Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego
GRA „WCIELANIE SIĘ W ROLĘ”
Ekran startowy gry został przedstawiony poniżej.
Przycisk „włącz tryb pełnoekranowy” uruchamia grę w widoku pełnoekranowym. Pojawia się wtedy ekran z tytułem i opisem gry. Na ekranie znajdują się dwa przyciski:
kontynuuj grę - po wybraniu tej opcji można kontynuować wcześniej rozpoczętą grę;
rozpocznij nową grę - po wybraniu tej opcji rozpoczyna się nowa gra.
Na tym ekranie znajdują się także przyciski funkcyjne:
pomoc - kliknięcie tej ikony otworzy okno z sekcją „pytania i odpowiedzi”, w której znajdują się opisy najważniejszych pojęć użytych w grze;
zamknij grę - kliknięcie tej ikony zamyka grę.
Zarówno w przypadku kontynuacji, jak i rozpoczęcia nowej gry należy wybrać misję. W grze dostępnych jest pięć misji:
scenariusz 1. Sklep stacjonarny – kwiaciarnia,
scenariusz 2. Sklep stacjonarny z zabawkami,
scenariusz 3. Sklep stacjonarny – sklep z personalizowanymi gadżetami,
scenariusz 4. Sklep internetowy z zabawkami,
scenariusz 5. Sklep internetowy z personalizowanymi gadżetami.
W każdej z nich zadaniem jest przeprowadzenie potrzebnych analiz rynkowych, dopełnienie formalności i podjęcie odpowiednich decyzji w związku z otwarciem sklepu.
Aby przejść do wybranej misji, należy kliknąć przycisk „rozpocznij”.
W górnej części ekranu gry znajdują się informacje o zdobytych punktach i odznakach. Po prawidłowym przejściu każdej misji zdobywa się odznakę. Łącznie można uzyskać pięć odznak:
Kwitnący biznes,
Przyjazny sklep,
Przedsiębiorstwo z pomysłem,
Efektywny e‑commerce,
Nowoczesny e‑handel.
W prawej części górnego menu znajdują się także wcześniej opisane ikony „pomoc” oraz „zamknij grę”.
Pod paskiem z informacjami o grze w części okien pojawia się przycisk pozwalający wrócić do poprzedniej strony. Został on przedstawiony na poniższej grafice.
Po wyborze misji na ekranie wyświetlają się zadania do rozwiązania. Pytania w grze są wielokrotnego lub jednokrotnego wyboru. Polecenie zawsze precyzuje, jakie czynności należy wykonać.
Aby zaznaczyć wybraną odpowiedź, należy kliknąć ją lewym przyciskiem myszy.
Następnie należy, w zależności od zadania, kliknąć przycisk „zatwierdź odpowiedź” lub „sprawdź”.
Wyświetli się wtedy informacja zwrotna. W przypadku negatywnej informacji zwrotnej na ekranie pojawią się dodatkowe informacje, mogące pomóc w prawidłowym wykonaniu zadania.
Aby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „kontynuuj”.
W niektórych zadaniach gry poza opisem i zadaniem znajdują się krótkie materiały filmowe. Aby uruchomić wideo należy kliknąć ikonę odtwarzania, znajdującą się na środku ekranu.
Aby zatrzymać film, należy kliknąć ikonę pauzy, która po poruszeniu myszką pojawia się pośrodku ekranu odtwarzania.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań w wybranej misji na ekranie pojawia się podsumowanie, które zawiera informacje o zaliczeniu lub niezaliczeniu oraz o procentowym wyniku misji.
Pod informacją znajdują się dwa przyciski:
zapisz wynik - pozwala na zapisanie wyniku i umożliwia przejście do kolejnej misji;
powtórz misję - resetuje uzyskany w ramach aktualnej misji wynik i pozwala przejść ją ponownie.
Pojęcia związane z grą
Jednym z pierwszych obowiązków przedsiębiorców jest wpisanie firmy do odpowiedniego rejestru. W przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi jest to Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. W sytuacji gdy przedsiębiorca jest osobą prawną, musi zarejestrować firmę w Krajowym Rejestrze Sądowym. Aby założyć własne przedsiębiorstwo, na przykład otworzyć sklep stacjonarny jako formę indywidualnej działalności gospodarczej, należy podjąć następujące kroki:
wymyślić nazwę firmy oraz w razie potrzeby stworzyć jej logo,
wybrać miejsce jej prowadzenia,
wybrać branżę, w której firma ma działać, i przypisać jej właściwy kod Polskiej Klasyfikacji Działalności (w skrócie PKD).
Kodem jest pięcioznakowy symbol, określający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Każdy przedsiębiorca w momencie zakładania firmy musi wybrać przynajmniej jeden kod PKD odpowiadający specyfice działalności firmy. Poniżej wymieniono przykładowe kody PKD, właściwe dla działalności prowadzącej sprzedaż stacjonarną:
PKD 47.65.Z – oznacza sprzedaż detaliczną gier i zabawek prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach.
PKD 47.71.Z – oznacza sprzedaż detaliczną odzieży prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach.
PKD 47.77.Z – oznacza sprzedaż detaliczną zegarów i biżuterii prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach.
PKD 47.78.Z – oznacza sprzedaż detaliczną pozostałych nowych wyrobów (np. gadżetów), prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach.
PKD 47.76.Z – oznacza sprzedaż detaliczną kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych oraz karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
PKD 46.22.Z – oznacza sprzedaż hurtową kwiatów i roślin.
PKD 47.89.Z – oznacza sprzedaż detaliczną pozostałych wyrobów prowadzoną na straganach i targowiskach. Jeśli przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy, podstawowym kodem klasyfikującym jego działalność powinien być 47.91.Z, oznaczający sprzedaż detaliczną prowadzoną za pośrednictwem Internetu lub przez domy sprzedaży wysyłkowej. Do powyższego kodu należy dodać także kolejny kod PKD, konkretnie określający rodzaj sprzedawanych towarów. W przypadku sklepów internetowych sprzedających zabawki będzie to kod 47.65.Z. W przypadku sklepu internetowego z gadżetami kodami PKD właściwymi dla jego przedsiębiorstwa są: 47.91.Z (przypisany sprzedaży internetowej), do którego dodajemy kod PKD 47.78.Z., oznaczający sprzedaż detaliczną nowych wyrobów innych niż żywność i wyroby tytoniowe, odzież, biżuteria czy rośliny. Po wybraniu nazwy, określeniu PKD oraz lokalizacji przedsiębiorstwa można wypełnić wniosek CEIDG. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to rejestr firm zawierający informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub takich, którzy są wspólnikami spółek cywilnych w Polsce. Wpisu przedsiębiorstwa do CEIDG można dokonać na trzy sposoby:
podczas wizyty w urzędzie znajdującym się najbliżej oficjalnej siedziby firmy,
listownie, wysyłając druk pocztą do urzędu znajdującego się najbliżej oficjalnej siedziby firmy,
elektronicznie, na stronie: www.biznes.gov.pl lub poprzez system bankowości internetowej wybranych banków. Jeśli firma ma już przypisany numery NIP i REGON, należy je podać podczas wypełniania formularza. Jeśli jeszcze ich nie ma, złożony formularz CEIDG‑1 będzie jednocześnie wnioskiem o ich nadanie – podczas wpisywania firmy do rejestru CEIDG, numery NIP i REGON zostaną uzupełnione automatycznie. Wnioskując o wpisanie firmy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, można też dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), a także rejestracji firmy jako płatnika VAT – jest to podatek od towarów i usług, a jego skrót pochodzi od angielskiego terminu Value Added Tax. Jeśli usługi firmy lub produkty, które sprzedaje, są obłożone podatkiem VAT, należy zarejestrować przedsiębiorstwo jako płatnika VAT najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług. Druk zgłoszeniowy VAT‑R można też złożyć we właściwym urzędzie skarbowym albo dołączyć do wniosku o rejestrację w CEIDG. Co ważne, zgłoszenie VAT‑R mogą złożyć tylko osoby, które mają już numer NIP. Reasumując, wpisując firmę do rejestru CEIDG zostaje się automatycznie zarejestrowanym w ZUS jako płatnik składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz w urzędzie skarbowym jako podatnik. Jeżeli zakładana działalność ma formę spółki – osobowej (jawnej, komandytowej czy kapitałowej), akcyjnej lub z ograniczoną odpowiedzialnością – należy zarejestrować ją w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Wniosek o wpis do KRS można złożyć zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego (weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) lub też podpisu potwierdzonego profilem zaufanym Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Wniosek online można złożyć na stronie www.biznes.gov.pl lub prs.ms.gov.pl/krs.
Narzędzie to służy do analizy mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń przedsiębiorstwa. Mocne i słabe strony dotyczą czynników wewnętrznych, natomiast szanse i zagrożenia – zewnętrznych. Po określeniu, jakie są mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia analizowanego przedsiębiorstwa, można przejść do etapu oceny. Dla każdego czynnika określa się jego wagę i ocenę (od 1 do 5). Następnie określa się sumę ważoną dla każdego z czterech segmentów analizy). W zależności od wyników można wybrać właściwą strategię.
Analizę tę przeprowadza się w celu lepszego poznania bliższego otoczenia przedsiębiorstwa, a przede wszystkim w celu oceny siły konkurentów. Głównym zadaniem modelu jest oszacowanie rentowności sektora – im większe natężenie sił konkurencji, tym mniejsza rentowność oraz potencjał sektora.
Pięć sił w modelu Portera to:
konkurenci,
dostawcy,
nabywcy,
substytuty,
potencjalni wchodzący.
Dla każdej z wymienionych grup określa się czynniki i ocenia ich siłę przetargową (jako dużą/wysoką lub małą/niską).
Poniżej opisano rozwiązania, które mogą pomóc w utrzymaniu lub umocnieniu pozycji na rynku w przypadku pojawienia się konkurencji:
zapewnienie wyższej jakości – aby tego dokonać, należy albo podnieść jakość sprzedawanego towaru, albo zorganizować kampanię marketingową podkreślającą wybrany atut już oferowanych przez firmę produktów,
stworzenie tego, czego nie ma konkurencja – jest to stosunkowo trudne wyzwanie, wymagające dokładnego przeglądu oferty innych firm oraz zasobów kreatywności; często wiąże się to z dodatkowymi kosztami produkcji,
niższa cena – w tej sytuacji można obniżyć cenę na własne produkty lub wprowadzić odpowiednią politykę przecen,
lepsza obsługa, oferowana przez specjalistów w danej branży,
bardziej kompleksowe zaspokojenie potrzeb klientów, czyli sprzedaż uzupełniających się produktów; w takiej sytuacji, jeśli przykładowo sklep sprzedaje kwiaty, musi uzupełnić swój asortyment także o produkty z nimi związane – mogą być to kwiaty cięte, doniczkowe, nasiona, nawozy, odżywki, wazony, doniczki, specjalna ziemia i tak dalej,
rozszerzenie kanałów dystrybucji – sprzedaż w sklepie, dostawa do domu, darmowa dostawa, obsługa w późnych godzinach,
działania zmierzające do wytworzenia więzi między klientem a przedsiębiorstwem; może to być stworzenie grupy stałych klientów, którym po kilku lub kilkunastu zakupach przyznawana jest stała zniżka na kolejne zakupy,
ciekawe, korzystne dla klientów promocje i gratisy,
zwiększenie nakładów na promocję oraz korzystanie z innych niż dotychczas form popularyzowania firmy na rynku,
wykorzystanie niszy rynkowej, czyli kierowanie usług lub produktów do określonych konsumentów o bardzo sprecyzowanych potrzebach. Michael E. Porter (autor omówionej powyżej koncepcji pięciu sił rynkowych) zaproponował trzy strategie radzenia sobie z konkurencją na rynku:
strategię odróżniania się od konkurencji, która może polegać na budowaniu marki, nadawaniu nowych cech produktom, odróżnianiu się lepszą jakością produktu lub obsługi klienta, proponowaniu jakiejś wartości dodanej,
strategię przodownictwa kosztowego, polegającą na obniżaniu kosztów produkcji,
strategię niszy rynkowej, polegającą na znalezieniu takiego obszaru, w którym nie występuje konkurencja (w takiej sytuacji można ustalić wyższe ceny i wyższe marże). Rywalizację między konkurentami na rynku można podzielić na cenową (polegającą na oferowaniu bardziej atrakcyjnej dla odbiorcy ceny) oraz niecenową. W tej grupie można wyróżnić następujące działania:
tworzenie lub wykorzystywanie nowych, nietypowych kanałów dystrybucji – na przykład kosmetyczka, która nie świadczy usług manicure w salonie kosmetycznym, ale w głównej alei galerii handlowej lub przyjeżdża do domu klienta,
wyróżnienie własnego produktu spośród innych – na przykład poprzez jego ulepszenie, zaoferowanie dodatkowych usług towarzyszących lub poprzez intensywną promocję marki,
nawiązywanie relacji z klientami – tworzenie programów lojalnościowych, wykorzystywanie przyjaźni i znajomości.
Nowoczesna automatyzacja w marketingu uwzględnia m.in. dzielenie odbiorców na segmenty i dopasowywanie do nich kolejnych działań. Tworzenie webinarów czy relacji video na żywo dla klienta jest zresztą koncepcją marketingu związaną z prowadzeniem „wydarzeń online”. W dużym stopniu wpływa to na rozwijanie kontaktów z klientami i tworzenie „bliższych” relacji z nimi. Z automatyzacją działań marketingowych wiążą się takie działania w obszarze marketingu (główne współczesne trendy w marketingu) jak:
digitalizacja – w odniesieniu do nowej koncepcji działania przedsiębiorstwa oznacza przetwarzanie materiałów analogowych (w wersji papierowej, drukowanych) na formę cyfrową oraz dalszą obróbkę komputerową otrzymanych obrazów do postaci, która umożliwia ich udostępnianie (np. w sieci);
medializacja – czyli obecność firmy w mediach; wydawanie interesujących treści, które przybliżają ofertę przedsiębiorstwa (blogi, social media, newslettery, podcasty, itp.). Takie działania określa się też jako content marketing. Tworząc i publikując treści związane z daną branżą, pokazujemy potencjalnym klientom i partnerom biznesowym, że jesteśmy ekspertami w danym obszarze, a jednocześnie przyciągamy uwagę;
dialogizacja – prowadzenie dialogu z grupą docelową/klientami. Stosowanie konwersacyjnego stylu komunikacji na blogach, vlogach, podcastach. Pozwala zaspokajać konkretne potrzeby klientów, dostosować bezpośrednio ofertę do ich potrzeb;
fragmentaryzacja – zjawisko coraz większego rozdrobnienia rynków z uwagi na próg wejścia do biznesu, który dziś jest niezwykle niski – prawie każdy może dziś prowadzić działalność gospodarczą; liczba podmiotów walczących o klienta w tych samych kategoriach jest ogromna;
modele subskrypcyjne – polegają na przekonaniu klienta do pozostania z firmą na dłużej. Klient dokonując w danym okresie regularnych płatności, w zamian otrzymuje dostęp do usługi (np. platformy streamingowej) czy regularnych dostaw określonego produktu, najczęściej pierwszej potrzeby (np. dieta pudełkowa);
personalizacja – to trend, który skłania firmę do indywidualizowania produktów; np. pudełko czekoladek przeznaczone na prezent, na którym może się znaleźć imię lub dedykacja dla obdarowywanej osoby;
rozwój sprzedaży w mediach społecznościowych – pokazując produkty i wchodząc w interakcje z klientami, przedsiębiorstwa prezentują swoje oferty np. na Instagramie lub Facebooku;
skuteczne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – to już nie tylko moda, ale kwestia odpowiedzialności. Klienci świadomie wspierają firmy, które ekologię i akcje CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) traktują poważnie; liczy się faktyczne zaangażowanie w projekty, które np. ograniczają ślad węglowy lub zmniejszają marnotrawstwo;
outreach marketing – to sposób na budowanie alternatywnych zasięgów. Najczęściej ten rodzaj marketingu wyraża się we współpracach z twórcami internetowymi, liderami opinii w Internecie, blogerami; np. firma działająca w branży motoryzacyjnej nawiązuje współpracę z blogiem lub cenionym portalem o podobnej tematyce. Wzmianki influencerów oraz linki z wysoko pozycjonowanych stron pozytywnie wpłyną na pozycję danej firmy, a docelowo powinny poprawić także wyniki sprzedażowe. Outreach sprawia, że marka jeszcze bardziej „rozprzestrzenia” się w Internecie Istotnym jest, że – bez względu na branżę, rozmiar firmy czy rodzaj prowadzonej działalności – każde przedsiębiorstwo potrzebuje marketingu. Nawet jeśli wcześniej stosowane metody wciąż działają, warto na bieżąco dokonywać przeglądu i poszukiwać nowych możliwości. Działanie w zgodzie z duchem czasu jest niezbędne, jeśli firma ma się rozwijać. Należy uwzględniać ponadto specyficzne wymagania określonych grup odbiorców – nowoczesnymi formami marketingu, opartymi na automatyzacji i działalności w Internecie nie dotrzemy do „starzejącego się” społeczeństwa, natomiast prasa drukowana to już archaizm dla „młodego pokolenia”.
Przejdź do dokumentacji interaktywnej „Mikroprzedsiębiorstwo”
Ćwiczenia alternatywne
Powiązane ćwiczenia
- 3. Pięć sił PorteraWstaw tekst na ilustrację
Wstaw w tekst
Kolorowanie tekstu3. Pięć sił PorteraR1UNYYcncBOff21 RD6DSL9blTasC2 R1WTG5zvuom5t1 RD2CrK5FwhbD12 RXALgcAfKNRJd2 - 4. Analiza SWOTGrupuj elementy
Jednokrotny wybór
Połącz w pary
Zaznaczanie komórek tabeli4. Analiza SWOTRoXn66wgX7uIz2 R1SijEM89iGHB1 ReNswzcfo0y6d3 R1QXsK544iRKW2 - 8. Dobór asortymentu i modelu handlowegoJednokrotny wybór
Przenoszenie elementów do komórek tabeli
Przenoszenie elementów do komórek tabeli8. Dobór asortymentu i modelu handlowegoR1FS1wMG0WZ8c2 RQAFfIHSeX0uB2 RlS1MWrCM4Hao2 - 11. Prowadzenie przedsiębiorstwa handlowegoKrzyżówka11. Prowadzenie przedsiębiorstwa handlowego
RuN3DqEzkQTgq2