Instalacje CCTV
ELM.02. Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych – elektronik 742117, technik elektronik 311408
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiałuWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie elektronik 742117 oraz technik elektronik 311408. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie instalacji elektronicznych i instalowanie urządzeń elektronicznych; uruchamianie układów i instalacji elektronicznych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELM.02.1 Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią;
stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska;
organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska;
stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.
ELM.02.4 Wykonywanie instalacji wraz z montażem urządzeń elektronicznych
Uczeń:
wyznacza trasy przewodów dla instalowanych urządzeń elektronicznych;
wykonuje instalację natynkową i podtynkową;
wykonuje połączenia mechaniczne i elektryczne instalowanych urządzeń elektronicznych;
wykonuje podłączenie urządzeń elektronicznych do instalacji zasilającej;
uruchamia wykonane instalacje urządzeń elektronicznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Instalacja CCTV”„Instalacja CCTV” to plansza interaktywna, która przedstawia schemat instalacji CCTV w budynku publicznym wraz z okablowaniem tego systemu, przykładowym planem monitoringu, a także budową kamery z dotyczącym jej systemem zdalnego dostępu do obrazu i zapisem. Zasób „Montaż instalacji CCTV”„Montaż instalacji CCTV” to sekwencje filmowe, ukazujące siedem czynności związanych z montażem kamer w różnych miejscach, jak również ich konfiguracją i programowaniem rejestratora. Zasób „Rozpoznawanie obrazu w CCTV”„Rozpoznawanie obrazu w CCTV” prezentuje w formie filmu edukacyjnego, jak kamera/rejestrator wykrywa obiekty, a tym samym jak rozpoznaje tablice rejestracyjne czy twarze. Zasób „Kamery szybkoobrotowe i pulpity sterownicze”„Kamery szybkoobrotowe i pulpity sterownicze” to znów sekwencje filmowe, które obrazują montaż kilku modeli kamer szybkoobrotowych, podłączenie okablowania, podłączenie i obsługę pulpitu sterowniczego oraz programowanie ścieżek ruchu kamer. Ostatni zasób „Symulator planowania instalacji monitoringu wizyjnego”„Symulator planowania instalacji monitoringu wizyjnego” pozwala użytkownikowi na ćwiczenie zadań zawodowych wykonywania instalacji elektronicznych i instalowania urządzeń elektronicznych. Dzięki niemu uczeń może zobaczyć efekty swojej pracy, a nawet ją wycenić.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości zasad prawidłowego wykonywania instalacji telewizji przemysłowej CCTV. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Instalacja CCTVPlansza interaktywna
Montaż instalacji CCTVSekwencje filmowe
Rozpoznawanie obrazu w CCTVFilm edukacyjny
Kamery szybkoobrotowe i pulpity sterowniczeSekwencje filmowe
Symulator planowania instalacji monitoringu wizyjnegoSymulator
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z instalacją wraz z montażem urządzeń elektronicznych typu CCTV.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny „Rozpoznawanie obrazu w CCTV”
Praca indywidualna i całego zespołu klasowego
Przed emisją filmu uczniowie zapoznają się z pytaniami, na które będą szukali odpowiedzi w multimedium. W trakcie oglądania materiału powinni sporządzać notatki.
Przykładowe pytania:
Jak działa system identyfikacji CCTV?
Jakie cechy charakterystyczne rozpoznawały kiedyś pierwsze systemy, a jak działa obecny algorytm?
Czy algorytm jest stale taki sam?
Jakie mamy rodzaje oprogramowania?
Do czego służą dane systemy kamer?
Po zakończeniu filmu następuje rozmowa, w trakcie której chętni/wybrani uczniowie odpowiadają na pytania. Reszta zespołu klasowego i nauczyciel weryfikują poprawność wypowiedzi i w razie potrzeby ją uzupełniają.
Plansza interaktywna „Instalacja CCTV”
Praca w parach
Uczniowie analizują, na czym polega instalacja CCTV w budynku publicznym. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grafikę interaktywną i wskazuje poszczególne etapy tej instalacji. Chętne/wybrane pary określają, o czym przy danym etapie należy pamiętać pod względem bezpieczeństwa, jakie czynności wykonuje się w danym momencie, a także wymieniają niezbędne urządzenia, narzędzia czy kable. Za każdą poprawną odpowiedź uzyskują 2 pkt. Jeśli odpowiedź będzie błędna, pytanie może przejąć inna para i zdobyć 1 pkt. Pary z największą liczbą punktów mogą otrzymać ocenę za aktywność.
Sekwencje filmowe „Montaż instalacji CCTV”
Cała klasa, praca w grupach
Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat „Czym różni się montaż kamer wewnątrz budynku, na elewacji oraz na słupach?”.
Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Nauczyciel informuje, że pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat. Jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku udzielić im podpowiedzi: Jakie elementy/narzędzia będą potrzebne? O czym trzeba pamiętać, jeśli chodzi o bezpieczeństwo? Jak dana kamera musi być umiejscowiona?
Nauczyciel przypomina też zasady obowiązujące w czasie dyskusji, np. mówić zwięźle i na temat, nie obrażać innych, nie przerywać innym, nie podnosić głosu, słuchać uważnie wypowiedzi innych itp.
Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
Po zakończeniu debaty uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.
Sekwencje filmowe „Kamery szybkoobrotowe i pulpity sterownicze”
Praca w grupach
Uczniowie dzielą się na trzy grupy i przypisują się do jednej z sekwencji:
Programowanie ścieżek ruchu kamer;
Montaż kamer szybkoobrotowych i podłączenie okablowania;
Podłączenie i obsługa pulpitu sterowniczego.
Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi każda grupa przygotowuje mapy myśli dotyczące wskazówek na temat tego, jak prawidłowo programować, montować i obsługiwać kamery szybkoobrotowe wraz z ich pulpitami sterowniczymi.
Film edukacyjny „Rozpoznawanie obrazu w CCTV”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film edukacyjny.
Zadaniem uczniów jest wykonanie notatek o zastosowaniu technik rozpoznawania w instalacjach CCTV, SWiN oraz na temat rozpoznawania obrazu przez rejestrator i kamery. Uczniowie przekazują później notatkę koleżance lub koledze siedzącym obok – osoba, która otrzymuje kartkę, musi sprawdzić, czy wszystkie zawarte w niej informacje są poprawne.
Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania, korzystając np. z interaktywnych materiałów sprawdzających, obecnych w tym e‑materiale, aby sprawdzić poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Zadania rozwiązywane są w formie klasowego turnieju, klasę można podzielić na grupy. W mniejszych zespołach klasowych gra będzie miała charakter indywidualny.
Symulator planowania instalacji monitoringu wizyjnego
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tym nowoczesnym narzędziem edukacyjnym i wcielają w stosowne role. Wykonują zawarte w nim polecenia. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom przejść przez zadania, naprowadzając ich pytaniami. W ramach podsumowania wykonują dołączone do symulatora ćwiczenia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Film edukacyjny „Rozpoznawanie obrazu w CCTV”
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień, np. charakterystyka sczytywania obrazu przez CCTV. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Plansza interaktywna „Instalacja CCTV”
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Sekwencje filmowe „Montaż instalacji CCTV”
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na osiem grup. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na poszczególne zagadnienia, wyróżnione w sekwencjach:
jakie kompetencje powinien posiadać technik elektronik?;
trasowanie i montaż okablowania natynkowo i podtynkowo;
montaż kamer wewnątrz budynku;
montaż kamer na elewacji (z uwzględnieniem grubej warstwy ocieplenia);
montaż kamer na słupach;
instalacja, konfiguracja i programowanie rejestratora;
integracja z instalacją antenową;
integracja z instalacją alarmową.
Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 minut. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Sekwencje filmowe „Kamery szybkoobrotowe i pulpity sterownicze”
Praca w parach
Na podstawie trzech sekwencji, dotyczących programowania ścieżek ruchu kamer, montażu kamer szybkoobrotowych i podłączenie okablowania, a także podłączenia i obsługi pulpitu sterowniczego, uczniowie przygotowują mapy myśli. Mapy mogą udostępnić na platformie ZPE, a następnie wykorzystać je do lekcji powtórzeniowej.
Symulator planowania instalacji monitoringu wizyjnego
Symulator może mieć zastosowanie w tzw. lekcji odwróconej, w przypadku tematów związanych z omawianiem poszczególnych zasad projektowania systemu CCTV. Na przykład nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przypomnieniu sobie informacji o tych zasadach. Podczas lekcji nauczyciel odnosi się do wiadomości powtórzonych oraz do nowych treści z zakresu odpowiedniego montażu kamer i rejestratorów tak, by ze sobą współpracowały.
Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej może polegać na następujących działaniach:
nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się np. z kilkoma parametrami technicznymi, od których zależne jest funkcjonowanie różnych systemów CCTV;
podczas lekcji w klasie nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zapraszając, aby chętne osoby opowiedziały o różnicach w funkcjonowaniu kamer, w zależności od tego, czy są zamontowane wewnątrz, czy na zewnątrz budynku;
w razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości, uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali, poprawiali.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Zarówno w pracy z filmem, jak i z sekwencjami filmowymi należy pamiętać o tym, że:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem lub sekwencjami filmowymi stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą wykonywać rzuty za pomocą rysunków realistycznych, natomiast ci z trudnościami – za pomocą rysunków symbolicznych.
Przy planszy interaktywnej:
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;
przy wykonywaniu testu należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.
Przy symulatorze:
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;
uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
przy wykonywaniu symulacji oraz ćwiczeń należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści