Rodzaje obudów stosowanych w zakładach górniczych
Eksploatacja podziemna złóż – Technik górnictwa podziemnego , Górnik eksploatacji podziemnej
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Na co powinieneś zwrócić uwagę?Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑zasobu
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Zasób „Stawianie i wzmacnianie obudów wyrobisk w zakładzie górniczym” składa się z czterech sekwencji filmowych: „Obudowa stalowa podatna (ŁP)”, „Wzmocnienie obudowy stojakiem typu SV”, „Wzmocnienie obudowy stojakiem typu „Valent”, „Rozparcie stojaka hydraulicznego SHC”.
Zasób „Elementy składowe obudów stosowanych w podziemnych wyrobiskach górniczych” to wizualizacja modelu w grafice 3D przedstawiająca części wchodzące w skład obudów stosowanych w podziemnych wyrobiskach górniczych.
Zasób „Rodzaje narzędzi stosowanych do zabudowy obudowy w wyrobiskach górniczych” to galeria rzeczywistych zdjęć, na których widoczne są narzędzia używane do zabudowy obudowy wyrobisk górniczych.
Zasób „Typy obudów górniczych oraz narzędzi i maszyn (np. kotwiarki do obudowy kotwowej, lub mechanizm podnoszenia stropnicy stosowany przy kombajnach chodnikowych)” to galeria rzeczywistych zdjęć, na których widoczne są różne typy obudów górniczych, jak również narzędzi i maszyn.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Stawianie i wzmacnianie obudów wyrobisk w zakładzie górniczymSekwencje filmowe
Elementy składowe obudów stosowanych w podziemnych wyrobiskach górniczychWizualizacja w 3D
Rodzaje narzędzi stosowanych do zabudowy obudowy w wyrobiskach górniczychGaleria zdjęć
Typy i elementy obudów stosowanych w wyrobiskach w zakładach górniczychGaleria zdjęć
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach technik górnictwa podziemnego 311703 i górnik eksploatacji podziemnej 811101.
W skład multimediów wchodzą: sekwencje filmowe, wizualizacja 3D i dwie galerie zdjęć. Przybliżają one wiadomości z zakresu rodzajów obudów stosowanych w zakładach górniczych.
Sekwencje filmowe „Stawianie i wzmacnianie obudów wyrobisk w zakładzie górniczym” pokaże Ci, jak wygląda i czym się charakteryzują: obudowa stalowa podatna, wzmocnienie obudowy stojakiem typu SV, wzmocnienie obudowy stojakiem typu „Valent” oraz rozparcie stojaka hydraulicznego SHC.
Dzięki wizualizacji 3D „Elementy składowe obudów stosowanych w podziemnych wyrobiskach górniczych” dowiesz się, z jakich elementów składowych zbudowane są obudowy stosowane w podziemnych wyrobiskach górniczych.
Galeria zdjęć „Rodzaje narzędzi stosowanych do zabudowy obudowy w wyrobiskach górniczych” pozwoli Ci poznać narzędzia, jakie stosuje się do zabudowy obudowy w wyrobiskach górniczych.
Galeria zdjęć „Typy obudów górniczych oraz narzędzi i maszyn (np. kotwiarki do obudowy kotwowej lub mechanizm podnoszenia stropnicy stosowany przy kombajnach chodnikowych)” zaprezentuje Ci typy obudów oraz narzędzi i maszyn.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Obejrzyj sekwencje filmowe, wizualizację 3D i galerie zdjęć. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz mieć wiedzę, zanim zaczniesz ją sprawdzać, najpierw zapoznaj się z sekwencjami filmowymi, wizualizacją 3D oraz galeriami zdjęć. Dopiero na koniec sprawdzisz się w interaktywnych materiałach sprawdzających.
Analizując e‑materiały, zastanawiaj się, co by było, gdyby... np. gdybyś to Ty był odpowiedzialny za dobór obudowy w zakładach górniczych. Umiałbyś podjąć decyzję? Wiesz, czym się charakteryzują i gdzie można je zastosować? Wykorzystaj swoją wiedzę, aby wymyślić możliwe scenariusze doboru obudów – prawidłowych i nieprawidłowych.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, jakbyś był na scenie lub na egzaminie.
Odłóż smartfon. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę, a czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (choćby mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Ucząc się, rób sobie przerwy; na herbatę, wyjrzenie przez okno, przeciągnięcie się, odetchnięcie świeżym powietrzem. Nie zaglądaj wtedy do smartfona, nie przeszukuj też zasobów internetu. To ma być pauza od bodźców, a nie zdobywanie nowych informacji. Mózg potrzebuje odpocząć.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać wiedzy jak dyskusja. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Podczas pracy nad zdobywaniem wiedzy, pamiętaj:
Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie górniczym, pamiętając jednak o tym, że są to Twoje zadanie edukacyjne – masz prawo się mylić, bo dopiero się uczysz.
Dzięki ćwiczeniom możesz nauczyć się, jak teoria przekłada się na praktykę.
Wykonujesz ćwiczenia różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją z różnych podejść). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności – m.in. indywidualnie, w sposób, w jaki pasuje to akurat Tobie.
Wszystko, czego się nauczysz, może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów - kiedy będziesz planować swoją naukę i analizować planowanie, o którym mowa w materiałach;
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;
umiejętność notowania na różne sposoby dzięki zapisywaniu „zdobytych” danych;
umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.
Pamiętaj też, że jeśli nie będziesz wiedzieć, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, możesz sięgnąć po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści