E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie procesów metalurgicznych

MTL.05. Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych - Technik przemysłu metalurgicznego 311708

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

  1. Informacje ogólneInformacje ogólne

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie

WprowadzenieDmuGCg1SGWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie w ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: grafika interaktywna, program ćwiczeniowy do projektowania, plansza interaktywna, galeria zdjęć oraz e‑book.

Program ćwiczeniowy do projektowania

Instrukcja użytkowania programu ćwiczeniowegoDMA3vDKBSprogramu ćwiczeniowego znajduje się bezpośrednio nad multimedium.

R1OSuCG6J3Xy2
Pierwszy etap pracy w programie ćwiczeniowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w prostokąt z napisem „Polecenie” następuje rozwinięcie panelu z poleceniem wyjaśniającym zadanie użytkownika na danym etapie.

R1eObp7odJ4AM
Widok polecenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w prostokąt z napisem „Instrukcja użytkowania programu ćwiczeniowego” następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.

RIUhSz4HIYRZb
Widok instrukcji do programu ćwiczeniowego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w prostokąt z napisem „Baza rysunków technicznych” następuje rozwinięcie panelu z bazą rysunków technicznych do wykorzystania.

R1ILrql0usrDJ
Widok bazy rysunków programu ćwiczeniowego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Grafika interaktywna, plansza interaktywna

Zarówno grafika interaktywnaDxU9QUzqWgrafika interaktywna, jak i plansza interaktywnaDkq2CQLzIplansza interaktywna składają się z kilku grafik z aktywnymi punktami.

R8uoEq54rOKkr
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na grafice. Po kliknięciu w wybrany punkt następuje powiększenie i przybliżenie planszy. Dostępne są również dodatkowe informacje o danym elemencie.

RtwZdBrmGfyVz
Przykładowy widok planszy interaktywnej po kliknięciu na wybrany punkt
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie w ikonę przekreślonego oka znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu pozwala na ukrycie wszystkich punktów grafiki interaktywnej. Jej ponowne kliknięcie przywróci widok punktów.

RUDFYokzdjP4U
Ikona ukrycia punktów
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rc1zqJDD82NaO
Ikona pokazania punktów
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Galeria zdjęć

Grafiki interaktywne zebrane są w formie galerii zdjęćDYXO9JKlrgalerii zdjęć, po której można się poruszać w lewo i w prawo za pomocą strzałek. Grafiki interaktywne prezentują zdjęcia i opisy umieszczone pod interaktywnymi przyciskami. W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na grafice i zawierających opisy w formie tekstowej.

RQKw8GATwDzko
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona znajdująca się w lewym górnym oknie pozwala na ukrycie i pokazanie znaczników znajdujących się na grafice.

ROzCSIl2qECd1
Numery znaczników występujących na grafice interaktywnej
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
E‑book

E‑bookD14z5QsyDE‑book w kilku rozdziałach przedstawia etapy procesów metalurgicznych.

RSnQPbB52C6fw
Przykładowy wygląd E‑book'a
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wewnątrz e‑booka znajduje się spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Na dole każdej strony znajduje się przycisk „Następna strona”, a pod nim tytuł następnego punktu spisu treści, który również przenosi na następną stronę.

ROBF9OhGYWJuH
Przykładowy przycisk przechodzenia do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnych stronach na górze e‑booka znajduje się przycisk „Poprzednia strona”, a pod nim tytuł poprzedniego punktu spisu treści, który również pozwala na powrót do poprzedniej strony.

RUJEn2TkY1r5p
Przykładowy przycisk przechodzenia do poprzedniej strony.
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDQDX1Z4A7Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się w określonych zakładkach, w które należy kliknąć.

R19CFMFm795Qm
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu w dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1PzQyyPtuSx8
Widok przykładowego ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, można wyczyścić  zaznaczone odpowiedzi, dzięki czemu zadanie wróci do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”, który umożliwia poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

Zarówno na nagłówku, jak i po rozwinięciu po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

R14U19g4xwumq
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć e‑materiału

Słownik pojęćD14wq9ALOSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

R11ozSFFQ5NQW
Panel filtrowania pojęć
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

R5nn5SwLRrNxY
Przykładowy widok pojęcia w słowniku i odnośnika przekierowującego do odpowiedniego materiału multimedialnego
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDPE4adGn0Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDyqhAemWZPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDKWLarf5VNetografia i bibliografia zawierają spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści