1
11
Laboratorium 1

Czy potrafisz podać przykłady tlenków, które reagują z tlenem? Zapoznaj się z poniższym problemem badawczym, zaprojektuj i przeprowadź odpowiedni eksperyment. Zweryfikuj postawioną samodzielnie hipotezę. Zanotuj obserwacje, wyniki i sformułuj wnioski. Następnie, w celu utrwalenia wiedzy, rozwiąż podane poniżej zadania.

R13iKPavl2WHD
Wirtualne laboratorium pt. „Czy tlenki mogą reagować z tlenem?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7NctfWoYVI0u
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Czy potrafisz podać przykłady tlenków, które reagują z tlenem? Zapoznaj się z poniższym doświadczeniem, w którym zweryfikowano postawioną hipotezę, zanotowano obserwacje, wyniki i sformułowano wnioski. Następnie, w celu utrwalenia wiedzy, rozwiąż podane poniżej zadania.

Analiza eksperymentu:

Badanie reaktywności tlenków w reakcjach z tlenem.

Problem badawczy:

Czy tlenek azotu(II), tlenek magnezu i tlenek miedzi(I) reagują z tlenem?

Hipoteza:

Tlenek azotu(II) i tlenek miedzi(I) reagują z tlenem, a tlenek magnezu nie reaguje z tlenem.

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki – podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • krystalizator – płaskie, szklane naczynie laboratoryjne, służące do przeprowadzania krystalizacji, przypomina zlewkę, jednak średnica dna w krystalizatorze jest większa niż wysokość ścianek, w przeciwieństwie do zlewki;

  • statyw z uchwytem na probówkę – pionowy pręt ze stabilną podstawą, umożliwiający mocowanie na wybranej wysokości, np. szkła laboratoryjnego, umieszczonego w łapie lub innym uchwycie;

  • łyżeczka – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu, zakończony z jednej strony łyżeczką;

  • pipeta – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • palnik – rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych;

  • korek do probówki z rurką odprowadzającą – korek, z reguły gumowy lub teflonowy, z dziurką, w której umieszczona jest rurka, umożliwiająca odprowadzanie np. gazu wydzielającego się podczas reakcji.

Odczynniki chemiczne:

miedź; kwas azotowy(V).

Przebieg eksperymentu:

Część 1

  1. Umieszczenie probówki w statywie.

  2. Napełnienie drugiej probówki wodą destylowaną i umieszczenie jej do góry dnem w krystalizatorze wypełnionym wodą.

  3. Wrzucenie do probówki zamontowanej na statywie niewielkiej ilości wiórków miedzi i dodanie kilku mililitrów rozcieńczonego roztworu kwasu azotowego(V).

  4. Zamknięcie probówki korkiem z rurką, wprowadzoną do drugiej probówki, umieszczoną w wodzie i odwróconą do góry dnem.

  5. Wyciągnięcie probówki wypełnionej zebranym gazem z wody i obrócenie jej dnem do dołu.

Część 2

  1. Umieszczenie probówki w statywie.

  2. Do probówki umieszczonej w statywie wprowadzono łyżeczką niewielką ilość tlenku miedzi(I).

  3. Zawartość probówki ogrzewano w płomieniu palnika. Zanotowano obserwacje.

  4. Doświadczenie potwórzono dla tlenku magnezu.

Obserwacje:

Część 1

Metal roztwarza się, powstaje niebieski, klarowny roztwór. W probówce wypełnionej wodą zbiera się bezbarwny gaz, który wypiera wodę z probówki. Po obróceniu probówki dnem do dołu, u wylotu probówki j zaobserwowano brunatny gaz.

Część 2

W czasie ogrzewania tlenku miedzi(I) brunatnoczerwone ciało stałe zmienia zabarwienie na czarne.

W czasie ogrzewania tlenku magnezu nie zaobserwowano objawów reakcji.

Wyniki:

Część 1

W wyniku reakcji powstaje tlenek azotu(II), który reaguje z tlenem z powietrza i powstaje brunatny gaz – tlenek azotu(IV).

Część 2

W wyniku ogrzewania brunatnoczerwony tlenek miedzi(I) reaguje z tlenem zawartym w powietrzu, w wyniku czego tworzy się tlenek miedzi(II) – czarne ciało stałe.

Tlenek magnezu nie reaguje z tlenem z powietrza.

Wnioski:

Na podstawie przeprowadzonych prób stwierdzono, że tlenek azotu(II) i tlenek miedzi(I) reagują z tlenem zawartym w powietrzu (przy czym ten drugi reaguje z tlenem w widoczny sposób dopiero po ogrzaniu). Z kolei tlenek magnezu nie reaguje z tlenem. W związku z powyższym hipoteza została potwierdzona.

Równania reakcji chemicznych:

Część 1

3 Cu+8 HNO3rozc.3 CuNO32+2 NO+4 H2O

2 NO+O22 NO2

Część 2

2 Cu2O+O2ogrzewanie4 CuO

Ćwiczenie 1

Wybierz prawidłową odpowiedź.

R4Qzo3lv2q9KA
Wybierz prawidłową odpowiedź. W wyniku reakcji tlenek azotu(II) utlenia się do: Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenku azotu(IV), 2. Tlenku azotu(I), 3. Tlenku azotu(III), 4. Tlenku azotu(V)
RQTRl8elYJYYD
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R14HhqOv0f5zO
Ćwiczenie 3
Wskaż te elementy tekstu, które utworzą prawdziwe zdanie o reakcji otrzymywania pewnego tlenku. Reakcja otrzymywania tlenku NO2 o nazwie tlenek azotu(II)/ tlenek azotu(IV)/ tlenek azotu(V) jest reakcją utleniania/ redukcji/utleniania i redukcji i zachodzi z użyciem/ bez użycia katalizatora.
1
Ćwiczenie 4

Wskaż, która cząsteczka pełni rolę utleniacza, a która reduktora w reakcji utleniania tlenku azotu(II).

R1MmEZwbiMNUE
Odpowiedź: (Uzupełnij).