Budowa wózka napędnego
TKO.06. Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego - technik elektroenergetyk transportu szynowego 311302
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z budowa wózka napędowego. Prywatnie dostajesz możliwość obserwacji wózka napędowego podczas przyglądania się urządzeniom transportu szynowego (np.: pociągom ma stacji) podczas przebywania w strefie pasażera na dworcu kolejowym (ale z wiedzą z zakresu kolejnictwa).
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Sekwencje filmowe Budowa wózka napędnego pojazdu trakcyjnego
Sekwencje filmowe Budowa wózka napędnego pojazdu trakcyjnego
— to sekwencji filmowych z których dowiesz się o:
budowie wózka napędowego pojazdu trakcyjnego
budowie i rodzajach ostojnicy wózka
sposobach odsprężynowania wózka,
połączeniach wózka z nadwoziem,
budowie zestawów kołowych,
budowie elementów napędowych i sposobów przeniesienia napędu na zestawy kołowe,
rodzajach elementów hamulcowych wózka ich konstrukcji i działania,
sprzęcie wykorzystywanym do diagnozowania, konserwacji i naprawy środków transportu szynowego,
dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności diagnozowania, konserwacji i naprawy środków transportu szynowego.
Wizualizacja w modelu 3D Wizualizacja wózka napędowego
Wizualizacja w modelu 3D Wizualizacja wózka napędowego
— pozwoli Ci obserwować wózek napędnego z zewnątrz w pełnej panoramie, z perspektywy obserwatora obchodzącego obiekt wokół, oraz w spojrzeniu na dół i do góry, a także wykonać zbliżenie na poszczególne elementy wózka.
Atlas interaktywny Elementy budowy wózka napędowego
Atlas interaktywny Elementy budowy wózka napędowego
— z których poznasz, dzięki grafiką przedstawiającym ostoję wózka, elementy usprężynowania, rodzaje sprężyn, maźnice , czop skrętu, belkę bujakową , elementy siłowe hamulca, elementy połączenia wózka z nadwoziem, elementy przeniesienia napędu na zestawy kołowe, zestawy kołowe, łożyska osiowe, silnik trakcyjny i sposoby jego zawieszenia elementy składowe wózka jezdnego.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Budowa wózka napędnego pojazdu trakcyjnegoSekwencje filmowe
Wizualizacja wózka napędnegoWizualizacja 3D
Elementy budowy wózka napędnegoAtlas interaktywny
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego
W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe, atlas interaktywny oraz wizualizacja modelu w grafice. Przybliżają one wiadomości z budowy wózka napędowego.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały filmowe. Zauważ, jak wiele zależy od właściwe miejsca ich występowania i współpracy między układami (osprężynowania, układów kołowych, hamulcowych).
Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.
Analizując elementy wózka napędowego, postaraj się wyobrazić je sobie (pomoże Ci w tym wizualizacja). Pomyśl o innych podobnych układach (np.: w samochodzie) i znajdź różnice.
Przykładowe ścieżki
Stopniowe zdobywanie wiedzy z zakresu budowy wózka napędowego mógłbyś rozpocząć:
od przejrzenia sekwencji filmowych, miałbyś ogólny ogląd na budowę tego skomplikowanego elementu. Ale tylko przejrzeć, bez wchodzenia w szczegóły.
w kolejnym elemencie przejrzałbym atlas interaktywny. Na zdjęciach opisane są elementy wózka z krótkimi opisami (zaczynasz się uczyć).
spróbuj się w krótkim ćwiczeniu „Części wózka napędnego” — jeśli dobrze Ci poszło to można iść dalej, jeśli nie przejrzyj jeszcze raz atlas.
zabierając się teraz za wizualizację wspierasz swoja wyobraźnię. Obejrzyj dokładnie wózek napędowy i jego elementy, baw się możliwością spojrzenia z każdej strony i przybliżania obiektów. To prawie jakbyś tam był.
znów sprawdź się ćwiczeniem „Komponenty wózka”. Wszystko OK to możesz wrócić do sekwencji filmowych. Teraz bez notatek się nie obędzie. Jest tu dużo wiedzy, której od razy nie zapamiętasz - stąd notatki do powtarzania.
Na finał sprawdź się krzyżówką z ćwiczenia „Elementy budowy” lub testem w ćwiczeniu „Budowa wózka”.
Jeśli jednak chciałbyś inaczej — warto zapoznać się z materiałami i pomyśleć jak dla Ciebie byłoby najlepiej.
I jeszcze kwestia wyobrażania sobie przy uczeniu: „Co by było, gdyby...”.
Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wyobrażone historie i kreatywność! Np.: wyobraź sobie, że masz tak zmodyfikować wózek napędowy, aby nie dotykał torów (są już takie rozwiązania)
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.
jeśli to zrobisz na początku, będziesz wiedział, czego nie wiesz — zwiększy się (przynajmniej powinna) Twoja motywacja,
jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału, sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu treści lub zadania,
jeśli na końcu, będziesz wiedział, co powtórzyć.
Poleca się mimo wszystko powtarzać nawet przy poprawności wykonanych zadań. Z czasem „trochę się zapomina”, więc:
zadania mogą służyć do przypominania sobie tego, co już umiałeś.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.
Na koniec: warto, zanim rozpoczniesz naukę, przejrzeć dokładnie e‑materiały.
Dzięki temu będziesz się orientował, gdzie i co w nich znajdziesz. Przez to nie stracisz dużo czasu na poszukiwanie właściwych informacji.
Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści