E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych

MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego - Modelarz odlewniczy 721104, Technik odlewnik 311705

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

  1. Informacje ogólneInformacje ogólne

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału zawiera na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R5LNZVYdFDgGa
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RTXWOJMUZwJtu
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

WprowadzenieD1DCwWsdoWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie w odpowiednią ikonę.

Materiały multimedialne

W skład materiałów multimedialnych wchodzą:

Film instruktażowy

Film instruktażowyD1DRrKa62Film instruktażowy prezentuje proces opracowania formy kokilowej i jej montażu, wraz z omówieniem narzędzi oraz technik.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RPFv7YvzgjhyV
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Ro2QFwAFOsIjX
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

RWuNtrOBuOVeS
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Ra1UMEzOybYs4
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

R1468Ppr1LiFl
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R9hsmoeo68dsc
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RJ5Gos8W9IoFv
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R1IxQ9xV2xU9o
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1KnIZVT4Vjck
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wizualizacja 3D

Wizualizacja modelu w grafice 3DD1Tjw9EXuWizualizacja modelu w grafice 3D składa się z modeli 3D, które za pomocą myszki można dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać.

RfKSJNbxqidIx
Przykładowy wygląd modelu 3D
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu – wraca on do pozycji wyjściowej.

R1HvuNZepQ3iA
Ikona przekreślonej kamery
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Informacje znajdujące przy niektórych modelach wizualizacji 3D mają odpowiadające im nagrania dźwiękowe (lektora).

R4sjivr8LeaWG
Widok modelu z dodanymi informacjami i panelem dźwięku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aby uruchomić lektora, kliknij czarny trójkąt. Aby go zatrzymać, kliknij dwie pionowe kreski, w jakie zamienił się trójkąt. Pasek postępu nagrania uzupełnia się w trakcie jego trwania. Po najechaniu na ikonę głośnika możesz regulować głośność dźwięku.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyD18BG0BeAAtlas interaktywny składa się ze schematów, grafik interaktywnych, map warstwowych i osi czasu.

RLMW4LCxooRyC
Galeria grafik interaktywnych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafiki interaktywne w formie galerii można wyświetlać w postaci katalogu lub prezentacji.

R1Nj7NX290P8F
Uruchamianie trybu prezentacji i katalogu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Katalog jest domyślnym widokiem. Po przełączeniu w trym prezentacji lub po wyborze grafiki ekran powiększy się, ukazując szczegóły grafiki interaktywnej. W lewym górnym rogu galerii grafik interaktywnych znajduje się przycisk uruchamiający instrukcję użytkowania.

RUJeTu9KqToq2
Grafika interaktywna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na grafikach znajdują się punkty z liczbami. Kliknięcie w nie daje możliwość otwarcia dodatkowej treści merytorycznej. Jeśli treść jest rozbudowana, należy ją przewinąć za pomocą lewego, bocznego paska przewijania.

Kolejne grafiki można oglądać za pomocą strzałek widocznych na dole ekranu.

R1KyMoFxBKEcn
Panel poruszania się po galerii grafik atlasu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafikę interaktywną można wydrukować, klikając ikonę drukarki, oraz rozwinąć jej dodatkowy opis, wybierając ikonę z literą „i”.

Mapy warstwowe zawierają zdjęcie wraz z przypisanym do niego opisem. Przewijanie kolejnych elementów odbywa się za pomocą strzałki po prawej stronie.

R1V2pSTkpup0B
Mapa warstwowa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby rozwinąć opis, kliknij na strzałkę obok tytułu slajdu.

RffxqqtRtJbaL
Strzałka rozwijania opisów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Galeria zdjęć

Grafiki zebrane są w formie galerii zdjęćDjaNcPHZpgalerii zdjęć. Każde zdjęcie można powiększyć i pomniejszyć. Po powiększeniu zdjęcia można również poruszać się w tym trybie powiększenia za pomocą strzałek znajdujących się po bokach zdjęcia.

R1bOGjFIWuGQb
Zdjęcie z galerii po powiększeniu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Opisy zdjęć w formie tekstowej, jak i w postaci nagrania dźwiękowego, znajdują się nad galerią zdjęć. Aby odsłuchać lektora, należy uruchomić go za pomocą ikony czarnego trójkąta.

RmAakXb9ERRbn
Widok galerii zdjęć
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
E‑book

E‑bookD1DNfnsLhE‑book w kilku rozdziałach przedstawia etapy procesów metalurgicznych.

Rpb3L05kK3sFj
Przykładowy wygląd okładki E‑book'a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby wyświetlić e‑book, należy kliknąć jego okładkę. Otworzy się wówczas nowa karta w przeglądarce, w której zaprezentowany zostanie Spis treści.

RxdXLYL3bDTIn
Widok Spisu treści e‑booka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aby poruszać się po e‑booku, wystarczy klikać w tytuły znajdujące się w Spisie treści – nastąpi wówczas przekierowanie do odpowiedniego materiału.

RZQoOnwFtR4xL
Widok przykładowej treści po kliknięciu elementu Spisu treści
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Po zapoznaniu się z treścią można kliknąć przycisk Powrót do spisu treści, aby wybrać kolejny materiał.

Można również poruszać się po materiale za pomocą przycisku „Następna strona”; pod nim znajduje się tytuł następnego punktu spisu treści, który przenosi na kolejną stronę.

R1MqZ2r9qd8qU
Przykładowy przycisk przechodzenia do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnych stronach na górze e‑booka znajduje się przycisk „Poprzednia strona”, a pod nim tytuł poprzedniego punktu spisu treści, który również na powrót do wcześniejszej strony.

RdDrCzhBJ93o4
Przykładowy przycisk przechodzenia do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD1GojFWn5Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

R1Ts58kcpEv1d
Zadania pogrupowane tematycznie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Rr5Qv0sbqXLt4
Przykładowe zadania interaktywne
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie wybranej opcji, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze precyzuje, co trzeba zrobić. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnego rozwiązania można sięgnąć do informacji zwrotnej, w której wskazany jest materiał multimedialny pozwalający uzupełnić wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej tego przycisku widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Kliknięcie w niego umożliwia poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

R14U19g4xwumq
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć e‑materiału

Słownik pojęćD8TE3v5sESłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć bądź fraz.

R11ozSFFQ5NQW
Panel filtrowania pojęć
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RqWtIw2O3cWSP
Przykładowe pojęcie w słowniku pojęć
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDpED6CIYOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Zamieszczone są w nim informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik zawiera spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDe6FyqBFOPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDymmd8KMSNetografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści