E-materiały do kształcenia zawodowego

Zabezpieczenie imprez masowych

BPO.02. Ochrona osób i mienia - Technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dariusz Lewandowski

Konsultant przewodnika: Leszek Lesiński

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Zabezpieczenie imprez masowych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ochrony fizycznej osób i mienia, 541315

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.02. Ochrona osób i mienia

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.02.2. Podstawy ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia
BPO.02.7 Zapewnienie bezpieczeństwa na imprezie masowej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
BPO.02.2.2) wskazuje przepisy prawa dotyczące ochrony osób i mienia:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego,
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.2.6) określa płaszczyzny współpracy z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ochronę w zakresie, jaki został im przypisany:
BPO.02.2.6)1) klasyfikuje formacje i podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa,
BPO.02.2.6)2) rozróżnia płaszczyzny współpracy z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ochronę,
BPO.02.2.9) sporządza plan ochrony obszaru, obiektu, urządzenia, transportu podlegającego obowiązkowej ochronie oraz sporządza graficzny plan zabezpieczenia imprezy masowej:
BPO.02.2.9)1) wskazuje obiekty, dla których sporządzenie planu ochrony jest obligatoryjne,
BPO.02.2.9)2) określa strukturę planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.9)3) rozróżnia elementy struktury przykładowego planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.10) sporządza dokumentację ochronną:
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa,
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej,
BPO.02.7.1) określa rodzaj imprezy masowej:
BPO.02.7.1)1) identyfikuje obowiązki organizatora imprezy masowej,
BPO.02.7.1)2) określa warunki uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej,
BPO.02.7.1)3) definiuje rodzaje imprez masowych,
BPO.02.7.1)4) identyfikuje imprezy masowe podwyższonego ryzyka,
BPO.02.7.2) ustala stan osobowy oraz wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych:
BPO.02.7.2)1) dobiera liczbę służb porządkowych do planowanej liczby uczestników imprezy masowej oraz ich rodzaj,
BPO.02.7.2)2) dobiera liczbę służb informacyjnych do planowanej liczby uczestników imprezy masowej oraz ich rodzaj,
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy,
BPO.02.7.3) określa zadania służb zabezpieczających powołanych przez organizatora imprezy masowej:
BPO.02.7.3)1) określa zadania służb porządkowych,
BPO.02.7.3)2) określa zadania kierownika do spraw bezpieczeństwa,
BPO.02.7.3)3) wskazuje zadania dla służb informacyjnych,
BPO.02.7.3)4) planuje rozmieszczenie pracowników służb porządkowych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.3)5) planuje rozmieszczenie pracowników służb informacyjnych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.4) zapobiega powstawaniu niebezpiecznych sytuacji:
BPO.02.7.4)1) określa katalog przedmiotów zabronionych na imprezie masowej,
BPO.02.7.4)2) dobiera algorytmy postępowania podczas kontroli uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)3) określa zasady zapobiegania powstawaniu paniki wśród uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)4) rozpoznaje incydenty terrorystyczne na imprezach masowych,
BPO.02.7.4)5) dobiera algorytmy postępowania zgodnie z regulaminem obiektu i regulaminem imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej,
BPO.02.7.5) stosuje środki przymusu bezpośredniego w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa imprezy masowej:
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia,
BPO.02.7.5)2) określa procedurę przed i po zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.02. Ochrona osób i mienia: organizowanie i realizowanie zabezpieczenia imprez masowych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane. Uczący się, korzystając z mapy interaktywnej oraz zapoznając się z dokumentacją interaktywną i e‑bookiem, ma możliwość poznania realiów organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych. Wskazane jest, aby uczący się w pierwszej kolejności zapoznał się z e‑bookiem, następnie dokumentacją interaktywną i mapą interaktywną. Dopiero w następnej kolejności z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie. Zdobyta w ten sposób wiedza i umiejętności, poparte znajomością właściwych aktów prawnych, będą bardzo przydatne w doborze właściwych sił, środków i dokumentacji niezbędnych do prawidłowego zorganizowania zabezpieczenia imprez masowych. Taka kolejność przeglądania materiałów pozwala na lepsze zrozumienie zagadnienia. Materiały sprawdzające odnoszą się do podstawowych zagadnień związanych z zabezpieczeniem imprez masowych. Sprawdzają one w znacznym stopniu wiedzę i umiejętności nabyte podczas korzystania z multimediów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Graficzny plan zabezpieczenia imprezy masowej

Typ materiału multimedialnego

Mapa interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał przedstawia wizualizację przykładowych graficznych planów zabezpieczenia imprez masowych (artystyczno‑rozrywkowej i sportowej) odbywających się w plenerze i na stadionie sportowym. Na planach są naniesione i zaznaczone odpowiednimi znakami podstawowe informacje dotyczące:

  • miejsca, w którym odbywać się będzie impreza,

  • dróg dojścia i rozchodzenia się publiczności, dróg ewakuacyjnych, dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i Policji,

  • punktów pomocy medycznej,

  • punktów czerpania wody,

  • punktów informacyjnych,

  • lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych,

  • lokalizacji zaworów i przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej,

  • lokalizacji innych punktów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,

  • rozmieszczenie służb porządkowych i służb informacyjnych,

  • rozmieszczenie osób na imprezie oraz ewentualnym podziale osób na sektory,

  • rozmieszczenie punktów gastronomicznych,

  • lokalizacji sanitariatów.

Multimedium może być wykorzystane w dalszym etapie realizacji tematów związanych z zabezpieczeniem imprez masowych, w szczególności po zapoznaniu się z e‑bookiem i dokumentacją interaktywną.

Z mapą powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • zadanie dobierania w pary Graficzny plan obiektu (terenu),

  • test wielokrotnego wyboru Zabezpieczenie imprezy masowej.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.2.6)1) klasyfikuje formacje i podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa,
BPO.02.2.6)2) rozróżnia płaszczyzny współpracy z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ochronę,
BPO.02.2.9)1) wskazuje obiekty, dla których sporządzenie planu ochrony jest obligatoryjne,
BPO.02.2.9)2) określa strukturę planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.9)3) rozróżnia elementy struktury przykładowego planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa,
BPO.02.7.1)1) identyfikuje obowiązki organizatora imprezy masowej,
BPO.02.7.1)2) określa warunki uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej,
BPO.02.7.1)3) definiuje rodzaje imprez masowych,
BPO.02.7.3)4) planuje rozmieszczenie pracowników służb porządkowych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.3)5) planuje rozmieszczenie pracowników służb informacyjnych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony osób i mienia,

  • posługuje się terminologią z zakresu ochrony fizycznej osób i mienia,

  • analizuje bieżący i potencjalny stan zagrożeń imprez masowych,

  • analizuje bieżący i potencjalny stan bezpieczeństwa imprez masowych,

  • sporządza plan ochrony imprezy masowej,

  • stosuje metody i środki zabezpieczenia technicznego osób i mienia,

  • rozpoznaje rodzaj imprezy masowej,

  • wyznacza strefy do ochrony dla poszczególnych pracowników,

  • zapobiega powstawaniu paniki i innych niebezpiecznych sytuacji,

  • przestrzega zasad współpracy z innymi formacjami ochronnymi,

  • współpracuje z innymi formacjami ochronnymi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Nauczyciel przydziela każdemu uczącemu się wybrane punkty oznaczone na danej mapie. Uczący się prezentuje na forum klasy przydzielony fragment ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie dla bezpieczeństwa przebiegu imprezy masowej. Omówienie danego punktu może być uzupełnione uwagami innych uczących się.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy odpowiadające liczbie map graficznych planów zabezpieczenia imprezy masowej przedstawionych w multimedium. Każda z grup ma charakter heterogeniczny. Uczący się w wyznaczonych grupach opracowują przydzielone poszczególne mapy. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum klasy.
Nauczyciel wprowadza tutaj zasadę rywalizacji, co bardziej motywuje uczących się do aktywnej pracy w grupie. Nauczyciel może wskazać w jakiej formie ma być realizowana prezentacja, np. prezentacja multimedialna, prezentacje w formie graficznej (plakatu, schematu) lub zbioru ilustracji. Kryteria ocena prezentacji mogą obejmować również atrakcyjność formy.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel wykorzystuje mapy interaktywne do przeprowadzenia instruktażu w zakresie planowania i realizacji zabezpieczenia imprezy masowej. Poleca przygotować graficzny plan zabezpieczenia imprezy masowej. Obiekt lub teren, który uczący się mają wykorzystać, mogą być wyznaczone na obszarze znanym uczącym się, tj. w miejscowości ich zamieszkania lub na terenie pobliskim.

Pracę z mapą interaktywną nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jakie zagrożenia mogą występować w trakcie trwania imprezy masowej?

  2. Na jakie punkty należy zwrócić szczególną uwagę, tworząc graficzny plan zabezpieczenia imprezy masowej?

  3. Jakie punkty w obiekcie lub na terenie, gdzie odbywa się impreza masowa, są istotne dla bezpieczeństwa?

  4. Jakie znaczenie ma właściwe opracowanie graficznego planu zabezpieczenia imprezy masowej?

  5. Jakimi kryteriami należy kierować się, tworząc graficzny plan zabezpieczenia imprezy masowej?

Nauczyciel może wykorzystać mapę do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie do lekcji odwróconej. Uczący się po zapoznaniu się z materiałem omawiają wskazane przez nauczyciela punkty na graficznym planie zabezpieczenia imprezy masowej. Wskazują na ewentualne niejasności. Pozostali aktywnie uczestniczą w wymianie/uzupełnianiu informacji i poglądów podczas omawiania poszczególnych punktów. Wskazane przez uczących się niejasności stają się motywatorem dla innych do dyskusji i wzajemnej wymiany poglądów w czasie dyskusji.

Uczący się może wykorzystać multimedium w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

Przygotowanie prezentacji wyznaczonego zagadnienia. Uczący się podzieleni na 3 grupy przygotowują prezentację multimedialną lub pracę graficzną w formie plakatu, schematu lub zbioru ilustracji (każda grupa ma wyznaczony obiekt lub teren, gdzie przeprowadzona ma być impreza masowa).

Mapę można wykorzystać do przygotowania lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu planowania i realizacji zabezpieczenia imprezy masowej oraz wskazywania potencjalnych zagrożeń.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Mapa interaktywna nadaje się, dzięki swoim możliwościom technologicznym, do indywidualizacji pracy uczących się poprzez możliwość obserwacji poszczególnych elementów graficznego planu zabezpieczenia imprezy masowej, dostęp do ich opisu i danych o rozmieszczeniu służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo imprezy masowej oraz lokalizacji elementów związanych z technicznym zabezpieczeniem imprezy (rejestratory, serwerownia), hydranty, główne wyłączniki czy przyłącza (gazu, prądu).

Mapa pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się.

Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu sporządzenia graficznego planu zabezpieczenia imprezy masowej na poziomie podstawowym (wstępnym), ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.

Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się zastanowił się i przeanalizował możliwość modyfikacji lub uzupełniania takiego planu w zależności od obiektu lub terenu, na którym ma odbywać się impreza masowa. Nauczyciel prezentuje uczącym się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia i wiedzę zawartą w mapie interaktywnej, natomiast uczących się poszukujących i zainteresowanych zachęca do samodzielnej pracy, np. przy opracowaniu alternatywnego planu zabezpieczenia imprezy masowej.


Tytuł materiału multimedialnego

Dokumentowanie zabezpieczenia imprezy masowej

Typ materiału multimedialnego

Dokumentacja interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera wzory następujących dokumentów:

  • wniosek o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej,

  • regulamin imprezy masowej,

  • regulamin obiektu,

  • program imprezy masowej,

  • zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej,

  • instrukcja postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej,

  • notatka z użycia środków przymusu bezpośredniego.

W treści każdego dokumentu umieszczono luki. Zadaniem uczącego się jest poprawne uzupełnienie braków przez wybranie właściwego zapisu (z dwóch podanych opcji). W każdej z tych sytuacji uczący się może skorzystać ze wskazówki. W przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi otrzyma informację zwrotną.

Multimedium może być wykorzystane po uprzednim zapoznaniu się i omówieniu e‑booka, podczas realizacji tematów związanych z zabezpieczeniem imprez masowych. Może być wykorzystywane pomocniczo również podczas zajęć teoretycznych, np. dotyczących podstaw prawnych zawodu.

Wskazane jest, aby uczący się znał zadania zawodowe realizowane przez członków służby porządkowej i służby informacyjnej oraz kierownika do spraw bezpieczeństwa i obowiązki organizatora imprezy masowej.

Dokumentacja interaktywna powiązana jest z materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru Zabezpieczenie imprezy masowej,

  • zadanie ukierunkowanie na grupowanie Zadania i obowiązki służby porządkowej i służby informacyjnej,

  • zadanie z lukami Bezpieczeństwo imprezy masowej,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi Dokumenty związane z organizacją imprezy masowej.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego,
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.2.6)1) klasyfikuje formacje i podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa,
BPO.02.2.6)2) rozróżnia płaszczyzny współpracy z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ochronę,
BPO.02.2.9)2) określa strukturę planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.9)3) rozróżnia elementy struktury przykładowego planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa,
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej,
BPO.02.7.1)1) identyfikuje obowiązki organizatora imprezy masowej,
BPO.02.7.1)2) określa warunki uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej,
BPO.02.7.1)3) definiuje rodzaje imprez masowych,
BPO.02.7.2)1) dobiera liczbę służb porządkowych do planowanej liczby uczestników imprezy masowej oraz ich rodzaj,
BPO.02.7.2)2) dobiera liczbę służb informacyjnych do planowanej liczby uczestników imprezy masowej oraz ich rodzaj,
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy,
BPO.02.7.3)1) określa zadania służb porządkowych,
BPO.02.7.3)2) określa zadania kierownika do spraw bezpieczeństwa,
BPO.02.7.3)3) wskazuje zadania dla służb informacyjnych,
BPO.02.7.3)4) planuje rozmieszczenie pracowników służb porządkowych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.3)5) planuje rozmieszczenie pracowników służb informacyjnych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.4)1) określa katalog przedmiotów zabronionych na imprezie masowej,
BPO.02.7.4)3) określa zasady zapobiegania powstawaniu paniki wśród uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)4) rozpoznaje incydenty terrorystyczne na imprezach masowych,
BPO.02.7.4)5) dobiera algorytmy postępowania zgodnie z regulaminem obiektu i regulaminem imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej,
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia,
BPO.02.7.5)2) określa procedurę przed i po zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Multimedium wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony osób i mienia,

  • posługuje się terminologią z zakresu ochrony fizycznej osób i mienia,

  • analizuje bieżący i potencjalny stan zagrożeń imprez masowych,

  • analizuje bieżący i potencjalny stan bezpieczeństwa imprez masowych,

  • sporządza plan ochrony imprezy masowej,

  • rozpoznaje rodzaj imprezy masowej,

  • określa stan osobowy i wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych,

  • wyznacza strefy do ochrony dla poszczególnych pracowników,

  • określa zadania służbom porządkowym i informacyjnym,

  • określa stopień zagrożenia imprezy masowej,

  • zapobiega powstawaniu paniki i innych niebezpiecznych sytuacji,

  • stosuje środki przymusu bezpośredniego w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa uczestników imprezy zgodnie z przepisami prawa,

  • stosuje środki porządkowe zgodnie z przepisami prawa,

  • przestrzega zasad współpracy z innymi formacjami ochronnymi,

  • współpracuje z innymi formacjami ochronnymi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Dokumentację interaktywną można wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej oraz w pracy z całym zespołem. Jeden z dokumentów można wypełnić wspólnie z całym zespołem, a kolejne dokumenty uczący się mogą wypełniać indywidualnie lub w grupach.

Praca indywidualna

Każdy uczący się przed zajęciami samodzielnie zapoznaje się z dokumentacją interaktywną i wynotowuje ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wskazany przez nauczyciela dokument. Omawiając go, wskazuje na zapisane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel może, w razie potrzeby, naprowadzać uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Praca w grupach

Nauczyciel wprowadza zasadę rywalizacji. Dzieli klasę na siedem grup, odpowiadających liczbie dokumentów umieszczonych w multimedium. Grupy mają różnorodny charakter. W grupach uczący się opracowują wylosowane dokumenty. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, a następnie są one omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji.

Praca z całym zespołem

Po uprzednim zapoznaniu się z multimedium uczących się w domu, nauczyciel w oparciu o materiał omawiający, np. podstawy prawne w zakresie zabezpieczenia imprez masowych, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i wywołuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu. Nauczyciel, odpowiednio aktywując „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.

Pracę z dokumentacją nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jakie dokumenty wymagane są, aby uzyskać zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej?

  2. Z jakich elementów składają się poszczególne dokumenty związane z zabezpieczeniem imprezy masowej?

  3. W jaki sposób dokumentuje się użycie środków przymusu bezpośredniego przez członka służby porządkowej?

Dokumenty mogą być też punktem wyjścia do omawiania takich zagadnień jak zadania członków służby porządkowej i służby informacyjnej oraz postępowanie w przypadku pożaru czy innego zdarzenia w czasie imprezy masowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie do lekcji odwróconej. Każdy uczący się, po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną, wypisuje na kartce ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wskazany przez nauczyciela dokument i omawiając go, zwraca uwagę na wynotowane niejasności. Uczący się będą sami próbować je wyjaśniać w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Przygotowanie do egzaminu.

Praca w grupach

Przygotowanie prezentacji na temat wyznaczonego dokumentu. Uczący się są podzieleni na siedem grup. Każda przygotowuje prezentację przydzielonego dokumentu, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które następnie są przedstawiane na zajęciach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Charakter materiału multimedialnego pozwala na pracę we własnym tempie. Umieszczone w dokumentacji wskazówki oraz informacje zwrotne, pojawiające się po błędnie wskazanych sformułowaniach, pozwolą uczącemu się na poszukiwanie poprawnych odpowiedzi. Uczniowie zainteresowani tematyką mogą wybrać inne dokumenty związane z zabezpieczeniem imprezy masowej i opracować je w podobny sposób, prezentując je następnie innym uczącym się.


Tytuł materiału multimedialnego

Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy zawiera:

  • elementy do wyboru – zdjęcia, rysunki, zestawienia zadań, obowiązków dla kierownika do spraw bezpieczeństwa, członków służby porządkowej, członków służby informacyjnej oraz zasad realizacji poszczególnych rodzajów zadań,

  • dwa ćwiczenia o zróżnicowanym stopniu trudności, umożliwiające zaprojektowanie bezpieczeństwa imprezy masowej poprzez dobór:

    • liczebności służb porządkowych i informacyjnych w oparciu o dane imprezy masowej takie jak: rodzaj imprezy, miejsce imprezy, ilość uczestników,

    • wyposażenia dla członków służb porządkowych i członków służb informacyjnych,

    • zadań i obowiązków dla członków służb porządkowych i członków służb informacyjnych,

    • uprawnień i obowiązków dla kierownika do spraw bezpieczeństwa,

    • zasad realizacji zadań członka służby porządkowej i służby informacyjnej związku z:

      • kontrolą osób uczestniczących w imprezie masowej,

      • kontrolą przestrzegania regulaminu imprezy masowej i regulaminu obiektu (terenu),

      • kontrolą przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie, na którym odbywa się impreza masowa,

      • ujęciem sprawcy przestępstwa lub wykroczenia,

      • legitymowaniem, przeglądaniem zawartości bagażu lub odzieży osób uczestniczących w imprezie masowej,

      • usunięciem osoby uczestniczącej w imprezie masowej,

      • dokumentowaniem podejmowanych czynności.

Do każdego zadania dołączone są wyciągi z aktów prawnych tj. Ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne oraz pisemnej instrukcji określającej zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej, instrukcji postępowania służb porządkowych i informacyjnych w przypadku pożaru na imprezie masowej.

Błędnie dobrany element opatrzony jest wskazówką umożliwiającą naprowadzenie uczącego się na właściwe źródła wiedzy i tok rozumowania.

Z programem powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru Zabezpieczenie imprezy masowej,

  • krzyżówka Zadania służb i organizatora imprezy masowej ,

  • zadanie z lukami Bezpieczeństwo imprezy masowej,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi Zadania służb porządkowych i informacyjnych .

Program ćwiczeniowy powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego,
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.2.6)1) klasyfikuje formacje i podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa,
BPO.02.2.6)2) rozróżnia płaszczyzny współpracy z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ochronę,
BPO.02.2.9)3) rozróżnia elementy struktury przykładowego planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa,
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej,
BPO.02.7.1)1) identyfikuje obowiązki organizatora imprezy masowej,
BPO.02.7.1)3) definiuje rodzaje imprez masowych,
BPO.02.7.1)4) identyfikuje imprezy masowe podwyższonego ryzyka,
BPO.02.7.2)1) dobiera liczbę służb porządkowych do planowanej liczby uczestników imprezy masowej oraz ich rodzaj,
BPO.02.7.2)2) dobiera liczbę służb informacyjnych do planowanej liczby uczestników imprezy masowej oraz ich rodzaj,
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy,
BPO.02.7.3)1) określa zadania służb porządkowych,
BPO.02.7.3)2) określa zadania kierownika do spraw bezpieczeństwa,
BPO.02.7.3)3) wskazuje zadania dla służb informacyjnych,
BPO.02.7.4)2) dobiera algorytmy postępowania podczas kontroli uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)5) dobiera algorytmy postępowania zgodnie z regulaminem obiektu i regulaminem imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej,
BPO.02.7.5)2) określa procedurę przed i po zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Multimedium wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony osób i mienia,

  • posługuje się terminologią z zakresu ochrony fizycznej osób i mienia,

  • analizuje bieżący i potencjalny stan zagrożeń imprez masowych,

  • analizuje bieżący i potencjalny stan bezpieczeństwa imprez masowych,

  • sporządza plan ochrony imprezy masowej,

  • rozpoznaje rodzaj imprezy masowej,

  • określa stan osobowy i wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych,

  • określa zadania służbom porządkowym i informacyjnym,

  • określa stopień zagrożenia imprezy masowej,

  • uczestników imprezy zgodnie z przepisami prawa,

  • stosuje środki porządkowe zgodnie z przepisami prawa.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się sam opracowuje poszczególne ćwiczenia, a następnie prezentuje materiał na forum; możliwa jest także wymiana informacji w parach. Zestaw gotowych elementów do wyboru nauczyciel może wykorzystać do wskazanych przez niego zadań. Nauczyciel przydziela każdemu uczącemu się określone indywidualnie parametry zadania, tj. przede wszystkim liczbę uczestników imprezy masowej oraz rodzaj tej imprezy. Uczący się opracowują zadanie pisemnie i prezentują je na forum. Pozostali uczący się w dyskusji nad rozwiązaniem zadania wskazują na ewentualne wątpliwości lub uzupełniają prezentację.

Praca w grupach

Wykorzystanie programu ćwiczeniowego podczas lekcji powtórzeniowej – nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Grupy mają charakter heterogeniczny. Uczący się wykonują poszczególne ćwiczenia w grupach, przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, a następnie są one omawiane i porównywane. Nauczyciel może określić sposób prezentacji wyników pracy zespołu lub pozostawić dowolność w tym zakresie, wprowadzając jednocześnie kryterium atrakcyjności formy prezentowania rozwiązania zadania.

Praca z całym zespołem

Program ćwiczeniowy może mieć zastosowanie podczas tzw. lekcji odwróconej. Na przykład nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przypomnieniu sobie informacji z zakresu stosowania środków przymusu bezpośredniego i wyposażenia pracownika ochrony fizycznej oraz zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi gotowych elementów do wyboru. Podczas lekcji nauczyciel odnosi się do powtórzonych wiadomości z w/w zakresu oraz do nowych treści z zakresu zabezpieczenia imprez masowych z wykorzystaniem poszczególnych ćwiczeń. Rozwiązywanie przykładowych zadań odbywa się poprzez wywołanie dyskusji i wymiany informacji między uczącymi się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków

Pracę z programem ćwiczeniowym nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jakie służby potrzebne są do prawidłowego zabezpieczenia imprezy masowej?

  2. W jaki sposób ustala się liczebność służby porządkowej i służby informacyjnej?

  3. Jaką rolę spełnia kierownik do spraw bezpieczeństwa?

  4. Jakie są różnice w wyposażeniu członków służby porządkowej i informacyjnej?

  5. Jakie są rodzaje imprez masowych?

  6. Jakie zadania należą do służby porządkowej, a jakie do służby informacyjnej?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej może polegać na następujących działaniach:

  • nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się z przepisami dotyczącymi zabezpieczenia imprez masowych oraz stosowania środków przymusu bezpośredniego i wyposażenia pracownika ochrony fizycznej,

  • podczas zajęć nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby opisały jakie środki przymusu bezpośredniego mogą być stosowane przez służby zabezpieczające imprezę masową oraz jakie mają wyposażenie i od czego jest ono uzależnione. Nauczyciel wskazuje na różnice w przedmiotowym zagadnieniu pomiędzy służbami porządkową i informacyjną, a pracownikami ochrony fizycznej. W razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości i uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali i poprawiali.

Powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć oraz przygotowanie się do egzaminu. Uczący się samodzielnie wykonuje poszczególne ćwiczenia.

Praca w grupach

Uczący się podzieleni na grupy przygotowują prezentację przydzielonego zadania np. w formie prezentacji multimedialnej lub innej formie wskazanej przez nauczyciela, którą przedstawiają pozostałym uczącym się.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Program ćwiczeniowy pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu zabezpieczenia imprezy masowej, w szczególności na etapie planowania sił i sposoby zabezpieczenia imprezy masowej, na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał w innych źródłach informacji na temat dodatkowego wyposażenia służb zabezpieczających imprezę, uwzględniając nowości pojawiające się na rynku oraz w oparciu o analizę mogących wystąpić nowych zagrożeń. Ponadto warto zauważyć, że wyżej wymienionym materiał multimedialny nie zawiera rozbudowanej wiedzy w zakresie powyższych zagadnień. Tę wiedzę uczącym się wymagającym pomocy nauczyciel prezentuje sam, natomiast osoby szczególnie zainteresowane zachęca do samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować jej efekty.


Tytuł materiału multimedialnego

Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprez masowych

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Multimedium zawiera cztery rozdziały obejmujące wybrane zagadnienia prawne i organizacyjne związane z zabezpieczeniem imprez masowych:

  • Rozdział 1

    • Rodzaje imprez masowych.

    • Warunki wydawania oraz cofania zezwoleń na przeprowadzenie imprezy masowej.

    • Rola i zadania podmiotów odpowiedzialnych za zabezpieczenie bezpieczeństwa imprez masowych.

    • Zabezpieczenie medyczne.

    • Zabezpieczenie sanitarne i higieniczne imprezy masowej.

    • Przeznaczenie i zakres stosowania technicznych urządzeń zabezpieczających w systemie bezpieczeństwa imprezy masowej.

  • Rozdział 2

    • Przepisy bezpieczeństwa imprez masowych.

    • Rola i obowiązki organizatora imprezy masowej.

    • Rodzaje zagrożeń.

    • Odpowiedzialność organizatora imprezy masowej.

    • Odpowiedzialność członka służby informacyjnej oraz członka służby porządkowej.

    • Współpraca z policją oraz innymi uprawnionymi podmiotami w trakcie działań służących zapewnieniu porządku podczas imprezy masowej.

  • Rozdział 3

    • Zasady realizacji zadań członka służby porządkowej i służby informacyjnej.

    • Kontrola osób uczestniczących w imprezie masowej.

    • Kontrola przestrzegania regulaminu imprezy masowej i regulaminu obiektu (terenu).

    • Kontrola przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie, na którym odbywa się impreza masowa.

    • Ujęcie sprawcy przestępstwa lub wykroczenia.

    • Legitymowanie, przeglądanie zawartości bagażu lub odzieży osób uczestniczących w imprezie masowej.

    • Usunięcie osoby uczestniczącej w imprezie masowej z miejsca przeprowadzania imprezy masowej.

    • Dokumentowanie podejmowanych czynności.

  • Rozdział 4

    • Plany działania w sytuacjach zagrożeń i plan ewakuacji.

    • Znaczenie planów.

    • System znaków informacyjnych i ewakuacyjnych.

    • Zasady i sposoby bezpiecznej ewakuacji z obiektów (stadionów, hal sportowych i widowiskowych).

    • Drogi ewakuacyjne.

    • Zachowanie tłumu w sytuacji kryzysowej.

    • Drogi dostępu.

    • Kontrola przepływu tłumu.

Każdy z rozdziałów przedstawia podstawowe wiadomości danym zakresie. Dają one możliwość wprowadzenia uczącego się w zagadnienia związane z zabezpieczeniem imprez masowych na poziomie bazowym. Wskazane, aby uczący się zapoznał się z treścią e‑booka na początku realizacji tematów dotyczących zabezpieczenia imprez masowych. Da to uczącemu się możliwość lepszego i efektywniejszego zrozumienia treści zawartych w pozostałych materiałach multimedialnych z przedmiotowego zagadnienia.

Z e‑bookiem powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test wielokrotnego wyboru Zabezpieczenie imprezy masowej,

  • zadanie typu prawda czy fałsz Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprezy masowej,

  • krzyżówka Zadania służb i organizatora imprezy masowej,

  • uzupełnianie podpisów obrazka System znaków informacyjnych i ewakuacyjnych,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanieZadania i obowiązki służby porządkowej i służby informacyjnej,

  • zadanie z lukami Bezpieczeństwo imprezy masowej.

Multimedium powiązane jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego,
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.2.6)1) klasyfikuje formacje i podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa,
BPO.02.2.6)2) rozróżnia płaszczyzny współpracy z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ochronę,
BPO.02.2.9)1) wskazuje obiekty, dla których sporządzenie planu ochrony jest obligatoryjne,
BPO.02.2.9)2) określa strukturę planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.9)3) rozróżnia elementy struktury przykładowego planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa,
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej,
BPO.02.7.1)1) identyfikuje obowiązki organizatora imprezy masowej,
BPO.02.7.1)2) określa warunki uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej,
BPO.02.7.1)3) definiuje rodzaje imprez masowych,
BPO.02.7.1)4) identyfikuje imprezy masowe podwyższonego ryzyka,
BPO.02.7.2)1) dobiera liczbę służb porządkowych do planowanej liczby uczestników imprezy masowej oraz ich rodzaj,
BPO.02.7.2)2) dobiera liczbę służb informacyjnych do planowanej liczby uczestników imprezy masowej oraz ich rodzaj,
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy,
BPO.02.7.3)1) określa zadania służb porządkowych,
BPO.02.7.3)2) określa zadania kierownika do spraw bezpieczeństwa,
BPO.02.7.3)3) wskazuje zadania dla służb informacyjnych,
BPO.02.7.3)4) planuje rozmieszczenie pracowników służb porządkowych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.3)5) planuje rozmieszczenie pracowników służb informacyjnych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.4)1) określa katalog przedmiotów zabronionych na imprezie masowej,
BPO.02.7.4)2) dobiera algorytmy postępowania podczas kontroli uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)3) określa zasady zapobiegania powstawaniu paniki wśród uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)4) rozpoznaje incydenty terrorystyczne na imprezach masowych,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej,
BPO.02.7.5)2) określa procedurę przed i po zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Multimedium wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony osób i mienia,

  • posługuje się terminologią z zakresu ochrony fizycznej osób i mienia,

  • analizuje bieżący i potencjalny stan zagrożeń imprez masowych,

  • analizuje bieżący i potencjalny stan bezpieczeństwa imprez masowych,

  • sporządza plan ochrony imprezy masowej,

  • stosuje metody i środki zabezpieczenia technicznego osób i mienia,

  • rozpoznaje rodzaj imprezy masowej,

  • określa stan osobowy i wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych,

  • wyznacza strefy do ochrony dla poszczególnych pracowników,

  • określa zadania służbom porządkowym i informacyjnym,

  • określa stopień zagrożenia imprezy masowej,

  • zapobiega powstawaniu paniki i innych niebezpiecznych sytuacji,

  • stosuje środki przymusu bezpośredniego w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa uczestników imprezy zgodnie z przepisami prawa,

  • stosuje środki porządkowe zgodnie z przepisami prawa,

  • przestrzega zasad współpracy z innymi formacjami ochronnymi,

  • współpracuje z innymi formacjami ochronnymi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się sam przygotowuje wyznaczone przez nauczyciela zagadnienie z danego rozdziału, a następnie prezentuje materiał na forum; możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Nauczyciel wskazuje uczącemu się konkretną sytuację dotyczącą zagadnienia omawianego w danym rozdziale, dla której uczący się ma przygotować opracowanie. Uczący się prezentuje swoją pracę na forum. Nauczyciel może wskazać, dla uatrakcyjnienia zajęć, formę multimedialną do prezentacji odpowiedzi.

Przykładowe zadania:

  1. współpraca członków służby porządkowej i służby informacyjnej z poszczególnymi służbami zewnętrznymi w przypadku imprezy artystyczno‑rozrywkowej, sportowej i meczu piłki nożnej oraz imprezy podwyższonego ryzyka,

  2. ustalenie minimalnej liczby członków służby porządkowej i służby informacyjnej dla danej imprezy masowej,

  3. sposób oznakowania dróg ewakuacyjnych i miejsc zbiórek dla danego obiektu lub obszaru.

Praca w grupach

Wykorzystanie e‑booka podczas lekcji powtórzeniowej. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Grupy mają charakter heterogeniczny. Uczący się opracowują w grupach wskazane przez nauczyciela zagadnienia z danego rozdziału w odniesieniu do przykładowej imprezy masowej na zasadzie kazusu. Grupy prezentują wyniki pracy w formie prezentacji, plakatu itp. Nauczyciel, wprowadzając warunki rywalizacji, motywuje uczących się do kreatywności. Po prezentacji pracy grupy jest ona na forum omawiana.

Praca z całym zespołem

E‑book może mieć zastosowanie w tzw. lekcji odwróconej. Na przykład nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przyswojeniu sobie informacji z zakresu analizy zagrożeń, planowania sił potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, przygotowania dokumentacji niezbędnej do realizacji imprezy masowej, doboru wyposażenia dla członków służby porządkowej i służby informacyjnej oraz zapoznaniu się z informacjami zawartymi w multimedium. Podczas lekcji nauczyciel odnosi się do przyswojonych wiadomości z jednego z przykładowych wspomnianych wyżej zakresów oraz do nowych treści zawartych w e‑booku.

Pracę z e‑bookiem nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jakie są rodzaje imprez masowych?

  2. Kto wydaje zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej?

  3. Jaką rolę pełni kierownik do spraw bezpieczeństwa?

  4. Jakie są różnice między służbą porządkową i informacyjną?

  5. Jak należy postępować w wobec uczestnika imprezy masowej, który nie przestrzega regulaminu imprezy?

  6. Co składa się na właściwe zabezpieczenie imprezy masowej?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej może polegać na następujących działaniach:

  • nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się z wybranym zagadnieniem opisanym w e‑booku,

  • podczas zajęć nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zachęcając, aby zgłaszające się osoby szczegółowo omawiały zagadnienia w odniesieniu do konkretnego rodzaju imprezy masowej. Dodatkowym urozmaiceniem może być wskazanie liczby uczestników imprezy masowej. W razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe informacje i uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się poprawiali i uzupełniali.

Powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć oraz przygotowanie do egzaminu.

Uczący się samodzielnie zapoznaje się z e‑bookiem.

Praca w grupach

Uczący się podzieleni na grupy przygotowują prezentację przydzielonego zadania dotyczącego realizacji czynności służby porządkowej i informacyjnej związanych na przykład z legitymowaniem, kontrolą osób itp. Prezentacja może mieć formę scenki rodzajowej pokazywanej na zajęciach. Uczący się, przygotowując scenkę, dobierają również odpowiednie rekwizyty, na przykład wyposażenie członków służby porządkowej i informacyjnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑book pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu zabezpieczenia imprez masowych na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się rozszerzył zakres wiadomości zawartych w multimedium w zależności od podanego przykładu imprezy masowej. W Materiał multimedialny przedstawia wiedzę dotyczącą wymienionych zagadnień na poziomie podstawowym. Uczącym się wymagającym pomocy nauczyciel prezentuje tę wiedzę sam, natomiast osoby szczególnie zainteresowane zachęca do samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować jej efekty.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru Zabezpieczenie imprezy masowej

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru zawiera piętnaście pytań o różnym poziomie trudności, na które należy odpowiedzieć w określonym czasie.

Test pozwala na sprawdzenie wiedzy w zakresie:

  • wydawania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej,

  • rodzajów imprez masowych,

  • uprawnień kierownika do spraw bezpieczeństwa,

  • pojęcia imprezy masowej,

  • dokumentacji związanej z organizacją imprezy masowej,

  • ewakuacji uczestników imprezy masowej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlenia wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test wielokrotnego wyboru daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z:

  • mapą interaktywną Graficzny plan zabezpieczenia imprezy masowej,

  • dokumentacją interaktywną Dokumentowanie zabezpieczenia imprezy masowej,

  • programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa,

  • e‑bookiem Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprez masowych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.2.6)1) klasyfikuje formacje i podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa,
BPO.02.2.9)2) określa strukturę planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa,
BPO.02.7.1)2) określa warunki uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej,
BPO.02.7.1)3) definiuje rodzaje imprez masowych,
BPO.02.7.1)4) identyfikuje imprezy masowe podwyższonego ryzyka,
BPO.02.7.3)2) określa zadania kierownika do spraw bezpieczeństwa,
BPO.02.7.4)3) określa zasady zapobiegania powstawaniu paniki wśród uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprezy masowej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 13 stwierdzeń dotyczących różnych aspektów zabezpieczenia imprez masowych. Zadaniem uczącego się jest określenie, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprez masowych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.7.1)2) określa warunki uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej,
BPO.02.7.1)3) definiuje rodzaje imprez masowych,
BPO.02.7.1)4) identyfikuje imprezy masowe podwyższonego ryzyka,
BPO.02.7.4)3) określa zasady zapobiegania powstawaniu paniki wśród uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka Zadania służb i organizatora imprezy masowej

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka zawiera sześć haseł związanych z zabezpieczeniem imprezy masowej. Hasło główne: spiker. Zadanie ma charakter przekrojowy. Poziom trudności zadania: łatwy.

Pod krzyżówką znajduje się pytanie związane z jej rozwiązaniem oraz przykładowa odpowiedź.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z:

  • programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa,

  • e‑bookiem Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprez masowych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:,
BPO.02.2.6)1) klasyfikuje formacje i podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa,
BPO.02.7.1)1) identyfikuje obowiązki organizatora imprezy masowej,
BPO.02.7.2)3) dobiera wyposażenie służb porządkowych i służb informacyjnych stosownie do uprawnień, rodzaju, czasu i miejsca prowadzenia ochranianej imprezy,
BPO.02.7.3)1) określa zadania służb porządkowych,
BPO.02.7.3)3) wskazuje zadania dla służb informacyjnych,
BPO.02.7.5)1) dobiera środki przymusu bezpośredniego stosownie do zagrożenia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka System znaków informacyjnych i ewakuacyjnych

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera osiem piktogramów znaków informacyjnych i ewakuacyjnych, które trzeba połączyć z odpowiednimi opisami. Poziom trudności zadania: średni.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprez masowych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.7.4)3) określa zasady zapobiegania powstawaniu paniki wśród uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Graficzny plan obiektu

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera dziewięć znaków użytych graficznym planie obiektu. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie odpowiedniego opisu do piktogramu znaku. Poziom trudności zadania: łatwy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z mapą interaktywną Graficzny plan zabezpieczenia imprezy masowej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych, BPO.02.2.6)1) klasyfikuje formacje i podmioty wykonujące zadania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa,
BPO.02.2.9)1) wskazuje obiekty, dla których sporządzenie planu ochrony jest obligatoryjne;
BPO.02.2.9)2) określa strukturę planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.9)3) rozróżnia elementy struktury przykładowego planu ochrony obiektu,
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa,
BPO.02.7.3)4) planuje rozmieszczenie pracowników służb porządkowych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.3)5) planuje rozmieszczenie pracowników służb informacyjnych w poszczególnych strefach ochrony imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie Zadania i obowiązki służby porządkowej i służby informacyjnej

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu podano zadania i obowiązki służb porządkowych i służb informacyjnych. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie odpowiedniego zadania lub obowiązku do danej służby. Poziom trudności zadania: średni.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z:

  • programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa,

  • e‑bookiem Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprez masowych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.7.3)1) określa zadania służb porządkowych,
BPO.02.7.3)3) wskazuje zadania dla służb informacyjnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Bezpieczeństwo imprezy masowej

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu znajdują się stwierdzenia związane z zabezpieczeniem imprez masowych. Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie luk w tekście podanymi wyrazami. Poziom trudności zadania: średni.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z:

  • dokumentacją interaktywną Dokumentowanie zabezpieczenia imprezy masowej,

  • programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa,

  • e‑bookiem Prawne i organizacyjne aspekty zabezpieczenia imprez masowych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.7.1)1) identyfikuje obowiązki organizatora imprezy masowej,
BPO.02.7.1)2) określa warunki uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej,
BPO.02.7.1)3) definiuje rodzaje imprez masowych,
BPO.02.7.1)4) identyfikuje imprezy masowe podwyższonego ryzyka,
BPO.02.7.4)3) określa zasady zapobiegania powstawaniu paniki wśród uczestników imprezy masowej,
BPO.02.7.4)6) określa warunki bezpieczeństwa imprezy masowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi Zadania służb porządkowych i informacyjnych

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu znajduje się osiem stwierdzeń związanych z zabezpieczeniem imprez masowych. Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnych odpowiedzi. Poziom trudności zadania: średni.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.7.3)1) określa zadania służb porządkowych,
BPO.02.7.3)3) wskazuje zadania dla służb informacyjnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi Dokumenty związane z organizacją imprezy masowej

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu znajdują się dwa stwierdzenia związane z dokumentowaniem organizacji imprez masowych. Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich poprawnych odpowiedzi związanych z tymi stwierdzeniami. Poziom trudności zadania: średni.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje uczącym się możliwość sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz równoczesnego uzupełniania wykrytych braków.

Zadanie powiązane jest z dokumentacją interaktywną Dokumentowanie zabezpieczenia imprezy masowej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)5) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania zabezpieczenia imprez masowych,
BPO.02.7.1)2) określa warunki uzyskania zezwolenia na organizację imprezy masowej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału