Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z materiałem filmowym i wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Ddmjdj3ah
Film opowiadający o zmianach demograficznych i agrarnych w Europie.
Wymień przyczyny i skutki rewolucji przemysłowej.
Omów wpływ rewolucji przemysłowej na wzrost ludności w Europie.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Ddmjdj3ah
Film opowiadający o zmianach demograficznych i agrarnych w Europie.
Wymień zmiany, które nastąpiły na świecie w wyniku wzrostu liczby ludności.
Wyjaśnij, dlaczego liczba ludności zatrudnionej w rolnictwie systematycznie spadała przez cały XIX wiek. Jaki wpływ na to miała modernizacja rolnictwa?

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Ddmjdj3ah
Film opowiadający o zmianach demograficznych i agrarnych w Europie.
Wskaż wynalazek, który twoim zdaniem najbardziej przyczynił się do rozwoju nowoczesnego rolnictwa. Odpowiedź uzasadnij.
Wyjaśnij, dlaczego w Europie Środkowej i Wschodniej przemiany w rolnictwie zaszły później niż w Europie Zachodniej.
Wymień skutki rewolucji agrarnej.
Przeanalizuj poniższe źródło i wykonaj polecenia.
Historia powszechna XIX wiekuWraz ze spadkiem liczby zatrudnionych w zawodach rolniczych, postępował proces modernizacji rolnictwa i jego uprzemysłowienia. Rozpoczął się on w Holandii i Wielkiej Brytanii, gdyż w nich najwcześniej zniesiono przywileje stanowe i cła wewnętrzne, a tamtejsi chłopi - farmerzy otrzymali pełne prawo własności ziemi [...] w miejsce trójpolówki wprowadzali płodozmian, co natychmiast przyniosło zwiększenie ilości produkowanych zbóż i innych roślin. Zaczęli uprawiać rośliny motylkowe, takie jak wyka, łubin, koniczyna, lucerna, które przywróciły ziemi azot, dzięki czemu można było zlikwidować ugorowanie. To była zmiana kopernikowska. Z tego powodu nieraz nazywana jest rewolucją agrarną. Zurbanizowane regiony Holandii i Wielkiej Brytanii gwarantowały zbyt produktów żywnościowych i to po cenach korzystnych dla ich producentów.
Źródło: A. Chwalba, Historia powszechna XIX wieku, Warszawa 2008, s. 60.
Rozstrzygnij, czy zjawisko przedstawione na ilustracji poniżej można uznać za konsekwencję zjawisk opisanych we fragmencie opracowania historycznego z poprzedniego ćwiczenia. Uzasadnij swoją odpowiedź.
