Maszyny i urządzenia stosowane do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych
DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik papiernictwa powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.06.
E‑zasób wspiera osiąganie celów kształcenia:
DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych:
użytkowania maszyn i urządzeń stosowanych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych;
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe,
E‑zasób wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.06.2. Podstawy papiernictwa
Uczeń:
charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane w papiernictwie:
a) rozróżnia i klasyfikuje i klasyfikuje maszyny i urządzenia do produkcji mas włóknistych,
b) rozróżnia maszyny i urządzenia do produkcji wytworów papierniczych,
c) rozróżnia i klasyfikuje maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych;
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy o maszynach i urządzeniach stosowanych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Maszyny i urządzenia stosowane do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych składa się z czterech multimediów:
schematu interaktywnegoschematu interaktywnego,
wizualizacji 3Dwizualizacji 3D,
galerii zdjęćgalerii zdjęć,
e‑bookae‑booka.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu e‑materiału.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczychSchemat interaktywny
Wizualizacja maszyn i urządzeń stosowanych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczychWizualizacja 3D
Maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczychGaleria zdjęć
Maszyny i urządzenia stosowane do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych oraz przetwarzania wytworów papierniczychE-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z maszynami i urządzeniami stosowanymi do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji.
Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Każdej z grup zostaje przyporządkowana jedna maszyna lub urządzenie omawiane w e‑materiale (np. rozwłókniacz, warnik do gotowania mas, sortownik do sortowania mas włóknistych itp.). Zadaniem grup jest zapoznanie się z całym e‑materiałem i wyodrębnienie informacji o przydzielonym urządzeniu. Uczniowie powinni stworzyć plakat/notatkę/prezentację na podstawie znalezionych informacji. Pod koniec lekcji nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie swojego urządzenia. Kolejność wystąpień grup jest istotna. Grupy powinny prezentować w kolejności, w których używa się maszyn i urządzeń do produkcji. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada istotne informacje lub poprawia uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem samodzielnie w domu. Następnie ich zadaniem jest wykonanie osi czasu lub instrukcji przeprowadzającej krok po kroku przez produkcję i przetwarzanie mas włóknistych i wytworów papierniczych. Opracowanie może mieć formę opisowo‑graficzną. Uczniowie powinni się skupić na najważniejszych informacjach o danym urządzeniu lub maszynie (do czego służy, na jakim etapie produkcji lub przetwarzania jest używana, jak wygląda itp.). Na kolejnej lekcji uczniowie na podstawie opracowań, wraz z nauczycielem, tworzą wspólną oś czasu na tablicy z najważniejszymi informacjami.
Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści