Diagnostyka budowli
Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania — Technik budownictwa kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki niemu zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z diagnostyką budowli oraz rozpoznawaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych i ich uszkodzeń. Zapoznanie się z tym materiałem oraz jego analiza pozwoli Ci zdobyć wiadomości i umiejętności niezbędne do realizowania podstawowych zadań zawodowych przedstawionych dla zawodu technik budownictwa kolejowego.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Galeria zdjęć „Budowle inżynieryjne”Galeria zdjęć „Budowle inżynieryjne” zawiera zdjęcia z opisem mostów belkowych, łukowych, stalowych łukowych z jazdą dołem i jazdą górą, tuneli, wiaduktów, przepustów, kładek dla pieszych i murów oporowych.
Wycieczka wirtualna — „Uszkodzenia budowli inżynieryjnych”Wycieczka wirtualna — „Uszkodzenia budowli inżynieryjnych” pozwoli Ci na doświadczenie doznań związanych z pracą osoby dokonującej oględzin budowli kolejowych: mostów belkowych, łukowych, tuneli, wiaduktów, przepustów, kładek dla pieszych, murów oporowych. Oględziny polegają na analizie wzrokowej elementów budowli, np. na odszukaniu spękań betonu, korozji konstrukcji stalowych, ubytków materiału. Pozwala to stwierdzić nieprawidłowości w zakresie zanieczyszczeń (np. roślinnością), rys lub pęknięć, ubytku materiału, uszkodzeń połączeń, uszkodzeń zabezpieczeń antykorozyjnych, korozji stali konstrukcyjnej, przecieków, deformacji, przemieszczeń. E‑materiał oparty jest na instrukcjach: Id‑16 „Utrzymania kolejowych obiektów inżynieryjnych” oraz Id‑7 „Instrukcja o dozorowaniu linii kolejowych”.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑zasobuSłownik pojęć dla e‑zasobu zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budownictwa kolejowego.
W skład multimediów wchodzą Galeria zdjęć i Wycieczka wirtualna. Przybliżają one wiadomości z dziedziny diagnostyki kolejowych obiektów inżynieryjnych.
Galeria zdjęć „Budowle inżynieryjne” — to dzięki tym zdjęciom będziesz umiał zidentyfikować mosty belkowe, łukowe, stalowe łukowe z jazdą dołem i jazdą górą. Dowiesz się, jak wyglądają przykładowe tunele, wiadukty, przepusty, kładki dla pieszych i mury oporowe. Stanowi to podstawę działań związanych z diagnostyką budowli.
Wycieczka wirtualna „Uszkodzenia budowli inżynieryjnych” — dzięki niej będziesz mógł wczuć się w pracę osoby będącej na obchodzie podczas oględzin budowli. Będziesz mógł wybrać obiekt i wyszukiwać nieprawidłowości z nim związane. Będziesz „widział” to, co jest zapisane w instrukcji Id‑16 i Id‑7.
W Słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Przejrzyj zebrane w tym miejscu e‑materiały.
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał znaczenia specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć — tam wyjaśniono ich znaczenie.
Od ogółu do szczegółu. Zanim zaczniesz zastanawiać się nad diagnostyką kolejowych obiektów inżynieryjnych — poznaj je. Wykorzystaj do tego galerię zdjęć.
Oglądaj i diagnozuj. Jeśli już wiesz, z jakimi budowlami będziesz miał do czynienia, pora na doświadczenie wirtualnej rzeczywistości. W bezpiecznych warunkach możesz dokładnie przyjrzeć się wielu elementom budowli. Dzięki temu zdobędziesz doświadczanie podobne do tego, jakie zdobyłbyś w prawdziwym życiu. Skorzystaj z tej możliwości. Ucz się.
Wsparciem informacyjnym będą instrukcje Id‑16 i Id‑7. Musisz bowiem pamiętać, że nauka może odbywać się poprzez zabawę, ale musi zawierać materiał merytoryczny, w tym również przepisy. Dzięki połączeniu e‑materiałów i przepisów, z którymi się zapoznasz, zdobyta przez Ciebie wiedza będzie pełna i możliwa do wykorzystania w przyszłej pracy.
Interaktywne materiały sprawdzające ułatwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, która podpowie Ci, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Dyskutuj z innymi. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z rówieśnikami; porównajcie notatki i uzupełnijcie luki. Takie zachowania pozwolą Ci utrwalić i poszerzyć wiedzę.
Pamiętaj: „to już było” nie oznacza „to już wiem lub umiem”.
Praca samodzielna
Pracując nad zdobywaniem wiedzy, miej na uwadze to, co poniższe.
Wycieczka wirtualna to wielkie laboratorium, z którego naprawdę warto skorzystać — pozwala ono poznać różnorodne budynki oraz rodzaje uszkodzeń, które będziesz lokalizować, bez konieczności przemieszczania się po miejscach niebezpiecznych. Dzięki ćwiczeniom w wycieczce możesz:
nauczyć posługiwać się narzędziami IT;
przekonać się, jak teoria (instrukcje Id‑16 i Id‑7) przekłada się na praktykę, jeśli porównasz te instrukcje z galerią zdjęć i wirtualną wycieczką.
Pamiętaj jednak o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. To Ty decydujesz, w jaki sposób to osiągniesz. Wszystko, czego się tutaj dowiesz, może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności takich jak:
identyfikacja i jasne określanie celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;
dokładna i wnikliwa obserwacja;
tworzenie notatek z obserwacji na temat przyswajanych danych;
interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
sporządzanie notatek z własnych edukacyjnych odkryć;
wyciąganie wniosków.
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.instrukcję użytkowania.
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







