Maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych
DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.07.2. Podstawy papiernictwa
Uczeń:
charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane w papiernictwie;
a) rozróżnia maszyny i urządzenia do produkcji mas włóknistych;
b) rozróżnia maszyny i urządzenia do produkcji wytworów papierniczych;
c) rozróżnia maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych.
DRM.07.3. Planowanie procesów przetwórstwa wytworów papierniczych
Uczeń:
określa maszyny i urządzenia do przetwórstwa wytworów papierniczych.
DRM.07.4. Przetwarzanie wytworów papierniczych
Uczeń:
klasyfikuje zespoły i mechanizmy maszyn do przetwarzania wytworów papierniczych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje cyfrowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu planowania procesów przetwarzania wytworów papierniczych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Opis e‑materiału
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
Wycieczka wirtualna - Zakład produkcji tektury falistej i pudełWycieczka wirtualna - Zakład produkcji tektury falistej i pudeł
To szereg ciekawych ujęć związanych z: produkcją tektury oraz pudeł kartonowych.
Film edukacyjny - Maszyny do produkcji tektury falistej i pudełFilm edukacyjny - Maszyny do produkcji tektury falistej i pudeł
Akcja filmu toczy się w zakładzie przetwórstwa papier. Uczeń znajdzie tu wszystko, co związane jest z wytworami i przetworami papierniczymi.
Galeria zdjęć - Rodzaje maszyn do przetwarzania papieruGaleria zdjęć - Rodzaje maszyn do przetwarzania papieru
Gra edukacyjna - Maszyny do przetwarzania wytworów papierniczychGra edukacyjna - Maszyny do przetwarzania wytworów papierniczych
Dotyczy maszyn wykorzystywanych w zakładach przetwórstwa papieru do procesów: cięcia papieru na węższe wstęgi i arkusze, produkcji papieru powlekanego masami topliwymi, mieszankami pigmentowymi, laminowanego tworzywem sztucznym, dwuwarstwowej tektury falistej, trzywarstwowej tektury falistej, opakowań z tektury litej i tektury falistej, drukowania.
Atlas interaktywny - Powlekarka, tekturnica, maszyna drukującaAtlas interaktywny - Powlekarka, tekturnica, maszyna drukująca
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania procesów przetwarzania wytworów papierniczych, obejmującego: etapy produkcji przetworów papierniczych, organizację pracy w zakładach przetwórstwa papieru, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, środki ochrony indywidualnej i zbiorowej, zasady ergonomii, wypełnianie kart technologicznych, dobieranie materiałów, maszyn, urządzeń na produkcji i w laboratorium, obliczanie zapotrzebowania materiałowego na papier, klej mieszanki powlekające. To świetna nauka przez zabawę.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z maszynami i urządzeniami do przetwarzania wyrobów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Wycieczka wirtualna
Nauczyciel przenosi uczniów do poszczególnych działów zakładu, wspólnie mogą przechodzić przez procesy odbywające się na poszczególnych działach, maszynach i podzespołach maszyn.
Galeria zdjęć
Nauczyciel przedstawia uczniom galerię zdjęć.
Uczniowie samodzielnie mogą zapoznawać budowę i zasadę działania maszyn.
Atlas interaktywny
Nauczyciel na podstawie informacji zawartych w atlasie streszcza budowę i zasadę działania tekturnicy, powlekarki oraz maszyny drukującej.
Gra edukacyjna
Uczniowie podczas gry zapoznają się z maszynami do przetwarzania wyrobów papierniczych.
Gracz dobiera maszyny, podzespoły, elementy do poszczególnych produkcji. Bogata biblioteka ułatwia zrozumieni poruszanych w grze tematów.
Interaktywne materiały sprawdzające
To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów, dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Atlas interaktywy, film edukacyjny, galeria zdjęć, gra edukacyjna oraz wycieczka wirtualna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Indywidualna praca z uczniem
Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować poziom np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego.
W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści