Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.

R1G5k3X0b4ZZ1
Nagranie filmowe dotyczące rywalizacji hiszpańsko‑anielskiej, część pierwsza.
Polecenie 2

Opisz przyczyny pośrednie wybuchu wojny hiszpańsko‑angielskiej.

RTAA1PF5NwZ0b
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz przyczyny bezpośrednie wybuchu wojny hiszpańsko‑angielskiej.

RikXCVgGrLWNL
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1BYAaFFfLKcd
Nagranie filmowe dotyczące rywalizacji hiszpańsko‑anielskiej, część druga.
Polecenie 4

Wyjaśnij przyczyny klęski Wielkiej Armady.

R16FsHYEJz8q8
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Oceń znaczenie klęski Wielkiej Armady w dziejach Anglii i Hiszpanii.

RLqnKl1Lqndgp
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z drzewem genealogicznym, a następnie wykonaj polecenie.

R14jtWJe0fhpA
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RNew0Q7gfZDJ8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R15RsAUxvdjRW
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższą mapę oraz fragment tekstu źródłowego autorstwa francuskiego kalwinisty, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

R1M9Saq12dpzg
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło B

1

[…] wpłynęła do Kanału Armada hiszpańska,
Kierując ku angielskim brzegom swe okręty,
Wściekłą była to flota, rzekłbyś, że szatańska,
Jakiej nie znały dotąd żadnych mórz odmęty.
Bowiem król ich zapragnął tej ziemi korony
Obok tych, co od dawna trzyma ujarzmione.

Jaki duch go, spytacie, do wojny nakłaniał,
Skoro przedtem o pokój zabiegał skwapliwie?
Nic, tylko pycha, buta i żądza władania
Nad bogactwem tej wyspy, spokojnej, szczęśliwej.
Pycha, która wysoko pod niebiosa sięga,
I żądza tak paląca jak piekieł potęga.

Lecz wiatry rychło dumnie te ciosy odparły,
Pełne zaś pychy serce wnet zalały,
Żarłoczne morze straszne głębiny otwarły;
Niwecząc żarłoka, co łaknął wielkiej chwały.
Okręty jego łupem na piaskach się stały
Tych, co łupić bezprawnie same zamierzały.

A teraz, Królowo, Najjaśniejsza Pani,
Dla której nawet wiatr i fale walczyć mogą,
Wspomagaj swych przyjaciół i chroń swych poddanych,
Od pychy wolna, zawsze słuszną krocząc drogą.
Niech jak najdłużej Anglia żyje twym imieniem,
Bądź radością przyjaciół, wrogów utrapieniem.

A Cytat za: Jolanta Choińska-Mika, Piotr Szlanta, Katarzyna Zielińska, Historia, cz. 2, WSiP, Warszawa 2008, s. 65.
R1QMcJ5c0h8Tw
1. Rozstrzygnij, czy opisana we fragmencie kampania została przedstawiona na mapie. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Wybierz: Tak, Nie) (Uzupełnij) 2. Opisz, jakie zdaniem autora tekstu były przyczyny klęski Wielkiej Armady. Jak oceniasz wiarygodność podanych informacji? (Uzupełnij) 3. Określ na podstawie mapy, które kraje miał autor na myśli, pisząc o ziemiach, które król „od dawna trzyma ujarzmione”? Wymień dwa obszary. (Uzupełnij) 4. Oceń, po czyjej stronie stoi w konflikcie stoi autor. Wyjaśnij, dlaczego. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R48yAnAHbOjj2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.