E-materiały do kształcenia zawodowego

Druk Offsetowy

PGF.02 Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych - Technik procesów drukowania 311935, Drukarz offsetowy 732210

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiałuWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodach technik procesów drukowania 311935, drukarz offsetowy 732210  dla kwalifikacji: PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych:

  • wykonywanie offsetowych form drukowych;

  • drukowanie nakładu z offsetowych form drukowych.

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

PGF.02.4. Wykonywanie odbitek z offsetowych form drukowych:

1) rozróżnia techniki drukowania z offsetowych form drukowych, 2) określa parametry offsetowych maszyn drukujących, 3) dobiera materiały do procesu drukowania na offsetowych maszynach drukujących, 5) przygotowuje offsetowe maszyny drukujące do procesu drukowania, 6) wykonuje czynności związane z zakończeniem drukowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDprbFH9tInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu sprzętu do realizacji prac fotograficznych;

  • Słownik pojęćDMHEQu2IgSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDdqFeclIPPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDWOGZ4LfaPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDfKlSuDdgNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał oraz umożliwia zapoznanie się z literaturą przedmiotu;

  • Instrukcja użytkowaniaDcIwZ6JwoInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które prezentują proces druku offsetowego. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Infografika – Procesy druku offsetowego

Praca w grupach

Quiz. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Na podstawie infografiki zespoły opracowują 15 pytań testowych, korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Zadania powinny mieć zróżnicowany poziom trudności: łatwe, średnie, trudne. Quizy mogą być wykorzystane jako podsumowanie pracy na zajęciach lub na lekcji powtórkowej do sprawdzianu.

Animacja 3D - Budowa maszyn do drukowania offsetowego

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie wymieniają się pytaniami w parach. Odpowiedzi prezentują w formie notatek, które publikuję na ZPE.

Wizualizacja 3D - Rodzaje maszyn offsetowych i materiałów wykorzystywanych w procesie drukowania

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.

Sekwencje filmowe - Realia druku offsetowego

Praca w grupach

Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa ogląda film oraz wykonuje notatkę na zadany temat.

  • gr. I – działy drukarni;

  • gr. II – urządzenia służące do druku;

  • gr. III – obowiązki pracowników drukarni.

Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat. Następnie wybierają jeden dział/urządzenie/stanowisko i szczegółowo je opisują na plakacie. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.

Interaktywne narzędzie typu scenerio based learning - Praca z maszyną offsetową

Praca indywidualna

Uczeń rozpoczyna pracę z multimedium: wybiera jedno z zadań praktycznych, zapoznaje się z jego treścią i przystępuje do wykonania pracy. Podczas realizacji zadania nauczyciel wspiera uczniów, udzielając dodatkowych wskazówek. Na koniec ochotnicy prezentują gotowe prace na forum klasy. Pozostali uczniowie oceniają je według kryteriów: pomysł, precyzja wykonania, jakość produktu.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Infografika – Procesy druku offsetowego

Praca w grupach

Uczniowie podzieleni na grupy zapoznają się z treścią multimedium i przygotowują pytania testowe. Umieszczają je jako zestaw na platformie ZPE. Na następnych zajęciach, które mogą być lekcją powtórkową, zespoły losują numer zestawu i rozwiązują testy na czas. Grupa, która najszybciej odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, może być nagrodzona oceną za aktywność.

Animacja 3D - Budowa maszyn do drukowania offsetowego

Praca w parach

Uczniowie w parach, korzystając z generatora krzyżówek na platformie ZPE przygotowują zadania zawierające hasła dotyczące najważniejszych informacji zawartych w animacji. Następnie udostępniają krzyżówki na platformie ZPE innym parom i je rozwiązują.

Wizualizacja 3D - Rodzaje maszyn offsetowych i materiałów wykorzystywanych w procesie drukowania

Praca w grupach

Drama. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe zespoły. Informuje uczniów, że w domu w ciągu 2 tygodni mają przygotować projekty realizowane metodą dramy.

a. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie scenki w drukarni prezentującej proces wykonania broszury reklamowej.

b. Uczniowie powinni się wcielić w różne role, np. grafika, drukarza, właściciela drukarni, klienta. Następnie zapoznają się z filmem instruktażowym, a potem przygotowują swoje wypowiedzi oraz plan aranżacji przestrzeni scenicznej w klasie.

c. Na wskazanych zajęciach każda grupa odgrywa swoją scenkę przed klasą. Po zakończeniu prezentacji uczniowie dzielą się wrażeniami i oceniają poszczególne przedstawienia. Nauczyciel również podsumowuje występy uczniów, zwracając uwagę na rzetelność merytoryczną, zaangażowanie wszystkich członków zespołu, oryginalność przygotowanej przestrzeni scenicznej.

Sekwencje filmowe - Realia druku offsetowego

Praca indywidualna

Uczniowie po zapoznaniu się z filmem mogą przygotować minitest, korzystając z generatorów pytań jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru na platformie ZPE. Testy mogą być udostępnione innym uczniom lub przedstawione na zajęciach na forum klasy i służyć jako materiał przypominający na następnych lekcjach.

Interaktywne narzędzie typu scenerio based learning - Praca z maszyną offsetową

Praca indywidualna

Uczeń ma za zadanie wybrać jedną misję z zaproponowanych w multimedium i ją zrealizować. Po wykonaniu zadania formułuje wnioski, co było dla niego łatwe, co sprawiło mu trudność oraz w jaki sposób rozwiązał napotkane problemy. Konkluzją dzieli się na platformie ZPE.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

  • podczas pracy z uczeniem z niepełnosprawnością intelektualną nauczyciel powinien zwrócić szczególną uwagę na wyjaśnianie skomplikowanych procesów, doświadczeń, zjawisk z uwzględnieniem ograniczeń dotyczących myślenia, z odwołaniem do konkretów (dominuje myślenie konkretne, zwolnione tempo, mała szybkość i giętkość, słaby krytycyzm, trudności w definiowaniu pojęć abstrakcyjnych);

  • polecenia i teksty dla uczniów z SPE powinny być formułowane przystępnym i zrozumiałym językiem;

  • instrukcje dla ucznia powinny być krótkie, jednoznaczne i zrozumiałe;

  • zasób słów wykorzystany w poleceniach należy ograniczyć do zestawu niezbędnego dla zrozumienia prezentowanego tekstu - uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną nie rozumieją tekstów o charakterze abstrakcyjnym, wymagających logicznego myślenia, wyciągania wniosków, abstrahowania;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

  • zadania zaproponowane w materiale powinny być dostosowane do możliwości uczniów;

  • nie należy stosować abstrakcyjnych pojęć;

  • informacje zwrotne dla ucznia muszą być jasne i precyzyjne;

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M., Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Warszawa 2010.

  • Wolska D., Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Kraków 2014.

  • Smith D.D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki, t. 1, red. Firkowska‑Mankiewicz A., Szumski G, Warszawa 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 10 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści