Symulacja interaktywna
Zasada zachowania pędu doświadczalnie
Użyj symulatora zderzeń na torze powietrznym, żeby zbadać, w jaki sposób zasada zachowania pędu wpływa na ruch zderzających się ciał. Zapoznaj się z symulacją, a następnie wykonaj polecenia.
Uwaga. Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.
Symulacja przedstawia dwa wózki: niebieski po stronie lewej i zielony po prawej, umieszczone na szarym stole, po którym poruszają się bez tarcia. Do wózków dorysowano wektory ich prędkości. Masa każdego z wózków wynosi 200 gramów. Na wózkach można układać stugramowe ciężarki, do ośmiu sztuk na każdy, zmieniać początkową prędkość wózków oraz ich położenia początkowe za pomocą czarnych suwaków znajdujących się po lewej stronie symulacji. W prawej części symulacji na różowym tle pojawia się wektor pędu każdego z wózków oraz ich suma, stanowiąca całkowity pęd układu. Pod tym różowym polem można wybrać rodzaj zderzenia (sprężyste lub niesprężyste) odhaczając jeden z dwóch boksów. Pod tymi boksami znajdują się trzy przyciski opisane czarnym tekstem i dużymi literami. Przycisk „START” rozpoczyna zderzenie, przycisk „STOP” zatrzymuje proces zderzania, a przycisk „RESET” przygotowuje ciała do ponownego zderzenia. Przebieg symulacji polega na tym, że najpierw wózki zbliżają się do siebie, w pewnej chwili następuje ich zderzenie. Wskutek niego zmienia się prędkość każdego z wózków, a wynikiem symulacji jest właśnie animacja ruchu wózków po zderzeniu.
Co się stanie, gdy bardzo lekki wózek uderzy w spoczywający wózek, który będzie mocno obciążony?
Co się dzieje, gdy bardzo ciężki wózek uderza w wózek bardzo lekki, który spoczywa?
Czy możliwe, żeby całkowity pęd układu dwóch ciał był zerowy, gdy oba ciała się poruszają? A gdy porusza się tylko jedno ciało, podczas gdy drugie spoczywa?