Film + Sprawdź się
Polecenie 1
Zapoznaj się z filmem, a następnie wykonaj kolejne polecenia i ćwiczenia.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1UmJ4bxHYJZg/1662485400/2BtuVJK7RyHEIq6nsYAPjT1RHHMCffIc.png)
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dcv29MzGW
Film opowiadający o Kościele od dziesiątego do trzynastego wieku.
Polecenie 2
Wyjaśnij, jaki był związek między pełnieniem przez duchownych funkcji państwowych a postulatem uwolnienia Kościoła spod władzy świeckiej.
Polecenie 3
Opisz, w jaki sposób środowiska kluniackie a w jaki sposób gregoriańskie podchodziły do kwestii oddzielenia sfery sacrum od profanum.
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
![Ilustracja przedstawia płaskorzeźbę w brązie. Ukazane jest przekazanie pastorału z rąk siedzącego na tronie cesarza do rąk Wojciecha.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RLMZYHSSJakJc/1645193047/jNTjZ9rjox5jH9X91u91QddLe6h2E0XM.jpg)
Źródło: Tomasz Fedor, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
Zamieszczona wyżej ilustracja przedstawia fragment Drzwi Gnieźnieńskich z XII w. Określ, jaka czynność została na nich wyobrażona, a następnie rozstrzygnij, czy przedstawione wydarzenie miało miejsce przed reformą gregoriańską, czy po niej. Uzasadnij odpowiedź.
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
![Obraz przedstawia siedzącego na tronie papieża Sylwestra I. Trzyma on uniesioną w geście błogosławieństwa prawą dłoń. Przed papieżem klęczy Konstantyn Wielki. Papież podaje mu koronę. Za plecami Konstantyna znajdują się dworzanie przyglądający się sytuacji.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R17iQSj3XsXHu/1645193055/pM0rCnB0qje9BDcQ8lpxbVWUzMChz5fr.jpg)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Powyższy średniowieczny fresk z 1274 r. przedstawia papieża Sylwestra I oraz cesarza rzymskiego Konstantyna Wielkiego. Określ, czyją perspektywę w walce o supremację nad światem chrześcijańskim reprezentuje dzieło – papieską czy cesarską – oraz czy wiernie oddaje ono realia późnej starożytności. Uzasadnij odpowiedź.