Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym – podsumowanie
Białka, tłuszcze i cukry należą do substancji chemicznych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Pełnią one różne funkcje, m.in. budulcową, energetyczną, transportową, regulującą i ochronną. Substancje te są dostarczane wraz z pożywieniem, dlatego ważne jest, by nasza dieta była bogata w różnorodne składniki.
1. Co powinniśmy wiedzieć o tłuszczach?
Tłuszcze to estry glicerolu i wyższych kwasów karboksylowych. W warunkach laboratoryjnych można je otrzymać w wyniku reakcji estryfikacji glicerolu i kwasów tłuszczowych, m.in. kwasów: palmitynowego, stearynowego i oleinowego. Tłuszcze dostarczamy naszemu organizmowi w pożywieniu. Mogą to być substancje pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego. Są nierozpuszczalne w wodzie, ale dobrze rozpuszczają się np. w benzynie.
TŁUSZCZE | pochodzenia roślinnego | Pochodzenia zwierzęcego |
stałe | masło orzechowe | masło |
masło kokosowe | smalec | |
ciekłe | oliwa z oliwek | tran |
olej rzepakowy | ||
olej słonecznikowy | ||
olej sojowy |
2. Jak zbudowane są białka?
Białka to związki wielkocząsteczkowe zbudowane z reszt aminokwasowych połączonych wiązaniami peptydowymi. Głównymi pierwiastkami wchodzącymi w skład białek są: węgiel, wodór, tlen i azot. Białka mogą również zawierać inne pierwiastki, m.in. siarkę, fosfor, rzadziej miedź, magnez i żelazo. Mają różne właściwości – zależne od budowy.
3. Denaturacja a wysalanie białek
Białka ulegają koagulacji (wysalanie białka) pod wpływem m.in. chlorku sodu. Proces ten jest odwracalny, a struktura przestrzenna białka nie zostaje naruszona.
Denaturacja natomiast to proces nieodwracalny, w którym struktura przestrzenna białka zostaje zniszczona. Przypomnij sobie, jak różne czynniki wpływają na białko jaja kurzego.
4. Podział cukrów
Cukry (sacharydy) to związki chemiczne zbudowane z atomów węgla, wodoru i tlenu. Dzielimy je na cukry proste i złożone. Do cukrów prostych (monosacharydów) zaliczamy glukozę i fruktozę. Do cukrów złożonych należą dwucukry, m.in. sacharoza, laktoza (cukier mleczny) i maltoza (cukier słodowy). Skrobia, celuloza i glikogen to wielocukry zbudowane z wielu reszt cukrów prostych.
Wielocukrem o strukturze podobnej do struktury celulozy jest chityna. Buduje ona pancerze skorupiaków oraz występuje w ścianach komórkowych niektórych grzybów i bakterii.
5. Cukry proste
Cukry proste to inaczej monosacharydy. Cechuje je dobra rozpuszczalność w wodzie. Cząsteczki cukrów prostych budują cukry złożone. Do tej grupy związków zaliczamy glukozę i fruktozę.
6. Cukry złożone
Cukry złożone to związki zbudowane z cukrów prostych. Należą do nich dwucukry (disacharydy) i wielocukry (polisacharydy). Dwucukry są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Tworzą je dwie połączone cząsteczki cukrów prostych. Wielocukry to związki organiczne zbudowane z wielu połączonych ze sobą cząsteczek cukrów prostych. Są one nierozpuszczalne w wodzie.
Cukier złożony | Sacharoza | Skrobia | Celuloza |
wzór sumaryczny | |||
występowanie | buraki cukrowe, trzcina cukrowa | ziemniaki, ziarna zbóż | drewno, bawełna |
właściwości fizyczne | biała substancja stała | biała substancja stała o budowie ziarnistej | biała substancja stała o budowie włóknistej |
dobrze rozpuszcza się w wodzie | słabo rozpuszcza się w wodzie | nie rozpuszcza się w wodzie | |
w gorącej wodzie tworzy roztwór koloidalny, tzw. kleik skrobiowy | |||
właściwości chemiczne | słodki smak | nie ma smaku | nie ma smaku |
nie ma właściwości redukujących | nie ma właściwości redukujących | nie ma właściwości redukujących | |
w podwyższonej temperaturze przekształca się w karmel | palna | palna |
7. Reakcje charakterystyczne
Reakcje charakterystyczne to reakcje, za pomocą których można zidentyfikować daną substancję lub grupę związków. Przypomnijmy, jakie reakcje poznaliśmy w przypadku substancji chemicznych o znaczeniu biologicznym.
Reakcja | Biuretowa | Ksantoproteinowa | Próba Trommera | Próba jodoskrobiowa |
Wykrywany związek/grupa związków | białka | białka | glukoza | skrobia |
Odczynnik | , temperatura | jodyna | ||
Obserwacje | fioletowe zabarwienie | żółte zabarwienie | ceglastoczerwony osad | ciemnogranatowe zabarwienie |
Zadania
Pamiętam i rozumiem
Jak dzielimy tłuszcze? Podaj kryteria tych podziałów i wymień przykłady.
Co to są białka? Z jakich pierwiastków są zbudowane?
Jaka jest różnica między denaturacją a wysalaniem białka? Wymień czynniki, które powodują te procesy.
Jak dzielimy cukry? Podaj przykłady do każdego rodzaju cukrów.
Skrobia i celuloza – jakie są różnice i podobieństwa tych wielocukrów?
Wymień właściwości fizyczne i chemiczne glukozy.
Czytam i interpretuję
W tabeli poniżej przedstawiono etykietę gorzkiej czekolady. Przeanalizuj zawarte w niej dane i odpowiedz na pytania.
Wartości odżywcze Wartości odżywcze
w 100 g
w porcji 20 g
Wartość energetyczna
2241 kJ/540 kcal
450 kJ/108 kcal
Białko
6,8 g
1,4 g
Węglowodany
37,8 g
7,6 g
Tłuszcze
37,9 g
7,6 g
Jakich substancji jest najwięcej w gorzkiej czekoladzie?
Jaka ilość węglowodanów znajduje się w 2 porcjach (40 g) czekolady?
Dzienne zapotrzebowanie na białko u dzieci wynosi ok. 65 g. Jaką część dziennego zapotrzebowania na białko pokrywa jedna porcja (20 g) czekolady?
Poniżej podano opisy kilku substancji o znaczeniu biologicznym. Jakie to substancje?
Substancja stała o słodkim smaku. Dobrze rozpuszcza się w wodzie. Jest produktem fotosyntezy.
Żółta substancja ciekła, nierozpuszczalna w wodzie. Jest pozyskiwana z nasion słonecznika. Dostarcza organizmowi energii.
Biała substancja stała o włóknistej budowie. Występuje m.in. w drewnie. Jest palna. Służy do produkcji materiałów wybuchowych.
Rozwiązuję problemy
Zaprojektuj doświadczenie pozwalające odróżnić glukozę od sacharozy. Zapisz przebieg doświadczenia, obserwacje i wnioski.
Roztwór glukozy ma zastosowanie w medycynie. Podaje się ją pacjentom drogą żylną w postaci tzw. kroplówki w przypadku np. zbyt niskiego poziomu glukozy we krwi. Stężenie procentowe takiego roztworu wynosi 5%. Oblicz, ile gramów glukozy dostanie się do organizmu po otrzymaniu 0,5 l takiej kroplówki. Do obliczeń przyjmij gęstość roztworu glukozy 1 g/cmIndeks górny 33.
Na stole kuchennym znajdują się następujące produkty spożywcze: ser biały, chleb, rzodkiewka, masło i płatki kukurydziane. Zastanów się i odpowiedz, w których produktach znajduje się skrobia. Zaprojektuj doświadczenie pozwalające potwierdzić twoje przypuszczenia.
Projekt badawczy
Autor/Nauczyciel | Tytuł projektu | Co się dzieje z warzywami podczas gotowania? |
Temat projektu | ||
Badana hipoteza | Wszystkie warzywa podczas gotowanie miękną | |
Materiały źródłowe | strony internetowe, poradniki, czasopisma | |
Uczeń | Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa? | Ugotować w wodzie marchew i korzeń pietruszki. |
Wrzucić do gorącej wody groch i gotować. | ||
Zostawić groch na 24 godz. w zimnej wodzie, a później go ugotować. | ||
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę? | warzywa: marchew, pietruszka, groch | |
Co będę obserwować (mierzyć)? | twardość warzyw | |
Czas trwania (ile czasu potrzeba, by wykonać projekt) | 2 dni | |
Wyniki (tabela, wykres, rysunek, fot.) | ||
Wniosek | ||
Refleksja (czego projekt mnie nauczył?) |
Test sprawdzający z działu X. Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym
Test sprawdzający
Klucz testu