Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.

R17KGpmWDbqx3
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Obóz sanacji po śmierci Piłsudskiego — część pierwsza.
Polecenie 2

Scharakteryzuj podział obozu sanacyjnego na mniejsze ugrupowania.

R1C02Telu1pBe
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz przebieg i znaczenie konfliktu między Ignacym Mościckim a Walerym Sławkiem.

Rfo0CNbNazUyV
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RrRuvYVfAi1KN
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Obóz sanacji po śmierci Piłsudskiego — część druga.
Polecenie 4

Wymień ustalenia, jakie zapadły w 1935 r., po zawarciu porozumienia między tzw. grupą zamkową a osobami skupionymi wokół gen. Rydza‑Śmigłego.

RlhDnKIBGFVpC
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Scharakteryzuj program Obozu Zjednoczenia Narodowego. Wskaż odwołania OZN‑u do autorytarnych ideologii.

Scharakteryzuj program Obozu Zjednoczenia Narodowego. Podaj odwołania OZN‑u do autorytarnych ideologii.

RTZyscXZ8ntbr
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Wymień i scharakteryzuj najważniejsze polskie partie polityczne z czasów opisanych w lekcji.

Rai7RCTcGD8T7
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższymi tekstami źródłowymi i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Tekst A

Rafał Kuzak Ostatnie lata II RP 1935-39. Polska po śmierci Józefa Piłsudskiego

Postępujący w obozie sanacyjnym proces „dekompozycji” spowodował utworzenie początkowo trzech ośrodków władzy, a mianowicie: „grupy zamkowej” skupionej wokół prezydenta Mościckiego, grupy GISZ Śmigłego‑Rydza i coraz bardziej tracącej na znaczeniu grupy „pułkowników” z Walerym Sławkiem na czele, który osłabił jeszcze bardziej swą pozycję rozwiązując 30 października 1935 r. Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem, motywując ten krok wypełnieniem przez niego wyznaczonych celów. Postępowanie Sławka pozwoliło Śmigłemu skupić wokół siebie znaczna grupę ludzi widzących w nim człowieka zdolnego reprezentować ideę państwowotwórczą, pozycja Śmigłego jeszcze wzrosła, gdy majowy zjazd Związku Legionistów (1936) pozbawił Sławka stanowiska komendanta.

1 Źródło: Rafał Kuzak, Ostatnie lata II RP 1935-39. Polska po śmierci Józefa Piłsudskiego, dostępny w internecie: https://historia.org.pl/2010/02/09/ostatnie-lata-ii-rp-1935-39-polska-po-smierci-jozefa-pilsudskiego/.

Tekst B

Jędrzej Giertych Tragizm losów Polski

Stosunki polityczne w Polsce coraz wyraźniej kształtują się w tym duchu, że Polska dzieli się na dwa wielkie, walczące ze sobą obozy. Po jednej stronie stoi obóz narodowy. Po drugiej stronie stoją żydzi* – oraz ci wszyscy, którzy swoją siłę i znaczenie czerpią z żydowskiego poparcia, a których istotną rolą jest służenie żydom za parawan. Między tymi dwoma obozami dojść musi w końcu do decydującego starcia. Obóz narodowy w starciu tym dążyć będzie do całkowitego zlikwidowania sprawy żydowskiej w Polsce drogą zmuszenia żydów do całkowitej emigracji, do całkowitego zlikwidowania wpływów żydowskich oraz do oparcia całego życia Polski na podstawie narodowej i uczynienia Polski z powrotem tym, czym była przed „potopem” szwedzkim. Obóz żydowski w starciu tym dążyć będzie świadomie (a obóz żydofilski dopomagać mu w tym będzie nieświadomie), do ugruntowania władzy żydowskiej w Polsce.

2 Źródło: Jędrzej Giertych, Tragizm losów Polski, Warszawa 1937, s. 405.

Uzupełnij poniższą tabelę, przeciągając we właściwe miejsca nazwy trzech ugrupowań, które powstały po śmierci Józefa Piłsudskiego, oraz nazwiska ich przedstawicieli.

RQ57XgO5hrQiB
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1auof2lVSGjQ
Do nazw trzech ugrupowań, które powstały po śmierci Józefa Piłsudskiego, dopasuj nazwiska ich przedstawicieli. Grupa zamkowa — (tu wybierz) 1. Edward Rydz–Śmigły, 2. Walery Sławek, 3. Ignacy Mościcki.
Grupa GISZ — (tu wybierz) 1. Edward Rydz–Śmigły, 2. Walery Sławek, 3. Ignacy Mościcki.
Grupa pułkowników — (tu wybierz) 1. Edward Rydz–Śmigły, 2. Walery Sławek, 3. Ignacy Mościcki.

Porównaj oba źródła i rozstrzygnij, czy tekst B odnosi się do tych samych obozów władzy co tekst A. Uzasadnij odpowiedź.

R1ddfdWM4hnwU
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: Tak, Nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższe teksty źródłowe i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Tekst A

Artykuł 2.

Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu. Organami Narodu w zakresie ustawodawstwa są Sejm i Senat, w zakresie władzy wykonawczej – Prezydent Rzeczypospolitej łącznie z odpowiedzialnymi ministrami, w zakresie wymiaru sprawiedliwości – niezawisłe Sądy.

Artykuł 48.

Prezydent Rzeczypospolitej reprezentuje Państwo na zewnątrz, przyjmuje przedstawicieli dyplomatycznych państw obcych i wysyła przedstawicieli dyplomatycznych Państwa Polskiego do państw obcych.

Artykuł 51.

Za czynności urzędowe Prezydent Rzeczypospolitej nie jest odpowiedzialny ani parlamentarnie, ani cywilnie. Za zdradę kraju, pogwałcenie Konstytucji lub przestępstwa karne – Prezydent Rzeczypospolitej może być pociągnięty do odpowiedzialności tylko przez Sejm uchwałą powziętą większością 3/5 głosów, przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Sprawę rozpatruje i wyrok wydaje Trybunał Stanu według postanowień osobnej ustawy. Z chwilą postawienia w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu – Prezydent Rzeczypospolitej jest zawieszony w urzędowaniu.

3 Źródło: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19210440267.

Tekst B

Artykuł 2

(1) Na czele Państwa stoi Prezydent Rzeczypospolitej.

(2) Na Nim spoczywa odpowiedzialność wobec Boga i historji za losy Państwa.

(3) Jego obowiązkiem naczelnym jest troska o dobro Państwa, gotowość obronną i stanowisko wśród narodów świata.

(4) W jego osobie skupia się jednolita i niepodzielna władza państwowa.

Artykuł 3 

(1) Organami Państwa, pozostającemi pod zwierzchnictwem Prezydenta Rzeczypospolitej, są: Rząd, Sejm, Senat, Siły Zbrojne, Sądy, Kontrola Państwowa.

(2) Ich zadaniem naczelnem jest służenie Rzeczypospolitej.

4 Źródło: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/kpol/1935.html.

Wyjaśnij, z jakich dokumentów pochodzą cytowane fragmenty źródeł. Podaj pełną nazwę oraz pełną datę ich uchwalenia.

R14YIFOv7Sc4D
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).

Porównaj oba źródła i na ich podstawie wskaż różnicę między zakresem władzy wykonawczej prezydenta.

Porównaj oba źródła i na ich podstawie podaj różnicę między zakresem władzy wykonawczej prezydenta.

R2PC7OESx8gPU
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).