Oględziny techniczne wagonów
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów wyodrębnionej w zawodzie Technik transportu kolejowego
Wykonywanie oględzin wagonów
GRA „WCIELANIE SIĘ W ROLĘ”
W celu uruchomienia gry, należy kliknąć w przycisk „WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY”.

Po uruchomieniu gry zobaczysz ekran startowy zawierający podstawowe informacje. Zapoznaj się z nimi dokładnie, a następnie kliknij w przycisk „ROZPOCZNIJ GRĘ”. Jeśli nie widzisz całego tekstu oraz przycisku, przewiń ekran w dół za pomocą „scrolla” w myszy lub strzałki w dół na klawiaturze.

W prawym górnym rogu znajdziesz ikonki „POMOC” oraz „ZAMKNIJ GRĘ”. Ikonka „POMOC” zawiera dodatkowe informacje pomocne w czasie przechodzenia gry, natomiast ikonka „ZAMKNIJ GRĘ” pozwala wyjść z gry w dowolnym momencie. Po ponownym uruchomieniu powrócisz do miejsca, w którym została ona przerwana, w tym celu kliknij w przycisk „KONTYNUUJ GRĘ”.


Po rozpoczęciu gry zobaczysz ekran z wyborem misji. Twoim zadaniem jest wcielenie się w rolę rewidenta taboru‑rzemieślnika, który ma do wykonania cztery misje:
Dokonanie oględzin i wskazanie usterek na taborze kolejowym.
Określenie wykrytych usterek oraz wskazanie postępowania z uszkodzonym taborem.
Dokonanie ostatnich działań mających na celu naprawę bądź wyłączenie taboru z eksploatacji.
Dodatkowe informacje oraz zadania związane z wykonywaniem oględzin technicznych wagonów kolejowych.
Aby zacząć misję kliknij w przycisk „ROZPOCZNIJ”.

W trakcie gry czekają na Ciebie różnego typu zadania. Do każdego z nich masz nieograniczoną liczbę podejść. Są to:
Wybór jednej prawidłowej odpowiedzi.
Aby poprawnie wykonać to zadanie, należy zapoznać się z jego treścią i propozycjami odpowiedzi, a następnie kliknąć w blok z prawidłową odpowiedzią i nacisnąć przycisk „ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ”.

Wybór jednej prawidłowej odpowiedzi z grafiką.
Aby poprawnie wykonać to zadanie, należy zapoznać się z jego treścią, przedstawionymi grafikami oraz propozycjami odpowiedzi, a następnie kliknąć w blok z prawidłową odpowiedzią i nacisnąć przycisk „ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ”.

Wybór dwóch lub więcej prawidłowych odpowiedzi. Aby poprawnie wykonać to zadanie należy zapoznać się z jego treścią i propozycjami odpowiedzi, a następnie kliknąć w bloki z prawidłowymi odpowiedziami i nacisnąć przycisk „ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ”.

Po każdej odpowiedzi, zarówno prawidłowej, jak i nieprawidłowej, otrzymasz informację zwrotną. Po zapoznaniu się z jej treścią naciśnij przycisk „KONTYNUUJ”.


W lewym górnym rogu możesz śledzić swój postęp oraz liczbę zdobytych punktów.

Po udzieleniu prawidłowych odpowiedzi na wszystkie pytania zobaczysz następujące podsumowanie gry:

Po kliknięciu w przycisk „ZAPISZ WYNIK” powrócisz do ekranu z wyborem misji.

Możesz powtórzyć misję lub rozpocząć kolejną. Aby gra była zaliczona, musisz ukończyć wszystkie misje.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgAfMRtQU
Aby uruchomić Test, należy wybrać przycisk Uruchom. W Teście pojawiają się pytania oraz zadania interaktywne, które należy rozwiązać. Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania, należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk Sprawdź. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Po udzieleniu odpowiedzi możesz wrócić do poprzedniego pytania, wybierając przycisk Poprzednie albo przejść do kolejnego, wybierając przycisk Dalej. Próg zaliczenia Testu wynosi . Po zakończeniu Testu otrzymasz informację, czy został zaliczony czy nie.
Test samosprawdzający składa się z dwóch typów pytań. Ich krótki opis znajduje się poniżej.
Pytania jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz pytania z czterema odpowiedziami. W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Pytania wielokrotnego wyboru, w których znajdziesz pytania z czterema odpowiedziami. W każdym przypadku więcej niż jedna odpowiedź jest prawidłowa.
Witaj w teście o wykonywaniu oględzin technicznych wagonów kolejowych. Wcielisz się w nim w role rewidenta taboru i rzemieślnika. Osoby zatrudniony na takich stanowiskach odpowiedzialne są m.in. za sprawdzanie stanu technicznego taboru kolejowego, podejmowanie decyzji o wyłączeniu wagonów z eksploatacji i kierowanie ich do napraw oraz wykonywanie prac związanych z usunięciem drobnych usterek na pojazdach kolejowych bez ich wyłączania z eksploatacji.
Przed Tobą zadania polegające na rozpoznaniu usterek wagonów, określeniu ich oraz naprawie lub oznaczeniu tych, których naprawić się nie da.
Przed podjęciem się testu, przypomnij sobie wiedzę z zakresu oględzin technicznych pojazdów kolejowych wykonywanych przez rewidenta taboru. Kluczową rolę będzie tu miała instrukcja dla rewidenta taboru Cw‑2 oraz ogólne pojęcie o budowie pojazdów kolejowych.
Wykonywanie oględzin technicznych wagonów kolejowych
Wykonywanie oględzin technicznych wagonów kolejowych
Białe paski na środkowej części koła oraz na jego brzegu są względem siebie przesunięte. Jaka to usterka?
W miejscu łączenia dwóch wagonów ze sobą zauważasz usterkę. Zawieszona na haku obręcz z umocowaną śrubą wiszącą między wagonami jest wygięta w niewłaściwy sposób. Jaka to usterka?
W miejscu łączenia dwóch wagonów ze sobą zauważasz usterkę. Stykające się ze sobą prostokątne płyty na końcach wagonów są wyszczerbione i odłamane. Jaka to usterka?
Element konstrukcyjny utrzymujący osie kół wagonu i łączący je z nadwoziem jest pęknięty. Jaka to usterka?
Które z podanych usterek powodują awaryjne wyłączenie wagonu ze składu pociągowego?
Z jakiego narzędzia skorzystach przy sprawdzaniu zestawów kołowych?
Jakiej nalepki użyjesz do oklejenia wagonu wyłączonego z eksploatacji?
Wagon musi być oklejony z każdej ze stron, bez względu na kierunek jazdy. Ilu nalepek należy użyć, aby wagon został prawidłowo oklejony?
Które naprawy mogą być wykonane bez wyłączenia wagonu z ruchu, w zakresie podstawowym?
Ćwiczenia powiązane
- Ćwiczenie 2. - Przeprowadzanie oględzin wagonówZaznaczanie komórek tabeliĆwiczenie 2. - Przeprowadzanie oględzin wagonów
R19bz4fnxUzOM1 Łączenie par. Przeczytaj zdanie i określ czy jest prawdziwe. Zaznacz prawda lub fałsz.. Rewident taboru jest osobą odpowiedzialną za dopuszczenie pociągu do ruchu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rewident taboru powinien być dokładny i sumienny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nadzorowaniem i sprawdzaniem stanu technicznego wagonów, zespołów trakcyjnych i autobusów szynowych znajdujących się w rejonie posterunku zajmuje się dyżurny ruchu lub nastawniczy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oględziny techniczne wagonów przybywających do stacji końcowej są zawsze wykonywane. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rewident taboru ma prawo wysłać wagon do poprawy załadowania ładunku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wykonując oględziny techniczne wagonów, szczególną uwagę należy zwrócić między innymi na zderzaki, zestawy kołowe, łożyska osiowe, pudło wagonu, ostoję i ramy wózka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wagon ładowny z płaskim miejscem w kole należy okleić obustronnie naklejkami Mw-539. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rewident taboru zajmuje się tylko wykonywaniem próby hamulca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, FałszŁączenie par. Przeczytaj zdanie i określ czy jest prawdziwe. Zaznacz prawda lub fałsz.. Rewident taboru jest osobą odpowiedzialną za dopuszczenie pociągu do ruchu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rewident taboru powinien być dokładny i sumienny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nadzorowaniem i sprawdzaniem stanu technicznego wagonów, zespołów trakcyjnych i autobusów szynowych znajdujących się w rejonie posterunku zajmuje się dyżurny ruchu lub nastawniczy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oględziny techniczne wagonów przybywających do stacji końcowej są zawsze wykonywane. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rewident taboru ma prawo wysłać wagon do poprawy załadowania ładunku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wykonując oględziny techniczne wagonów, szczególną uwagę należy zwrócić między innymi na zderzaki, zestawy kołowe, łożyska osiowe, pudło wagonu, ostoję i ramy wózka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wagon ładowny z płaskim miejscem w kole należy okleić obustronnie naklejkami Mw-539. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rewident taboru zajmuje się tylko wykonywaniem próby hamulca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz - Ćwiczenie 4. - Oględziny techniczne wagonówWstaw w tekstĆwiczenie 4. - Oględziny techniczne wagonów
RhKIcgaCj4RpC1 Nalepkę 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622 nakleja się obustronnie na wagony, które należy skierować do naprawy okresowej.Nalepkę 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622 nakleja się obustronnie na wagony, które należy skierować do naprawy okresowej.
Stan wyposażenia, stan sanitarny, czystość w pociągach pasażerskich rewident taboru zapisuje w 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622.
Fakt zerwania/uszkodzenia urządzeń cięgłowych lub sprzęgów śrubowych odnotowujemy w 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622.
Wymianę i uzupełnienie brakujących stopni manewrowych, wsporników, uchwytów, tablic i pomostów zalicza się do napraw wykonywanych w ramach napraw bez wyłączenia o 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622.
Nieodłącznym narzędziem pracy rewidenta taboru jest 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622.
Stan wyposażenia, stan sanitarny, czystość w pociągach pasażerskich rewident taboru zapisuje w 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622.
Fakt zerwania/uszkodzenia urządzeń cięgłowych lub sprzęgów śrubowych odnotowujemy w 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622.
Wymianę i uzupełnienie brakujących stopni manewrowych, wsporników, uchwytów, tablic i pomostów zalicza się do napraw wykonywanych w ramach napraw bez wyłączenia o 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622.
Nieodłącznym narzędziem pracy rewidenta taboru jest 1. rozszerzonym zakresie, 2. podstawowym zakresie, 3. książce rewizji technicznej pociągu, 4. Mw-582, 5. Mw-611, 6. suwmiarka kolejowa, 7. Mw-585, 8. młotek rewidencki, 9. wykazie o stanie wagonów pociągu pasażerskiego Mw-576, 10. Mw-622.