‑materiały.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał znaczenia  specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć — tam wyjaśniono ich znaczenie.

  3. Od ogółu do szczegółu. Zanim zaczniesz zastanawiać się nad diagnostyką kolejowych obiektów inżynieryjnych — poznaj je. Wykorzystaj do tego galerię zdjęć.

  4. Oglądaj i diagnozuj. Jeśli już wiesz, z jakimi budowlami będziesz miał do czynienia, pora na doświadczenie wirtualnej rzeczywistości. W bezpiecznych warunkach możesz dokładnie przyjrzeć się wielu elementom budowli. Dzięki temu zdobędziesz doświadczanie podobne do tego, jakie zdobyłbyś w prawdziwym życiu. Skorzystaj z tej możliwości. Ucz się.

    Wsparciem informacyjnym będą instrukcje Id‑16 i Id‑7. Musisz bowiem pamiętać, że nauka może odbywać się poprzez zabawę, ale musi zawierać materiał merytoryczny, w tym również przepisy. Dzięki połączeniu e‑materiałów i przepisów, z którymi się zapoznasz, zdobyta przez Ciebie wiedza będzie pełna i możliwa do wykorzystania w przyszłej pracy.

    Interaktywne materiały sprawdzające ułatwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, która podpowie Ci, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Dyskutuj z innymi. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z rówieśnikami; porównajcie notatki i uzupełnijcie luki. Takie zachowania pozwolą Ci utrwalić i poszerzyć wiedzę.

Pamiętaj: „to już było” nie oznacza „to już wiem lub umiem”.

Praca samodzielna

Pracując nad zdobywaniem wiedzy, miej na uwadze to, co poniższe.

  • Wycieczka wirtualna to wielkie laboratorium, z którego naprawdę warto skorzystać — pozwala ono poznać różnorodne budynki oraz rodzaje uszkodzeń, które będziesz lokalizować, bez konieczności przemieszczania się po miejscach niebezpiecznych. Dzięki ćwiczeniom w wycieczce możesz:

    • nauczyć posługiwać się narzędziami IT;

    • przekonać się, jak teoria (instrukcje Id‑16 i Id‑7) przekłada się na praktykę, jeśli porównasz te instrukcje z galerią zdjęć i wirtualną wycieczką.

Pamiętaj jednak o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. To Ty decydujesz, w jaki sposób to osiągniesz. Wszystko, czego się tutaj dowiesz, może przydać Ci się w pracy zawodowej.

  • Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności takich jak:

    • identyfikacja i jasne określanie celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

    • dokładna i wnikliwa obserwacja;

    • tworzenie notatek z obserwacji na temat przyswajanych danych;

    • interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

    • sporządzanie notatek z własnych edukacyjnych odkryć;

    • wyciąganie wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.DBjSegnp6instrukcję użytkowania.

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

RQiZ10inXB7Aq
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści