Żywienie małego dziecka
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Żywienie małego dziecka
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.3.2) pomaga w zaspokajaniu potrzeb dziecka:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku
i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7) dba o prawidłowe żywienie dziecka dostosowane do wieku zgodnie
z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka:
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.3.7)5) przygotowuje posiłki dla dziecka;
SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:
pielęgnowanie dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością;
promowanie zdrowia i prowadzenie działań profilaktycznych.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Schemat żywieniowy małego dziecka” - film edukacyjny„Schemat żywieniowy małego dziecka” - film edukacyjny
„Specyfika żywienia małego dziecka” - grafika interaktywna„Specyfika żywienia małego dziecka” - grafika interaktywna
„Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” - mapa myśli„Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” - mapa myśli
„Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” - gra wcielanie się w rolę„Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” - gra wcielanie się w rolę
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne obejmują różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.
Film edukacyjny „Schemat żywieniowy małego dziecka” przedstawia informacje o żywieniu małego dziecka. Zaprezentowano, na czym polega żywienie noworodka oraz karmienie sztuczne i naturalne niemowląt. Film może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się w zakresie norm żywieniowych i tworzenia menu dla małego dziecka, zgodnie z obowiązującymi zasadami i normami żywieniowymi, lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w mapie myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” i grze wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”.
Grafika interaktywna „Specyfika żywienia małego dziecka” przedstawia normy żywienia małego dziecka oraz kolejność wprowadzania nowych pokarmów do diety dziecka. Zaprezentowano całodzienne racje pokarmowe dla małego dziecka z uwzględnieniem rozkładu wartości kalorycznych, a także ilość spożycia wody i zasady suplementacji diety u małego dziecka. Pokazano, jak powinien wyglądać zbilansowany jadłospis dla małego dziecka, a także przedstawiono zasady układania jadłospisu i przykładowe jadłospisy dla dzieci w wieku 6 miesięcy, 7‑8 miesięcy, 2 lat i 3 lat. Grafika może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się w zakresie zasad żywienia małego dziecka i przygotowywania zbilansowanych posiłków lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w mapie myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” i grze wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”.
Mapa myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” zawiera informacje związane z przygotowaniem jadłospisu dla małego dziecka w wieku 25‑36 miesięcy na okres od poniedziałku do piątku. W mapie myśli zaplanowano potrawy i dania w ramach następujących posiłków: pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Zaproponowany jadłospis odpowiada normom żywieniowym zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka, jest dostosowany do wieku dziecka i zawiera odpowiednią ilość składników pokarmowych.
Gra wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę opiekuna dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa. Zadanie gracza polega na prawidłowym zaplanowaniu i dobraniu posiłków dla małego dziecka w wieku 28 miesięcy. Osoba ucząca się układa dla niego menu na jeden dzień, uwzględniając trzy posiłki podstawowe (śniadanie, obiad, kolację) i dwa uzupełniające (drugie śniadanie i podwieczorek), oraz komponuje jadłospis, uwzględniając liczbę i jakość porcji dla małego dziecka.
Osoby uczące się mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną pozwoli uczącemu się na zrozumienie zasad prawidłowego żywienia małego dziecka oraz poznanie reguł przygotowywania posiłków zgodnie z obowiązującymi normami. Proponuje się, aby uczący się w dalszej kolejności zapoznał się z treścią mapy myśli, w której zaproponowano przykładowy tygodniowy jadłospis dla małego dziecka, odpowiadający normom żywieniowym zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka, natomiast gra wcielanie się w rolę może stanowić sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zasad żywienia dziecka oraz być wykorzystana przy powtórkach przed egzaminem zawodowym eksternistycznym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Schemat żywieniowy małego dziecka
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny „Schemat żywieniowy małego dziecka” przedstawia specyfikę żywienia małego dziecka. Zaprezentowano kluczowe zagadnienia dotyczące żywienia noworodka oraz karmienia naturalnego i sztucznego niemowląt, zalety karmienia naturalnego, a także przeciwwskazania do karmienia piersią. Wiedza z zakresu żywienia małego dziecka jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”, mapą myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” i grą wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadanie z lukami „Żywienie małego dziecka” i test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Zasady i normy żywienia małego dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
przedstawianie zasad żywienia małego dziecka;
określanie zasad żywienia noworodka;
prezentowanie karmienia naturalnego i sztucznego niemowląt;
wskazywanie zalet karmienia naturalnego;
określanie przeciwwskazań po stronie matki i dziecka do karmienia naturalnego; planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy.
Uczący się może wykorzystać film edukacyjny w pracy samokształceniowej, podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub poszerzyć i utrwalić wiedzę dotyczącą zasad żywienia małego dziecka. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację dotyczącą zalet i wad karmienia naturalnego niemowląt, plakat lub mapę myśli na temat rodzajów mieszanek mlecznych i zasad ich podawania małemu dziecku czy też fiszki z przeciwwskazaniami do karmienia naturalnego po stronie matki.
Po obejrzeniu filmu uczący się, korzystając z literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w multimedium. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:
broszurę, plakat lub ulotkę na temat zasad karmienia naturalnego u dzieci, w wersji dla rodziców i opiekunów,
grę dydaktyczną dotyczącą sposobów rozszerzania diety małego dziecka,
scenariusz spotkania z rodzicami na temat zalet karmienia naturalnego.
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym, np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,
opracowania prezentacji na temat żywienia niemowląt,
przygotowania plakatu, np. różnice między karmieniem naturalnym a sztucznym,
opracowania mapy myśli, np. metoda BLW w rozszerzaniu diety małego dziecka,
opracowania grafu lub schematu, np. rodzaje mieszanek mlecznych,
pracy nad projektem, np. przygotowanie mieszanek mlecznych,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zasad rozszerzania diety dziecka o nowe produkty.
Tytuł materiału multimedialnego
Specyfika żywienia małego dziecka
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna „Specyfika żywienie małego dziecka” przedstawia:
kolejność wprowadzania pokarmów w zależności od wieku dziecka,
zasady żywienia zdrowych niemowląt,
żywienie sztuczne niemowląt,
schemat żywienia dzieci w 1. roku życia,
schemat żywienia dzieci w 2. i 3. roku życia,
normy żywieniowe dla dzieci,
rozkład wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej,
całodzienne racje pokarmowe dla małego dziecka,
zasady układania jadłospisu dla małego dziecka,
zbilansowany jadłospis dla małego dziecka,
przykładowy jadłospis dla dziecka w 6. miesiącu życia,
przykładowy jadłospis dla dziecka w 7.-8. miesiącu życia,
przykładowy jadłospis dla dziecka w 2. roku życia,
przykładowy jadłospis dla dziecka w 3. roku życia,
ilość spożycia wody przez małe dziecko,
suplementację diety małego dziecka.
Materiał zawiera podstawowe informacje dotyczące zasad żywienia małego dziecka i jest powiązany z filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”, mapą myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” i grą wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: krzyżówka „Produkty spożywcze i składniki pokarmowe”, puzzle „Planowanie diety małego dziecka” i test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Zasady i normy żywienia małego dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
określanie norm żywieniowych dostosowanych do wieku dziecka zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka;
przedstawianie zasad żywienia małego dziecka;
układanie jadłospisu dla dziecka dostosowanego do wieku;
analizowanie jadłospisu pod kątem zawartości składników pokarmowych;
określanie ilości spożycia wody przez małe dziecko;
poznanie zasad suplementacji diety małego dziecka w witaminę D, K i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego czy w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.
Osoba ucząca się może samodzielnie zapoznać się z grafiką interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych, po czym może opracować broszurę informacyjną dla rodziców na temat ilości i jakości składników pokarmowych w diecie dziecka.
Osoba ucząca się może także przygotować:
broszurę lub ulotkę (np. ilość spożycia wody przez małe dziecko),
prezentację multimedialną (np. jadłospis dziecka dwuletniego z uwzględnieniem norm żywieniowych),
plakat (np. zasady wprowadzania nowych produktów spożywczych do diety dziecka),
graf lub schemat (np. schemat żywienia dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa).
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy samokształceniowej, np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy,
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z żywieniem małego dziecka w domu i placówce opieki nad dziećmi do lat 3,
opracowania mapy myśli na temat roli suplementacji w witaminę D w żywieniu małego dziecka,
opracowania prezentacji na temat norm żywieniowych zgodnych z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka,
przygotowania plakatu, np. związek między zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych dziecka a jego rozwojem,
opracowania mapy myśli, np. karmienie piersią,
opracowania grafu lub schematu, np. schemat żywienia niemowląt karmionych sztucznie,
pracy nad projektem, (np. przygotowanie tygodniowego zbilansowanego jadłospisu dla dziecka w wieku 2 lat),
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z ilością spożycia wody przez małe dziecko w ciągu doby.
Tytuł materiału multimedialnego
Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka
Typ materiału multimedialnego
Mapa myśli
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Celem medium jest kształtowanie umiejętności przygotowywania tygodniowego jadłospisu dla małego dziecka, zapewniającego zawartość niezbędnych składników pokarmowych i odżywczych, z zachowaniem norm żywieniowych dla tej grupy wiekowej.
Mapa myśli zawiera zagadnienia związane z planowaniem potraw i dań w ramach następujących posiłków: pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Zadaniem osoby uczącej się jest przygotowanie w formie mapy myśli jadłospisu dla małego dziecka w wieku 25‑36 miesięcy na okres od poniedziałku do piątku. Wokół centralnego punktu należy rozmieścić zagadnienia związane z komponowaniem jadłospisu i czynniki wpływające na jego zawartość. Plan jadłospisu może być uzupełniany o dowolne elementy, które osoba ucząca się uzna za konieczne.
Zaproponowane w mapie myśli menu odpowiada normom żywieniowym zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka, jest dostosowane do wieku dziecka i zawiera odpowiednią ilość składników pokarmowych.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”, w którym przedstawiono zagadnienia związane z żywieniem małego dziecka, grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka” prezentującą standardy żywienia małego dziecka i zasady układania jadłospisu, a także z grą wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”, w której zadaniem gracza jest przygotowanie posiłku na jeden dzień dla małego dziecka w wieku 28 miesięcy.
Mapa myśli powiązana jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie ukierunkowane na grupowanie „Menu małego dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.3.7)5) przygotowuje posiłki dla dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Mapa myśli wspiera osiągnięcie następujących celów:
przedstawianie zasad żywienia małego dziecka,
określanie norm żywieniowych dla małego dziecka,
analizowanie jadłospisów pod kątem zawartości składników pokarmowych,
planowanie posiłków i jadłospisu dla dziecka, dostosowanych do jego wieku i potrzeb.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat zasad układania jadłospisu dla niemowlęcia.
Uczący się, korzystając indywidualnie z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w mapie myśli. Na jej podstawie uczący się może też opracować:
broszurę lub ulotkę informacyjną dla rodziców dzieci do lat 3 dotyczącą np. doboru odpowiednich składników odżywczych w diecie małego dziecka,
grę dydaktyczną na temat układania zbilansowanego menu dla małego dziecka.
Mapa myśli może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia np. do:
powtórzenia materiału,
przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,
opracowania prezentacji na temat etapów i rodzajów działań profilaktycznych,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania plakatu, np. rola witamin w diecie dziecka,
przygotowania prezentacji multimedialnej, np. wyrabianie pozytywnych nawyków żywieniowych u małego dziecka.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących żywienia dziecka oraz umiejętności układania jadłospisu dla małego dziecka w domu, żłobku, klubie dziecięcym czy w placówce prowadzonej przez opiekuna dziennego.
Tytuł materiału multimedialnego
Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę opiekuna dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa, który ma za zadanie zaplanować i przygotować posiłki na jeden dzień dla małego dziecka w wieku 28 miesięcy, wybierając z menu trzy posiłki podstawowe (śniadanie, obiad i kolację) i dwa uzupełniające (drugie śniadanie i podwieczorek). Gracz uwzględnia liczbę i jakość porcji, a także do każdego dania dobiera właściwy pod względem proporcji opis pod względem proporcji. W grze występują elementy zaskoczenia w postaci listy alergenów. Gracz zdobywa punkty za prawidłowo wykonane zadanie.
Gra składa się z dwóch etapów:
Etap I – z wymienionych posiłków uczący się wybiera te, które pasują do odpowiedniej kategorii (teczki): śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja dla dziecka w wieku 28 miesięcy. Za każdy prawidłowy wybór otrzymuje 5 punktów. Po prawidłowym wypełnieniu czterech teczek i uzyskaniu 20 punktów gracz przechodzi do II etapu gry.
Etap II – z opisanych dań uczący się komponuje jadłospis, uwzględniający liczbę i jakość porcji. Do każdego dania należy dobrać opis właściwych proporcji. Z trzech grup posiłków losowane są dwa rodzaje. Gracz otrzymuje 2 punkty za każdy prawidłowy wybór opisu dań z uwzględnieniem prawidłowej wielkości porcji i rodzaju użytych produktów. Za wskazanie prawidłowo elementu zaskoczenia uzyskuje 1 punkt. Uzyskanie 12 punktów kończy II etap gry z pozytywnym wynikiem.
Gra wcielanie się w rolę może stanowić narzędzie do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zasad żywienia małego dziecka oraz być wykorzystana przy powtórkach przed egzaminem zawodowym eksternistycznym.
Materiał poszerza wiedzę z zakresu zasad żywienia małego dziecka i jest powiązany z mapą myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka”, grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka” oraz filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do gry. Gra powiązana jest również z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady układania menu dla małego dziecka”.
Gra wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” może stanowić osobny materiał multimedialny lub być uzupełnieniem wiadomości zaprezentowanych w filmie edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”, grafice interaktywnej „Specyfika żywienia małego dziecka”, pozwala również na lepsze zrozumienie treści merytorycznych zamieszczonych w mapie myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.3.7)5) przygotowuje posiłki dla dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie zasad żywienia małego dziecka,
zaplanowanie jadłospisu dla dziecka w wieku 28 miesięcy,
komponowanie jadłospisu z uwzględnieniem liczby i jakości porcji,
analizowanie posiłków pod kątem produktów alergizujących.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego oraz podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.
Osoba ucząca się może samodzielnie zagrać w grę wcielanie się w rolę i dokonać analizy informacji w niej zawartych oraz samodzielnie rozwiązać zadania w I i II etapie gry w celu sprawdzenia lub poszerzenia wiedzy.
Uczący się może samodzielnie opracować:
broszurę informacyjną lub plakat dotyczący rodzajów alergenów, które mogą występować w diecie dziecka,
prezentację multimedialną (np. przykładowe menu dla dwuletniego chłopca),
schemat lub graf (np. przykładowe posiłki dla dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa z uwzględnieniem wielkości porcji i gramatury),
broszurę (np. zasady doboru produktów spożywczych do menu małego dziecka).
Aby lepiej utrwalić i zrozumieć materiał, uczący się może wykorzystać następujące metody aktywizujące:
pajęczyna lub kłębek (np. uczenie się lub powtarzanie zasad komponowania menu dla 28‑miesięcznego dziecka),
gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),
rebusy rysunkowe (np. rodzaje alergenów w diecie małego dziecka),
niedokończone zdania (np. wielkość porcji w zależności od wieku dziecka).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Żywienie małego dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z dziewięciu zdań o średnim poziomie trudności, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji, które może wybrać uczący się, są także błędne odpowiedzi. Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z karmieniem naturalnym i sztucznym małego dziecka.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Cele materiału sprawdzającego to utrwalenie wiedzy z zakresu żywienia małego dziecka oraz rozróżnianie i charakterystyka karmienia naturalnego i sztucznego.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku
i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Puzzle „Planowanie diety małego dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z grafiki, która przedstawia modelowy talerz żywieniowy. Zadaniem osoby uczącej się jest ułożenie poszczególnych elementów grafiki w całość. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących planowania posiłków dla małego dziecka z uwzględnianiem poszczególnych grup produktów spożywczych, według obowiązujących standardów i norm żywieniowych.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Zasady i normy żywienia małego dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dziesięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka” i grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu żywienia małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku
i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Menu małego dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera jedno zadanie o średnim stopniu trudności, które polega na przyporządkowaniu poszczególnych posiłków dla małego dziecka do odpowiednich kategorii: pierwsze śniadanie, obiad i podwieczorek. Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie wymienionych w zadaniu elementów do jednej z trzech grup. Zadanie dotyczy zagadnień związanych z komponowaniem menu dla małego dziecka.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z mapą myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu żywienia małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)5) przygotowuje posiłki dla dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Produkty spożywcze i składniki pokarmowe”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z sześciu haseł, które uczący się musi odgadnąć na podstawie obrazków, aby otrzymać rozwiązanie, czyli hasło główne: cukier. Wszystkie hasła powiązane są z zasadami żywienia dzieci do lat 3. Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących modelu żywieniowego małych dzieci i umiejętności identyfikowania produktów spożywczych oraz składników pokarmowych w diecie małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady układania menu dla małego dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z ośmiu zdań o średnim poziomie trudności. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z zaprezentowanych zdań dotyczących zasad układania menu dla małego dziecka jest prawdziwe, a które fałszywe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z grą wcielanie się w rolę „Przygotowanie posiłków dla małego dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu żywienia małego dziecka i komponowania posiłków.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści