E-materiały do kształcenia zawodowego

Żywienie małego dziecka

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Żywienie małego dziecka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.04.3. Pielęgnowanie dziecka zdrowego
SPO.04.8. Kompetencje personalne i społeczne

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
SPO.04.3.2) pomaga w zaspokajaniu potrzeb dziecka:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku
i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7) dba o prawidłowe żywienie dziecka dostosowane do wieku zgodnie
z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka:

SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.3.7)5) przygotowuje posiłki dla dziecka;
SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:

  • pielęgnowanie dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością;

  • promowanie zdrowia i prowadzenie działań profilaktycznych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne obejmują różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.

Film edukacyjny „Schemat żywieniowy małego dziecka” przedstawia informacje o żywieniu małego dziecka. Zaprezentowano, na czym polega żywienie noworodka oraz karmienie sztuczne i naturalne niemowląt. Film może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się w zakresie norm żywieniowych i tworzenia menu dla małego dziecka, zgodnie z obowiązującymi zasadami i normami żywieniowymi, lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w mapie myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” i grze wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”.

Grafika interaktywna „Specyfika żywienia małego dziecka” przedstawia normy żywienia małego dziecka oraz kolejność wprowadzania nowych pokarmów do diety dziecka. Zaprezentowano całodzienne racje pokarmowe dla małego dziecka z uwzględnieniem rozkładu wartości kalorycznych, a także ilość spożycia wody i zasady suplementacji diety u małego dziecka. Pokazano, jak powinien wyglądać zbilansowany jadłospis dla małego dziecka, a także przedstawiono zasady układania jadłospisu i przykładowe jadłospisy dla dzieci w wieku 6 miesięcy, 7‑8 miesięcy, 2 lat i 3 lat. Grafika może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się w zakresie zasad żywienia małego dziecka i przygotowywania zbilansowanych posiłków lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w mapie myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” i grze wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”.

Mapa myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” zawiera informacje związane z przygotowaniem jadłospisu dla małego dziecka w wieku 25‑36 miesięcy na okres od poniedziałku do piątku. W mapie myśli zaplanowano potrawy i dania w ramach następujących posiłków: pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Zaproponowany jadłospis odpowiada normom żywieniowym zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka, jest dostosowany do wieku dziecka i zawiera odpowiednią ilość składników pokarmowych.

Gra wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę opiekuna dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa. Zadanie gracza polega na prawidłowym zaplanowaniu i dobraniu posiłków dla małego dziecka w wieku 28 miesięcy. Osoba ucząca się układa dla niego menu na jeden dzień, uwzględniając trzy posiłki podstawowe (śniadanie, obiad, kolację) i dwa uzupełniające (drugie śniadanie i podwieczorek), oraz komponuje jadłospis, uwzględniając liczbę i jakość porcji dla małego dziecka.

Osoby uczące się mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną pozwoli uczącemu się na zrozumienie zasad prawidłowego żywienia małego dziecka oraz poznanie reguł przygotowywania posiłków zgodnie z obowiązującymi normami. Proponuje się, aby uczący się w dalszej kolejności zapoznał się z treścią mapy myśli, w której zaproponowano przykładowy tygodniowy jadłospis dla małego dziecka, odpowiadający normom żywieniowym zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka, natomiast gra wcielanie się w rolę może stanowić sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zasad żywienia dziecka oraz być wykorzystana przy powtórkach przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Schemat żywieniowy małego dziecka

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Schemat żywieniowy małego dziecka” przedstawia specyfikę żywienia małego dziecka. Zaprezentowano kluczowe zagadnienia dotyczące żywienia noworodka oraz karmienia naturalnego i sztucznego niemowląt, zalety karmienia naturalnego, a także przeciwwskazania do karmienia piersią. Wiedza z zakresu żywienia małego dziecka jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.

Film zawiera podstawowe informacje z zakresu żywienia małego dziecka. Może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących specyfiki przygotowywania posiłków dla małego dziecka, a także narzędziem umożliwiającym powtórzenie i usystematyzowanie wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”, mapą myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” i grą wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadanie z lukami „Żywienie małego dziecka” i test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Zasady i normy żywienia małego dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku
i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przedstawianie zasad żywienia małego dziecka;

  • określanie zasad żywienia noworodka;

  • prezentowanie karmienia naturalnego i sztucznego niemowląt;

  • wskazywanie zalet karmienia naturalnego;

  • określanie przeciwwskazań po stronie matki i dziecka do karmienia naturalnego;

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może samodzielnie obejrzeć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych, co pozwoli na zdobycie lub uporządkowanie wiedzy z zakresu żywienia małego dziecka oraz karmienia naturalnego i sztucznego.

Po obejrzeniu materiału filmowego uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może stworzyć mapę myśli lub broszurę informacyjną dotyczącą zasad żywienia noworodka.

Osoba ucząca się może także przygotować:

  • fiszki (np. przygotowanie mieszanki mlecznej), prezentację multimedialną (np. zasady żywienia niemowlęcia),

  • plakat (np. zalety karmienia naturalnego),

  • grę dydaktyczną (np. karmienie naturalne a karmienie sztuczne niemowląt),

  • graf lub schemat (np. rodzaje karmienia niemowląt).

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. zasady karmienia sztucznego niemowląt.

Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment filmu i przedyskutować poruszane w nim treści lub wykonać ćwiczenia utrwalające
i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w 2‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat przeciwwskazań do karmienia piersią).

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego przez uczących się nauczyciel może ich podzielić na dwie grupy, które opracowują zadany materiał, np.:

  • grupa 1 – żywienie naturalne,

  • grupa 2 – żywienie sztuczne.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych (np. symulacja rozmowy z matką dziecka, która rozważa wybór sposobu karmienia dziecka),

  • burza mózgów (np. zalety karmienia naturalnego),

  • dyskusja (np. łączenie karmienia naturalnego i sztucznego),

  • analiza SWOT (mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia wynikające z karmienia naturalnego).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w nim zagadnień.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy (np. zalety i wady karmienia sztucznego niemowląt),

  • metaplan (np. karmienie naturalne a karmienie sztuczne niemowląt),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • burza mózgów (np. przeciwwskazania do karmienia naturalnego),

  • gra dydaktyczna (np. związek między zaspokajaniem potrzeb żywieniowych dziecka a jego rozwojem).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Wykorzystanie filmu edukacyjnego przez osobę uczącą się:

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się, przygotowując się do zajęć w szkole, ogląda film edukacyjny, w którym przedstawiono żywienie małego dziecka oraz rodzaje karmienia noworodków i niemowląt. Wiedzę tę stosuje na zajęciach praktycznych, wykonując czynności zawodowe związane z karmieniem małych dzieci;

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się dzięki materiałom filmowym ma możliwość przyswojenia i utrwalenia wiedzy potrzebnej do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca;

  • praca samokształceniowa – uczący się, w domu lub podczas pracy w małych zespołach, ma możliwość zdobywania, utrwalania i przyswajania wiedzy i treści związanych z wykonywaniem czynności zawodowych;

  • aktywne powtórki, powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć – film edukacyjny jest dla uczącego się narzędziem do powtórzenia i utrwalenia materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, np. do:

  • utrwalenia podstawowych pojęć związanych z żywieniem małego dziecka w domu i placówce opieki nad dziećmi do lat 3,

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do zajęć,

  • pracy samokształceniowej,

  • lekcji odwróconej, jako przygotowanie do zajęć lub powtórzenie materiału przed kolejnym działem,

  • utrwalenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • opracowania prezentacji na temat karmienia naturalnego i sztucznego małych dzieci,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. związek między zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych dziecka a jego rozwojem),

  • mapę myśli (np. karmienie piersią),

  • graf lub schemat (np. schemat żywienia niemowląt karmionych sztucznie).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film edukacyjny „Schemat żywieniowy małego dziecka” nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy. Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. schemat karmienia sztucznego niemowląt.

Multimedium może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. przygotowanie rodzica do karmienia sztucznego.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też opracować:

  • mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. zasady wprowadzania mieszanek mlecznych do diety dziecka,

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą częstotliwości karmienia piersią,

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. nowoczesne trendy w żywieniu małego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Specyfika żywienia małego dziecka

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna „Specyfika żywienie małego dziecka” przedstawia:

  • kolejność wprowadzania pokarmów w zależności od wieku dziecka,

  • zasady żywienia zdrowych niemowląt,

  • żywienie sztuczne niemowląt,

  • schemat żywienia dzieci w 1. roku życia,

  • schemat żywienia dzieci w 2. i 3. roku życia,

  • normy żywieniowe dla dzieci,

  • rozkład wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej,

  • całodzienne racje pokarmowe dla małego dziecka,

  • zasady układania jadłospisu dla małego dziecka,

  • zbilansowany jadłospis dla małego dziecka,

  • przykładowy jadłospis dla dziecka w 6. miesiącu życia,

  • przykładowy jadłospis dla dziecka w 7.-8. miesiącu życia,

  • przykładowy jadłospis dla dziecka w 2. roku życia,

  • przykładowy jadłospis dla dziecka w 3. roku życia,

  • ilość spożycia wody przez małe dziecko,

  • suplementację diety małego dziecka.

Grafika może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących specyfiki przygotowywania posiłków dla małego dziecka, a także narzędziem umożliwiającym powtórzenie i usystematyzowanie wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.

Materiał zawiera podstawowe informacje dotyczące zasad żywienia małego dziecka i jest powiązany z filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”, mapą myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” i grą wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: krzyżówka „Produkty spożywcze i składniki pokarmowe”, puzzle „Planowanie diety małego dziecka” i test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Zasady i normy żywienia małego dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • określanie norm żywieniowych dostosowanych do wieku dziecka zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka;

  • przedstawianie zasad żywienia małego dziecka;

  • układanie jadłospisu dla dziecka dostosowanego do wieku;

  • analizowanie jadłospisu pod kątem zawartości składników pokarmowych;

  • określanie ilości spożycia wody przez małe dziecko;

  • poznanie zasad suplementacji diety małego dziecka w witaminę D, K i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Wykorzystanie materiału może być pomocne także w trakcie przygotowania do egzaminu zawodowego. Uczący się na podstawie grafiki poznaje podstawowe zasady żywienia małego dziecka i układania jadłospisów, normy żywieniowe dla małych dzieci oraz zasady suplementacji diety dziecka.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może samodzielnie zapoznać się z grafiką interaktywną i dokonać analizy zawartych w niej informacji.

Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu norm żywieniowych dla małego dziecka. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych.

Po analizie grafiki interaktywnej uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może opracować broszurę informacyjną na temat ilości i jakości składników pokarmowych w diecie dziecka.

Osoba ucząca się może także przygotować:

  • fiszki (np. ilość spożycia wody przez małe dziecko),

  • prezentację multimedialną (np. zasady żywienia niemowlęcia),

  • plakat (np. zasady rozszerzania diety małego dziecka),

  • grę dydaktyczną (np. schemat żywienia dzieci od 2. do 4. roku życia z uwzględnieniem wieku i indywidualnego zapotrzebowania organizmu na składniki odżywcze),

  • graf lub schemat (np. rozkład wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej).

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. zasady opracowywania jadłospisu dla niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym.

Osoby uczące się mogą wspólnie zapoznać się z wybraną przez nauczyciela częścią grafiki interaktywnej i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w 3‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat roli witamin w diecie małego dziecka).

Nauczyciel może także podzielić uczących się na dwie grupy, które opracowują zadany materiał, np.:

  • grupa 1 – normy żywieniowe dla niemowląt zgodne z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka,

  • grupa 2 – normy żywieniowe dla dzieci w wieku poniemowlęcym zgodne z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych (np. opracowanie menu dla dziecka z wybranej przez osobę uczącą się grupy wiekowej i analizowanie jadłospisu pod kątem zawartości składników pokarmowych),

  • burza mózgów (np. zalety karmienia naturalnego),

  • dyskusja (np. suplementacja witamin w żywieniu małego dziecka),

  • analiza SWOT (mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia wynikające z karmienia naturalnego),

  • rozwiązywanie zadań (np. rozpoznawanie potrzeb biopsychospołecznych dziecka chorego lub/i z niepełnosprawnością w związku z opracowaniem tygodniowego jadłospisu, uwzględniającego wiek i indywidualne potrzeby dziecka).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z grafiką interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w niej zagadnień.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy (np. co pomaga w układaniu jadłospisu dla małego dziecka),

  • metaplan (np. karmienie naturalne a karmienie sztuczne niemowląt),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • burza mózgów (np. całodzienne racje pokarmowe dla małego dziecka),

  • gra dydaktyczna (np. związek między zaspokajaniem potrzeb dziecka a jego rozwojem).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Wykorzystanie grafiki interaktywnej przez osobę uczącą się:

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – przed zajęciami uczący się otrzymują grafikę interaktywną do samodzielnego zapoznania się treściami dotyczącymi np. zasad układania zbilansowanego jadłospisu dla małego dziecka, natomiast na zajęciach wykonują polecenia nauczyciela i ćwiczenia interaktywne, a także podsumowują z nauczycielem, czego się nauczyli;

  • przygotowanie do egzaminu – dzięki zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczący się ma możliwość przyswojenia i utrwalenia wiedzy potrzebnej do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca;

  • praca samokształceniowa – uczący się, w domu lub podczas pracy w małych zespołach, ma możliwość powracania do treści zamieszczonych w grafice interaktywnej, a także zdobywania, utrwalania i przyswajania wiedzy i treści związanych z wykonywaniem czynności zawodowych;

  • aktywne powtórki, powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć – grafika interaktywna jest dla uczącego się narzędziem do powtórzenia i utrwalenia materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.

Praca indywidualna

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • utrwalenia podstawowych pojęć związanych z żywieniem małego dziecka w domu i placówce opieki nad dziećmi do lat 3,

  • opracowania mapy myśli na temat roli suplementacji w diecie małego dziecka,

  • opracowania prezentacji na temat norm żywieniowych zgodnych z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka,

  • pracy nad projektem (np. przygotowanie tygodniowego zbilansowanego jadłospisu dla dziecka w wieku 2 lat),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z ilością spożycia wody przez małe dziecko w ciągu doby.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. związek między zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych dziecka a jego rozwojem),

  • mapę myśli (np. karmienie piersią),

  • graf lub schemat (np. żywienie niemowląt karmionych sztucznie).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Grafika interaktywna „Specyfika żywienie małego dziecka” nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy. Jest również dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Można dostosować głośność do potrzeb uczącego się, jak również powracać do poszczególnych elementów grafiki, tak aby nauczyciel mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub nie przyswoił z innych powodów. Uczący się może wykonywać notatki dotyczące pojęć zawartych w grafice lub zagadnień, których nie rozumie, a następnie wyjaśnia je samodzielnie lub korzysta z pomocy innych uczących się lub nauczyciela.

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać grafikę interaktywną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. dzienne zapotrzebowanie dziecka na składniki pokarmowe według modelowego talerzyka żywieniowego.

Multimedium może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat. np. przygotowanie rodzica do karmienia sztucznego.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w grafice interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:

  • mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. zasady wprowadzania nowych potraw do jadłospisu dziecka,

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą norm żywieniowych w diecie niemowląt,

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. nowoczesne trendy w żywieniu małego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Celem multimedium jest kształtowanie umiejętności przygotowywania tygodniowego jadłospisu dla małego dziecka, zapewniającego zawartość niezbędnych składników pokarmowych i odżywczych, z zachowaniem norm żywieniowych dla tej grupy wiekowej.

Mapa myśli przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego się, na czym polega opracowywanie jadłospisu dla małego dziecka, a także zawiera zagadnienia związane z planowaniem potraw i dań w ramach następujących posiłków: pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Zadaniem osoby uczącej się jest przygotowanie w formie mapy myśli jadłospisu dla małego dziecka w wieku 25‑36 miesięcy na okres od poniedziałku do piątku. Wokół centralnego punktu należy rozmieścić zagadnienia związane z komponowaniem jadłospisu i czynniki wpływające na jego zawartość. Plan jadłospisu może być uzupełniany o dowolne elementy, które osoba ucząca się uzna za konieczne.

Zaproponowane w mapie myśli menu odpowiada normom żywieniowym zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka, jest dostosowane do wieku dziecka i zawiera odpowiednią ilość składników pokarmowych.

Uczący się ma możliwość tworzenia własnej mapy myśli, według własnego pomysłu, wiedzy i uznania, ale jednocześnie może też skorzystać z gotowych bibliotek, takich jak: posiłki, dni tygodnia, pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad – pierwsze danie, obiad – drugie danie, podwieczorek, kolacja.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”, w którym przedstawiono zagadnienia związane z żywieniem małego dziecka, grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”, prezentującą standardy żywienia małego dziecka i zasady układania jadłospisu, a także z grą wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka”, w której zadaniem gracza jest przygotowanie posiłku na jeden dzień dla małego dziecka w wieku 28 miesięcy.

Mapa myśli powiązana jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie ukierunkowane na grupowanie „Menu małego dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.3.7)5) przygotowuje posiłki dla dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Mapa myśli wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przedstawianie zasad żywienia małego dziecka,

  • określanie norm żywieniowych dla małego dziecka,

  • analizowanie jadłospisów pod kątem zawartości składników pokarmowych,

  • planowanie posiłków i jadłospisu dla dziecka, dostosowanych do jego wieku i potrzeb.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Mapa myśli może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się samodzielnie korzysta z mapy myśli w celu opracowania:

  • prezentacji (np. interpretacja pojęć związanych z żywieniem małego dziecka),

  • webquest (np. trudności opiekunki dziecięcej związane z układaniem zbilansowanego menu dla małego dziecka),

  • krzyżówki (np. dotyczącej norm żywieniowych, z hasłem: DIETA),

  • schematu lub grafu (np. dobór odpowiednich składników odżywczych w diecie małego dziecka),

  • broszury (np. przykładowe śniadania dla dziecka w wieku 3 lat).

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału nauczyciel, pracując z osobą uczącą się, może go zilustrować za pomocą:

  • plakatu (np. zestawienie ilościowe składników pokarmowych i odżywczych w diecie małego dziecka),

  • prezentacji (np. rola witamin w diecie dziecka),

  • krzyżówki (np. zasady układania jadłospisu dla dziecka, z hasłem: WODA).

Uczący się może samodzielnie zaprezentować materiał w postaci plakatu, prezentacji lub krzyżówki na podstawie opracowanego materiału.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wspólnie zapoznać się z wybraną przez nauczyciela częścią mapy myśli i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują propozycję menu dla dziecka w wieku 2 lat w formie broszury informacyjnej).

Nauczyciel może również podzielić uczących się na trzy podgrupy, które opracowują przykładowy jadłospis na jeden dzień:

  • grupa 1 – jadłospis zgodny z tzw. talerzykiem żywieniowym dla dziecka rocznego,

  • grupa 2 – jadłospis zgodny z tzw. talerzykiem żywieniowym dla dziecka dwuletniego,

  • grupa 3 – jadłospis zgodny z tzw. talerzykiem żywieniowym dla dziecka trzyletniego.

Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy za pomocą mapy myśli lub metody webquest.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych (w formie symulacji, np. odgrywanie scenki wyszukiwania błędów w tygodniowym jadłospisie dla małego dziecka),

  • dyskusja lub burza mózgów (np. działania z zakresu promowania i wyrabiania prawidłowych nawyków żywieniowych u małego dziecka),

  • lekcja odwrócona (np. osoba ucząca się przed lekcją zapoznaje się z materiałem przedstawionym w mapie myśli, a następnie odbywa się burza mózgów/dyskusja kierowana na temat sposobów zwiększania odporności u małych dzieci poprzez dietę),

  • skrzynka pytań (np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z żywieniem dziecka),

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów (np. na co należy zwrócić uwagę, układając jadłospis dla małego dziecka).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z mapą myśli w trakcie zajęć i na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować je w odpowiednie zbiory w celu uporządkowania informacji.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • lista pytań (np. prawidłowa dieta a zdrowie małego dziecka),

  • pajęczyna lub kłębek (np. uczenie się/powtarzanie zasad układania jadłospisów),

  • metoda sześciu myślowych kapeluszy (np. rodzaje i charakterystyka wysypek u dzieci),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • rebusy (np. normy żywieniowe),

  • pogadanka lub burza mózgów (np. z czym kojarzy ci się zdrowa dieta małego dziecka),

  • studium przypadku (np. wskaż sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku),

  • niedokończone zdania (np. Żywienie to …).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Mapa myśli może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • usystematyzowania i uporządkowania wiedzy,

  • poszerzania wiedzy,

  • lekcji odwróconej (uczący się zapoznaje się w domu z treścią mapy myśli, a następnie na lekcji ma możliwość zadawania pytań i udziału w dyskusji kierowanej przez nauczyciela),

  • przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,

  • przygotowania się do zajęć,

  • opracowania prezentacji na temat przykładowych dań serwowanych dzieciom o różnych porach dnia.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. zasady doboru menu do wieku dziecka),

  • graf lub wzór lub schemat (np. przykładowe rodzaje kolacji dla dzieci w wieku 2‑3 lat).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Mapa myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka” nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.

Multimedium może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. trudności w układaniu jadłospisu dla małego dziecka zgodnie z normami żywieniowymi.

Uczący się, którzy mają problem z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać mapę myśli, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. Sugeruje się, aby uczący się w pierwszej kolejności zapoznali się z przykładową mapą myśli, wydrukowali ją, a następnie ją uzupełniali lub na jej podstawie tworzyli własną mapę myśli.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może również samodzielnie przygotować prezentację na temat zasad żywienia małego dziecka.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w mapie myśli. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę informacyjną (np. liczba posiłków w diecie małego dziecka),

  • ulotkę (np. ilość owoców i warzyw w diecie małego dziecka),

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat (np. przykładowe przepisy na posiłki dla małego dziecka).


Tytuł materiału multimedialnego

Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę opiekuna dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa, który ma za zadanie zaplanować i przygotować posiłki na jeden dzień dla małego dziecka w wieku 28 miesięcy, wybierając z menu trzy posiłki podstawowe (śniadanie, obiad i kolację) i dwa uzupełniające (drugie śniadanie i podwieczorek). Gracz uwzględnia liczbę i jakość porcji, a także do każdego dania dobiera opis właściwy pod względem proporcji. W grze występują elementy zaskoczenia w postaci listy alergenów. Gracz zdobywa punkty za prawidłowo wykonane zadanie.

Gra wcielanie się w rolę może stanowić narzędzie do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zasad żywienia małego dziecka oraz być wykorzystana przy powtórkach przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.

Materiał poszerza wiedzę z zakresu zasad żywienia małego dziecka i jest powiązany z mapą myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka”, grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka” oraz filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do gry.
Gra powiązana jest również z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady układania menu dla małego dziecka”.

Gra wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” może stanowić osobny materiał multimedialny lub być uzupełnieniem wiadomości zaprezentowanych w filmie edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”, grafice interaktywnej „Specyfika żywienia małego dziecka”, pozwala również na lepsze zrozumienie treści merytorycznych zamieszczonych w mapie myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.3.7)5) przygotowuje posiłki dla dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie zasad żywienia małego dziecka,

  • zaplanowanie jadłospisu dla dziecka w wieku 28 miesięcy,

  • komponowanie jadłospisu z uwzględnieniem liczby i jakości porcji,

  • analizowanie posiłków pod kątem produktów alergizujących.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Gra wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może samodzielnie zagrać w grę wcielanie się w rolę i dokonać analizy informacji w niej zawartych oraz samodzielnie rozwiązać zadania w I i II etapie gry w celu sprawdzenia lub poszerzenia wiedzy. Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia broszury informacyjnej lub mapy myśli na zadany temat, np. rodzaje alergenów w diecie dziecka, w ramach utrwalania wiedzy.

Osoba ucząca się może samodzielnie opracować:

  • prezentację multimedialną (np. przykładowe menu dla małego dziecka w zadanym przedziale wiekowym),

  • schemat lub graf (np. rodzaje posiłków w diecie małego dziecka),

  • broszurę (np. lista alergenów w produktach spożywczych).

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału nauczyciel, pracując z osobą uczącą się, może go zilustrować za pomocą:

  • plakatu (np. przykładowe obiady dla małego dziecka i ich gramatura),

  • grafu (np. rodzaje alergenów w diecie dzieci),

  • fiszek (np. opisy dań z uwzględnieniem prawidłowej wielkości porcji),

  • krzyżówki (np. planowanie posiłków dla małego dziecka, z hasłem: ZDROWIE).

Na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu, prezentacji lub krzyżówki uczący się może samodzielnie zaprezentować zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie jako element lekcji odwróconej.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wspólnie zagrać w grę wcielanie się w rolę, a potem wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące wiedzę przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują broszurę informacyjną na temat rodzajów alergenów w pokarmach dla małego dziecka).

Nauczyciel może również podzielić uczących się na dwie podgrupy, które opracowują materiał na zadany temat, np.:

  • grupa 1 – lista produktów, które zawierają laktozę;

  • grupa 2 – lista produktów, które zawierają gluten.

Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy za pomocą mapy myśli lub plakatu.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych (układanie menu dla małego dziecka),

  • prezentacja multimedialna (np. sposoby doboru produktów spożywczych odpowiednich do wieku dziecka),

  • dyskusja lub burza mózgów (np. dlaczego niektóre produkty żywnościowe uczulają),

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów (np. nauczyciel dzieli zespół klasowy na grupy, których zadaniem jest określenie zasad komponowania zbilansowanego posiłku dla małego dziecka; na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy z wykorzystaniem metody webquest).

W celu lepszego zapamiętania i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:

  • plakatu (np. zasady układania jadłospisu dla małego dziecka),

  • fiszek (np. rodzaje potraw),

  • grafu (np. rodzaje posiłków i wielkość porcji w diecie małego dziecka).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie zagrać w grę wcielanie się w rolę i w trakcie zajęć na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować je w odpowiednie zbiory (stworzyć mapę myśli) w celu uporządkowania informacji.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • pajęczyna lub kłębek (np. uczenie się lub powtarzanie zasad komponowania menu dla 28‑miesięcznego dziecka),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • rebusy (np. alergeny w diecie małego dziecka),

  • niedokończone zdania (np. Wielkość porcji w zależności od wieku dziecka zależy od …).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Gra wcielanie się w rolę może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • opracowania prezentacji na zadany temat, np. zasady układania jadłospisu dla małego dziecka,

  • pracy nad projektem (np. składniki odżywcze w diecie małego dziecka),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • opracowania zależności np. pomiędzy zbilansowaną dietą układaną przez rodziców i opiekunkę dziecięcą a zdrowiem dziecka,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej rozpoznawania alergii pokarmowych u dzieci.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących alergii pokarmowych u dzieci i umiejętności postępowania z dzieckiem, u którego występują reakcje alergiczne na wybrane składniki pokarmowe.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. zasady doboru menu do wieku dziecka),

  • mapę myśli (np. przykładowy jadłospis dla dziecka w wieku 2 lat),

  • graf lub schemat (np. rodzaje alergenów w diecie małego dziecka).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Gra wcielanie się w rolę „Przygotowywanie posiłków dla małego dziecka” nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.

Multimedium może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról, czyli osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. zasady układania jadłospisu dla małego dziecka.

Uczący się może wykorzystać grę wcielanie się w rolę, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat wielkości porcji żywieniowych w diecie małego dziecka.

Uczący się, korzystając indywidualnie z gry wcielanie się w rolę, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie żywienia małego dziecka. Na podstawie gry uczący się może też przygotować:

  • broszurę lub ulotkę dotyczącą, np. żywienia dziecka zdrowego,

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. metody zapobiegania chorobom alergicznym u dzieci.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Żywienie małego dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dziewięciu zdań o średnim poziomie trudności, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji, które może wybrać uczący się, są także błędne odpowiedzi. Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z karmieniem naturalnym i sztucznym małego dziecka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Informacje pozwalające na rozwiązanie zadania uczący się znajdzie w filmie edukacyjnym. Jeśli uczący się ma problemy z uzupełnieniem luk w tekście, powinien jeszcze raz powrócić do wskazanego wyżej materiału. Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy podczas zajęć, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Cele materiału sprawdzającego to utrwalenie wiedzy z zakresu żywienia małego dziecka oraz rozróżnianie i charakterystyka karmienia naturalnego i sztucznego.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku
i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle „Planowanie diety małego dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z grafiki, która przedstawia modelowy talerz żywieniowy. Zadaniem osoby uczącej się jest ułożenie poszczególnych elementów grafiki w całość. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Uzupełnianie puzzli może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, jako sprawdzenie wiedzy po omówieniu danej tematyki lub jako powtórka przed egzaminem zawodowym.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących planowania posiłków dla małego dziecka z uwzględnianiem poszczególnych grup produktów spożywczych, według obowiązujących standardów i norm żywieniowych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Zasady i normy żywienia małego dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy podczas zajęć, może stanowić także formę zadania domowego dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Schemat żywieniowy małego dziecka” i grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu żywienia małego dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku
i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Menu małego dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera jedno zadanie o średnim stopniu trudności, które polega na przyporządkowaniu poszczególnych posiłków dla małego dziecka do odpowiednich kategorii: pierwsze śniadanie, obiad i podwieczorek. Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie wymienionych w zadaniu elementów do jednej z trzech grup. Zadanie dotyczy zagadnień związanych z komponowaniem menu dla małego dziecka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy podczas zajęć, może stanowić również zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał powiązany jest z mapą myśli „Tygodniowy jadłospis dla małego dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu żywienia małego dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.2)3) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)3) opracowuje jadłospis dla dziecka dostosowany do wieku;
SPO.04.3.7)5) przygotowuje posiłki dla dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Produkty spożywcze i składniki pokarmowe”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z sześciu haseł, które uczący się musi odgadnąć na podstawie obrazków, aby otrzymać rozwiązanie, czyli hasło główne: cukier. Wszystkie hasła powiązane są z zasadami żywienia dzieci do lat 3. Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Krzyżówka może być wykorzystana podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom przyswojenia wiedzy podczas zajęć, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka jest jednym z kilku zadań.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Specyfika żywienia małego dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących modelu żywieniowego małych dzieci i umiejętności identyfikowania produktów spożywczych oraz składników pokarmowych w diecie małego dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady układania menu dla małego dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z ośmiu zdań o średnim poziomie trudności. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z zaprezentowanych zdań dotyczących zasad układania menu dla małego dziecka jest prawdziwe, a które fałszywe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, w celu sprawdzenia wiedzy uczących się po omówieniu danej tematyki lub powtórzenia wiadomości przed egzaminem zawodowym.

Materiał powiązany jest z grą wcielanie się w rolę „Przygotowanie posiłków dla małego dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu żywienia małego dziecka i komponowania posiłków.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.7)1) wymienia normy żywieniowe zgodnie z zaleceniami Państwowego Instytutu Higieny oraz Instytutu Matki i Dziecka dostosowane do wieku dziecka;
SPO.04.3.7)2) przedstawia zasady żywienia małego dziecka;
SPO.04.3.7)4) analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału