Wirtualne laboratorium – S
W jaki sposób zbadasz zachowanie tlenków , , , oraz wobec kwasów chlorowodorowego i azotowego()? Wśród sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych znajdują się te niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Zaplanuj eksperyment chemiczny, przeprowadź go, zapisz obserwacje, wyniki i wnioski oraz odpowiednie równania reakcji chemicznych.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DQGhQb1Pn
W jaki sposób można zbadać zachowanie tlenków , , , oraz wobec kwasów chlorowodorowego i azotowego()? Zapoznaj się z poniższym eksperymentem chemicznym, obserwacjami, wynikami i wnioskami oraz odpowiednimi równaniami reakcji chemicznych.
Analiza eksperymentu:
Badanie zachowania wybranych tlenków wobec kwasu chlorowodorowego i kwasu azotowego().
Problem badawczy:
Tlenki o jakim charakterze chemicznym reagują z kwasami?
Hipoteza:
Z rotworami kwasów reagują tlenki o charakterze zasadowym lub amfoterycznym.
Sprzęt laboratoryjny:
probówki – podłużne U‑kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
łyżki laboratoryjne – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu zakończone z jednej strony łyżeczką;
palnik gazowy – urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób;
statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;
szklane pręciki – czyli bagietek szklanych, które stanowią pręty laboratoryjne służące do mieszania.
Odczynniki chemiczne:
o stężeniu mole na decymetr sześcienny; o stężeniu mole na decymetr sześcienny; tlenek krzemu() ; tlenek baru ; tlenek sodu ; tlenek glinu ; tlenek berylu ; uniwersalny papierek wskaźnikowy.
Przebieg eksperymentu:
Wsypanie do pięciu probówek, ustawionych w statywie, kolejno niewielką ilość (łyżeczkę) tlenku krzemu(), tlenku baru, tlenku sodu, tlenku glinu oraz tlenku berylu.
Dodanie do każdej z probówek po dwa centymetry sześcienne kwasu chlorowodorowego o stężeniu wynoszącym cztery mole na decymetr sześcienny lub kwasu azotowego() o stężeniu wynoszącym dwa mole na decymetr sześcienny.
Wymieszanie zawartości probówek za pomocą szklanych pręcików.
Sprawdzenie odczynu roztworu w każdej probówce za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego. W przypadku tlenku glinu() oraz tlenku berylu, probówki dodatkowo ogrzewano w płomieniu palnika.
Obserwacje:
Tlenek krzemu() w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Brak objawów reakcji na zimno i po ogrzaniu. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na czerwoną. Tlenek krzemu() w reakcji z kwasem azotowym(): Brak objawów reakcji na zimno i po ogrzaniu. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na czerwoną.
Tlenek baru w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Ciało stałe roztworzyło się, w probówce pozostał bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy pozostał żółty. Tlenek baru w reakcji z kwasem azotowym(): Ciało stałe roztworzyło się, w probówce pozostał bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy pozostał żółty.
Tlenek sodu w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Ciało stałe roztworzyło się, w probówce pozostał bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na czerwoną. Tlenek sodu w reakcji z kwasem azotowym(): Ciało stałe roztworzyło się, w probówce pozostał bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy pozostał żółty.
Tlenek glinu w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Ciało stałe roztworzyło się po ogrzaniu, w probówce pozostał klarowny bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na pomarańczową. Tlenek glinu w reakcji z kwasem azotowym(): Brak objawów reakcji na zimno i po ogrzaniu. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na czerwoną.
Tlenek berylu w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Ciało stałe roztworzyło się po ogrzaniu, w probówce pozostał klarowny bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na pomarańczową. Tlenek berylu w reakcji z kwasem azotowym(): Ciało stałe roztworzyło się po ogrzaniu, w probówce pozostał klarowny bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na pomarańczową.
Wyniki:
Tlenek krzemu() nie reaguje z żadnym z dostępnych kwasów. Tlenki baru, sodu i berylu reagują zarówno z kwasem chlorowodorowym, jak i z kwasem azotowym(). Z kolei tlenek glinu reaguje z kwasem chlorowodorowym, ale nie reaguje z kwasem azotowym(). W reakcjach tlenku baru i tlenku sodu z analizowanymi kwasami powstały sole, których wodne roztwory mają odczyn obojętny. W reakcjach pozostałych tlenków z kwasami (o ile takowe zachodziły) powstały sole, których wodne roztwory mają odczyn kwasowy.
Wnioski:
Tlenek kwasowy, którym jest tlenek krzemu(), nie reagował z kwasami. Czerwona barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego pochodziła od nieprzereagowanych kwasów.
Tlenki zasadowe, a więc tlenek baru i tlenek sodu, przereagowały z kwasami.
Obydwa badane tlenki amfoteryczne – tlenek glinu i tlenek berylu, przereagowały z kwasem chlorowodorowym. Tlenek berylu uległ również reakcji z kwasem azotowym().
Hipoteza została zatem potwierdzona – z kwasami reagują tlenki o charakterze zasadowym i amfoterycznym.
Równania reakcji chemicznych:
brak reakcji
brak reakcji
brak reakcji
Uzupełnij zapis jonowy‑skrócony równań reakcji chemicznych, zachodzących między badanymi w wirtualnym laboratorium tlenkami a kwasem chlorowodorowym.
+ luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia +
luka do uzupełnienia + + luka do uzupełnienia
+ luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia
Określ charakter chemiczny tlenków, użytych w doświadczeniu. Wstaw w odpowiednie miejsca nazwy tlenków.
Wskaż prawidłową odpowiedź: